روايات

رواية بعد فوات الاوان الفصل العاشر 10 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الفصل العاشر 10 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الجزء العاشر

رواية بعد فوات الاوان البارت العاشر

رواية بعد فوات الاوان الحلقة العاشرة

هنا: طيب مش موافقه
حسام: خلاص يا ييحي شوفلي عروسه بقا غيرها ولا اقولك انا هخطب سالي حلوه واموره ومشاءالله لسانها مش طويل زي واحده صحبتنا الكل ضحك وهو بيبصلها بغل
سالي: لا ياعم شكرا انا اصلا مخطوبه مش واخد بالك من الدبله ولا اي
حسام: اي ده بجد يلا مش مشكله خلاص انا مش هتجوز واعيش سنجل واعيش براحتي
هنا: بقولك ايه احنا عندنا شاي طعمو حلو فى البيت هتجي امتا
حسام برخامه: مكان من الاول ولا لازم نقلب علشان تتعدلي كتك القرف في شكلك وانتي قمر كده
يحيي: اي ياعم اخواتها اعدين اي مش واخد بالك ولا اي
حسام: اعمل ايه اختك هي الي قمر واعدو وكملو اليوم ضحك وهزار وحدد مع يحيي يجي الاسبوع ده
في بيت يحيي
يحيي: ماما
سماح: اهلا بالثلاثي المرح كل ده بره الساعه 1ونص
احمد: عادي بقا يموحا وبعدين ده احنا جايبنلك خبر حلو
سماح: اي هو
يحيي: بنتك جالها عريس ومن الاخر هي موافقه بس بستعبط وهيجي هو اهلو الجمعه دي ورائد مباحث
سماح: اي حيلك حيلك كل ده حصل وانا معرفش حاجه
يحيي: هو احنا لسه عارفين من شويه وبعدين مش كنتي عايزة تجوزيها وتخلصي
سماح: اه بس انتو كده كلو هتتجوزو يعني انتا فرح الشهر ده وبعدين اخوك هيتقدم وممكن يتجوز علي طول وهي هتخطب وممكن بردو تتجوز علي طول انتو اي كنتو ساكتين ساكتين وتطلعتو مره واحده
احمد: عادي بقا يموحا نصيب
سماح: يلا ربناا يفرح قلبكو ياحبايبي يارب يلا علشان تتعشو
عند خديجه
هبه: مالك ياديچا بقالك فتره مش انتي في اي ياحبيبتي
خديجه: ابدأ ياماما انا بس زعلانه علشان بابا مش هيحضر فرحي
هبه: بس كده يعنى
خديجه: اه اومال هيكون في اي تاني
هبه: انتي مخبيه عليا حاجه وحاجه كبيرة اوي ياخديجه بس انا سايبكي براحتك عاوزكي انتي تقولي من غير منا اقولك عشان عارفه انك مش بتخبي عليا حاجه
خديجه: ياوليه منا قولتلك زعلانه عشان بابا هيكون في اي تاني غير كده
هبه: يلا يابنت الجز‌‌‌. مه من هنا ابو معرفتكش صح
خديجه: اي ياست انتي انتي مش ام انتي ام اربعه ورابعين فين الحنان
هبه: ثانيه واحده بس وهقولك فين وخلعت شبشبها وحدفتو عليها
خديجه: اعااااا والله انتي وليه جاحده وقادره اعااااا ودخلت اوضتها قبل ماتكمل عليها
عدت الايام وحسام اتقدم ووافقو وقرو الفاتحه وعملو الخطوبه فى البيت عشان بيجهزو للفرح
احمد وامنيه مبسوطين مع بعض وحبهم بيذيد لبعض
هنا وحسام ناقر ونقير بس بيحبو بعد
خديجه منفده لليحيي علي الاخر وبتعمل الي هي عاوزه وهو ساكت ومستني بس الفرح وتبقا مراتو
سلمي مش بتطلع من بيتها جالها اكتأب عشان عرفت ان هي مش بس بتحبو لا دي بتعشقو بس هي الي عملت في نفسها كده بس فاقت بعد فوات الاوان
يوم الفرح
الكل هايص وفرحان حته يحيي وخديجه حته لو جوازهم مبني علي اتفاق بس في اللحظه دى نسيو كل حاجه ومش فكرين غير ان هو فرحهم
خديجه خلصت وبقت قمر وكمان زادها حلاوه خمارها وكانت زي القمر دخل يحيي يخدها وسرح في جمالها واتفجأ لما لقها لبسه الفستان الي هو عملو واختارو وسلم عليها وقالها مشاءالله قمر بس انتي مش قولتي ان زوقي وحش
خديجه: لا ده انا كنت بغذي العين بس بس بصراحه زوقك تحفه وعجبني اوي ونزلو وعملو السيشن وبعدها بقا دخلو القاعه وبدأ الفرح وجيه وقت الكتاب
المأذون: مين وكيل العروسه
علي: انا الكل بص للصوت وفجأه جريت عليه خديجه وعيطت وحشتني اوى يابابا كنت زعلانه اوي من انك متحضرش فرحي
على: لا طبعاً ازاي ده انتي بنتي الوحيدة لازم احضرو طبعاً وسلم عليه يحيي واعدو يكتبو الكتاب واتكتب وبقت علي اسمو وتعالت صوت الزغاريط والكل فرحان
وخلص الفرح والكل روح
في البيت العرسان
خديجه: بص بقا شغل اني انام على الارض او الكنبه دي مش هيحصل تمام يابا
يحيي: اي ده مالك وبعدين في حاجه الاول قبل كل ده نصلي ونغيرر وبعدين نكمل
خديجه: ماشي كده كده هنصلي بس سوال هما بيسالو عشان ربنا يكرمهم في حياتهم ويرزقهم خير وحياه جديده احنا هنصلي واحنا عارفين ان هو اتفاق
يحيي: مش يمكن نكمل وميكنش في اتفاق اصلا متعلميش الي ربنا كتبو لينا
خديجه: الي عاوزه ربناا هيكون انا داخله اغير وغيرت واول مره بقا يشوف شعرها واقف مسدوم بقا من جمالها شعرها معدي نص ضهرها والقصه علي وشها وشكلها قمر
يحيي: مشاءالله عليكي انتي بجد قمر
خديجه: شكرا
وخلصو وكلو
خديجه: بص بقا بعدل ربناا كده انتا ليك نص السرير وانا ليا نص السرير
يحيي: ده الي هوا ازاي يعني
خديجه: بص هفهمك دلوقتي وخدت المخدات وبدات تعمل فاصل
يحيي: هو ده عدل ربنا انا نص متر وانتي بقيت السرير
خديجه: طبعاً يابني وكلو بعدل ربناا
يحيي: اه خدت بالي بصراحه
خديجه: بص من الاخر انا بحب اخد السرير لوحدي فاتكرما مني هخليك تنام جمبي مش عجبك خش نام في اوضه الاطفال
يحيي: براحه علي نفسك اي مبتفصليش
خديجه: بقولك ايه ياض انا عاوزه انام فكك مني واطفي النور ده واسكوت بقا وسابتو ونامت هو حد عليها المخده وقالها اتخمدي خمده في قلبك يبعيده راحت قاكت وحدفت عليه المخده وقالتو انشاء الله انتا يبعيد ودي بداية حياه جديده ومجنونه بس هل يترا هتكمل ولا هيحصل حاجه تانية وعدا اسبوع عليهم وهما عاملين زي توم وچيري
عند احمد
احمد: انتي يابت عاوز اكمل ابوكي بقا
امنيه: حاضر هخلص كل الشغل ده وهكلمو بليل وهقولو
احمد: ماشي ياحبيبتي بقولك ايه بقا انا رايح المشوار الي قولتلك عليه ومشي وخلصت وكلمت ابوها
امنيه: انا كويسه الحمدلله يابابا وزي الفل كمان
اسامه: يارب ديما يابنتي اشوفك كويسه
امنيه: بص بقا في حاجه ودي الي مخلياني مبسوطه انتا عارف طبعاً اني شغاله في مكتب صح
اسامه: ايوه في ايه
امنيه: بصراحه صاحب المكتب بيحبني وانا بحبو وقالي كلمي ابوكي عشان عاوز اتقدملك
اسامه: امممم عشان كده صوتك فرحان ماشي ياحبيبتي شوفي هو فاضي امتا وانا هكلمو والي في الخير يقدمو ربناا
امنيه: ماشي يابابا سلام وقفلت وكانت هترن علي احمد بس لقيتو في وشها
امنيه: انتا خلصت بالسرعة ده
احمد: لا نسيت ملفات
امنيه: عشان تعرف قيمتي بس
احمد: عرفها طبعاً ياقلبي من غير ماتقولي وبعدين مالك بتضحكي ليه
امنيه: انا كلمت بابا وقولتلو وقالي ماشي شوفي هو هيكون فاضي امتا وانا هكلمو
احمد: خلاص ماشي لما اجى بليل هكلمو يلا باي ومشي وهي كملت شغل
وبعد ساعتين بالظبط في بيت امنيه الباب خبط وفتحو واتصدمو من الي موجود
اسامه: انتا اي الي جابك هنا بعد الي عملتو ليك عين تجي بدات ماكسرت فرحة بنتي وخليت الكل يتكلم عليها ويقول ده سبها في كتب كتابها اكيد فيها حاجه ومعيوبه جاي تانى ليه عاوز ايه تاني
يوسف: اهدا بس ياعمي وانا هفهمك كل حاجه
اسامه بعصبيه: انا مش عمك
يوسف: طيب والله هفهمك كل حاجه بس مش هينفع نتكلم علي الباب الموضوع طويل اوي
اسامه: ادخل اما نشوف اخرتها ودخل وبدأو الكلام
يوسف: قبل كتب الكتاب بفتره كان بيجلي تعب غريب اوي اعدت شهرين بس محطش في دماغي وقولت عادى تعب وهيروح لغايت ماجيه واحد صحبي قالي حلل وشوف عندك اي وروحت حللت والكلام كان قبل الكتاب بربع تيام ويوم كتب الكتاب الدكتور بعتلي النتيجة علي الوتس وقالي اني عندي كانسر وفي المرحلة الاخيره ساعتها كنت ضعيف اوي ومكنتش عارف اعمل ايه لغايت ماكلمت صحبي وقالي لازم تهرب وتتعالج بره ومحدش يعرف هما لو عرفو هيشفقو عليك وسمعت كلامو ونطيت من الشباك وروحت البيت لميت حاجاتي وبعت رساله لامنيه وبعدها قفلت الفون خالص وبعدين جهزت ورقي وسافرت إيطاليا انا وصحبي واتحجزت في المستشفي واعدت كل ده ولسا طالع من شهر لما قالو ليا ان انتا بقيت كويس وفاضل خطوه انك تكون جمب حد يفرحك وساعتها هتكون اتعالجت خالص فرحت علشان خلاص هنزل وهشوف امنيه وانا عارف ان هي اللي هتفرحني ونزلت وجيت عشان اكمل اخر خطوه واخف خالص وبعدين نتجوز
اسامه: بس انتا غلطت لما فكرت كده
يوسف: كنت ضعيف وكنت خايف علي امنيه
اسامه: عمتا مش انا الي هقرر ده امنيه هي الي هتقرر
يوسف: طيب هي فين
اسامه: امنيه من ساعت الي حصل وهي عايشه في القاهره وشغاله في مكتب في التجمع الخامس
يوسف: انا هروحلها دلوقتي ومشي قبل مايسمع ردهم
ام امنيه: ليه مرفضتش دي لسه مكلماك وقالتلك بتحب مديرها وعاوزه ليه تفتح جرح قديم
اسامه: متخافيش انا عارف بنتي هتعمل اي
ام امنيه: ربناا يستر
وبعد ساعتين
امنيه: يابني كل ده يعني هتسبني اورح لوحدي
احمد: طيب والله لسه مخلصتش لسه قدامي كذا ساعه فا اقفلي وانا هبعتلك اوبر يوصلك ومتخافيش واحد صحبي يعني مش هيخطفك
امنيه: يابارد طيب خلاص انا قدامي ربع ساعه وهقفل
احمد: خلاص ماشي يكون هو جيه يلا باي وبعد ماخلصت وبتقفل وماشيه ولقت في وشها يوسف
امنيه بصدمه: يوسف

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى