روايات

رواية وهم شك ام يقين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سارة أحمد

رواية وهم شك ام يقين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سارة أحمد

رواية وهم شك ام يقين الجزء الثاني والعشرون

رواية وهم شك ام يقين البارت الثاني والعشرون

رواية وهم شك ام يقين
رواية وهم شك ام يقين

رواية وهم شك ام يقين الحلقة الثانية والعشرون

سمعت ايمان عمران بيقول:

انا خايف يا عمر خايف عليها اوي انا مش هقدر اعيش من غيرها ثانيه واحده انا وقفت علاج الخلفه في الاول عشان الدكتور قالي اني اقربت اخف وكنت خايف اخف وايمان تبقي حامل ويحصل لها زي الا حصل لي منار انا وقتها عقلي شطت مني فبقيت بين نار’ين نا”ر اني همو”ت ويبقي في بيبي من ايمان وما بين اني افقدها لي الابد دبرني يا عمر انا السبب يا ريتني ما كنت خفيت بس مقدرتش اخسرها لي الابد انا بحبها اكتر من نفسي وانهار عمران في البكاء….

تسمع ايمان هذا وتبكي علي سوء ظنها في عمران وان مش عوز يخلف منها وهو بي”موت في كل ثانيه من كتره حبه فيها وخوفه عليها ايمان:معقول انا اتحب الحب ده كله ووضعت يدها علي بطنها…

بحب متخفيش يا حبيبي انا هخلي بابا يفوق من الوهم ده ويعرف ان محدش يعرف المكتوب وان ربنا كريم وكرمه ملوش حدود وخطرت في بالها فكره فلمعت عينها بحماسه…..

ايمان:وانا عارفه ازاي هفرح قلبك يا حبيبي…وجرت علي تحت….

 

 

وندهت علي امها ورقيه وجنات

بصوا يا جماعه انا عوزه منكم خدمه….

رقيه بقلق:ليه هو الوله الزفت ده قال كلمه من الدبشه بتعاعو

جنات بغيظ:والله لو عمل كده لا انا ضر”به فادي ورميه في المحيط وفسخه الخطوبه دي…..

نواره: يا جماعه استهدوا بلله وادو البت فرصه تنطق…..

 ينظرو لي ايمان يجدوها تشت”عل غض’با

فيبتسموا بسخافه…

جنات:خلص يا موني احكي يا قلبي كنتي عوزه تقولي ايه….؟

ايمان بضيق:ليه متكملوا خناق اكون ولدت….

رقيه برقه:خلص بقي يا بت انطقي

تتنهد ايمان بضيق:بصوا انا عرفت ايه سبب حزن عمران

الكل بلهفه:ايه….

ايمان بحزن علي حاله:انا سمعته بيكلم عمر في التلفيون وبيقول********** بس دي كل الحكايه….وانا عوزه اخرجه من الوهم ده وافهمه ان المو”ت شئ مش بيدنا وان ربنا هو الاعلم …بي المستقبل…..

رقيه بحزن:عندك حق عمران مشكلته انه بيتأثر بلوجع ومش من السهل ينسها او يتخطها بسهوله….

ايمان بحب:ما انا عارفه يبقي الحل

 

 

انتوا لازم تعملوا*****

جنات بمك”ر:عجبتني الخطه دي اوي ده انتي دماغك عنب….وموزنه…..

عند عمران…

عمر:خلص بقي يا عمران سلم امرك لله واتعشم فيه خير

عمران ببكاء:عندك حق كل علي الله وشكرا لك يا صاحبي علي وقوفك جانبي في كل ازماتي…. مين كان يصدق اننا نبقي صحاب كده

عمر بمرح:كله من سبب جني الا مشحتفه قلبي علي كلمه حلوه معرفش هي بقت قاسيه كده لي مين…..؟

يضحك عمران:لي اختها ايمان دي بقت مفتريه اوي والله احنا غلابه معهم…..

عمر:ايه يا عم هو انت هتشحت اقفل وروح صلي وادعي ربنا انه يهدي قلبك…

عمران بتامل:يا رب كل خير سلام يا موري…..

يذهب عمران ويتوضئ ويفرد سجاده الصلاه ويصلي ركعتين لله ويبكي ويدعو ربه….

وبعد ان انهي الصلاه شعر براحه كبيره وفجاه يسمع صوت صريخ واستنجاد فيهرول لي اسفل ويري جنات تصرخ لان ايمان لا ترد…يجري عليها عمران ويضمها لي صدره….ويض”رب وجنتها برقه والدموع تسيل من عيونه بغزاره

عمران:ردي عليه يا ايمان ابوس ايدك انا من غيرك امو”ت الكل لاحظه لهفته عليها وخوفه بل مو”ته قلقنا عليها… فرأفوا علي حاله….. اكمل عمران حد يتصل بكتور بسرعه انا كنت خايف من فكره الحمل احسن تروحي مني زي منار بس انا مكنتش هستحمل الخبر وكنت هحصلك…علي طول تقومي يحصلك كده ايمان ردي عليه ارجوكي…..وظل يضمها

ويبكي بحرقه اثرت شفقت واعجاب الكل….

 

 

جنات:انا عمري ما كنت افتكر ان حد بيحب حد كده…يا بختك يا ايمان منك لله يا فادي…..

تفتح ايمان عينها وتتشبث في عمران وتبكي وانا كمان بحبك اوي بس يا عمري مفيش حد بيعرف المكتوب…..يضمها عمران اليه بقوه

وبعد هذا يستوعب ما حدث

عمران بضيق:يعني انتوا كنتوا بتتمسخروا عليه بتلعبوا بيه

اخص عليكم ونظر اليه بعتاب ولوم وخرج يجري بغض”ب من القصر وصعد لي سيارته وانطلق بجنون….

تنهده ايمان عليه وتبكي بوجع

لكنه لا يرد عليها لانه لا يسمعها بسبب غض”به…..

تبكي ايمان:والله ما كان قصدي الا فهموا انا كنت عوزه يخرج من الوهم الا هو فيه…

تضمها جنات اليه بحب:بس يا ايمان متخفيش انا هكلم الزفت فادي يروح يشوف بدل ما هو ملوش لازمه…..

تتصل جنات بفادي فيرد

 

 

فادي بمشاكسه:ايه وحشتك مش قدره تستني لحد ما ارجعك …

جنات بضيق:وح”ش يلهفك انت معندكش دم ده وقت غزل تعالي شوف اخوك راح فين اصله ولم تكمل وتسمع صوت شئ يسقط ارضا فتنظر وتجدها منار واقعه ارضا وهناك اثر دما”ء علي فستانها

فتصرخ ايمااااان

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهم شك ام يقين

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى