روايات

رواية يمكن بحبك الفصل الرابع 4 بقلم منة عز

رواية يمكن بحبك الفصل الرابع 4 بقلم منة عز

رواية يمكن بحبك الجزء الرابع

رواية يمكن بحبك البارت الرابع

رواية يمكن بحبك
رواية يمكن بحبك

رواية يمكن بحبك الحلقة الرابعة

_ هاي
= مين؟!
_ مين عالطول كدا؟ ما ترد الهاي الاول طيب
= هايات ياستي، مين بقا؟
_ مش حد تعرفه
= يا سلام! اومال مين ولا عرفتيني ازاي ي قمر؟
_ لا دانا شوفت الاكونت بتاعك من فترة، وبصراحة مخبيش عليك، مز جاامد
= هههه دا انتي شكلك عسل اوي، اسمك اي بقا؟
انا كنت برد عليه وقلبي بيغلي! قمر وعسل واسمك اي؟؟؟ هو بيرد كدا على اي بنت غريبة تبعتله!!
_ وانت بتسأل على اسمي ليه؟
= مش احنا هنبقا صحاب؟ مسألش على اسمك ليه!
_ مين قال اننا هنبقى صحاب!؟؟
لأ انا مش مستحملة!! ازاي بيتكلم كدا؟؟ بصيت لصحابي وانا بعيط انه خيب أملي
ريماس : اهدي يا ريم عادي كل الولاد كدا
مريم : يعني اي كل الولاد كدا!! عرفيه مقامه عشان يبقى محترم بعد كدا!
انا : واحنا مالنا يا جماعه محترم لنفسه قليل ادب لنفسه بردو بعدين دا ملحقش يقول حاجه لسه
مريم : وريني كدا التليفون هعمل حاجه
انا : هتعملي اي؟
مريم : وريني بس! انا هتصرف
خدت مني التليفون وكان رد
= اصل بصراحه شكل دمك خفيف، ازاي منبقاش صحاب يعني!
مريم ردت _ تصدق انك قليل ادب وبتاع بنات!
= ليه بس يا جميلة حصل اي؟
_ علفكرة انا واحده تعرفها، وهوري اخوك الشات عشان يربيك يا قليل الادب
= واحده بقا ولا واحد؟ قول انت مين احسنلك
_ ولو مقولتش يعني؟
= صدقني هجيبك ووقتها مش هيحصلك طيب
_ ولا تقدر تعمل اي حاجه، وعلفكرة انا بنت مش ولد
= اه مين بقا؟؟
في الوقت دا
انا : بتعملي اي يا مريم؟؟ بعتيله اي؟؟
مريم : هجيبهولك عند رجلك بس استني
انا : اي يامريم الكلام دا انا مالي وماله يابنتي ما قولتلك خلاص! وريني بس بعتيله اي!؟
شديت منها الفون ولما قرأت اللي هي بعتته انفعلت اووي
انا : انتي اتجننتي يا مريم!! هتوديني في داهية لو عرف انه انا!!! الله يسامحك ليه كدا بس!!
مريم : يابنتي متخافيش وهو هيعرفك منين يعني!!
ريماس : وانتي فاكراه هيسكت يعني؟ هيعرف يوصل علفكرة وباين عليه مش سهل
بصيت في التليفون لما سمعت صوت الاتصال
انا : اهو بيتصل مسنجر اهو!!
ريماس : اقفلي عادي و روحي شوفيه بعت اي
= لأ ما انت ترد يا حلو عشان مبدأش اتصرف من دماغي
= طب براحتك ومترجعش تعيط
_ في اي!؟؟ قفلت شوية عاادي!!
= اه رد كدا زي الشاطر وقولي بقا مين
_ طيب انا هرجع البيت وأرد عليك و آسفه والله هفهمك لما ارجع بس متتصلش
مريم : بتقوليله كدا ليه!! هيفكر دلوقتي انك خوفتي!
انا : يفكر اللي يفكره انا لازم أحل الموضوع كفاية اوي هبل لحد كدا انا هعرفه اللي حصل وهعمله بلوك، وانا كنت غلطانة من الاول اني عملت الهبل دا ، سلام انا ماشية
سيبتهم ومشيت وانا ماسكة دموعي بالعافية، مش قادرة استوعب، اكيد هيكرهني لما يعرف انه انا!
وصلت البيت ودخلت اوضتي بسرعه وقفلت الباب
= اي كل دا؟؟
_ معلش انا اسفه
= قول بقا انت مين
_ والله العظيم انا بنت!
= حد اعرفه؟
_ بص انا هقولك اللي حصل بس بالله عليك ما تكرهني ولا تقول لحد!
= خير اتكلمي
حكيتله اللي حصل كله وفضلت اعتذر اوي بس فاجئني ب رده!!
= يعني انتي ريم؟
_ اه والله
= طيب قوليلي كنتي لابسه اي في خطوبة اختك؟
_ اشمعنا يعني؟
= ردي وخلاص
_ كنت لابسه فستان فاتح وواسع!
= اه، طيب يا ريم ممكن اطلب منك طلب
_ اكيد اتفضل
= عايز اقابلك
_ نعم؟؟؟
= اي؟ عايز اقابلك! هقولك على حاجه بس
قلبي نبض اوي!! عايز يقول اي؟؟ هيزعقلي مثلا؟ اكيد لأ!!
_ عايز تقول حاجه قولها هنا
= لا، الحاجه اللي عايز اقولها مينفعش غير قدامك
_ طيب هفكر وأرد عليك
رحت بسرعه للجروب وبعت
_ الحقوني عايز يقابلني!!
مريم : اي اللي حصل؟؟
ريماس : اشمعنا يعني؟ انتي قولتيله اي؟
انا : حكتله اللي حصل بس والله لقيته سألني طب كنت لابسه اي وبعدين لما قولتله قالي عايز اقابلك!!
مريم : طب وانتي قولتيله اي؟
انا : ثواني ابعتلكم اسكرين
ريماس: اوباا شكله بيحبك!!
مريم : شوفتي ياستي!! اهو جبناه ولا لأ في الآخر! اراهنك هيقولك بحبك
انا : اي التفاهه اللي بتقولوها دي!! يا خوفي لو يهزقني على اللي حصل دا!
ريماس : يهزقك اي يابنتي اكيد لأ طبعا
انا : هو احنا بنتكلم كأني هروح اقابله فعلا ليه؟؟ دا مستحيل!!
مريم : بصي انتي تقوليله يقابلك في حته ميكونش فيها ناس عشان لو حد شاف هتبقا مشكلة
انا : يعني انتي عارفة انه لو حد شافني هتبقا مشكلة ومع ذلك بتقوليلي اقابله!!!
مريم : ما هو بصراحه عايزين نعرف هيقولك اي
ريماس : بصي يا ريم واحنا راجعين من درس الانجلش انا وانتي هنروح عند مريم، والمنطقة عندها هناك زراعية وهادية مفيش حد، خليه يقفلك هناك وانا هقف معاكي بس بعيد شوية بحيث اخلي بالي م الجو
مريم : اه فكرة حلووة اوي دي!! يلا عرفيه يا ريم ، عشان الدرس يوم الاربع صح؟
انا : اه بعد يومين
ريماس : طب خلاص الحقي عرفيه دلوقتي
انا : قلقانة اووي والله
مريم : متخفيش يابنتي!
خلصت كلام و روحت بعتله
_ زين
= ها فكرتي؟
_ اه
= طب اي؟
_ يوم الاربع الساعه 5 وممكن انا اتأخر شوية على 5 وربع مثلا
= اشمعنا؟
_ عندي درس هخلصه و اقابلك
= طب تمام فين بقا؟؟
قولتله المكان واتفقنا ، و رغم اني كنت خايفة جدا، الا ان جزء مني كان مبسوط اوي اني هشوفه تاني ، ليه؟ عشان وحشني!
……
يوم الاربع الساعه 3:30
ريماس : البسي الفستان دا حلو اوي يا ريم ومعاه طرحته وبنطلونه ، بتبقي قمر في الطقم دا
انا : بجد ؟ يعني مفيش احسن منه متأكده؟
ريماس : دا جميل اووي وهادي هيبقى تحفه
انا : تمام ثواني ألبس
ريماس : طب والله قمر!! خدي حطي مسكرة بس خفيفه اوي ها! وحطي مرطب شفايف
انا : ليه يعني وانا راحه اتجوز!! لأ مش حاطه حاجه!
ريماس : يابنتي خفيف اووي متخفيش بس تعالي هحطلك انا ولو لقيتيه باين امسحيه
انا : ما طالما مش هيبان احط ليه اصلا!! يووه!!
الساعه 5:05
انا : خايفة اويي يا ريماس يلا نروح والنبي!!
ريماس : انتي جاية في الوقت اللي خلاص تلاقيه واقف فيه مستنيكي!! يلا قربنا نوصل!!
انا : الحقي ياا ريمااس واقف هنااك اهوو
ريماس : اه!! ههههه الله يعينك، الحقي دا شافنا! بصلك!
انا : مش شايفة كويس استني البس نضارتي
ريماس : متلبسيهاش!! بتبقي احلى من غيرها عشان الطرحه متبوظش بس، يلا انا هسبقك اقف بعيد
قربت منه لحد ما شوفته كويس، دا فعلا بيبصلي! اوي!!
نزلت عيني في الارض بسرعه وانا محرجه جدا
زين : ياه!
انا : هه؟؟
زين : لا لا مفيش، ازيك ياريم؟
رديت بإبتسامة خفيفه وانا عيني في الارض لسه : الله يسلمك
زين : كنتي في درس اي؟
انا : درس الانجلش
سكت شوية وهو لسه بيبصلي اوي، مش فاهمه اي سر النظرات دي؟؟ عايز يقول اي!!؟ هو ليه متكلمش في الموضوع!؟؟
لما لقيت سكوته طال قولتله : كنت عايز تقابلني ليه؟
زين : …
.
.
.
“صباح الخير يا ماما”
: صباح النور، عندك محاضرات انهاردة ولا اي؟؟
انا : اه انهاردة عندي يوم ضغط اوي، عايزة بقا افطر عشان بصي على اخري
: ما انتي جيتي نمتي امبارح من غير عشا حتى!! اعملك اي يعني!
انا : تعمليلي بيض بالبسطرمة ومرسي كتير خالص
: امشي يابت انتي، اي دا ياربي واعدني ببنات غريبة والله
رديت وانا بغسل سناني : سمعااكي عالفكرةة
: اهو بتتكلمي ازاي والمعجون في بؤك! صبرني يارب!!
…..
: يلا انا ماشية يا ماما
: بالسلامة ربنا يحفظك يارب
خرجت وفتحت التليفون بعتله
_ صباح الخير، انا لسه خارجة دلوقتي عالجامعه لو انت صحيت رن عشان اخد بالي ولو فاضية هرد
قفلت التليفون وركبت الباص وانا بفكر ” يا ترى لسه بحبه زي زمان؟؟ ”
قاطع تفكيري السواق وهو بيقول : يلا اللي ناازل هناا
وقتها انتبهت اني وصلت!! امتى؟؟ انا لسه راكبة! معقول التفكير خدني اوي كدا؟
وصلت الجامعه ولبست الكاب والكمامه، خايفه انه يشوفني!! فضلت أبص حواليا وانا ماشية لحد ما وصلت قاعة المحاضرات والحمدلله مكنش موجود وكانت فاضية ، ما هو لسه فاضل ساعه عالمحاضرة الاولى!
طلعت كتبي وبدأت احضر فصل انهارده ، وبعد شوية وانا بقاوم النعاس اللي غلبني، حسيت بحد دخل، قومت بسرعه بصيت عالباب ملقتش حد ، “اوف! الحمدلله الواحد مش ناقص عالصبح”
= هو انا مزعج للدرجادي؟؟
بصيت بسرعه لقيته في نفس البينچ.. معايا!!
لميت كتبي بسرعه من غير ما ارد و لسه جاية اخرج شدني!!
_ لو سمحت عيب اللي انت بتعمله دا!! سيبني!!
ابتسم بخبث وقال = ولو مسبتكيش؟
رفعت ايدي وضربته على وشه، وقولت ” هتلاقي رد فعل ميعجبكش

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يمكن بحبك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!