Uncategorized

اسكريبت الحالة 108 الفصل الثاني 2 بقلم شيماء أسامة

 اسكريبت الحالة 108 الفصل الثاني 2 بقلم شيماء أسامة

اسكريبت الحالة 108 الفصل الثاني 2 بقلم شيماء أسامة

اسكريبت الحالة 108 الفصل الثاني 2 بقلم شيماء أسامة

زين : انتي مجنونه.. اى اللي انتي عملتيه ده.
مرام : والله مفيش اغبى منك ، بص هما كانو مركبينلك شريحه في ايدك عشان لو هربت يعرفو مكانك ولما تتشال بتبقا ملهاش لازمه .
زين بأعجاب : وانتي عرفتي الحاحات دي منين .
مرام بحنان : لا دا انا اعجبك اووي .
وبعدين اتجهت مرام لركن في الاوضه وفتحت درج من الادراج وجابت علبه الاسعافات الاوليه، ورجعت لزين تاني وبدأت تطهرلو الجرح وكل ده تحت نظرات زين اللي بين الحيره انتي مين وانا ليه واثق فيكي كدا؟
مرام بأبتسامه : عشان قلبك قالك ثق فيا 
زين : انا مقولتش حاجه ؟
مرام :بس فكرت.
ورفعت مرام رأسها وتلاقت عيناهم لمده .
قطع سيل النظارت صوت 
“مامي يامامي”
مرام : ياروح مامي.
زين : زين انتي متجوزه ؟!
مرام : اه 
هو انا ليه زعلت لما عرفت انها متجوزه انا لسه عارفها معقول حبتها !! لا لا ممكن عشان هي الوحيده اللي شوفتها ، بس ليه قلبي بيوجعني . 
مرام: يلا عشان اجبلك تاكل .
الطفل : لا انا هقعد مع بابي شويه.
وترك الطفل مرام وحضن زين : بابي متثبنيش تاني(متسبنيش) 
انا اتصدمت خالص انو قالي باابي بس مرضتش اقولو اني مش باباه خسيت هجرحه وازاى شعور ان الواحد يعيش من غير ابوه صعب.
زين : مش هسيبك .
الطفل رفع صبعه الصغنن : وعد.
زين بضحك وعمل زيو : وعد .
الطفل:هيييييه بابا مش هيثبنا تاني يامامي.
زين : اى رأيك نبقا اصحاب؟
الطفل : ماسي ، انا عز وبدأ يعد ع صوابعه وعندي دول .(اربع سنين)
زين : وانا اسمي زين وعندي فتح ايد عز الاتنين ومسك ايد مرام(مرام دلواقت في عالم تاني خالص) وفتحاها برضو وهو فتح ايدو (زين 27 سنه)
عز : كووول ده انت كبير اووي !
زين ضحك ضحكه رجوليه جذابه : خد هنا ومسكه وفضل يزعزغ فيه .
عز : خلااث هموت هههه … هههه .. خلاث .. 
مرام : يلا ياعز عشان نسيب بابا يرتاح .
عز : بس انا عايز اقعد شويه..
مرام : عززز.
خرج عز من الاوضه .
مرام : شكرا و..
قطعها زين بأبتسامه : لا ده واجب.
سرحت مرام في ابتسامته :..
زين : عارف اني حلو اسكتي بقا عشان لتكسف.
مرام : رخم . 
في مكان اخر ..
“ازاى واحد مشلول يهرب، هو انا مشغل معايا نسوان”.
_ادهم بيه ا…
ادهم : انت تخرس خالص … مدير المستشفي والدكتور بتاعة واى حد كان يعرفه تجيبه.
_حاضر.
ادهم : غور انت لسه واقف. 
“في اى يأدهم صوتك جايب بقيت الفله”
قالت الجمله دي مراته سونيا.
ادهم : مفيش حاجه يحبيبتي شويه مشاكل في الشغل وهتتحل .
قربت سونيا منه وحطت ايدها ع رقبته : ولو متحلتش احلها انا .
(نسيلهم يجماعه عشان انا مش مرتاحه للممحونه دي )
اعرفكم ع ادهم عندو 56 سنه بس مش باين عليه السن طويل بشرته قمحي وعيونه زرقه وشعره اسود .(شبه زين بس طبعا زي ده قمر). 
سونيا مش محتاجه تتوصف انتو اكيد حستوها (شبه بتوع الكبارة كدا). 
عند مرام جهزت الاكل وبدأت تنادي ع عز و زين ، عز جه وقعد ع السفره .. ويعدين مرام دخلت لزين لقته قاعد بحزن : اى مالك .
زين : انا مش هعرف اخرج! انا مش هعرف امشي تاني ، وحصلي كدا بسبب اى ؟
مرام : لا هتمشي وقريب جدا هترجع زي الاول، انت عملت حدثه من اربع سنين والعربيه انفجرت وانت جواها وكان معاك … 
#فلاش_باك
في كافيه*** زين قاعد مع غزل حبيبته ومراته 
زين جاله تليفون : اى هتتسلم دلوقت .
_…..
زين: يلا بسرعه نتقابل في **
وقفل التليفون : غزل لازم امشي دلواقت .
عزل بتفهم : خلي بالك من نفسك 
زين : حاضر 
بعد زين خطوتين وبعدين رجع حضنها جامد 
غزل : زين احنا بره !
زين : هشش انا محتاجه.
وغزل بدلتو الحضن وقلبها شغال طبله وخوفها زاد ع زين .
زين بعد وبعدين وانحني ع بطنها “انت يواد يالي جوه خلي بالك من ماما ع اما اجي واياك تزعلها اصل اشعلقك”
غزل بأبتسامه : بتهدد الواد قبل ميشوف الدنيا .
زين : كلو الا غزلي مش كفايه اني مخليه يشركني فيكي.
غزل ضحكه :..
زين : هو انا قولتلك قبل كدا انك ضحكتك حلوه 
غزل : مش اول حد 
زين بغضب : غزاااال 
غزل : اتأخرت بسرعه امشي.
زين : اما ارجع هشوف الحوار ده .
زين خرح وغزل قلبها بيوجعها حاسه ان في حاجه وحشه هتحصل 
اتقابل زين و مازن يبقا صحبه 
مازن : التسليم هيبقا في الصحرا ولازم نكون وخدين بالنا كويس عشان ممكن تطلع فخ .
زين : ان شاء الله هنقبض عليهم من غير اى خساير.
مازن : ان ش….
والعربيه انفجرت 
(ايوا يجماعه زين ضبوطه قمر وطيوب ولطيف وحنان الدنيا فيه لا وكمان مز ????♥️????)
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!