Uncategorized

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل العاشر 10 بقلم وفاء كامل

 رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل العاشر 10 بقلم وفاء كامل

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل العاشر 10 بقلم وفاء كامل

رواية قصة حب أبكاها القدر الفصل العاشر 10 بقلم وفاء كامل

وصلنا الفصل ال فات عندما
يارا راحت الشغل في الدور الاول وبدات تفهم نظامه
وهي بتبص اتفاجات ان زميلها في الشغل بيهزروا مع بعض
يارا بدات تبصلهم وهي سعيده ع حبهم لبعض وكانهم اسره واحده
وليد باعجاب بجمالها.. انتي هنا معانا
يارا.. اه لسه مستلمه الشغل والمدير قالي اني هستلم شغل ف الدور الاول
وليد.. اهلا وسهلا بيكي
انا وليد
وده محمد
وده احمد
ودي سماح
ودي اميره
ودي اسماء
يارا.. اهلا وسهلا
الجميع.. اهلا بيكي
وليد مد ايده علشان يسلم عليها
.. امممممم هنتعرف بقي ولا ايه؟
يارا بابتسامه.. اه طبعا مش هنبقي زمايل ومع بعض طول اليوم
وليد.. انا ياستي وليد انا خريج كلية اقتصاد وعلوم سياسية
يارا باندهاش.. ايه ده وبتشتغل جارسون؟
وليد بضحك.. ???? اه شوفتي بقا
هي دي الدنيا يااابنتي
وانتي بقي اسمك ايه؟
يارا.. يارا
وليد.. الله….اسم شاعري اوي
يارا في سرها.. ده بينه عبيط
وليد باعجاب.. حقيقي هتنبسطي اوي في الشغل معانا
يارا.. باذن الله
احمد وهو يهمس ل وليد.. ولا مش دي البنت ال ف الصوره م فتره ف الجريده
وليد.. تفتكر دي بنت رجل الاعمال مجلس الشعب
احمد.. دا احنا انفتح لينا طاقه القدر يااابني
????
وليد.. لا ياابني اكيد بيتهيقلنا مش اكتر
احمد.. بكره اثبتلك المهم لازم تفضل تحت عنينا ونراقبها
دي جائزه بالنسبه لينا هترفعنا لفوق
وليد.. حرام عليك ياااخي باين عليها غلبانه ولو هي فعلا متعرفش اي الظروف ال اجبرتها انها تهرب م والدها
احمد.. وانا مش حابب اعرف المهم اني اخد المكافأه ولو مش حابب وفرت يبقا اخدها لوحدي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد فتره م العمل
وليد وجد يارا متعبه جدا فعلم انها لم تجرب هذه التجربه م قبل وان تشتغل
تقدم اليها وليد قائلا.. بقولك في ساعة راحة هنجيب غدا ونقعد ناكل مع بعض ايه رايك؟
يارا.. تمام
وليد باعجاب.. قمرررر ياناس
وفجاه اتاهم صوت م بعيد وكانت اميره
اميره.. ووووووليد
وليد بارتباك.. مالك احبي انا اقصد عليكي انتي طبعا
اميره بغضب.. ياسلاااام
وليد.. وحيات عبد السلام ????????
يارا بضحك.. هههههههههههه انتوا الاثنين مش ممكن
اميره.. هتاخدي ع كدا مننا كتير
ازيك انا اميره
وبحب الاهبل ده م ٦ سنين ومش عايز يعقل بقا وياخد خطوه يطلبني م ايد بابا
يارا.. ???????? اهلا بيكي
َمعلش ممكن ظروفه وحشه باين عليه غلبان
وليد بضحك.. اه والله انا غلباان ????
اميره.. ايوه جدااااااا????
ذهبوا سويا للبريك وبدأو ف تناول الطعام
وكان الطعام غريب بالنسبه ليارا فهي لم تتعود بعد عن طعام الناس البسطاء
لانها واخده ع العز والجاه والمال
لاحظ وليد انها لم تاكل شيئا فعلم ربما هي لا تحب هذا الاكل
فطلب منها ان تذهب معه ليريها شئ
ووافقت يارا
وذهبوا سويا للخارج وقال لها انتظريني هنا سوف أتي اليكي
وانتظرته يارا وبعد فتره قصيره جاء اليها ومعه طعام م داخل المطعم
يارا.. اي ده
وليد.. طعام اكيد هيعجبك
نظرت اليه يارا وسعدت كثيرا فهي تحب هذه النوعيه م الطعام وشكرته كثيرا
وتناولت الطعام بلذه وابتسامه
ووليد ينظر اليها باعجاب وياكل معها
ف هذه اللحظه خرج محمود م عمله وكان سعيد بالمكافأه التي اعطاها اليه المدير بناءا ع كفائته واخلاصه غ الشغل
وذهب سريعا لاقرب محل موبيلات
واشترى هاتفين واحد اليه وواحد الي يارا ليطمأن عليها م الوقت للاخر
واحب ان يعمل لها مفاجأه
وذهب الي مكان عملها
وعندما وصل الي هناك تفاجاه بها تقف مع شاب وتضحك وتأكل معه
دمه فار م هذا المنظر ونفخ بضيق وذهب لشقتهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ما انتهت يارا م العمل اتت اليها الحجه نعيمه تاهذها للبيت حتي تتعلم الطريق
وصلت يارا البيت وكانت سعيده
وتفاجات ب محمود ف البيت اسرعت اليه وحضنته
يارا.. واحشتني
محمود…………
يارا.. مالك يامحمود
محمود.. يعني مش عارفه
يارا.. لا والله
وكمان اي ال جابك بدري كدا
محمود.. اي مكنتيش عايزاني اجي بدري ليه
يارا.. الله ف اي يامحمود
محمود.. حلو الطعام
يارا بعدم فهم.. تقصد اي
محمود.. الطعام طعمه حلو معاه مش كدا
يارا وقد فهمت مقصده.. تقصد وليد
محمود.. وكمان اسمه وليد اهلا وسهلا
يارا.. مالك يامحمود
انت واخد الموضوع افش كدا ليه
ده زميل ف الشغل معايا واحنا كلنا اخدنا استراحه عشان ناكل
بس هو لاحظ اني مش بحب الاكل ال بياكلوه
فطلب مني اطلع معاه للخارج وتركني وذهب ليعود بطعام اخر
محمود.. وطبعا عاجبك الاكل م ايده
يارا بعصبيه.. ف اي يامحمود
محصلش حاجه لكل ده
وبعدين انت كنت هناك بتعمل اي
امسك محمود الهاتف ورماه ف وجهها بعنف وقال لها.. عشان اعطيكي هذا ????
يارا.. طيب طالما شوفتني ليه مقربتش مني وكلمتني
محمود.. مهنش عليا اقطع اللحظه الرومانسيه دي
يارا.. محمووووود انا مسمحلكش
محمود.. هستني اي م واحده باعت اهلها عشان واحد
اديكي اهو بتبعيني عشان واحد تاني
جابلك الاكل ال انا مش قادر اجبهولك
وبكره يسكني ف شقه احسن م الغرفه والصاله ال انا معيشك فيها
يارا ببكاء.. اخرررررس ????????
انا غلطانه عشان سبت اهلي واتحدتهم عشان واحد جربوع ذيك
محمود ودمه فار م هذه الكلمه وفجاه رفع يده وضربها كف ممها اوقعها ع الارض م شدته ونزفت م فمها
وضعت يدها ع خدها والدموع ف عينيها وهي تنظر له واقعه ع الارض غير مصدقه ما يحدث
هل هذا محمود الطيب الغلبان الذي احبته????
نظر اليها محمود وندم كثيرا ع ما فعله وانه لم يتمالك نفسه ولا تحكم ف غضبه
جاء يقترب منها ليعتذر لكنها صرخت ف وجهها وقالت له.. اطلع برررررررره انا بكرهك????????
تركها محمود لتهدئ وهو حزين نادما ع ما فعله
غيرته اوصلته لهذا
وهو غير ذلك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء عاد محمود للبيت ومعه بوكبه ورد وشيكولا ليعتذر منها
وعندما فتح الباب لم يجدها
خرج يبحث عنها ظننا انها عادت لوالدها مره اخرى وسافرت اليهم
ظن انه خسرها للأبد
واخذ يتخيل حياته م دونها
وكيف هو استقبال والدها اليها
وانه ممكن ان يقتلها
ذهب للحج عثمان وزوجته وسالهم عنها
لكنهم لم ليروها
والحجه نعيمه اكدت له انها تركتها بعد ما اوصلتها ولم تراها مره اخرى
ثم ذهب للخياطه ونفت تمام رؤيتها
ظل يبكي عليها ويتندم ع ما فعله
أسرع لمحطه القطر لعلها ف القطار ذاهبه للوالدها
ظل يبحث عنها ف كل مكان ولم يجدها
وسال شباك التذاكر عنها وعن اوصافها
ولم يجدها
اخذ يجري ف الشارع ف كل مكان يبكي
يبحث عنها ويدعوا الله ان يجدها
حتي فقد الامل وانها خلاص خرها للابد وتركته وذهبت لوالدها
ظل ماشيا حتي اوقفته رجليه امام البحر
جلس امامه يبكي بصوت عالي
وعندما توقف ع البكاء سمع احد يبكي
نظره حوله يمينا وشمالا ولم يجد احد
ظن انه بيتهيقاله
لكن الصوت عاد مره اخري وقف وتتبع الصوت حتي وجد فتاه امام البحر ع الجهه الاخري تبكي وتشكوى ربها
تقدم إليها ووجدها يارا
حمد ربه انها ما زالت هنا
ولم تتركه
تقدم اليها وهَو يمسح دموعه
حتي استمع لكلامها
يارا.. يااارب انت عالم بكل شئ
وكم انا اتظلمت ف هذه الحياه م والدي واهلي
وفوق كل هذا م اقرب شخص ليا ال سبت الدنيا كلها عشانه عشان بحبه
ليه يظلمني
ده جزاتي عشان بحبه
اد اي كنت غبيه عشان حبيت واحد ذيه
دلوقتي بس عرفته ع حقيقته
وان ال كان بيحصل زمان ده كان بيخدعني مش اكتر
طب ليه انا حبيته بجد ????????????????
محمود.. وانا كمان بحبك يا يارا????
نظرت ورائها ووجدته محمود
التفتت للناحيه الاخري كي لا تراه
تقدم اليها محمود وامسك يدها
وخانته دموعه ونزلت ع جبينه
محمود.. انا بحبك وحبك عماني غيرت عليكي ومستحملتش تبقي لحد غيري واخسرك
حتي انك تقفي مع حد غريب وتضحكي وتاكلي معاه
انا شاب واعرف نظره الشباب ال زيي
والشاب ده كان باين م نظراته انه معجب بيكي
انا زعلت لما عجبك الاكل ال جبهولك ال انا مش قادر اسعدك بيه واجبهولك
ماانتي عارفه البير وغطاه يا يارا
وانا لو اقدر اعيشك ف مكان احسن م كدا اكيد مش هتاخر
الانسانه ال تضحي بالدنيا كلها عشاني عمري ما اقدر اخسرها
نظرت اليها يارا وهي تبكي ووضعك يدها ع جبينها وهي تتذكر صفعته لها????
اقترب منها وقبل جبينها وتاسف لها ع عصبيته ووعدها الا يمد يده عليها مره اخرى
وقبل جبينها وراسها ويدها
ومسح لها دموعها
وهي كذلك مسحت له دموعه
وابتسموا سويا لبعض
محمود.. صافي يالبن
يارا بابتسامه.. حليب ياقشطه
قبل جبينها وضمها لصدره واخذ يدور بها
وهي تصرخ
وتقول له.. محموووود خلاص دوخت ???????? كفايه
محمود ركع ع الارض وامسك يدها وقال لها تقبلي تتجوزيني
يارا بفرحه وغير مصدقه
موااااافقه طبعا
احتضنها محمود وذهبوا سويا للبيت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر اسبوع بتفاصيله
يارا مع النساء يجهزوها للزفاف
وسط زغاريط وفرحه الجميع ويرقصون
يارا تضع الحناء ع يدها وهي فرحانه بلمت الناس حوالينها حتي لا تشعر بالغربه وفقدان الاهليه
وبجانبها الحجه نعيمه التي اعتبرتها والدتها
الحجه نعيمه فرحانه جدا ب يارا وكانها تزوج ابنتها بالفعل
بدؤا الجميع بتجهيزها وارتدت فستان الزفاف وكانت ف قمه الجمال
تقدم اليها الحج عثمان واخذها ليضع يدها ف يد محمود
محمود عندما رائها كان سعيدا جدا ومنهدش م جمالها التي كانت تخبأه دائما فهي لم تضع ميكب او تترك شعرها مفرود م قبل
ها هي كالملكه تتوج لملكها
اخذ يدها م الحج عثمان بعد ان اوصاهوا عليها
اقترب محمود م يارا وقبل راسها
ابتسمت له يارا بخجل ونظرت ف الارض
وبدا الاحتفال
وسط زغاريط وفرحه الجميع والرقص الجميل
رقص نساء اسوان والاقصر الذي يشتهرون به
وفجاه قلبت الابتسامه بغضب عندما رائ محمود وليد ومن معه م شباب وبنات يتقدمون الي يارا ليباركون لها
محمود مد يده لوليد ليسلم عليه ولكنه شد يده علي يد وليد كثيرا مما جعله يتالم
لاحظت يارا غضب وليد ف وضعت يدها ع كتفه ليترك يد وليد وهي تبتسم حتي لا يلاحظ احد
وليد نظر اليه بعدم فهم مما فعله
وقال له.. مبروووك
محمود.. الله يبارك فيك عقبالك
ما تشوف واحده وتاكلها وتضحك معاها وبعدين تتجوزها
وضحك وليد فهو قد فهم مقصد محمود وقال له ف اذنه.. ع فكره مراتك ذي اختي وانا مرتبطت بالهبله ال واقفه جنبي دي
ونظر محمود لاميره
فوجدها تضحك ذي الهبله وهي لا تعلم شئ
فضحك كل م محمود ويارا ووليد
اميره.. مالكم بصالي كدا ليه وبتضحكوا
وليد.. ابدا ياروحي مبسوطين بهبلك
اميره بغضب.. انا هبله ????
يا جزمه
وليد بضحك.. والله انا لو جزمه اكيد انتي الفرده التانيه يا جازمه
محمود ويارا ماتوا م الضحك عليهم
عدت هذه الليله ع خير
وذهبوا لشقتهم
التي تغيرت تماما
ف كل ركن ف الارض مفروش بالورد
وعلي الفراش قلب م الورد وفي وسطه شيكولا
وبالون ف جميع الغرفه
فرحت كثيرا يارا بذلك واحتضنته
وقضوا اجمل ليله ف حياتهم انها ليله العمر
واصبحت يارا زوجه محمود
امام الناس وامام الله
بعد مرور وقت طويل
واقترب الفجر
كانت يارا ف احضان محمود ينظرون لبعض سعداء
يارا.. انا بجد مش مصدقه اننا اتجوزنا وخلاص بقينا لبعض يا محمود
محمود.. انا بشكر ربنا انك ف حياتي ومراتي
وقبل راسها
وفجاه ف هذا الوقت المتاخر
وجدوا الباب يطرق
انفزع محمود م الفراش مستغربا م ع الباب ف هذه الساعه وف هذا اليوم يوم دخلتهم
امر يارا ان تذهب لتردتي شيئا
وارتدى هو بنطلون فقط وعندما انتهت يارا م ارتداء ملابسها فتح محمود الباب
وصدم عندما وجد صديقه ممدوح
محمود.. ممدوووح ????
ممدوح.. اذيك ياصاحبي
يارا.. اتفضل يا ممدوح
ممدوح دخل الي الداخل ومعه حقيبته وعلي وجهه الحزن
محمود.. اي يابني فينك ده كله بقالنا سهرين هنا ومش عارفين عنك حاجه
ممدوح.. قصي له ع كل شئ وكيف هرب م قبضه يد والد يارا وظل هاربه م بلد لبلد
محمود.. وبابا عامل اي فينه دلوقتي
ممدوح بتردد.. ها
اصل…… اصل…..
محمود.. ف اي ياممدوح بابا كويس
ممدوح بحزن ويضع راسه ف الارض.. البقاد لله يامحمود????
محمود بصدمه.. ايه????
ازاي ده حصل
انطق ياممدوح
ممدوح نظر ليارا
ويارا قد فهمت ما حصل
وقعت ع الارض وظلت تبكي وتصرخ.. ليه يابابا كدا
ليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ????????????????
محمود بصدمه نظر الي يارا
وعيونه كلها غضب وانتقام
ثم قال لها
يارا انتي ط………………؟؟
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حياة فرحات للكاتب إسلام عبد العزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى