Uncategorized

رواية وفاء البارت الثاني عشر 12 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الثاني عشر 12 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الثاني عشر 12 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الثاني عشر 12 بقلم آية عبده

دخل عمر مسرع الي وفاء ليطمئن اذا كان خالد فعل بها اي مكروه وتفقدها 
دخلت احدي الممرضات له وقالت
ايه اخبار الحاله يادكتور طمنا حصلها حاجه
رد عمر ???? ماهيا وكاله من غير بواب ال يدخل يدخل ومفيش اي تميز انها في حاله خطره سواء هيا او غيرها
نظرت الممرضه الي الارض خجلا منه لانها كانت نبطشيتها وتساهلت وغفلت لدقائق ، اسفه والله يادكتور عمر????
رد عمر وانا اعمل إيه باسفك ده لو الحاله دي حصلها حاجه مين كان هيبقي المسؤول عن التهاون والتسايب ده مش انا وانتي والمستشفي 
واكمل حديثه وازاي يدخل هو تسيب ولا ايه
ردت الممرضه ده يبقي جوزها 
باستغراب يرد عمر ولما هو جوزها ليه متنكر علشان يشوفها 
ترد الممرضه اصله يادكتور متهم انه السبب في حدثتها وانه هو ال دبر للحادثه دي علشان يموتها
رد عمر ياساتر يارب بس شكله مببانش عليه يعمل كده
ردت الممرضه يادكتور ياما تحت الساهي دواهي
نظر عمر لها باسمئزاز ???? دواهي ،اتفضلي شوفي عملك وصحصحي مش تنامي ويتفلق المرضي 
 حاضر بعد اذنك يادكتور????
خرجت الممرضه فقال عمر ،ايه دي انا ايه ال رجعني من المانيا واهو البشاير هلت علينا شروع في قتل ،ثم نظر الي وفاء بتمعن ،وقال لها هو ليه يقتلك شكلك هاديه 
******************
امن المستشفي ابلغ عن خالد واحتجزوه داخل الغرفه لحين وصولهم واخده
جاء الظابط مسرع موجها كلامه للشاويش ناصر
كنت فين لما هرب وخرج كنت فين نايم علي ودانك
ناصر الشاويش يرد بخوف كنت انااا ف
يقاطعه خالد ،كان نايم وانا فضلت مستنيه ينام ولما عنيه غفلت اتسحبت وخرجت 
يرد الظابط لا والله وصل بيك الاستهتار والاهمال انك تنام وقت ورديتك انت متحول يقاطعه خالد 
ارجوك ملهوش ذنب عنده ولاد في رقابته 
يرد الظابط???? انت تسكت خالص ومتقوليش اعمل ايه ومعملش ايه انت فاهم ، ونظر الي ناصر انت موقوف ومتحول للتحقيق 
اعتدل ناصر امام الظابط وقال تمام يافندم
وأكمل حديثه ونظر الي خالد اما انت بقي ياخالد حسابك معايا هناك في القسم
اكتفي خالد بالنظر الي الارض????
************* 
في منزل نوال 
أذن الفجر قامت وأدت فرضها مع ريم ،وظلت تبكي في سجودها لله أن ينجي وفاء ويشفيها???? ،وانتهو من الصلاه
تقبل الله ياماما 
منا ومنكم ياريم
مددت يدها ريم ومسحت دموع منال ، قائله ،هتخف وهتعيش ياماما
ردت منال يارب ياريم ياااااارب????
ردت ريم هو في حاجه ياماما عايزه أسألك عنها
اعتدلت منال وقالت قولي ياحبيبتي 
قالت ريم ،يعني ياماما واحنا في المستشفي وانتي يتكلمي ساميه عمت خالد قولتي ان وفاء بنتها ده صحيح
تغيرت ملاح منال ???? هو انا قولت كده 
ايوه ياماما هي صحيح تبقي امها 
ردت منال بتوتر انا مقولتش كده يمكن غلطت وقولت اويمكن انتم سمعتم غلط
ردت ريم ،مبتعرفيش تكدبي ياماما ،انا مش هضغط عليكي بس لو في انتي عارفه هي بنت مين سواء ساميه او ايا كان مين ،من حق وفاء امها وابوها ،مش ضروري احنا ضروي هيا 
فاكره ياماما لما وفاء جت من المدرسه منهاره وبتكبي علشان صحبتها عايرتها انك مش امها واحنا مش أخواتها
نظرت منال  الي الارض وقالت ايوه فاكره يوميها حبست نفسها في الاوضه وحولت افهمها 
تقاطعها ريم قائله ،تفهميها ايه ياماما ان باباها ومامتها كانو اصدقائك وماتو وانتي ال اتوليتي رعايتها طيب فين بقيت اهلها ولا امها وباباها معندهمش اهل ومعارف
نظرت منال الي الجهه الاخره مستنكره حديث ريم ، وقالت انا قلت الحقيقه وياريت محدش يسئلني عن الموضوع ده تاني 
من خلفهم كانت تسمعهم منه 
واحنا اكتر ناس عارفينك ياماما ،
نظرو لها منال وريم ،قامت من مكانها واقفه لتتجه الي غرفتها ،استوقفتها منه ابنتها وقالت
ايه ياماما لسه هتفضلي ساكته عن الحق ،وفاء مابين الحياه والموت ، وكمان ساميه تدخل ساميه في حياتنا وكل كبيره وصغيره عرفاها عننا ،خلينا انا وريم شاكين فيها من الاول 
ردت منال ???? مش وقته الكلام ده يامنه 
ردت منه لا وقته المسكينه دي ذنبها ايه انتي وهمتيها ان اهلها ماتو طيب لما هتعرف الحقيقه هتسامحك 
نظرت لها منال ???? وقالت تسامحني وانا ذنبي ايه انا ربتها احسن تربيه انا ال حضنتها انا ال اعرف عنها كل كبيره وصغيره ،بتحب ايه بتكره ايه ، انا امها محدش تاني امها وانفعلت وظلت تبكي ????
اقتربو منها منه وريم وحضنوها ،وقالت منه احنا اسفين ياماما احنا منقصدش 
وتكمل حديثها ريم ، احنا بس حابين الامور توضح والحق يرجع لاصحابه 
بكت بحرقه وضرخت وقالت وانا كمان بتعذب بموت كل يوم من التفكير ،انا نفسي معرفش الحقيقه سيبوني في حالي محدش يضغط عليا وجرت الي غرفتها واغلقتها عليها
***************
في المستشفي 
جاءت ساميه وذهبت اولا لتطمئن علي خالد قبل ترحيله الي القسم  ، دخلت الغرفه وكانت فارغه ،خرجت واستوقفت احدي الممرضات
لوسمحتي كان هنا خالد ال كان مجروح في راسه وكان واقف علي غرفته شاويش هو اترحل ولا ايه
ردت الممرضه ايوه قصد حضرتك الحاله ال حاولت تقتل الحاله ال في العنايه بليل
???????? ردت ساميه حاله مين ال حاول يقتل مين
ردت الممرضه حضرتك الاستاذ ال كان محجوز هنا 
ردت ايوه 
ايوه ده حاول يقتل امبارح حاله موجوده في العنايه المركزه والدكتور لحقه قبل مايعمل عملته ويهرب
ردت ساميه مستنكره ،انتي بتقولي ايه خالد عمره مايعمل كده 
ردت الممرضه ده ال حصل وال الدكتور عمر شافه بعينه
ردت ساميه ، الدكتور عمر 
ايوه ماهو ال شافه ومسكه بعد اذنك 
ساميه واقفه مصدومه ???? خالد يقتل وفاء 
اخرجت هاتفها واتصلت مسرعه بمحمد صديق خالد ومحاميه الخاص
الو
ايوه يامحمد صباح الخير
صباح النور خير يامدام ساميه خالد كويس
ردت خالد اتقبض عليه وهو بيحاول يقتل وفاء بليل
???? بتقولي ايه حضرتك 
ردت ده ال حصل ارجوك روح القسم لخالد  وطمني عليه 
رد محمد حاضر حاضر هروح ليه دلوقت حالا وهطمنك واغلق الهاتف
واتجهت ساميه الي غرفه الدكتور عمر 
كان متجه الي خارج غرفته لكي يذهب الي منزله 
استوقفته ساميه ،لو سمحت يادكتر
وقف ونظر خلفه وقال ايوه نعم
بتوتر صباح الخير
صباح النور اتفضلي 
الاول حاله وفاء كويسه 
رد عمر ايوه الحمد لله الحاله مستقره 
ردت ساميه وايه ال حصل حقيقي انت شفت خالد وهو بيقتلها
رد عمر ،انا مشوفتش وهو عايز يقتلها ،انا كنت بباشر عملي عادي وبتفقد الحالات ال في العنايه ،دخلت لقيته واقف ولابس البالطو الابيض سألتو هو مين مردش وبان علي وشه القلق ،مسكته وبلغت عنه ، طلع عندي حق لان اتحكالي انه هو السبب في حادثتها
ردت لاااااااا خالد ميعملش كده ميقدرش 
رد عمر هو حضرتك تقربي ايه ايه للحاله
ردت بقلق وتوتر???? انا ابقي  يعني ابقااااااا وبلعت ريقها عمت خالد ال حضرتك مسكته امبارح ووفاء الحاله تبقي مراته
رد عمرطيب وهو ليه متهم بمحاوله قتلها 
ردت ساميه معرفش ???? ، هستاذن حضرتك واسفه اني عطلت حضرتك يادكتر 
رد عمر لا ابدا مفيش حاجه بعد إذنك واتجه الي خارج المستشفى متجه الي منزله
*************
في منزل منال
منه تتحدث علي هاتفها مع حماتها الحاجه عفاف
ايوه ياماما انا كويسه الحمد لله ووفاء اختي وبنتي كويسين متقلقيش انتي بس نفسك
ردت حماتها ،يابنتي انا محروجه منك انتي عارفه ظروفي مبقدرش امشي علي رجلي 
ردت منه ياماما انا عارفه انك تعبانه وكتر خيرك دلوقت زياد ويوسف مطلعين عنيكي 
ردت يابنتي بالعكس دول هادين ربنا يحفظهم
ردت منه يارب ياماما 
اخبار اسماء رجعت من اسكندريه
ردت لا والله يامنه وكل تتصل تطمن علينا وتسأل عليكي قلت ليها انك تعبتي فجاءه وولدتي هتتجنن وعايزه تنزل 
ردت منه لا يا ماما متخليهاش تنزل انا ورامي مخبين عليها موضوع وفاء
ردت حماتها ، يامنه عماله تسأل وفاء،مبتردش ليه ومبوبايلها مقفول قلت ليها انها مشغوله معاكي وبتهرب منها 
ردت منه ايوه ياماما محدش يقولها حاجه فيها ال مكفيها وكمان قولي لعزت سلفي ميجبش لسها اي سيره
ردت حماتها يابنتي مامسيرها تعرف 
ردت منه ماهي هتعرف بس ده مش وقته هي لازم تحل مشكلتها الاول 
ردت حماتها طيب يابنتي ربنا يستر وانا كلمت عزت ابني الصبح وحرجت عليه ميجبش سيره ليها لحد ماترجع هنا وتبقي وسطنا
بعد شويه تخرج منال من غرفتها دون ان تحدث احد وتتجه الي المستشفي مسرعه 
قالت ريم استني ياماما هاجي معاكي ،ولكنها لم تستمع لها وخرجت لحالها 
************
في منزل سليم 
يدخل عمر المنزل 
السلام عليكم صباح الخير يا بابا 
عليكم السلام صباح النور ياحبيبي 
دخل عمر الي غرفته دون ان يتحدث ،ودخل وراءه سليم والده
دخل غرفته استقل علي سريره بتعب شديد????
قال سليم مالك ياعمر انت كويس
اعتدل قليل ،الحمد لله يابابا امبارح كان يوم متعب 
رد سليم طيب خد شور عن لما احضر الفطار ونفطر مع بعض
رد عمر بتعب معلش بابابا انا تعبان جدا انا هاخد شور وهنام مش عايز افطر دلوقت عايز انام مطبق من امبارح ومش قادر بس معلش تصحيني بعد الظهر 
رد سليم حاضر ياابني وخرج من غرفه عمر ،ودخل عمر واخذ الشور وقعد علي سريره يفكر فيما جرا بليل وموضوع خالد ووفاء واستوقفه تفكيره عند ساميه وقال لنفسه هيا ليه الست دي لما بتكلمني بتتوتر وبتبقي قلقانه وبحسها بتتهرب !!!غريبه وسرعان مانام من التعب
*************
في قسم الشرطه 
داخل الحجز يدخل الامين 
المتهم خالد عمار 
قال خالد نعم 
قوم فز من مكانك زياره
مش عايز اقابل حد 
قال الامين بتقول ايه انت
قام خالد من مكانه ووقف ورد مفيش مش بقول 
رد الامين طب يالا يااخويا قدامي
دخل خالد ليرا من اتي لزيارته 
وعند دخوله نظر لها????????????????????????????????
قالت هاي يابيبي????
رد خالد بقرف وغضب ???????? انتي 
يتبع..
لقراءة البارت الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!