Uncategorized

رواية أحببت ذلك المغرور الفصل العاشر 10 بقلم أسما محمود

 رواية أحببت ذلك المغرور الفصل العاشر 10 بقلم أسما محمود

رواية أحببت ذلك المغرور الفصل العاشر 10 بقلم أسما محمود

رواية أحببت ذلك المغرور الفصل العاشر 10 بقلم أسما محمود

(روح خصلت اول ترم من الجامعه وبتقدير.كويس جدا ودة.كان شرط الجد ان لازم تمتحن الاول.وبعدين الفرح )
وقبل الفرح بيوم باب روح بيخبط 
روح:حاضر ثواني
وفتحت الباب وكانت ملاك????
روح استغربت فرق الشبه إللي بنهم وافتكرت الصورة اللي كانت في اوضه سليم 
روح:مين حضرتك
ملاك :انا ملاك اي سليم محكلكيش عني ولا اي 
روح:لا محصليش الشرف للاسف
ملاك :طب دخليني هنتكلم من الباب
روح:لا طبعا اتفضلي مع ان مفيش كلام يجمع بيني وبينك
ملاك:شكلو هيجمع الفترة الجاية 
روح :خير
ملاك: انا عرفت ان فرحك بكرة علي سليم 
روح:ودة.يخصك في اي مش فاهمه 
ملاك:انتي فكرك ان سليم متجوزك لي
روح:بنحب بعض بنموت في بعض
ملاك بضحك:انتي طيبه اوى يحبيبتي سليم متجوزك عشان الفلوس اللي عليكي هيلعب بيكي يومين وبعدين هيطلقك ويرميكي و هيخليكي تسددي الفلوس واكيد قالك في الاول اني مش عاوزهم صح واحب اقولك هيعمل فيكي زي ما عمل فيا رماني برة البيت بشنطه هدومي بليل
روح مش مستوعبه اللي بتقولو :انتي كدابه اطلعي برة سليم عمرو ما يعمل كدة ابدا 
ملاك بضحكه سخريه:بكرو تشوفي يا قطه سلام
روح في حاله انهيار ومش مصدقه اللي بيحصل ولابست واستاذنت من جدها وراحت لسليم 
وصلت المستشفي ودخلت المكتب من غير ما تخبط
سليم :في اي 
روح:في انك كداب بتضحك عليا عشان حبه فلوس ادتهملي اي يا اخي هتعمل فيا زى ما عملت في ملاك  وهترميني
سليم مش فاهم حاجه :انا مش فاهم حاجه وملاك مالها بالموضوع وانا عملت فيها اي 
روح:اسئل نفسك بص يدكتور الكتاب اللي اتكتب سهله نطلق وفلوسك هدهالك وابعد عني انا وجدي 
(نسيت اقولكو ان سليم و روح كتبو كتابهم قبل الفرح باسبوع عشان متستغربوش الاحداث بس????????)
سليم بعصبيه :اسمعي طلاق مش بطلق وبكرة الفرح واجهزى يا مدام سليم الجارحي
روح:لا مش هجهز ومفيش فرح انت سمعت 
سليم بعصبيه اكتر وصوت يخوف مسكها من  درعها:كلامي يتسمع يا هانم مش انا اللي يتقالي لا ويلا قدامي علي البيت وهعرفك ازاي تنزلي من البيت من غير ما اعرف
ومشيت روح قدامو وطول الطريق تعيط في صمت وسليم بيلقي نظرة من وقت للتاني عليها 
سليم في نفسو:غبيه يا روح انتي متعرفيش الحقيقه ولا تعرفي ملاك عملت اي فيا انا بحبك انتي وعمري ما هقدر اعيش من غيرك
وصلو البيت
سليم بجمود:اتفضلي انزلي لا هنقعد هنا شويه 
روح نزلت من غبر ولا كلمه
وطلع سليم معاها 
الجد:اهلا يبني 
سليم:ازيك يا جدى 
الجد:بخير يبني هي روح كانت معاك اوعو تكونو اختلفتو علي حاجه تاني????
سليم:ابدا يجدو كانت بتوريني الفستان دلع بنات بقا
الجد:علي رائيك.يبني 
سليم:هستاذن انا بقا عشان الفرح
الحد:ربنا يتملكو علي خير 
ومشي سليم وطول الطريق بيفكر هيعمل اي مع ملاك 
ووصل بيت ملاك وخبط علي الباب جامد
ملاك:اي في اي اي اللي جابك
سليم:ضربها بالقلم :اسمعي يا يبت الجو الرخيص بتاعك دة تبعديه عن روح فاهمه وال هخلي حياتك جحيم وانتي عارفه ان ممكن اعمل اي وسبها ومشي 
ملاك خافت من سليم بس حاولت تطمن نفسها 
عند روح بتعيط ومش مستوعبه ان سليم يعمل كدة انصلت بي سارة
سارة:اي يعروستنا اخبارك
روح بعياط:سارة انا في مشكله 
سارة بخضه :مشكله اي ومال صوتك
وحكت روح كل حاجه
سارة:علي فكرة البت دى.كدابه 
روح:ازاي بس يسارة
سارة:صدقيني كدابه لو فعلا كلمها صح مكنتش جالتلك انتي وعرفتك كانت هتبعد وخلاص لان دي مش بتاعت خير روح متبوظيش كل حاجه سليم شخص محترم وانتي واثقه انو ميعملش كدة واللي هيثبت دة لما تكونو مع بعض او حتي كان ظهر في فترة الخطوبه 
روح اقتنعت شويه بكلام سارة:خلاص يسارة فهمت طب اعمل اي دلوقتي
سارة:يعدي الفرح يستي ونعمل خطه ونعرف الحقيقه
روح:متفقين 
وقفلو الاتنين مع بعض ويعدي الليل علي روح و سليم بحزن
في الصباح 
روح صحيت وبدائت تجهز ووصلت سارة عندها والباب خبط
فتحت سارة وكانت الميكب ارتست اميرة 
سارة:ليكي وحشه يست انتي
اميرة :وانتي يا سارة والله فين عروستنا
وبعد سلامات 
اميرة:روح انتي كويسه 
روح بتعب وحزن:اه انا تمام
وخصلت روح خلاص ومستنبه سليم 
الجد:اللهم بارك اي القمر دة يحبيبت جدو اخاف عليكي تتحسدي 
روح:هيحسدو علي اي بس 
الجد:غلي القمر اللي نزل الارض دة وهيمشي ويسبني
روح:مقدرش ابعد عنك يجدو كل يوم هكون هنا 
الجد:ربنا يتملك على خير يارب يحبيبتي انتي وسليم
نروح عند سليم بقا
ادم:يلا يعم هنتاخر علي روح كدة
سليم:محسسني انك العريس 
وكان سليم حلو جدا جدا وملفت للانتباة بسبب وسامته 
ليلي:ياروحي علي القمر بقا حد عندو اخ قمر كدة
سليم: القرد في عين امو غزال
وضحكو كلهم 
ووصلو عند روح وسليم طلع عشان ياخدها
سليم اول ما شاف روح اتصدم من جمالها وسلم عليها وباسها من جبنها وسلم هلي الجد ووصاه علي روح
ووصلو كلهم القاعه وروح زعلانه من سليم بس بتحاول تسمع كلام سارة وتعدي الفرح وسليم نفس الكلام 
وكان فرح جميل جدا وراقي بعض الشي
ووصلو الفندق 
روح:انا مش عاوزة اكون معاك في اوضه واحدة
سليم:روح عدي ليلتك يا ماما 
رزح بتنفخ :استغفر الله العظيم 
وطلعو الاوضه مع بعض وكان سويت كبير للعرسان 
روح:انا هنام عل الكنبه هنا
سليم كل كلمه بيقرب منها:ها وبعدين
روح بتوتر:ها اه وانت براحتك بقا
وسليم بيقرب اكتر 
روح بتوتر اكتر:ابعد كدة. متقربش 
سليم:انا فين دة ما انا في مكاني اهو
روح دخلت الحمام عشان تغير الفستان وطبعا مش عارفه تقلع الفستان 
روح بتكلم نفسها:ياربي اعمل دلوقتي واكيد مش هطلب مساعدتو 
وبعض وقت كبير سليم خبط علي الباب:روح انتي كويسه
روح:انت مالك يعم بيا 
سليم:اخرجي كدة بقا ووريني انا مالي 
روح:بلاش احسنلك 
سليم:لا وريني نفسك 
وطبعا سليم بيعصبها عشان تخرج 
وخرجت روح متعصبه واتفاجاء سليم انها لسه بالفستان 
سليم بخبث:مغيرتيش لي
روح:مش عارفه اغير الفستان 
سليم:طب تعالي انا هفكلك الفستان
روح :ياريت
وسليم بعد ما فك الفستان روح لسه يتكلمو ادها قبله نستهم اي خناق ما بينهم 
الباب خبط وانتبهو هما الاتنين روح اتكسفت جدا جدا وسليم راح يفتح الباب وطلع……….هنعرف البارت الجي 
يتبع…
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!