Uncategorized

رواية شمس الزين الفصل العاشر 10 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل العاشر 10 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل العاشر 10 بقلم حنين علي

رواية شمس الزين الفصل العاشر 10 بقلم حنين علي

شمس: ممكن نقعد ف البلكونه شويه
زين: مش قادر 
شمس: تمام 
شمس طلعت م الاوضه عملت شاى بالنعناع ومسكت كتاب أقرأ فيه وطلعت ف البلكونه 
زين مد ايده بطرحه
شمس: ايه !!
زين: مش قولتلك قبل كده متخرجيش بره م غير طرحتك 
شمس: مخدتش بالى وبعدين مفيش حد اصلا 
زين: قعد قصادها وفضل سرحان 
شمس: زين 
زين: امم 
شمس: انت هتفضل زعلان كده 
زين: بس أنا مش زعلان 
شمس: امال مش مديني وش ليه م ساعه م الشاب ده وقف معايا وطلب منى الكشكول 
زين: عشان كان المفروض تعمليلي احترام ومتقفيش ف اى مكان ف شباب 
شمس: مقصدتش والله وبعدين انا مدتلوش الكشكول ودبست ملك معاه 
زين: ..
شمس: اووف طيب انا اسفه 
زين: تمام 
شمس: اعملك شاى بالنعناع
زين: ماشي 
شمس دخلت تعمل الشاى وزين أخد الكتاب اللى كانت بتقرأ فيه يقرأه 
كان مكتوب اقتباس لـ محمود درويش
“كَلمَاتك..تُرسِلُني إلَى هُنَاك
حَيثُ لا هُنَاك إلّا أنا..وكَلِمَاتُكَ..وعَيْنَاكَ..
زين قرأه وبص ف الفراغ وسرح ف شمس وتفاصيلها وانه وقع ف حبها بس مش مُعترف لنفسه 
شمس: زيين 
زين: اييه 
شمس: سرحت ف اي كده 
زين: لا ولا حاجه 
شمس: طيب اتفضل الشاى 
زين: تسلم ايدك
شمس: الله يسلمك م كل سوء 
قعدوا يشربوا الشاى 
شمس: أشغل اغنيه
زين: لـ ام كلثوم ؟
شمس: اها
زين: تمام 
شمس شغلت اغنيه للست 
شمس: زين قوم 
زين: ليه !
شمس: قوم بس 
زين: قومت اهو 
شمس سحبت زين م ايده والاغنيه شغاله وبدأوا يرقصوا سلو 
” أمل حياتي يحب غالى مينتهيش 
ي غنوه حلوه سمعها قلبي ولا تتنسيش 
خد عمرى كله بس النهارده خليني اعيش
خليني جمبك خليني في حضن قلبك خليني 
وسيبني احلم سيبني ياريت زمانى مايصحنيش
ياريت ياريت مايصحنيش”
شمس: تعرف !
زين: اممم
شمس: م زمان اوي نفسي اعمل كده 
زين: كده ازاى 
شمس: يعنيي ارقص مع شخصي المفضل بالليل كده ع البحر مع اغنية للست بس عادى عملناها ف الشقه هنا 
زين: طيب ادخلى اجهزى بسرعه 
شمس: اييه 
زين: هننزل نتمشي ع البحر  
شمس بفرحه: بجد !
زين: جد الجد والله 
شمس: هلبس ف ثانيه 
شمس لبست دريس ازرق شكله حلو اوى وسيمبل و زين كان لابس طقم كلاسيك حلو اوى 
شمس: خلصت
زين: تمام يلا 
زين أخد شمس ف العربية ووصلوا عند البحر ونزلوا يتمشوا مكنش في حد عشان الوقت كان متأخر 
زين: شغلى 
شمس: أشغل ايه 
زين: اغنيه الاغنيه اللى بتحبيها للست 
شمس شغلت اغنيه للست 
زين سحب ايديها ورقصوا سلو ع البحر 
شمس: ممكن حد يشوفنا 
زين: مفيش حد غيرنا 
شمس: تمام 
زين: شمس
شمس بصتله: اممم
زين: انا قولتلك قبل كده ان عيونك حلوه 
على صوت الست وهى بتقول:
يا حبيبي .. الليل وسماه ..
 ونجومه وقمره ..قمره وسهره ..
 وانت وأنا .. ي حبيبي أنا .. ي حياتي أنا 
كلنا كلنا ..في الحب سوا ..
والهوى أه منه الهوي ..
سهران الهوى .. يسقينا الهنا .. 
ويقول بالهنا .. يا حبيبي ..
يالا نعيش ف عيون الليل ..
 ونقول للشمس .. تعالى تعالى .. 
بعد سنه .. مش قبل سنه
دى ليله حب حلوه .. بألف ليله وليله 
بكل العمر .. هو العمر ايه غير ليله زى الليله. 
زين حضن شمس وهمس ف ودنها بحبك 
شمس: اي ده هرموناتي عامله شغل عالى معقول بقيت بتخيل كده  
زين: في حاجة 
شمس: لا بكلم نفسي 
زين: طيب نروح عشان تعرفي تصحي بدرى للكليه
شمس: خلينا قاعدين شويه ع البحر 
زين: تمام 
قعدوا ع البحر وكل واحد فيهم سرحان 
زين: بحبك 
شمس بصيتله: بتقول حاجه 
زين: لا 
شمس: اووف لا ده كده كتير 
زين: هو ايه اللى كتير !
شمس: لا لا مفيش بقيت بسرح كتير يعني
زين: اها بس انا قولتها انتِ مكنتيش بتتخيلي أو بتسحري 
شمس: احلف
زين: والله 
شمس: ايه !
زين: بحبك♥️
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة الزين للكاتبة نانسي محمد

‫21 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى