روايات

رواية متيم بقدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية متيم بقدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية متيم بقدر الجزء الخامس عشر

رواية متيم بقدر البارت الخامس عشر

رواية متيم بقدر الحلقة الخامسة عشر

بعد مرور عشرة ايام..
قدر تسند رأسها على صدره لتهمس له فهد
فهد وهو يلعب بخصلات شعرها وشارد الذهن..همممممممم.
قدر هما ازاي بيسمعوا كلامك كده ..
فهد هما مين..
ابتعدت عنه وتربعت على السرير مقابلة له ناصر وأخواته…
فهد مش مهم المهم انهم مش هيزعجوكم تاني.
نظرت اليها بفضول لكن اني عايزه اعرف..
فهد جذبها اليه بابتسامه الفضول ده جديد عليكي والا ايه..
قدر برجاء عشان خاطري يافهد ..يلا. بقى اتكلم..
فهد بقلة حيله ماشي ياستي .. هما خايفين على شغلهم..
قدر شغلهم وانت مالك بشغلهم..
فهد أبوي وعمي ورثوا اراضي واملاك من جدي الله يرحمه..عمي كان كل ما يعمل مشروع يخسر بيه لحد ماخسر كل حاجه..
لكن ابوي كان عكسه اشتغل وكبر الشغل وبجى ليه اسمه بالسوق..
عمي مات الله يرحمه..وابوي جاب عياله يشتغلوو معاه اللي هما ناصر ونصر بالوجت ده علي كان صغير ومش عارف حاجه..
قدر طيب وايه علاقة كل ده بيك و بخوفهم منك..
فهد الصبر يابت سلطان منا جايلك بالكلام…ابوي بعد مامات اني سبت البلد ورحت اعيش مع امي.عند.اهلها.
قدر وليه سبت البلد ..
سلطان بغصه ظروف حصلت خلتني اكره البلد…ومش عايز اعيش فيها
قدر ظروف ايه..
فهد بتهرب ظروف ياقدر ظروف مش عايز افتكرها..المهم سبتهم يديروا شغل ابوي وانا استقريت هنا بالمدينه وهما خايفين اني اسحب الشغل ده من أيديهم و يخسروا كل حاجه..
قدر وانت عملت كده ليه مش خايف يسرقوك.
فهد بابتسامه مهما بيعملو كده واني بتغاضي..
قدر وتتغاضي ليه هو مش تعب ابوك وشقاه..
فهد قدر معايزكيش تتدخلي بالحكايه دي فهماني..
قدر لكن..
فهد اعملي كيف مابجولك ياقدر اني ميهونش عليا ولاد عمي يدوروا شغل عند اللي يسوى واللي ميسواش..
قدر براحتك لكن اني مش فاهمه ليه سبت البلد..
فهد لا بجولك اي انتي هتلهيني بلكلام والا اي..
قدر مش فاهمه.
فهد بغمزه مش اتفجنا نخلف سلطان الصغير قريب..ليجذبها اليه وبهمس اني عايزه يشرفنا بسرعه وووو
**************
معتز اني عايز اتجوزك..
منى بتوتر انت ب..
معتز بمقاطعه اني عايزك يامنى وكلمة فهد وهطلبك رسمي لكن عايز رأيك موافجه تتحوزيني يامنى..
منى اني مش عارفه اجولك ايه.
معتز جولي موافجه واني هخلي الضحكه متفارجش وشك..
منى لكن اني..
معتز عارف انك متطلجه و مش مهم عندي الحاجه دي..
منى لكن انت اي اللي يجبرك عالحوازه دي..
معتز يمكن عشان بحبك..
منى بتوتر انت بتجول ايه..
معتز من ساعت ماشفتك يامنى وانتي مش راضيه تفارجيني اشوفك بكل حته..
منى بخجل اني …
معتز برجاء جولي موافجه يامنى جوالي موافجه واني هنسيكي كل المر اللي عشتيها
منى…..
معتز السكوت علامت الرضى والا ايه
منى هروح اشوف خالتي..
صاح خلفها بسعاده جهزي روحك النهارده هنطلبك رسمي..
وضعت يدها على صدرها بسعاده هل هذا هو االعوض الجميل معتز شاب في الخامسه والعشرين من عمره وحيد لوالدته وجميل الخلق والخُلق..
*********
والدت فهد مالك ياقدر يابتي بتفكري بأيه..
قدر بضيق فهد ياخالتي
والدة فهد ماله فهد زعلك بحاجه..
قدر بحزن ياريته يزعلني ياخالتي… هو مش شايفني طول الوجت سرحان و عايش بدنيا ثانيه..وكأنه مش معايا..
والدة فهد معلش يابتي فهد عليه مسؤوليه كبيره جوي وشغل منتي شيفاه عامل ازاي..
قدر ياخالتي اني مش طالبه منه حاجه لكن حاسه انه بعيد عني وكل مااحاول اقرب منه بيبعد.مش عارفه ليه..هو يمكن اتجوزني بالغصب..
والدت فهد بالغصب كيف يابتي متجوليش الكلام. ده تاني محدش يتحوز حد.كده بالغصب وخاثطصه لو كان الحد ده فهد
فهد مش عيل يابتي انتي استهدي بالله وشيلي الكلام ده من نفوخك عشان ترتاحي..وحازلي تخلفيلك حتت عيل ينسيكي الكلام ده
قدر بشرود ان شاء الله
****************
بعد مرور شهران تزوج معتز ومنى
منى سعيده حدا معه لكنها لاحظت انزعاح والدته مننها وهي تحاول قدر المستطاع ان تكسب رضاها..
معتز تغمره بسعاده فمنى كما تمنى تحاول اسعاده دائما وهي لطيفه خفيفه جميلة الطباع..والشكل
وقدر مازالت تشعر ببعد فهد عنها مهما حاول اخفاء مشاعره لكنه طوال الوقت يحاول ان يبعد عنها..
فهد يشعر بالذنب تجاه جميله حبه الاول وخاصه بعد ان اصبح يميل لقدر بل احبها واستطاعت ايقاعه بحبها..لكن ماتحول دون هذه المشاعر هي جميله يشعر بأنه يخون جميله وهي ميته لذلك يحاول الابتعاد عن قدر ربما يخفف من مشاعر الحب الذي سيطرت عليه تجاه قدر..
وذات يوم علمت قدر بحملها لتسرع الى فهد بسعاده لتخبره بذلك لكنها صدمت بحديثه مع والدته..
والدت فهد حرام عليك اللي بتعمله بنفسك وبالبت يافهد والله حرام عليك..
فهد مش جادر يمه مش جادر مش بيدي .
والظته جميله ماتتت افهم بجى بقاله اكتر من 15 سنه هتفضل عايش بذكراها كتير ..قدر تعبت معاك جوي يافهد انت منين جبت الجسوه دي..
فهد يمه افهميني جميله معايا فكل حته حتى لما بكلم قدر ببص فعنيها ببجى شايف جميله..
والدته يعني اي لما تكون قدر شبه خالتها هتظلمها معاك بسبب الحب اللي مات بجاله سنين.
فهد بغصه جميله مامتتش جميله لسه عايشه بجلبي يمه.
كانت قدر تستمع لحديثهم وضعت يدها على فمها تكتم شهقاتها لتسرع الى غرفتها وترتمي على سريرها…ووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متيم بقدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!