روايات

رواية قمر بنت الصعيد الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

رواية قمر بنت الصعيد الفصل السابع 7 بقلم حنين عادل

رواية قمر بنت الصعيد البارت السابع

رواية قمر بنت الصعيد الجزء السابع

رواية قمر بنت الصعيد
رواية قمر بنت الصعيد

رواية قمر بنت الصعيد الحلقة السابعة

فجأة عربيات سودا بتيجي عليهم وبتحاوطهم…
ناصر: دا بينه هايبقي مرار طافح ! ارمحي يابت !
طلع يجري زي عادته وقمر وراه والعربيات وواحد طلع منها وطلع مسدس وضرب طلقة ..
ناصر نط من الخضة والشنطة وقعت منه وكي يجيبها لقا الطلقة التانية جمب رجله ساب الشنطة وكمل جري …
ناصر: فييييه ايه نخرج من نقرة لضحضيرة والله عال والله اتبهدلت يا ناصر
قمر: انا كنت فاكرة زمان انك نحس يا ناصر
ناصر: ودلوك
قمر بصوت عال: اتوكدت! هانموت شهدا يا ناااااصر
في نفس اللحظة الشنطة بتنفجر في العربيات وناصر وقمر بيطيروا من شدة الانفجار …..
قمر : يا بووووووي
ناصر: يااااارب دخلني الجناااااااه
وقعوا علي الارض وناصر مسك دراعه اللي وقع عليه اللي كان اخد فيه الطلقة ولسه مارقش 100%
بص علي قمر :
انتي كويسة..
اتعدلت قمر وبصت عليه:
الحمد لله ايه مالك فيك ايه
ناصر: لاه مافيش

 

 

بصوا علي العربيات اللي كانت لسه مولعة فيها النار والناس بدأت تتلم اللي في البيتين تلاتة اللي في الشارع ..
قام ناصر وقمر نفضوا هدومهم ومشوا يعرجوا واخدوا حاجتهم…
قمر : الشنطة اللي كنت متبت فيها طلعت قنبلة يا ناصر
ناصر: اه الحمد لله قدر ولطف
قمر: مش عارفه غبائك ده هايودينا فين لسه يا ناصر
ناصر: غبائي ولا انتي اللي نحس شكلك
قمر وقفت وفتحت بوقها:
انا اللي نحس !
ناصر: ايوه نحس جاتكي خيبة كنتي اتجوزي الراجل المليونير وريحينا ماقالولك سنة ولا اتنين ويفيص وبعدين عاودي دوسي علي رقبة التخين فيهم ما اصل الفلوس بتقوي !
قمر: زعلان اوي اكده روح اتجوزه انت
ناصر: ياريت ! حد يقول للجلع لاه انا لو لقيت واحدة الصبح تتجوزني وتصرف عليا انا موافق
قمر: وهاتبقي قدام نفسك مرتاح اما تبقي جوز الست
ناصر: طول ما جيبي عمران ومطمن علي حسباتي في البنك هاكون مرتاح انتي بس فاهمة الدنيا غلط مستوك انما انا فاهمها صوح كوركت !
مشت قمر وهو جمبها لحد ما وصلوا لمكان فيه استراحة وكنبة .
ناصر: انا تعبت نقعدوا نرتاح شوية بقا وانتي لو عاوزة تأيلي علي الكنبة ديي نامي ماتقلقيش …..
قمر: هاقلق ليه وانا معايا سبع رجال في بعض غضنفر
ناصر بابتسامة:
لولا اني واثق في قدراتي كنت قولت انك بتتمقلتي عليا !
قمر: معلوم طبعا واثق اوي !
قعدت قمر وشنطتها جمبها وسندت علي الكنبة بايديها وريحت دماغها وهي بتبص علي ناصر اللي حط بؤجته ونام عليها وهو باصص ناحية الشارع
ناصر بابتسامة من غير ما يبص لها :
تصبحي علي خير يا قمر
قمر: وانت من اهله تصبح علي خير
ناصر بصوت واطي:
وانتي من اهلي …
_____________________________
نااااااصر نااااااصر ….
بيصحي ناصر وبيبص حواليه قاعد في فيلا بيقوم وبيلاحظ مراية بيبص لنفسه في المراية .
ناصر: وه يا سنة سوخة يا ولاد مين مز المزازيز ده
كان شاب طول بعرض بارتفاع شعره سايح بني وعينه خضرا..
ناصر: انت مين انت جن اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بعد عني يخربيتك انا غلبان بالله😢 ايه دي معقول اكده انت بتتحرك زيي لييييه !
رفع ايده يمين وشمال وحط ايده علي شعره وفتح بوقه :
ده اني ده اني فيين ناصر طب بالذمة معقول الشكل دهون يكون اسمه ناصر ده مهند لؤي غيث !
قرب ناحية الكوميدينو لما لفت نظره خاتم راح لبسه ..
مشي ايده عليه طلع منه شعاع خلاه يتفزع …

 

 

وفجأة ظهرت بنت جميلة عالسرير.
رجع لورا بخوف:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اعوذ بالله لا تؤذيني ولا اؤذيكي ..
_ما تخفش انا مش هأذيك بالعكس انا خدامتك الخاتم اللي انت لابسه ده هبة كبيرة
ناصر: انا مالي ان كان هبة ولا وفاء انت ميين
_الخاتم ده سحري بيحول اي حاجة تشاور عليها لبنت جميلة
ابتسم ناصر وبص لها وبعدين بص علي المراية ..
وفي نفس الوقت اتحولت لبنت جميلة. ..
ضحك ناصر ومشي يحول اي حاجة لبنات حتي الكوباية ما سلمتش منه…
_وبعدين !
ناصر: وبعدين ايه
_محول اكتر من 70 بنت هاتتجوزهم ازاي كلهم
ناصر بصدمة: وهو انا لازم اتجوزهم لاه هههه انا صحتي علي قدي انا مش بتاع جواز
*يبقي هاتتعاقب
_والعقاب هايكون عسير
اتلم البنات عليه وهو خايف وكل واحدة بتشد في دراع ورجل وكانوا هايقطعوه
دخلت قمر وهي ماسكة البندقية ولابسة لبس صعيدي:
بعدي عنيه يا بت منك ليها
بعد البنات عنه وجري ناصر عليها وهو بيعيط
والبنات وراه ..
جرت قمر ومعاها ناصر لحد ما وصلوا لطبق مكرونة بالكبدة وركبوه وساقته قمر وهربت منهم وفي نفس الوقت ناصر كان بيأزز في المكرونة لحد ما شرق ..
صحي ناصر وهو بيكح وبيبص حواليه وبيكتشف انه حلم ..
ناصر زعل انه رجع لشكله :
ياااه مش كان فاتني لؤي دلوك اعمل ايه في احلامي الغريبة دي انا كنت راكب في طبق مكرونة بالكبدة معقول يخرب بيتك يا عقلي الباطل …
بص ناصر علي قمر اللي كانت نايمة وابتسم
كان لسه حاجة بسيطة والنهار يطلع …
اتسند علي الكنبة وهو بيبص للسما وبيفتكر الحلم :
غبي كنت اتجوزهم حد طايل حتي في الأحلام غبي !
بس دخلتها كانت جامدة صوح دي ساقت الطبق ولا اجدعها سواقة !
___________________________

 

 

في الصباح …
صحت قمر لما الشمس ضايقتها..
قامت تتاوب وتبص حواليها مالقتش ناصر بس بؤجته موجودة …
قمر : راح فين ده ! ..وه يكون نوح عمل فيه حاچة ! بس نوح مش هايعوزه لوحده..
في نفس الوقت ناصر بيكون واقف علي عربية فول وطالع فوق الناس لحد ما اخد طبق فول وطعمية وعيش وبصل …
لقا واحدة اجنبية مشي وراها يغني:
مصر بلدنا بلد سواح فيها الأچانب تتسوح …
شافته قمر علي بعيد وقفت تضرب كف في كف
لفت البنت ليه وابتسمت وطلعت بخاخة ورشتها علي وشه ….
ناصر بضحك واحول قبل ما يغمي عليه:
ماما نحلة عشان تجيب ال………….واغمي عليه .
عربية سودا جت وقمر ساعة ما شافت كده طلعت تجري عليه ..
بس قبل ما توصل ركبوه في العربية ومشوا …
فضلت قمر تجري ورا العربية لحد ما شافت توك توك ركبته وقالت له يمشي وراه..
قمر بخوف:
ياتري دي تبع مين نوح ولا صاحب الشنطة ولا حد تالت منحوس من يومك يا ولد عمي منحوووووس..
فضلت العربية ماشية وقمر وراها وخايفة وقلقانة …
لحد ماوقفت قدام بيت قديم
التوك توك وقف بعيد عنهم شوية..
نزلت منه قمر ومشي…واستخبت ورا عربية وهي بتراقبهم..
نزلت الأجنبية والسواق واتنين رجالة شايلين ناصر اللي كان متخدر ودخلوه البيت ..
قمر : اعمل ايه انا دلوك دلني يارب ادخل وراه لاه اكده مش هاعرف اساعده هو انا فاندام عشان اقدر علي كل دول اكلم بثينة صحبتي لاه بردك مش نافع انا اعرف دول مين وعاوزين منه ايه عاود تكون عصابة اعضاء ولا مخدرات ولا هباب ازرق علي دماغهم ودماغ اللي خلفوهم …
ادي اخرة قلة الحيا عشان يبقي يمشي يغازل البنات اوي ..
بصت قمر علي البيت وكأنها بتحاول تحفظ شكله وبعدين مشت…
فاق ناصر بمية بتتكب عليه فتح عينيه لقا البت الأجنبية قدامه
ناصر بابتسامة: اكيد انا موت وروحت الجنة وانتي من الحور العين يا عسل صوح ..

 

 

ضحكت البنت وقومته من غير ما تتكلم وخدته علي اوضة مجهزة بأجهزة طبية..
ناصر بص لها وابتسم :
يااااااه صحيح الدنيا لسه بخير عاتعملي لي تحليل شامل متكامل تتطمني بيه علي صحتي
البنت ردت بابتسامة :
Yes, of course, what is your name?
ناصر: ها….ايم فايم ثانكيو! ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر بنت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!