روايات

رواية قلبه من حجر الفصل العاشر 10 بقلم حبيبة محمد

 رواية قلبه من حجر الفصل العاشر 10 بقلم حبيبة محمد

رواية قلبه من حجر الفصل العاشر 10 بقلم حبيبة محمد

رواية قلبه من حجر الفصل العاشر 10 بقلم حبيبة محمد

دليلا بصت لداغر وعينها مليانه دموع ووقعت من ايده….
داغر قلبه كان هيقف وكأن روحه كانت بتطلع منه…. مسكها من ضهرها وفضل يحرك في وشها:  د.. دليلا… ثم اكمل بدموع: دليلا… دليلا ردي عليا
بص للمتهم بحرقه وكان نفسه يقوم يموته بأيديه الاتنين بس كان كا همه ساعتها انه ينقذ دليلا….
شالها بين ايديه الاتنين وهو بيبص علي ملامح وشها بخوف..
مراد امر الكتيبه تعمل اللازم..
وراح مع داغر المستشفي…
مراد:  متقلقش بإذن الله هتكون بخير….
داغر مسح عل وشه بخوف وفضل رايح جاي يدعي ربنا…
واول ما الدكتوره خرجت…
طلع يجري عليها بتوتر: دليلا.. دليلا كويسه؟
: دليلا كويسه جدا والرصاصه جت سطحيه يعني مأثرتش عليها بشكل كامل….
داغر ابتسم لا اراديا كدا: طب طب في ادويه او اي حاجه المفروض تاخدها….
_ لا بس حاول علي قد ما تقدر تراعيها وتغذيها كويس…
داغر فرح اوي ان هي كويسه:
طب ينفع اشوفها؟؟
_ اتفضل هي اصلا بقالها كتير بتهلوس بأسمك…. بس هي دلوقتي بقت تحت تأثير البنج يعني هتكون نايمه مش هتقدر تكلمك
داغر دخلها…
اول ما دخل ولقاها نايمه زي الملاك كدا نزل بركبته بمستوي السرير الهي نايمه عليه و مسك ايدها الاتنين وباسهم:  انا اسف يا لي لي اني حطيتك في المهمه دي….. وخوفك وتوترك الزايد قبل ما تدخلي المهمه كان مخليني زعلان وخايف عليكي يا لي لي….  انا ساعات بكدب نفسي وبقول اني مبحبكيش او دا مجرد اعجاب لطفولتك وبرائتك مش اكتر….. بس خوفي عليكي دا مش طبيعي…. بدأت اقلق من نفسي لما كل يوم اغمض عيني احلم بيكي…. كل يوم لما اصحي واشوفك ببتسم من جوايا…
طريقه كلامك وحركاتك وعينيكي بيسحروني يا دليلا..
شخصيتك العنيده القويه دي بتجنني وبتخليني اعشقك..
لمس ملامح بهدوء:  انا عشقتك يا دليلا…. عشقت كل حاجه فيكي و كل نظره و كل خطوه انتي بتمشيها انا عشقتها……
انا بقيت بحبك حب جنون….
انتي دخلتي حياتي سحرتيني بجمالك وطريقتك وعنادك….
دليلا فتحت عينها ببطئ لقت داغر ماسك ايدها وقاعد جمبها
دليلا ابتسمت:  انت كويس؟
داغر:  اهم حاجه انتي كويسه يا روحي؟؟
دليلا قامت مصدومه وبعد كدا افتكرت انها لسه قايمه من عمليه:  اااااه ااه….
داغر:  براحه يا دليلا متقوميش دلوقتي لسه لما الدكتوره تقولك
دليلا بتوتر:  انت قولتلي انا يا روحي؟؟
داغر بحنيه قام وباس راسها:  اه يا حبيبتي اهم حاجه بس تقومي بالسلامه وانا هعملك الانتي عايزاه……
دليلا:  هتطلقني يعني؟؟
داغر ساعتها بس اتصدم من الكلمه:  معني كدا انها مش بتحبه زي ما هو بيحبها؟؟
دليلا:  رد عليا يا داغر؟؟
داغر قام من جمبها وهو زعلان
و خرج برا….
دليلا:  هو انا قولتله حاجه تزعله؟؟؟
اي التخلف دا!!  اكيد. يعني زعل؟؟  بس هو مبيحبنيش؟
هجبره يكمل معايا بالعافيه مثلا؟  …
اكيد انا وهو مش هنكمل بحب طرف واحد….
لازم هو كمان يكون بيحبني زي ما انا بحبه…. لازم يعرف اني بعشقه… ويعرف ان حياتي من غيره متكملش….
و فيها اي لو حاولت معاه؟؟
وحاولت انه يحبني؟
من انهارده لازم اشغل عقله وقلبه…..
انا بحبه…. انا فعلا طلعت بحبه
استحاله بكون بعمل كل دا واكون مبحبهوش….
ازاي الانسان بيقدر يحب كدا؟
ازاي في شخص معين انتي لما بتشوفيه بتحبيه…
ازاي قلبك بينبض جامد لما بتلمحي الشخص الانتي بتحبيه كدا؟
دلوقتي بس صدقت ان كل دا صح!!!!
و مش مجرد افلام ومسلسلات بس…..  فعلا في ناس بتقدر تحيب وتحلم وتبني حبها….
:::::::::
داغر خرج من الاوضه زعلان جدا انه فاكرها مش بتحبه زي ما هو بيحبها….
وقلع نضارته بعصبيه وخرج برا المكان كله….
مراد جري وراه وهو مخضوض
: في اي يا داغر
داغر فضل ساكت….
مراد شدهه لقا عينيه مدمعه
:  اي يا عم في اي بس انت مكنتش بدمع اصلا دا انا كنت بفتكر عيونك جافه…
داغر:  مبتحبنيش…. مبتحبنيش يا مراد…. طبعا ليها حق…. ماهي لسه طفله هتحب شحط؟
مراد:  دليلا بتحبك يا داغر….
داغر:  كل يوم بتقولي طلقني..
وتقولي انها بتكرهني….
وانا زي العبيط مستني منها كلمه حلوه تقولهالي….
مراد:  بس نظراتها ليك متقولش كدا…..
داغر:  نظراتها ليا هي الخلتني احبها اصلا….
بس بس افعالها مبتقولش كدا يا مراد….. وانا مينفعش اكمل مع دليلا حته لو بحبها…
مراد:  استني شويه عليها…
داغر:  انا هطلقها… وهمشي في  الاجرائات من انهارده…..
*****
روان:  هو الحيوان دا مبيعبرنيش ليه؟  هو ماله مغرور في نفسه كدا ليه؟
_ ما تستني عليه شويه في اي دا انتي لسه شايفاه…
روان:  معرفش انا قلبي دا محتاج حد يشتمه….
_  بس بصراحه هو قمر
روان:  مليش دعوه انا عايزه اشوفه….
_ هتشوفيه متقلقيش… هو بيبعد وبيتأخر بس بيشوفك برضو!!
روان:  انا معجبه بيه اوي….
_ وانا اكتر
روان:  ما تلمي نفسك يا ساره
****
جنه اجرت بيت جمب دليلا…
وراحتلها البيت
ملقتهاش…..
***
دليلا خلاص لبست ونزلت اخيرا من غير الجبس ال في رجلها…..
داغر بربش بعيونه ببطئ مكنش متخيل انها هتحلو كدا من غير الجبس…
داغر بحده:  الف سلامه عليكي
دليلا بتحاول تخليه يحبها:  الله يسلمك يا داغر….
داغر بأستغراب:  مالك بتقوليلي يا داغر بطريقه حلوه كدا ليه؟
اول مره تحصل!!
دليلا:  عشان انت تستاهل المعامله الحلوه….
داغر بعصبيه مشاعره خلاص اتلخبطت مبقاش عارف يعمل اي:  دليلا كفايا كفايا كدا….
انا فعلا تعبت….
خبط العربيه جامد:  انتي!!
 انتي مشاعرك اتجاهي اي؟
انتي عماله تجيبيني وتوديني بمزاجك!!  بس انا ليا مشاعر….
قلبي مش حجر زي ما انتي بتقولي…..
دليلا اتصدمت من طريقه كلامه
: مشاعري اتجاهك اي؟؟
داغر: ايوه….انتي بتحبيني؟ ولت بتكرهيني؟ علي اقل فهميني!! انتي اي من الاتنين دول!!
دليلا كبريائها غلب عليها زي كل مره ومقدرتش تعترفله بحبها:
انا مش اي حاجه من دول
انا بس عايزاك تطلقني وتخلصني من الهم دا…..
ركبت العربيه وهي ندمانه علي كل كلمه قالتها….
وداغر فضل واقف برا
: و دلوقتي بس اكدتلي ان هي فعلا مبتحبنيش؛ وان انا بوهم نفسي علي الفاضي….
ركب العربيه وساق بيها ومشيوا….
****
مراد وصل بيته لقي جنه واقفه قدام بيت دليلا….
مراد طلع يجري قبل ما تشوفه
جنه اتبسطت اوي انها لمحته: مرااااد مراااد استني….
روان خرجت من السوبر ماركت لقت مراد الكانت هتموت وتشوفه بس لقت بنت معاه…وقفت وحطت ايدها في وسطها….:
مراد مسح علي وشه بعصبيه: نعم يا جنه
جنه: مش هتسلم عليا؟
مراد ببرود: ازيك يا جنه…
جنه: الاه!! مهي طالعه منك زي القمر اهو؟…
مراد بحده: عايزه اي يا جنه
جنه: مش عايزه….اقصد يعني عايزه اقولك اني اجرت بيت هنا…جمبكوا…
مراد: نعمممممم؟؟؟
جنه: احلي حاجه حصلت صح
مراد: لا طبعا اوحش حاجه حصلت: انتي اي الجابك
جنه: كدا يا مرموري…ماشي!!
مراد: يا ايه؟؟
جنه: مرموري….
مراد: بت… ثم اكمل ببرود روحي بيتك يلا مش فاضي..
جنه مشيت بعصبيه….
ومراد لاحظ ان روان واقفاله…
كان لسه هيطلع بس نزل تاني وراحلها مخصوص…
جنه: الله الله الله ما انت بتروح تتكلم اهو اومال مغرور كدا ليه
مراد: مش قولتلك قبل كدا تخلي بالك من نفسك ومتقفيش في الشارع لوحدك عشتن جوزك بيخاف عليكي
قالها الجمله دي وطلع بيته
روان ابتسمت وكانت علي وشك تموت من الكلمه…..
جنه: ماشيي!! بقا دي المخلياك متبصليش؟؟
****
داغر دخل البيت ودليلا وراه
دليلا: د..داغر
داغر طلع ومردش عليها
دليلا: داغر انا بكلمك
داغر ببرود: عايزه اي
دليلا طلعت ومسكت ايده:
انا اسفه….ينفع متزعلش مني؟
داغر بص في عيونها الحلوين
بس للحظه برضو رجع للواقع ومقدرش يكمل في القصه
 الكدابه دي: مش زعلان منك…بس الانتي بتعمليه دلوقتي خلاص مبقاش ينفع…
وطلع وسابها
دليلا فضلت واقفه مكانها
ومركزه مه خطواته لحد ما دخل اوضته….
الليل ليل…والوقت اتأخر….
دليلا كانت قاعده علي الكرسي لوحدها مش لاقيه حاجه تعملها
وكان داغر برا البيت….
: اي الازايز دي؟؟ كل دي ازايز؟
كل دي؟؟؟
فتحت الازازه تشمها: يعععع اي الريحه دييي…
باب البيت اتفتح و حد دخل….البيت
دليلا رمت الازازه من ايدها بخضه….
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!