Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل العاشر 10 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل العاشر 10 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل العاشر 10 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل العاشر 10 بقلم شيماء سعيد

عند نغم
قعدة في أوضتها بتحاول تلهي نفسها في الشغل بس مش عارفة وفجأة بدات تعيط وحاطة المخدة علي فمها تمنع صوت شهقاتها وبكاؤها من ان يسمعه أحد
“أرهقتني المهوم ،روحي تتألم وتأن ،جسدي مسلوب الإرادة أسير بلا هدف انا العجوز الصغيرة فتاة العشرين خريفا طفلة في العاشرة ماتت منذ زمن “
دخل عمر عليها لقاها بتعيط وبتكتم صراخها كانت في حالة الحجر يحنو عليها رغم قسوته
عمر _ ماالك بتعملي كدا ليه في نفسك
نغم بصوت متقطع _ ت ….. تع…..تعبت يا عمر من كل حااجة حياتي بتتدمر قصادي
عمر أخدها في حضنه وبيحاول يهديها ويطمنها _شششششش اهدي خالص انا معاكي متخافيش
نغم بلا وعي _كسرني وعنيت من بعد ماسابني فاكرة لما قولتله اني بحبك قالي انتي لسة طفلة متعرفيش يعني اية حب ، كان نفسي يحس بيا ويبادلني الشعور لكن كسرني واهاني تعبت طول ٥ سنين وانا بحاول انساه بس مش قادرة كنت بضحك علي نفسي وراجع يقولي بحبك ومش قادر اعيش من غيرك مقدرتش ارد كنت حاسه بيكذب عليا هو قالي عمري ما احبك او احب واحدة زيك كرهته وكرهت نفسي احيانا كان بيراودني اني اقتل نفسي وارتاح بس ارجع واقول يعني اخسر دنيا وأخرة ، لحد دلوقتي اهلي بيكرهوني والاكبر ان اهم قرار في حياتي مليش حق فيه تعبت يا عمر عايزة أموووت
دموع عمر نزلت وهي بتحكي مش مصدق ان اخته بتاعني كدا هما فعلا مش بيعملوا حاجة تفرحها بالعكس دايما بتتهان حتي ابسط حقوقها مش لاقيها
فضل حاضنها جامد يمكن هو الي محتاج الحضن دا مش هي الاخوات دايما بيكونوا سند لبعض هما الي تقدر تتسند عليهم لحد ما تموت هما كنزك وثروتك في الحياة
نغم _ استسلمت للنوم او نقول انها هربت من الواقع للنوم بس ياتري ممكن تكون دي اخر مرة هتصحي فيها ولا هتقاوم وتحارب علشان نفسها
حس عمر بانتظام نفس نغم وتقل جسمها شالها ونيمها علي السرير وغطاها
عند حورررررررررررررررررررررررررر
تميم فضل قاعد معاها طول الليل بيمرضها وبيهتم بيها وفجاة
لقي حورر بتعرق جامد وبدأت تتكلم وهي نايمة بس بيحاول يفوقها لان واضح من ملامح وشها انها بتشوف كابوس
تميم _ حوووور متخافيش دا كابوس اهدي حور سمعاني
فضل تميم يكلمها لحد ما رجعت لطبيعتها تاني ونامت
تميم _ لحد دلوقتي مش مصدق معقول تكون نور الشبه بينهم كبير جداا تحسهم توأم يارب انا تعبت من يوم ما عرفتها افكار واسئلة عايز اعرف اجابتها ياااارب
نام تميم بعد ماتعب من كتر التفكير نام
تاني يوم في المستشفي عند يزززييييييد
حالت يزيد مستقرة وبدأ يفوق
الدكتور _ كشف عليه وطمنهم انه كويس وكلها شوية ويفوق بس لازم يعرف الي حصل
دخلت هبة ووالدتها وجهااااد وليث
ليث _ اخباارك يا بطل
يزيد _الحمد لله بس حاسس بوجع رهيب في رجلي هي الرصاصة جات في رجلي
ليث _ ايوة
يزيد _ طب هو انا هفضل كتير عايز اخرج وارجع شغلي
جهاد _ بس للاسف يايزيد مش هتقدر ترجع شغلك تاني
يزيد _ ودا ليه هي فترة وبعدين هرجع
جهاد بتحاول تتماسك قدام يزيد _ يزيد الي هقولك عليه لازم تتقبله افتكر دايما “ان الله اذا احب عبدا ابتلاه “
يزيد _ في ايه اتكلمي
جهاد_عملت بتر لجزء من الساق بسبب الرصاصة
يزيد بصدمه _ لا أكيد بتهزروا او بتكدبوا عليا انا كويس ورجلي موجودة ورفع الملاية ملقاش رجليه
يزيد مبقاش عارف حاجة حاسس انه مغيب عن العالم ازاااي يعني خلاص مش همشي تاني علي رجلي ولا هشتغل يعني خلاص حياتي وقفت علي كدااااا وفجأة
يزيييييييددددد _ اطلعوااااا بره مش عايز حد هنااااااا بررررررره
جهاد حاولت تقرب من يزيد وتحاول تهديه بس يزيد زقها وقالها مش عايز اشوفك تاني اطلعي برررررررره
جهاد كانت مصدووومة هي مش متوقعة رد الفعل دا منه معقول مع اول مشكله في حياتهم ينهاروا
ليث طلب الدكتور وادي يزيد حقنة مهدئة وناااام يزيييييييييييددددد
الدكتور للاسف هو مش متقبل الموضوع والدعم النفسي في حالته مهم جداااااا عن اذنكم
فضلت جهاد قاعدة مع يزيد مستنيها يفوق لازم يعرف قرارها وهي مش هتغير قرارها مهما حصل
عند حوررررررررر
صحيت من النوم بس حاسة بصداع جاامد ومش فاكرة ايه الي حصل وتبص حواليها لقت تميم نايم علي الكرسي
حوورر _شبه الملايكة وهو نايم بس وهو صاحي بيبقي اجمل عيونة بتحس فيها دفا وحنين وحزن
تميم _ ماشاء الله عليكي يعني بتعكسيني وانا نايم دا حتي عيب في حقك يا دكتورة
حوور بخضة _ ايه هو انت كنت صاحي
تميم ببتسامه بانت معها غمازتيه _ ايون والله انا عارف اني حلو وقمر واتحب متتكسفيش عادي
حورر _ لا والله
تميم _ اومال المهم انت حاسه بيه
حورر _ عندي صداع جامد
تميم _مهو بسبب الجرح الي في راسك ، بس سؤال هو انتي بقالك قد ايه مأكلتيش ومن غير كذب
حورر _ علي فكرة هقول الصراحة مش هكذب تقريبا يومين او اقل مش عارفة
تميم _ انا هقوم أحضر الفطار وهتاكلي معايا مفهووم
حورر _ بس انا مش جعانة
تميم _ والله هتاكلي سواء برضاكي او غصب عنك وكمان انت ضعيفة
حورر ببتسامة _ شكرااااا
تميم _ طب قومي يا كسولة اتوضي وصلي لحد ما احضر الاكل
خرج تميم وهو مش عارف ليه بيعمل كدااا لاول مرة يضحك او يهزر من زمن حتي هو استغرب نفسه
حضر تميم الفطار ووضب السفرة وخبط علي الباب
تميم _ يلا الفطار جااهز وبسرررعة قبل مايبرد
وبعد فترة حور خرجت وهي لبسة عباية وحجابها كالمعتاد لدرجة ان تميم فضل يبصلها وهو مش مصدق معقول نور
حووور _ تمييييييم روحت فين
تميم _ هااا لا معاكي وااه انت قي بيتك وعادي لو ملبستيش الحجاب يعني خدي راحتك وافطري كويس علشان الدواء
قعدوا يفطروا مع بعض لاول مرة من يوم ما اتجوزوا
حورر _ الحمد لله شبعت ، تحب تشرب اية
تميم وهو بيشيل الاطباق من علي السفرة معاها _ قهوة مظبوط
حورر _ من عيوني
تميم بلا دراية _ تسلملي عيونك يا نوري
حورر _ نعمم. تميم _ لا مفيش حاجة عن اذنك
غسل تميم الاطباق وحور عملت قهوة وشاي بلبن وحطتهم علي السفرة وندهت ل تميم
تميم _ شكراااا يا حوررر اخدتي الدوا
حورر _ ايوة عن اذنك
تميم _ علي فكرة تقدري تاخدي اي كتاب من المكتبة وانا اسف علي الكلام الي قولته أخر مره
حورر _بجد اكيد مش بتهزر
تميم _ لا مش بهزر ويا ستي اتفضلي اقرأى الكتاب دا
حورر بابنهار _ الأصمعيات بصرااحة كان نفسي اقراءه من زمان بس للاسف محصلش فرصة ومقدرتش اشتريه او بالاحري مكنش موجود
تميم _ المكتبه كلها تحت امرك عن اذنك عندي شغل مهم ولازم اخلصه
حورر _شكراااا
تميم _ هنتفق علي حاجة بما ان احنا هنعيش مع بعض لفترة نبقا صحاب ايه رايك وبلاش شكرااا الي بتقوليها ١٠٠ مره في الدقيقة وكمان اعرفي قواعد الصداقة
حورر ببتسامة _ No thanks,No sorry
تميم _ ماشاء الله يبقا مش تقوليهم تمام
حورر _ تمام عن اذنك
عند نغممممممممممممممممممممممممممم
صحيت من النوم وهي حاسة انها تعبانه جدااا مش عارفة من ايه وبتفتح عنيها مش شايفه حاجة خاالص كل الي شايفاه سواد وبس زي مايكون النور قااطع من المكان
نغم فضلت علي وضعها دا سااعه ومش قادرة تتحرك وخايفة جدااا لحد الباب ماخبط ودخل عمر
عمر _صباااح الفل والياسمين علي احل نغم في العالم
نغم بدموع _ صباح النور علي حياتك ياعمر
عمر مالك بتعيطي ليه متقلقنيش
نغم هقولك حاجة وقولي صح ولا غلط ، عمر دلوقتي نور موجود في الاوضة والبيت كله صح وكمان الشباك اتفتح الصبح
عمر _ ايوة بس ليه بتقولي كدااا
نغم _ حبيت أتاكد بس اني الي بفكر فيه صح
عمر بقلق _ في ايه متخضنيش عليكي يا قلب اخوكي
نغم ببتسامه رغم دموعها _ خلاص يا عمر النور الي في عيوني راح لاول مرة تبقا قصادي ومش شيفاك وكل حاجة حواليا سودة مش عارفة انا فرحانة ولا زعلانة بس الحمد لله
عمر بصدمة _ نغم انت مش شايفاني بالله عليكي متقلقنيش عليكي
نغم _ مش شيفاك يا عمر
عمر _ قومي هاخدك للدكتور اعرف مالك متخافيش
نزل عمر واخد نغم وراحوا لدكتور عيون يشوفها
الدكتور فحصها وبعد ما خلص
عمر _ ايه الاخبار يا دكتور
الدكتور بعمليه _ حصلها جلطة وللاسف الجلطة جات علي عنيها فحصلها عمي مؤقت بس مع الوقت هتخف ولازم تاخد الدوا دا في مواعيده وتابع
عمر _ طب هتفضل كدا لحد امتي
الدكتور _ الموضوع حصل بشكل مفاجئ وهينتهي بشكل مفاجئ هي اكيد كانت زعلانه علشان كدااا لما نامت وهي زعلانه اتاثرت واتكون جلطة علي عنيها
عمر _ تمام شكرااا لحضرتك عن اذنك
اخد عمر نغم وطول الوقت نغم ساكته ومش بتتكلم وعمر بيحاول يخرجها من الي هي فيه وفجأه ………………..
عند جهاد ويزيددددد
فاق يزيد لقي جهاد معاه في الاوضة وماسكة ايده اتعصب عليها
يزيد _اطلعي بررره مش عايز اشوفك يا جهااااد بررررره
جهاد _ مش هطلع يا يزيد وهفضل معاك سواء برضاك او غصب عنك مش هسيبك
يزيد _ وانا مش عايز شفقة من حد انا اعرف اعتمد علي نفسي يا جهاد ومفيش حاجة تخليكي هنااا اتفضلي روحي
جهاد _ لا فيه يا سيادة الرائد يزيد عمران انك جوزي وانا مراتك
يزيد بجموووود _ وانا هطلقك يا جهاد وكل واحد يروح في حاله
جهاااد _ …………..
يا تري يزيد هيطلق جهاد وتنتهي حياتهم قبل ماتبدأ ولا ايه الي هيحصل
نغم فعلا هتفضل فاقدة نظرها كداااا ولا هيرجع ليها تاني
مروااان لما يعرف الي حصلها هيحارب علشانها ولا هيتخلي عنها زي نا حصل من ٥ سنين
مين نور الي تميم كل لما يشوف حور يفتكرها
حورر وتميم علاقتهم هتروح فين ياتري تميم هيحب حور ولا هيطلقها اية الي خلاه يغير معاملته مع حوررر
حورر هتحب تميم ولا ايه
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!