Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة العاشرة 10 والأخيرة بقلم آية عامر

 رواية اتجار بالبشر الحلقة العاشرة 10 والأخيرة بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة العاشرة 10 والأخيرة بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة العاشرة 10 والأخيرة بقلم آية عامر

خالد: م كنتي عامله فيها شبح من شويه..

مريم:  لا خلاص والله انا عيله صغيره.. 

خالد بضحك.. وهو يبتعد:  طيب ي صغنون انا هنزل اجيبلك اللي انتي عااايزاااه.. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لياان: مامي.. كنتي فين كل ده.. 

داليداا:  انا هنا اهوه ي حبيبتي.. 

ليان: هنرجع البيت! 

احمد:  لا ي ليان.. خلاص انتي هتفضلي هناا.. مع بابي.. ولا انتي بقي مش عايزه تقعدي معاايا.. 

ليان: هيييه.. ايوه عايزه اقعد مع بابي.. بس ي بابي لو ضربت مامي انا هزعل منك.. 

احمد:  ي ليان بتقولي كده.. انا عمري ضربتك انتي او مامي.. 

داليدا:  ليااان روحي العبي يلا ي حبيبي.. 

احمد:  بس ي داليداا.. ليان بابا حسن كان بيضرب مامي.. 

ليان:  ايوه ي بابي كان بيضربهاا كتير.. 

داليدا بضيق:  روحي ي ليان يلا علي اوضتك.. 

احمد:  اي اللي انا سمعته ده.. 

داليدا: دي بنت صغيره ي احمد هتصدقهاا.. 

احمد قرب منهاا ورجع شعرهاا لوراا.. كان في اثار كدمات علي رقبتهاا

احمد:  اي ده.. كان بيقربلك غصب!! 

داليداا:  عمري ي حبيته.. كنت ولا زلت بحبك.. حاولت كتير اتكلم معااه انه يصبر علياا.. قعدت كده سنه.. بس بعدهااا زي م انت شايف.. 

احمد بغضب: وانا فين من كل ده.. ايوه صح انا المجرم القاتل.. 

داليدا ببكاء:  كانت اختي.. فتحت الباب كانت سايحه في دمهاا وانت اللي كنت موجود.. 

احمد:  مسمعتنيش لي ي داليداا.. من امتي واحنا مفيش بينا ثقه.. 

داليدا:  انا اسفه ي احمد.. سامحني علشان خاطري.. 

احمد:  …… 

داليدا:  انت بقيت تكرهني ي احمد.. 

احمد بحزن:  انا عمري م حبيت حد قدك ولا هحب حد قدك.. 

داليدا:  انا اسفه ي احمد.. اسفه.. 

احمد: انتي عارفه انا عمري م كرهتك انا حبيتك وبس.. يمكن ده اللي مخليني مش عارف اخد موقف منك.. وهساامحك.. 

داليدا: انا اسفه.. وصدقني انا عمري م هكرر غلطي تاني.. 

احمد: طيب هتقبلي ترجعيلي… 

داليدا:  ده هيبقي احلي عوض من ربنااا.. 

احمد: بقولك اي انا جعااان.. تيجي نطلب اكل 

داليدا بضحك:  ايوه.. انا عايزه بيتزاا.. 

احمد:  ي شيخه بحبك انتي والبيتزاا.. 

وكده انتهت حكايه داليدا واحمد… 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خلود:  انت جايبني هنا لي.. ده بيت اهلي.. 

يونس:  م انا عارف… في حد هنا انتي مدينه ليه بإعتذار.. 

خلود ببكاء:  مش هقدر اوجهه ي يونس مش هقدر.. 

يونس:  خلود.. انتي حاربتي وحطيتي نفسك قدام الموت علشان بنات انتي متعرفيهااش.. ده ابوكي.. رضاه عليكي اهم من اي حاجه في الدنيااا.. عارفه يعني اي اب.. انا خسرت ابويا وامي في يوم واحد.. حقيقي اتكسرت.. انتي قدامك فرصه اهي استغليهاا.. وانا معااكي متقلقيش.. 

يونس قرب وخبط ع الباب.. فتح والد خلود واللي اول م شافها بان علي ملامحه انه لان وحن ليهاا.. 

رمزي: اي اللي جابك هنا.. ومين ده.. وايدك دي مربوطه ليه كده.. 

خلود فرحت انه خايف عليهاا.. 

خلود: اي اللي جابني.. جايه لحضن ابويا اللي اشتاقت لي اكتر حاجه في الدنيا.. ومين ده.. ف ده يونس باشا.. ظابط بوليس وانا شغاله معااه.. وايدي دي ف دي حادثه صغيره.. 

يونس:  او هي مكانتش حادثه.. هي رمت نفسهاا قدام العربيه.. 

خلود بحده:  بس ي يونس.. 

يونس:  وانا لقيت الورقه دي معاهاا.. 

مد يونس بالرساله اللي كانت كاتبه فيها الاعتذار لأبوهاا.. 

رمزي بجمود:  يعني عايزه اي.. 

خلود:  عايزااك تسامحني.. عايزاك ترجعني لحضنك ولبيتناا اللي اتربيت فيه.. 

رمزي:  عايزه ترجعي للفقر.. 

خلود:  كنت غلطاانه.. الفقر وحنيتك محاوطاني احلي بكتير من الفلوس وانا لوحدي.. سامحني ي بابا.. سامحني…. 

يونس: بص ي عمي.. انا هقول الكلمتين دول وهخرج اسيبكم تتكلموا براحتكم.. بس صدقني خلود اتغيرت.. بنتك النهارده وقفت قدام الموت علشااان تنقذ تلاتين بنت من تجار للبشر.. وقفت قدام النار وبذكاءهاا قدرت تخرجنا كلنا بسلام من المكان ده.. بس اللي مخليني حزين انها بتحط نفسها في الخطر تكفير للذنب ده… صدقني هي فكراك في كل لحظه..وامنيتهاا بس ان انت تسامحهاا.. انا اتقدمتلها حوالي تلات مرات.. وهي رفضتني.. مش عايزه تبدأ حياتها من غير رضااك.. وفي نفس الوقت خايفه ومكسوفه تيجي لحد هنا.. انا اللي حطيتها قدام خوفهاا.. سامحهاا هي فعلا اتغيرت.. بعد اذنك.. 

خرج يوسف.. وقفت خلود امام والدهااا.. 

خلود ببكاء:  انا غلطانه.. انا كنت غلط.. كنت شخصيه لا تطااق.. شخصيه وحشه.. عارفه اني خيبت ظنك فيااا.. بس والله ندمت.. ندمت ومش بتمني غير تسامحني.. سامحني ي بابا انا اتغيرت والله.. 

رمزي: بتحبيه ولا لا.. 

خلود: ايوا بحبه.. 

رمزي:  ولو خيرتك بيني وبينه.. 

قربت خلود ومسكت ايد ابوها وباستهاا.. 

خلود: مش هغلط تاني وابعد عنك ي بابا.. 

حضنهااا ابوهااا وهي عيطت بحرقه كبيره وندم.. 

دخل يونس تااني وشافها وابوها حاضنهاا.. 

يونس:  طيب في المناسبه السعيده دي بقي انا طالب ايد بنت حضرتك.. 

رمزي:  مش تشور اهلك.. 

يونس بحزن:  انا وحيد.. مليش اخوات واهلي متوفيين من زماان.. يعني انا جايلك كده ولو فكرت اجي تاني بردو هاجي لوحدي ي عمي.. ها موافق ولا اي.. 

رمزي:  موافق.. 

يونس:  طيب ي عمي هستأذنك في خلود علشان عندنا مشوار كمان..احم… شغل.. 

رمزي:  ماشي بس متتأخروش.. 

يونس:  حاضر.. 

خرج يونس وخلود من تلك الحاره الضيقه.. ليعودا للسياره.. 

خلود: شكرااا ي يونس.. شكرا ليك.. 

يونس:  المشوار ده لازم اخد موافقتك فيه.. هتقدري تتكلمي مع خالد.. 

خلود بشجاعه:  خليني اقفل الصفحه دي من حياتي ي يونس.. 

يونس:  يبقي توكلنا علي الله.. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مريم بصدمه:  فين الشويبس!!! 

خالد:  اوبس.. نسيته.. 

مريم: لا بقي حرام عليك.. 

خالد:  بس ي طفسه.. م انا جايب بيبسي كتير.. 

مريم بضيق:  طيب.. 

خالد:  ها هتسمعي فيلم اي.. 

مريم:  هاري بوتر طبعا.. 

خالد:  ي سلام لي بقاا..اشمعنا يعني… 

مريم بخبث:  عارف الواد هاري ده عامل زي حته الشكولاتيه.. ولا رون ي روحي عليه زي المارشميلو..ولا سيدريك بقي ي خرااابي عليه..( دول الابطال بتوع الفيلم ي جمااعه..) 

خالد ببرود:  كده انا المفروض اغير.. 

مريم:  مين قال كده.. انا قولت كده.. 

خالد:  اومال مين يعني.. هيرموني ولا جيني… مش فاهم يعني..(دول البطلات)

مريم:  الاه ده انت متابع بقي.. 

خالد: ومتابعش لي يعني.. 

مريم:  بقولك اي.. شوفلنا فيلم رعب.. 

خالد بضحك:  الاه ده انتي بتغيري بقي.. 

مريم بغضب:  مين قال كده.. انا قولت كده.. 

خالد وهو يقترب: انا بقول كده.. 

مريم بتوتر:  طيب يلا علشان نسمع الفيلم.. 

خالد: بتتكسفي بقي.. 

مريم بكسوف:  مين قال كده.. 

خالد:  خدودك.. 

مريم بخبث:  وانت مركز مع خدودي لي.. 

خالد:  انا مركز معاكي كلك علي بعضك.. مش مع خدودك بس.. 

مريم في كسوف شديد منه… كانت هتتكلم ولكن قاطعهااا تليفونه.. 

خالد: ايوه ي عم يونس.. 

يونس: انا تحت.. انزل.. 

خالد بإستغراب: حاضر نازل.. 

مريم:  في اي.. 

خالد:  مش عارف يونس بيقولي انه تحت ومستنيني.. هنزله.. واااه اقسمت بالله ي مريم.. لو نزلتي بالفستان ده لاكون مولع فيكي انتي وهو.. 

مريم بضحك:  انتي بتغير بقي.. 

خالد:  ااه بغير.. اي مش مراتي.. 

مريم:ي اخي راضيه عنك ليوم الدين..يلا انزل بقي..

خالد بضحك: والله مجنونه..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خالد: اهلا ي يونس..اتفضل..

يونس: مش انا اللي عايزك ي خالد..خلود كانت عايزه تتكلم معااك شويه..

خالد: في اي!!

خلود بتوتر: انا كنت جايه اعتذر..

وصلت مريم في ذلك الوقت..وهي تنظر لهم في توتر..

مريم في نفسها: اكيد هيسيبني ويرجعلهاا..مش هعترض..هو بيحبهاا..اكيد مش هقف قداام سعادته..

خالد فهم عي بتفكر في اي..قرب منها وحط ايديه علي كتفهااا..

خالد: خلينا ننسي كل اللي فاات..ونبدأ صفحه جديده..

خلود بحزن: يعني مسامحني…

خالد: حبي ليكي هو اللي خلاني عمري م كرهتك ي خلود..انا سامحتك من زمان علشان انا مبعرفش اكره..عيشي حياتك ي خلود..صدقيني انا مش شايل منك..

خلود: لا متسامحنيش بسرعه كده..هحس قد اي انا كنت وحشه…

خالد: كنتي..بس دلوقتي كلنا شايفين انتي قد اي اتغيرتي واحنا حبين التغير ده وعايزينك تفضلي كده..

خلود ببكاء: انا بجد مش عارفه اقولكم اي..

يونس: قولي لخالد ومريم مبروك..النهارده اتكتب كتابهم بجد..

خلود: بجد..الف الف مبروك ليكم..

خالد ومريم: الله يبارك فيكي..

يونس: خلود..المره دي قدامهم..تتجوزيني!!

خلود: المره دي موافقه ي يونس..

يونس: ياااه ي شيخه ده انتي نشفتي ريقي…بحبك اووي ي خلود..بحبك..

خلود: وانا كمان بحبك..

يونس: طب يلا بيناا..هرجعك لأبوكي..

خلود: يلا…

خرج خلود ويونس من عند خالد ومريم…

خالد: مريم..انا عارف انك عايزه علاقتنا تنجح..وصدقيني انا كمان..انا مش هكدب عليكي وأقولك اني نسيت خلود بس انا نسيت حبي ليهاا..ولو في مجال للحب في حياتي..ف هيكون مريم وحب مريم…

مريم:وانا يفرق معايا جداا انك صارحتني بكل ده..وانا واثقه اننا هننجح وهنفهم بعض وهنكمل سواا…

خالد:طب يلا نسمع الفيلم…

مريم: يلا..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد تلات شهور..

مريم: خالد انا خايفه اوي ومتوتره..هو انا لو مجبتش مجموع ي تري اي اللي هيحصل…

خالد: مش هيحصل اي حاجه..واي يعني..المهم ان انتي تكوني بخير وكويسه وصحتك ونفسيتك كويسين..

مريم: الموقع فتح..شوفها انت..

خالد: حاضر بس اهدي ي مريم..

مريم: ها ي خالد..كاام..

خالد: 88٪..الف مبروك ي مريوم..

مريم بصدمه: اي!

و اغمي عليهااا..

خالد بخوف: مريم!!

خالد حاول يفوقهاا كتير..لحد م بدأت تفوق وتستوعب اللي حصل..

خالد اخدها في حضنه وفضل يهدي فيهااا.. 

خالد:  اي ي مريم اهدي ي حبيبتي.. زعلانه لي بس 

مريم: كنت عايزاك تبقي فخور بياا.. 

خالد:  ومين قال اني مش فخور بيكي ي مريم.. بالعكس والله انا فخور بيكي جداا.. انا مش عايزك تزعلي انا والله مش شايف ان مجموعك مش حلو.. انتي تعبتي وده نصيبك.. 

مريم: بجد؟ 

خالد:  مريم.. الكليات والشغل هي جوانب في حياه الانسان ولكن مش هي اللي بتحدد شخصيته.. بلاش تفكري بالطريقه دي وانتي كمان تنخدعي بما يسمي بكليات القمه.. وبعدين انا اصلا شايف ان مجموعك كبير وكويس جداا.. 

مريم:  بس هدخل كليه اي.. 

خالد: لا ده في كليات كتير اوي ي مريم.. وعلفكره كل شخص بيدخل الكليه حتي لو في الاول مش بيحبهاا بعدها مع الوقت بيلاقي احساس جميل ان ده مكانه وانه ازااي كان عايز يروح كليه تانيه.. 

مريم: بس انا عايزه اشتغل معاك في الشركه.. وانت مهندس.. 

خالد: ي ستي الشركه فيها نااس من مختلف الكليات.. اي رأيك تدخلي تجاره..بس هتشتغلي في الشركه بمجهودك.. مش هكون واسطه ليكي.. 

مريم:  ايوه طبعااا.. اومااال.. 

خالد:  كمان لو حابه تكون انجلش انا معنديش اعتراض.. 

مريم:  بس دي غاليه.. 

خالد:  مفيش حاجه تغلي عليكي.. هو احنا عندنا كام مريم… 

مريم: انا بحبك اووي ي خالد..

خالد: ربنا يخليكي ليااا..يلا قومي اجهزي بقي علشان فرح يونس وخلود..ولا مش هتروحي ولا اي..

مريم: ايوا بس هنروح دلوقتي!!

خالد: ااه هنروح الاوتيل ونساعدهم وكده..يلا

مريم: مااشي..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رمزي: انت ي ابني بتعمل اي هناا..اتفضل روح اوضتك بدل م انادي الأمن بتوع الاوتيل ياخدوك..

يونس: ي عمي اقسم بالله انا كاتب كتابي عليهااا..يعني خلاص بقت ملكي انااا..عايز اشوفها

رمزي: ملكك اااه…لا ي حبيبي ده عندهااا..انا بنتي مش ملك حد..ملك نفسهاا..ملك ابوها مااشي..انت لا..

يونس: لي ي عمي كده ده انا حتي بحبك..

رمزي: يعني هيبقي انا وهي..بص ولا انا اصلا مش بطيقكك..انا لسه اصلا مشبعتش من بنتي..بقولك اي انا مش موافق ع الجوازه دي..

يونس بخبث: م خلاص ي حبيبي كتبنا الكتااب وعلينا الجوااب..

رمزي بغيظ: طب امشي من هنااا..يلا من هنااا…

يونس بضيق: طيب..

رمزي: عجبك كده..

خلود: ي بابا م احنا مشوفنااش بعض من يوم كتب الكتااب..

رمزي: ي بنتي خايف عليكي ليستغلك..

خلود: يستغلني اي ي بابا انت محضرتش جوازنا ولا اي..

رمزي: اسكتي انتي ايش فهمك في النااس..وبعدين ي اختي وحشك اووي وانا مش هوحشك يعني..

خلود بدموع: اوي ي بابا هتوحشني بس انا اصلا هجيلك كل يوم..

رمزي: بقولك اي م تيجي نفكس للواد اللي بره ده انا اصلا مبحبوش..

خلود بضحك: يلا..

رمزي: بس هو يعني طيب وبيحبك برود..

خلود بتفكير: ااه معاك حق

رمزي: طيب انا هسيبك بقي مع البنات تلبسي وتخلصي ميكب براحتك..

خلود: اوكيه..

رمزي: اهي مريم صاحبتك جت اهي..اسيبكوا سوا بقي

خلود: اتأخرتي لي كده ي مريم..

مريم: معلشي ي حبيبتي مسافه الطريق بس..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يونس بضيق: اتأخرت لي ي عم انت..

خالد: مالك كده متضايق لي..

يونس: الراجل ابوها ده كرهني في عيشتي..

خالد بضحك: مش انت اللي صالحتهم علي بعض…

يونس: ي عم كان يوم اسوود..

خالد: ميبقاش انت قلبك اسود..دول اتحرموا من بعض مده كبيره..

يونس: مهو ده اللي مخليني ساكت والله..خلود اتغيرت اووي من ساعت م اتصالحوا..للأحسن طبعاا..ضحكتها بقت من قلبهاا..سرقت قلبي اكتر مهي سرقاه..

خالد: ربنا يخليكوا لبعض..ااه صحيح فهمتها كل حاجه ولا اي..

يونس: ايوه..بس حلوه المفاجأه اللي انت عملتها لمريم دي..

خالد: ي رب تعجبهاا بس..

يونس:هتعجبهاا متقلقش..يلا اجهز انت كمان..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مريم بدموع: انتي بتقولي اي..بجد..يعني انا فرحي النهارده..

خلود: ايوا..خالد جهز كل حاجه اختارلك الفستان وجهز مع القاعه والأوتيل وكل حاجه..

مريم: مش مصدقه بجد..انا كنت فكراه مقدرش يحبني..عمره م قالي كلمه بحبك..

خلود: هو كان محضرلك المفاجأه دي..هو بيعبرلك عن حبه كده..ومتنسيش ان خالد شخصيه خجوله شويه..

مريم: ايواا..طيب يلا نجهز..

خلود: يلا..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ساعتين..

وصل يونس وخالد لحد اوضه مريم وخلود بعد م جهزوا….

يونس: ي نهار جمال..ي نهار قمر..

رمزي بضيق: ي حبيبي احترم نفسك بقي..

يونس حضن خلود وبص ل رمزي الي واقف وراه وهو بيغيظه و بيلعبله بحواجبه..

يونس بخبث: مرااتي..وحبيبتي وكل م لياا..

خلود بهمس: خف علي بابا شويه…

يونس: حاضر..انا بس مش مصدق ان خلاص النهارده فرحناا..

خلود: لا صدق…

يونس: بحبك اووي..

خلود: وانا كمان بحبك..

عند خالد ومريم..

خالد: عايز اخبيكي عن عيون الناس كلهاا…

مريم: شكرا..انا متوقعتش كل ده..

خالد: اومال كنتي عايزانا منعملش فرح ولا اي…

مريم: بس لي مقولتليش..

خالد: كنت عاملها مفاجأه وكمان علشان اقولك..بحبك..

مريم بدموع: أخيراا..

خالد: بحبك اووي ي مريم..بحبك ي عوضي من ربناا..

يونس: احم..علفكره ي مريم انا حاولت اقنع خالد كتير انكم تيجوا الغردقه معانا بس عو مرديش..

مريم: لي كده طيب!!

خالد مسك ايديهاا وادالها تذكره سفر..

مريم بفرحه: اسواااان..

خالد: بتحبيها اكتر مني صح؟

مريم: بشويه صغننين خالص..

خالد: خلاص هنروحها كل سنه..اي رأيك..

مريم بفرحه: موافقه طبعااا…

كل عريس مسك ايد عروسته ونزلو القاعه..وبدءوا حياه جديده..مكانتش كلها راحه وسلام حصل مشاكل ولكن كانت بتقويهم..

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!