Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم حسناء رمضان

بابا: هتتجوزي… 
جاكي: “بصدمه”… نعم!
بابا: زي ماسمعتي كدا… هتتجوزي ومش عايز كلام كتير
فيروز: انت بتقول اي!.. وهتتجوز مين! 
بابا: ابن واحد صاحبي.. 
جاكي: بس انا مش موافقه.. 
بابا: مش بارادتك ولا بمزاجك… 
جاكي: امال بارادة مين..
بابا: بارادتي انا.. وانا قولت هتتجوزي يعني هتتجوزي.. 
جاكي: انت عايزني اتجوز حد معرفوش!.. وبعدين انا اصلا رافضه الجواز.. 
بابا: لا تعرفيه.. 
جاكي: مين! 
بابا: محمود ابن محسن الخديوي.. 
” الاسم نزل عليا زي الصاعقه… “
جاكي: “بصدمه”  مين!.. محمود!.. 
“ف الوقت دا جاك رجع ومحمد نزل من فوق” 
بابا: ايوا هو.. ومش عايز نقاش
جاكي: محمود البلطجي!… هتجوزني بلطجي يابابا؟! 
محمد: “بصدمه”.. جواز!!!!!…جواز اي! 
عمو احمد: عمك عايز يجوزها بلطجي.. 
محمد: طب وليه! 
جاكي: بابا انا مش هتجوزه مهما حصل.. 
بابا: هتسمعي الكلام ورجلك فوق رقبتك.. انتي فاهمه! 
جاك: بس طلاما هي مش موافقه.. هتجوزها بالعافيه! 
بابا: ايوا بالعافيه.. بنتي وانا حر فيها.. 
جاكي: “بعياط”.. لا مش حر.. ومتقولش بنتك.. انا مش بنتك.. مفيش اب بيبيع بنته.. 
وياترى قبضت فيا كام بقاا؟ 
بابا: اخرسي ياقليلة الادب” راح ضربني بالقلم”.. 
“الكل اتصدم وتنح”
محمد: عمي!!… لو سمحت.. مفيش حاجه بتتحل كدا.. دا غير انها مغلطتش
جاك: هو الجواز مش بالعافيه.. وكمان بلطجي.. انت بايع للدرجادي! 
بابا:”بعصبيه”.. محدش يتدخل لو سمحتوا.. دي بنتي انا وانا اللي اقرر تتجوز ولا لا.. 
فيروز: لا طبعا.. مش بمزاجك.. مينفعش اللي انت بتعمله دا.. 
بابا: ماتقولهم ياحمد.. قولهم اني مضطر.. قولهم لو معملتش كدا هيحصل اي!.. 
عمو احمد:بصي يابنتي السبب انكوا قاعدين عندنا هنا هو ان ابوكي كان كاتب ع نفسه وصل امانه ب ٣ مليون جنيه.. ودا ع اساس انه هيدخل معاهم ف شغل وكدا والشغل منجحش وهما كانوا عايزين الفلوس وهو مكنش معاه..عشان كدا طلعوا ابوكي من البيت گ رهان لحد مايدفع الفلوس… والراجل بيهدده بالوصل دا.. ولو مدفعش هيتحبس.. والراجل دا قال عندي شرط، وهو جوازك من ابنه.. 
جاكي: “بصدمه وعياط”.. يعني انت تغلط الغلطه وانا اللي اشيل!… بتبيعني عشان خايف ع نفسك!.. 
بابا: انتي عارفه لو اتحبست هيحصل فيكي اي!.. مش هيبقى ليكي حد.. والله اعلم الواد دا ممكن يعمل فيكي اي وانا مش موجود.. 
جاكي: فانت تسلمني ليه وانت موجود!.. هو دا الحل!… مش هيحصل يابابا.. والله العظيم ماهيحصل.. 
بابا:”بعصبيه”.. انا قولت كلمه وخلاص.. ومسمعش صوتك تاني.. 
محمد: بس هي مش مضطره تعمل كدا.. حضرتك اللي غلطت.. يبقاا اتحمل انت تمن غلطك.. هي ملهاش ذنب
بابا: ممكن متدخلش بيني وبين بنتي!.. انت مش هتخاف عليها اكتر مني
جاكي: “بعياط”.. لا هيخاف.. هيخاف عليا اكتر منك.. لانك مبتخفش عليا اصلا.. 
جاك: ع فكره ياعمي في حلول كتير غير الحل دا… 
بابا: زي اي بقاا؟ 
جاك: ندفع الفلوس.. 
بابا: منين! 
جاك: هدفعهم اناا
بابا: تعرف تسكت.. بلا تدفعهم انت
عمو احمد: طلبت منه يابني ادفعله وهو مش راضي.. ومعرفش في اي ف دماغه
جاك: وحضرتك معترض لي اننا ندفعلك!.. داحنا كدا هننقذ بنتك.. 
محمد: اهو حل سليم اهو.. فين المشكله بقا! 
بابا: لا محدش يدفعلي حاجه.. انا هحل المشكله. 
جاك: هتحلها ببيع بنتك! 
بابا: يعم ملكش دعوه انت… وبعدين هو الواد بيحبها ورايدها من زمان.. 
جاكي: انت مستحيل تكون اب… انت حجر.. عارف!.. انا مبكرهش حد ف الدنيا قدك… طول عمري عايشه معاك ف ذل وقرف.. دا حتى امي كنت بتعايرني بيها.. بتكرهني لي!.. انا عملتلك اي!.. هو انا مش بنتك!.. بتكسر فيا لي!.. انت معندكش رحمه!.. امال لو لاقيني ف الشارع كنت عملت فيا اي! 
بابا: انتي شكلك مش متربيه ومحتاجه تربيه من جديد ياقليلة الربايه انتي.. 
“كان لسه هيمد ايده عليا راح جاك مسك ايده” 
بابا: انت اتجننت!.. انت ازاي تتجرأ تعمل كدا! 
جاك: مش هسمحلك تمد ايدك عليها تاني.. 
بابا: وتطلع اي يابتاع انت عشان تقولي كدا.. 
جاك:”بحده” جاك… انا جاك.. ولو انت مش خايف عليها فاحنا خايفين.. ومش هنسمح لدا انه يحصل.. 
بابا: وريني هتمنعني ازاي! 
عمو احمد: يامصطفي اعقل بقاا.. عيب اللي انت بتعمله دا.. 
فيروز: في اي!.. هي البت لعبه ف ايدك!.. لا مش هتتجوز غير بارادتها.. ومش هتقدر تغصبها ع حاجه
بابا: انا شكلي غلطت لما جيت قعدت هنا… اطلعي لمي هدومك وتعالي معايا.. 
محمد: لا مش هتطلع.. 
بابا: الله الله.. هتعملوا روباطيه عليا!.. بقولك اي ياحمد! قولهم يبعدوا عن طريقي احسن
سما: “بعياط”.. ياعمو والنبي بلاش.. عشان خاطري.. 
هند: ياعمي والله كدا هي هتبقى ف خطر معاه.. طب مش خايف يإذيها
محمد: لو سمحت.. ارجوك.. ارجوك بلاش.. احنا هندفع الفلوس وكل حاجه هتتحل.. بس بلاش جواز
بابا: خلاص!.. طلعت انا الوحش دلوقتي!… بردو هعمل اللي ف دماغي.. 
جاكي: مش هعمل كدا يابابا.. 
بابا: “بعصبيه”.. انتي عايزه اي مش فاهم!.. مش كفايه ان انا مستحملك لحد دلوقتي.. دانا المفروض كنت رميتك من زمان.. 
جاكي:” بصدمه “.. رمتني!!! 
بابا: ايوا.. زي مارميت امك كدا.. 
“الكل اتصدم من اللي قاله وانا دموعي كانت بتنزل لوحدها” 
بابا: تقدري تقوليلي امك فين دلوقتي!.. تعرفي مكانها! 
جاكي:”بصوت مش مسموع”٠  انت قولتلي انها ماتت
بابا: شوفتي جثتها؟.. حضرتي الجنازه!… محصلش.. امك مش ميته.. 
جاكي: “بصوت عالي”.. انت بتقول اي!!.. يعني اي مش ميته! 
عمو احمد: اي اللي انت بتقوله دا يامصطفي!.. دانت باين عليك اتجننت فعلا.. 
“قربت منه وانا هموت من العياط” 
جاكي: يعني كل دا ماما عايشه وانت مفهمني انها ميته!.. طب لي!.. هي عملتلك اي! 
بابا: لا عملت… عملت كتير قوووي… وتحمد ربنا اني رضيت بيها اصلا.. زي مانتي كمان تحمدي ربنا اني مستحملك ومرمتكيش زيها… 
جاكي: هي فين! 
بابا: عايزه تعرفي مكانها! 
جاكي: ايوا.. 
بابا: ماشي.. هقولك.. بس ف الاول عندي شرط.. 
جاكي: اي هو! 
بابا: توافقي تتجوزي محمود… 
جاك: انت حد مجنون فعلا… انت بتساومها! 
بابا: احترم نفسك ياجدع انت.. 
فيروز: “بعياط”.. عشان خاطري.. بلاش تكسر قلب البت اكتر من كدا.. قولها امها فين عشان خاطر النبي.. 
بابا: انا قولت اللي عندي.. امك مقابل الجواز.. 
جاكي: موافقه….
” الكل بصلي بصدمه”……؟
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!