Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمه شرابي

                                              رواية عشق وسيم  الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الحادي عشر 11 بقلم نعمه شرابي

انا رفعت قضية طلاق علي سالم
وقضية طرد وإخلاء من البيت
بس خايفة من رد فعل علي
وخالد قال لي ابعتي هاتية وشغلية
معاكي هنا اعملية ايدك اليمين وعينك
ع الشغل وحملية مسئولية
وبعدين كلمية بالراحة مش
عارفة اعمل اية يا سماح الواد
ده الوحيد دون عن اخواته اللي
ديما معارض
خايفه يا سماح من ردة فعله
وخايفه لما خالد يرجع علي
ا بني يعمل معاه مشاكل
مش تتصوري انا تعبانه قد ايه جوايا هلكان وتعبانه محتاره بين خالد وبين خوفي من ربنا خايفة
اكون غدرت لما رفعت قضيه علي سالم وارجع واقول
إني اللي شفته معاه ما حدش
شافوا قبل كده دمرني وجنى على مستقبلي اه يا سماح اه
تعبت تعبت وبدعي من كل قلبي
خالد يرجع بالسلامه
ويقوم العمليه بالف خير
هو ومحمد ادعي لهم يا سماح
يلا اسيبك تشوفي وراكي ايه
و لما تفتحي اونلاين نتكلم

ذهبت
عاشق الى النوم وفي منتصف الليل قلقت فقامت وتوضات وصلت قيام الليل وامسك
كتاب الله قرات فيه ما تيسر لها من ايات الذكر الحكيم انتبهت على صوت رساله
قامت كي تحضر هاتفها
وفتحت الرساله فكانت رساله
مسجله فيديو من خالد
ومحمد ووسيم يشكرونها
الثلاثه على ما فعلته معهم
وتركوا محمد ووسيم خالد
للتحدث مع عشق تحدث اليها
خالد…… بكل حب واشتياق
وبس لها حبه عبر الشات بالفيديو وطلب منها ان تنتظره
خالد ….بحبك يا عشق عمري
يا دنيتي وكل حياتي انا عارف
ان انت متحفظه على كل كلمه
تطلع مني او منك
عشان فريحه ريحي قلبك
احب اطمنك يا عشق
فريحه ناويه ترجع تركيا
وطلبت منه الطلاق بس مايتم شئ
غير بعد ما اعمل العمليه
وهي تولد
حتى هي اللي طلبت انها
تسيب الطفل معي صدقيني
ياعشق قلبي هتبقى احلى ام
لاحلى اولادي واولادك
❤️باحبك يا عشقي❤️
❤️باحبك يا دنيتي ❤️
باحبك والله يا غلسه❤️ باموت فيك❤️ اصحي بقى وحشتيني❤️
يعني هتسبيني طول الليل قاعد لوحدي فاضل ساعه ونصف
على العمليه يا عشق يلا حبي قومي
قامت عشق بالاتصال على خالد
عبر فيديو بعد ان قامت الاطمئنان على حجابها انها ترتدية
قالت له عندما فتح واصبح يراها
امامه صباح الخير يا خالد
صليت القيام الليل ولا لسه
خالد….. لسه يا عشق الى لم اصلي
بعد ساصلي بعد ما انهي كلامي معك
عشق……… طيب ممكن تصلي قيام الليل وانا هستناك
سيب الفيديو شغال عشان
اشوفك وانت بتوضا
وانت بتصلي
خالد …….حاضر يا عيون خالد
يا قلب وعقل خالد
يا روح خالد
نفسي تكلميني يا عشق زي
ما باكلمك فكي قلبك
يا عشق فكي كل القيود
اللي حواليكي حرام عليك
حرام الم عليكي المانيا كلها دلوقت
يا ناس يا هو بحب مجنونه ومش راضيه تفك عن قلبها
ولا تقول لي انها بتحبني
فكك يا عشق عيشي يومك
خلي دنيتك تحلى بي وبيك
عشق طب صلي الاول قيام الليل
و احنا هنتكلم مع بعض
وتبسمت واحمرت وجنتاها ضحك
خالد ايه الفراوله اللي في وشك
كده حرام عليك محسساني
ان انا باتكلم بنت اختي
ولا بنت مراهقه لسه قام
خالد و توضا وصلي قيام الليل
كل هذا تحت انظار عشق بالهاتف
انهي صلاتة وتحدث معها
قائلا نتكلم اللي بجد بقى
يا عشق شوفي يا ستي انا
لو ربنا شوفي يعشق اولا انا لوربنا
مد في عمري ونجيت من العمليه
اول حاجه اعملها هتكون تمت عدتك ثاني يوم عدتك هاكون كاتب عليك
دي حاجه ثاني حاجه يعشقه انا
لو مت عايزك تقعدي مع وسيم والمستشار حامد ومحمد ابن خالتك وكل كلمة في وصيتي تنفذيها يعشق عشان خاطري
حاولت عشق التحدث…..حرا ….
ما تقطع نيش في الكلام انا عارف ان انت عايزه تتكلمي انتظريني
دقيقتين عايزك عشق يوم ما الولد
يجي للدنيا تكوني امه
عايزك تحبيه و تاخذي بالك
من فريده الصغيره و تاخذي
بالك من رواد الصغير ايوه
يبقى عندنا 2ولاد اسمه رواد
عشق بعد الشر عليك يا خالد حرام عليك انت كده بتعذبني اكثر وبتتعب نفسيتي ونفسيتك حرام عليك ليه كده تفائل ان انت هترجع
لي ان شاء الله هترجع لي
وهنتجوز
و هنعيش حياتنا و نربي اولادنا اينعم انا متحفظة عشان خاطر فريحه من قبل
فريحه خوفي من ربنا اولا يا خالد حبي لك عمري ما هيتغير ولا عمرها يقل ولا
عمري هاقدر اتخلى عنك او عن ولادك حتى لو بعد مليون سنه انت ناسي ان انت
دنيتي
اللي بعيش عشانها انت كل عمري
يا خالد ربنا يخليك لي
انت ومحمد وما اتحرمش منكم
ابدا ياخالد ممكن طلب ياخالد
خالد……..
اطلب يا قلبي انت تؤمري مش تطلبي اللي انت عايزه اعمله لك حالا عشق
………..عايزاك ترجع لي عايزه خالد بتاعي انا عايزه خالد حبيبي انا
عايزه خالد يبقى كل دنيتي وعمري انا انا النهارده كنت عايزه اقول لك على
خبر يفرحك الحمد لله مستشار حامد رفع القضيه وقال لي ان القضية قبلت وان
شاء الله هيتم الطلاق في اقرب وقت ارجع لي بقى يا خالد عشان خاطري هستناك
خليك معي اوعى تقفل لحد ما تخش باب العمليات انا معك ياعشق قلبي خالد خالد
ونزلت دموعي عشق وخالد في ان واحد كان يتكلم وكلمه العشق والحب والهيام الى
عشق التي يتالم قلبها اولا خوفه من الله سبحانه وتعالى وثانيا خوفها على
خالد من ان لا يعود دخل الدكتور علي خالد نبض قلب عاشق وتالمت دكتور يلا
يا بطل جاهز باللغه الالماني رد خالد قالوا جاهز يا دكتور خالد تبسم لعشق
وذهب مع الطبيب المختص الي غرفة العمليات
عشق سيب الفون مفتوح مع مستر وسيم لحد ما تطلع أنا هفضل أصلي
اذن الفجر وثبتت عشق هاتفها مقابل
لتبلوة أية قرآنية وقامت بالصلاة والدعاء لخالد ومحمد فور دخولهم
الي غرفة العمليات كل هذا
والهاتف مفتوح في يد وسيم أمام غرفة العمليات
انهت عشق صلاتها وامسكت
هاتفها وهي تقرأ في كتاب الله
كان
وسيم يستمع الى صوت عشق وهي تقرا القران في هدوء وخشوع تتمنى لخالد الشفاء
وان يقوم من تلك العمليه قضلت تدعي ربها أن يخرج هو ومحمد بأمان لها فهما
كل ما لها بالدنيا
تمنى وسيم بينه وبين نفسه ان تكون عشق من نصيبه في يوم من الايام وجد وسيم الممرضه تخرج من غرفه العمليات تطلب نقل دم
الى خالد تعصب وسيم عليها
وقال لها باللغه الالمانيه
المفروض ان الدم ده يكون
موجود في قبل اتمام العمليه
ردت الممرضه باللغه الالمانيه
الدم موجود سيدي كل ما اطلبه
منك ان تتوجه الى بنك الدم
كي تجلبه لنا نحن قد
جهزنا كل شيء ولكن لم يكن
في احتمالنا ان يتطلب الدم
للمريض اغلق وسيم الهاتف
كل هذا وعشق كانت تستمع
الى كلام الممرضه
وكلام وسيم
ظلت عشق تنتظر ولم تقم
بالاتصال على وسيم حتى
يتمكن من جلب اكياس الدم
من اجل خالد
احضر وسيم كميه كبيره من
اكياس الدم واعطاها للممرضه
وقام بالجلوس مكانه وقال لها
قبل ان تدخل ان تطمئنه على
سير العمليه ومعرفه نجحها
رن وسيم علي عش فهو يعرف
مدي مقدار قلقها
وسيم… آسف عشق كانوا محتاجين
دم ونزلت جبته من بنك الدم
عشق… صباح الخير اولا مستر وسيم
وسيم….. صباح الخير
عشق…. سمعت حضرتك كل الذي دار بينك وبين الممرضة
ممكن طلب صغير من حضرتك
وسيم … أمري انت جميلك علي
رأسي من فوق
عشق…. حاش لله الجميل ولا شئ
انا هقفل اكمل صلاة واتلوا كتاب الله
بنية خروجهم لنا بالسلامة
اول لما يخرجوا من غرفة العمليات
ترن علي علي طول
وأثناء الكلام خرج محمد وهو مسطح
علي فراش التورولي ومن جهة إلي
غرفه العناية الفائقة
أخبرها وسيم وكانت تستمع
الي وسيم وهو يتحدث مع الطبيب
الذي طمئنه وانه لابد أن يكون تحت
العناية حتي يفيق
وان خالد تقام له العملية وسوف
يخرج بعد قليل
مرت عدة ساعات كل هذا ولم يخرج
خالد من غرفة العمليات
وفي هذا الوقت كانت تتصل علي وسيم من وقت الي الآخر
حتي مر علي خالد أكثر من سبع ساعات
وهو في غرفة العمليات
كان وسيم يقف أمام غرفة العمليات
وكاد يفقد أعصابه من كتر توتره
إلي أن فتح باب الغرفة قام بالاتصال
علي عشق التي فتحت من اول رنه
وسمعت كلام الطبيب المعالج
الذي تكلم بالالمانية
للاسف مستر وسيم نحن قمنا بعملنا
علي اكمل وجه والعملية نجحت
لكن المريض ما زال في مرحلة
الخطر أدعوا له أن فاق بعد 48
ساعة سوف ابشرك
سمعت عشق هذا الكلام وانهارت بالبكاء
وجلس وسيم علي المقعد
فلم يتمالك نفسه وحزن كثير
ودعوا الله أن يقوم خالد منها على خير
مرت الايام عصيبة علي عشق
فهي لم تبلغ اي احد أن خالد قام بإجراء
العملية خوف من توترهم
قد مر أسبوع ولم يفق خالد فقد دخل بغيبوبة ولا يعلم الأطباء متي سيفيق
وفي تلك الأثناء فاق محمد ولم يخبره
وسيم بحاله خالد
حتي يمتثل محمد للشفاء
الي أن ذات يوم
بعد مرور شهر علي العملية واتصال عشق ووسيم الدائم وشفاء محمد
الذي علم بما آل الية حالةخالد
كان محمد وخالد متواجدين الي غرفة
الرعاية للاطمئنان على خالد
وجدوا حاله من الهياج أمام غرفة خالد
جرى الإثنين في توتر

يتبع …

لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى