Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الحادي عشر 11 بقلم شيماء سعيد

عند جهااااااااااااااد ويزيد
فاق يزيد لقي جهاد معاه في الاوضة وماسكة ايده اتعصب عليها
يزيد _اطلعي بررره مش عايز اشوفك يا جهااااد بررررره
جهاد _ مش هطلع يا يزيد وهفضل معاك سواء برضاك او غصب عنك مش هسيبك
يزيد _ وانا مش عايز شفقة من حد انا اعرف اعتمد علي نفسي يا جهاد ومفيش حاجة تخليكي هنااا اتفضلي روحي
جهاد _ لا فيه يا سيادة الرائد يزيد عمران انك جوزي وانا مراتك
يزيد بجموووود _ وانا هطلقك يا جهاد وكل واحد يروح في حاله
جهاااد بعدم تصديق _ انت بتقول ايه يا يزيد
يزيد محاولا عدم النظر اليها _ زي ماسمعتي هنطلق مفيش فايدة من وجودك هنا مع السلامة
جهاد بدموع _ وانت شايف ان دا الحل انت ليه بتعمل فينا كدا انت ايه مش همك حاجة فاكر لما قولتلك اني لو حصلك حاجة هموت يا يزيد وهدمر
يزيد _ دا لمصلحتك قبلي
جهاد _ وانا روحي وحياتي معاك يا يزيد لو بعدت هموت مقدرش اعيش حياتي وانت مش فيها فووق يايزيد
يزيد بجموووود _ اطلعي برررره وياريت متجيش تاني مش عايز اشوفك كرهتك ايه مش بتفهمي
جهااد _ لو دا هيريحك يا يزيد انا موافقة واوعدك ان عمري ماهسيبك هفضل متمسكة بيك لاخر نفس في حياتي واااه الي بيحب علشان الشكل والمنصب والجاه دا عمروا ماحب لان الحب مش كل الناس بتلاقيه في ناس بتعيش وتموت بدور علي الحب ومش بيلقوه والي بيلقوه ناس قليلة جداا وانا كنت واحدة منهم ولقيته معاك حبيتك يا يزيد حبيت يزيد جاري وحبيبي الي فضلت طول سنين بدعي ربنا تكون من نصيبي ، حبيت يزيد الاخ والصديق والزوج والحبيب مش سيادة الرائد يزيد ، حبيت الانسان الي جواك واذا كنت معتبر ان الحادثة الي حصلت هتأثر علي مكانتك عندي او اني اخاف من حياتي معاك يبقي انت معرفتش جهاد او بالاصح جنتك متعرفش عنها حاجة انا بحبك يا يزيد زي ما انتي مهما حصل وهفضل جنبك بلاش نخسر بعض مع اول مشكلة عن اذنك يا حبيبي
مشيت جهاااد وهي بتعيط مش متخيلة ان يزيد يعمل كدا هو شك في حبها ليه وبكل برود بيقولها نطلق هي عمرها ماهتتخلي عنه وهتفضل جنبه مهما يعمل فيها
عند يزيد مش متخيل حياته من غيرها هو ازاي يعمل كدااا هو بيحبها وبيخاف عليها اكتر من نفسه لو في يوم تعبت مش هيقدر ينقذها هيكون حمل عليها وهتتعب حتي لو مبينتش دااا هو كان خايف انها تطلب الطلاق وقتها كان ممكن يموت لكن هو هيطلقها لانها تستاهل الافضل منه
لاول مره يعيط يزيد من بعد ما والده مات هو عايزاها معاه بس ميقدرش يقولها استني وكملي حياتك معايا حس انه هيبقي اناني في قراره دااا
عند حوووووووووووووووووووررررررررررر
قاعدة في أوضتها بتقرأ الكتاب ومندمجة جدااا لدرجة انها مش سمعت تميم وهو بيخبط علي الباب او حتي لما دخل الاوضة
تميم قعد علي الكرسي الي جنبها وبدأ يكلمهاا
تميم _ لاااا شكل الكتاب عجبك
حورر بعد ما انتبهت لتميم _ حلو جداااا انت هناا من امتي
تميم _ لاا دي قصة طويلة لدرجة اني فكرت انك تعباانه لكن ازاي حضرتك مندمجة مع الكتاب ومش حاسة بحد ولا الهوااااا هو انتي طبيعية ولا اية
حورر ببتسامها جميلة وهادئة جعلت تميم يركز معها وكأن الكون أنار لضحكتها
حورر _ الووووو انت يا استاذ روحت فين
تميم _ هااااا معاكي انت كنتي بتقولي ايه
حورر _ لا كنت بقول ان انا لما بندمج مع كتاب مش بحس بالي حواليا المهم انت كنت جاي ليه
تميم _ هوووو بصراااحة انا جعان جدااااااا وكمان الدوا بتاعك لازم تاخديه
حورر _ ممكن تديني ساعة او اقل احضر الاكل
تميم _يلااااا يا ماما انا طلبت بيتزاا والاوردر جه من شوية ويلا قبل ما تبردددد وانا مش هسخن اكل لحد
حورر _ اوك يلا
احضر تميم الدواء واعطاه لحور قبل الغداء وجلسا يتناولان الطعام وسط أحاديثهم ليتعرفوا اكثر علي بعضهم
حورر _ الحمد لله شبعت تحب تشرب حاجة
تميم _ اعملي ٢ قهوة ونقعد في البلكونة شوية
حورر _ عيوني ٥ دقايق واجي
حضرت حور القهوة وغسلت الاطباق وذهبت الي البلكونة حيث يتواجد تميم
حورر _ اتفضل يا بشمهندس
تميم _ شكراا يا دوك اقعدي واقفة ليه
حورر _ قعدت هاا حابب نتكلم في ايه
تميم _ الي تحبيه ونكسر الملل دااا ، ممكن اسألك سؤال
حورر _ اتفضل
تميم _ هو نفسك فأيه
حورر باستغراب _مش فاهمة قصدك
تميم _ انتي بتحلمي بأيه
حورر _ نفسي احقق حاجات كتير في حياتي ومش عارفة اذا كنت هحققهم ولا هموت قبل كدااا
نفسي أحقق حلم والدي وأكون الدكتورة والكاتبه حور محمود
نفسي أزور العالم كله واتعرف علي الثقافات الشعوب التانية
نفسي أختم القران واخد اجازة فيه
يكون عندي مكتبه فيها كل الكتب الي بحبها
ان الشخص الي ارتبط بيه يهتم بتفاصيلي الصغيرة بيحبني لذاتي وميجيش يوم ويقولي فتاة الملجأ عايزة كدااا لما اصحي الصبح نفطر ونقعد في البلكون زي كدا ونسمع فيروز ، لما اكتب حاجة جديدة يقولي رايه من غير خوف ويوم ما امسك القلم واكتب حاجة ليه يبقي بوصفه حاجة كدااا فوق الخيال
عايزاه يكون اب واخ وصديق وزوج وحبيب ويعاملني علي اني اكبر انجازة وانه يستحمل ثقلباتي المزاجية واكتئابي لو حس اني تعبانه ومش قادرة اتكلم يطمني وياخدني في حضنه واخر حاجة اكون بنته ، نفسي انشر اول كتاب ورقي ليا
تميم _ هي احلام تحترم وكل حاجة بس انتي عايزة جني مصباح علاء الدين علشان تحقيقهم
حورر _ طول ما ربنا معايا هحققهم ولو حتي حققت جزء دا يكفي عارفة اني رغيت كتير وصدعتك اسفة
تميم _ لا عادي ولا يهمك الجو بررد ندخل بدل ما نتعب وخصوصا انتي تعبانة
جورر _ ايوة وخصوصا البرد انا بخاف منه
تميم باستغراب _ليه
حورر بارتباك _ هاا لا متخادش في بالك تصبح علي خير
تميم _ وانتي من اهل الجنة
عند نغممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
طول الطريق ونغم لا تتحدث وعمر يحاول جاهدا ان يخرجها مما فيه ولكن دون جدوي الا ان التفتت الي عمر
نغم _ عمر ممكن اطلب منك طلب
عمر _ عيوني يا قلب اخوكي
نغم _ ممكن تروح الشركة وتقدم استقالتي لان في حالتي دي مش هعرف أكمل شغل يبقي الاحلي اسيبه
عمر _ حااضر محتاجة حاجة تانيه
نغم _ عايزة اروح لاني محتاجة انام
وبمجرد ما دخلا البيت حتي وجدت اباها
الأب _ كنتي فين يا هانم من بدري لااا وخارجة من غير اذن كمان ماهو خلاص عيارك فلت ومش لاقية الي يلمك
عمر _ بابا لو سمحت بلاش كلامك دا دي مهما كان بنتك
الأب _ دي اكتر واحدة بكرها يا شيخة داهية تاخدك ونرتاح منك انت عملي الردي نفسي تموتي وارتاح منك
كاد عمر ان يتكلم ولكن اوقفته نغم
نغم _ اوعدك انك هترتاح قريب مني ومش هتشوف وشي وياعالم يمكن اموت دلوقتي نفسي اعرف سبب كرهك ليا دايما كنت بدور علي عذر قولت هو بيخاف عليا وبيحبني استحالة اب يكره بنته لكن انا كنت غلطانة واحب اقول لحضرتك اني خلاص اتعميت ودي اقل حاجة اقدر افرحك بيها دا اول حاجة تاني حاجة انا هسيب البيت يمكن يكون دا سبب في انك حتي تفكر تحبني عن اذنكم
اخذت تمسي وهي تصتدم بالاشياء الي ان وصلت بعد مدة لغرفتها وبمجرد دخولها حتي اطلقت العنان لنفسها وسمحت لدموعها بالنزول
نغم _يااارب أنا تعبت لاول مرة أحس اني تايهة خايفة اخد قرار أندم عليه طول عمري ياااارب ارحمني ونامت من كثرة البكاء والتعب وهي علي أمل أن تفارق الحياة
تاني يومممممممم عند عمرررررررررررر
ذهب للشركة ليقدم استقالة نغم كما طلبت منه
عمر _ لو سمحتي هو فين المدير موجود
السكرتيرة _ أيوة بس هو في معاد مسبق
عمر _ لا بس في موضوع ضروري محتاج اتكلم معاه فيه فلو سمحتي ممكن تقوليله
السكرتيره داليا _ حاضر
دخلت داليا اخبرت مروان عن عمر واخبرها ان تسمح بدخوله
عمر _ السلام عليكم
مروان باندهاش _ وعليكم السلام ازيك يا عمر ايه مش فاكرني
عمر _ ودا ينفع انساك يا مرواان عامل ايه صاحبي
مروان _ الحمد لله بخير
قعد مروان وعمر يتكلموا مع بعض ويفتكروا ذكريات زمااان وبعد فترة
عمر _ اتفضل مممن توقع علي دي
مروان باستفهام _ ايه دي
عمر _ استقالة نغم لانها مش هتقدر تيجي الشغل بعد كدا لانها تعبانه
مروان _ مهي كان ممكن تطلب أجازة مش تقدم استقالتها
عمر _ مهو للاسف مش هينفع
مروان بقلق _ هي مالها يا عمر
عمر بحزن علي حالة أخته _ للاسف نغم فقدت نظرها واحتمال متقدرش تشوف تاني
مرووان _ بصدمة انت بتقول ايه ازاي دا حصل
عمر _ متقلقش أسيبك بقا وخلينا نشوفك
مروااان _ انا عايز اشوفها يا عمر ومحتاج مساعدتك
عمر باستغراب _ حاضر بس هي مش بتخرج من البيت
مروان _ حاول تخرجها وديها علي البحر وانا هبقا هناك مستنيكم
عمر _ حاضر مع السلامة
مروان _ في رعاية الله
عند جهااااد
ظلت طول الليل تصلي وتدعي ربها ان يكتب الشفاء ليزيد ، أن يتقبلها
نهضت في الصباح وقررت أنها لن تتركه ستفعل المستحيل لكي يتقبل الموضوع هي لا تحبه فقط هي الآن تعشقة الهواء الذي ينعش رئتاها هو مايجعلها علي قيد الحياة
جهاد _ صباح الفل والياسمين علي أحلي أم وأحلي معاذ
معاذ _ مقبلا جبينها صباح الورد علي عيونك ، متشيكه كدا يا صغيرتي علي فين
جهاد _ اشوف زوجي وحبيبي وقرة عينيي يزيد
معاذ _ هييييح الحب يا ختاااااااي وسنينه
جهاد_ عقبالك يا باااشا كدا لما تحب مع السلامة علشان اتأخرت
معاذ _ادعيلي توافق
جهاد _ اوباااااا معاذ شكله واقع
معاذ بجديه مصطنعة _ انتي شكلك فاضية وانا مشغول
جهاد _ ماشي ياعم المشغول سلااااموز
الام _ مش هتفطري
جهاد _ هفطر مع قرة عيني سلااام يا امي ،سلام يا ميزو
معاذ _ في رعاية الله وطمنيني
جهاد _ عيوني يا قمر
ذهبت جهاد الي بيت يزيد فهو متواجد في بيته الآن بعد خروجه
طرقت جهاد الباب
جهاد _ السلام عليكم يا هبه
هبه _ وعليكم السلام ورحمه الله وحشتيني
جهاد _ وانتي أكتر امال يزيد فين
هبه بحزن _ قاعد في اوضته وقال مش عايز حد
جهاد _ طب هو أكل
هبه _ مش عايز ياكل
جهاد _ وريني المطبخ يا بنتي اخوكي دا هيطير مخي ياختااااي ياصغيرة علي الهم يا لوزة
حضرت هبه وجهاد الفطار وفتحت الباب من غير ماتخبط
يزيددد _ قولت مش عايز حد برررررره
جهاد عن اذنك يا بيبو معلش بقااا عايزة اقعد مع حبيبي وانتي مش هتبقي زي العزول يا قمر
هبه _ لاااااا عيب عليكي البيت بيتك برااااحتك يا عسل
يزيد _ انت مبتسمعيش قولت برررره وخصوصا انتي يلاااااا
تجاهلت جهاد كلماته وقامت بفتح الستائر والشبابيك وقامت بتوضيب الغرفة ويزيد مندهش تماما فهي تجاهلته تماما وكانة غير موجود
جهاد _ يلا علشان نفطر مع بعض انا نزلت من غير أكل
يزيد _ مش عايز اكل ودي اوضتي وغي خاجة اسمها خصوصية ولا البعيدة بجحة
جهاد تجاهلت كلماته اللاذعة وقالت ببرود _ براااااحتك لكن انا جعانه وهفطر وانت الي هتجوع مش أناااا يا حراااااام
وجلست تأكل ويزيد ينظر لها ويراقبها وهي تأكل كالأطفال تتصرف بعفويتهااا ولكنه أفاق علي كلامها
جهاد _ عارفة اني قمر واتحب بس في ناس معندهاش نظر واكملت بحزن مش مقدر حبي ليه عايز يموتني وانا عايشه بسببه واكملت بدموع وأنا بموت فعلاا هو نجح يعمل كدااا قوله بلاش يبعدني عنه انا بحبه لشخصه مش لحاجة تانيه هموت يايزيد وانت السبب
وحينها لم يتمالك يزيد نفسه واستخدم كرسيه للوصول اليها
وقام بمسح دموعها واحتضانها لصدره وتعالت حينها شهقات جهاد حينها وهي تتمتم متسبنيش يا يزيد لو دا حصل هيبقي يوم وفاتي
يزيد بدموع تراها جهاد لاول مره _ بس مش هينفع هتتعبي مع الوقت هيجي يوم وتمل مني انتي تستاهلي الاحسن مني
جهاد _ وانت في نظري احلي واحد طب هو لو انا كنت تعباانه او حصلي حادثة وكنت مكانك كنت هتسبني
يزيد _ لأااأااااا انا ماصدقت لقيتك انا بحبك أكتر من نفسي بخاااف عليكي من اقل حاجة
جهاد ببتسامه _ طب اديني فرصة واحدة يا يزيد ولو مطلعتش قدها اوعدك اني هقبل باي حاجة حتي لو قررت انك تطلقني
ومسحت دموع يزيد ودموعها وقالتله يا اسناذ يزيد حضرتك مش بتاكل ليه دا حتي انا الي عاملة الاكل عيب عليك
يزيد بضحكة عاليه _ معلش بس هو تقريبا كدا انا مش لاقي أكل واضح ان في حد كان جعان جدااا وشبة خلص علي الاكل
جهاد _ يا كسفتك يا حااااازم ،عادي يا باااشا والله كل معايا وانا هحضرلك الغداااا وتقول رايك
يزيد _ مواااافق وقعدوا يفطروا مع بعض وبعد كدااا اخد يزيد دوااه وساعدته يغير هدومه وكمان سرحتله شعره وحطت ليه برفيوم
جهاد ببتسامه _ طب والله قمر يا اخواتي هتصور معاك ايه رايك
يزيد _ موافق يا جنتي
جهاد _ يااااه بقالك كتير مقلتش يا جنتي وحشتني يا يزيد
يزيد _ ربنا مايحرمني منك
واتصوروا هما الاتنين وادت جهاد يزيد كتاب يقراه بعنوان لعلهم يتفكرون بعد ما كلمت حورر وحكت ليها علي الي حصل وقالتلها تتعامل ازااي معاه
فلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااش بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
فون حوررر بيرن
حورر ببتسامه _ السلام عليكم كيف. الحال يا ذات النقاااب وحشاني جدااااا جدااااا مبااااااارك الزواااااج اسفة والله ماقدرت اجي الفرح بسبب ظروف حصلتلي
جهاد بصوت مبحوح_ وعليكم السلام وانتي وحشتيني جدااا
حورر بقلق _ مالك يا جهاد ايه الي حصل
جهااد ببكاء _ يزيد هيطلقني يا حوررر
حورر _ ايه ليه وايه الي حصل
جهاد بدات تحكي لحور كل الي حصل من ساعة مااتجوزوا لحد ما الحادثة حصلت ويزيد قالها هيطلقها
حورر _ هو يا جهاد قال كدا لان خايف عليكي هو حاليا زعلااان جدااا شايف نفسه عاجز هو هيعمل اي حاجة علشان تبعدي عنه بس انتي اوعك تسمحيله بكداا انت بتحبيه اثبتي داااا وحاربي علشان حبك لو قال اي حاجة تزعلك تجاهليه تماما وكأن مقالش حاجة طول ما انتي مصره علي موقفك هو هييئس وحبكم هو الي هينتصر في الاخر دا اختبار لحبكم وانا واثقة انك بتحبي يزيد وهو كمان شاركيه في كل اهتماماتك خليه يشوف رسوماتك ويقرأ كتب خليه ينسا المه احكيله عن كل حاجة حتي لو مش هيرد عليكي حاربي بكل مافيكي وانا واثقة ان يزيد هيعرف انه اختار صح وبكره تقولي حورر قالت
جهاد _ بجد يا حورر من غيرك مش عارفة ايه الي كان هيحصل بجد شكرااا يا احلي اخت
حورر _ والله هزعلك ايه شكرا دي دا واجبي نحيتكم احنا مش صحاب احنا اخوات واكتر انت ونغم الي طلعت بيكم من الدنيا انتوا العوض الي ربنا ادهولي يدمكم في حياتي ويحفظكم ليا
جهاد _ اللهم آمين ، عامله ايه انت وزوجك
حورر _ الحمد لله تميم انسان كويس ويستاهل كل خير
جهاد _ لا شكلنا هنسمع خبر حلو
حورر _ بت مش نقصاكي روحي لجوزك وخليني انام
جهاد بضحك _ حااضر ياااا رااااااااء
حورر بتذمر _ تصدقي انا غلطانه اني قولتلك تعملي ايه وهروح لنغيمه حببتي الي مش بتزعلني زي ناااس
جهاد _ سلميلي عليها سلام يا قمر
حورر _ مع السلامة
عند نغمممممممممممممممممممممممممممممممممممم
دخلت والدتها وعمر عليها لقو الاوضة ضلمه وهي قاعدة علي السرير وحاطة الهاند فري وبتعيط
عمر _ مالك يا قلب أخوكي مش تعيطي انتي كويسه والله مافيكي حاجة
نغم _ تعبت يا عمر كل يوم بقول يارب أنام وتكون نومتي الابدية خلاص مبقاش في حاجة اقدر اعملها حتي قولت يمكن لما يعرف الي حصلي قلبه يحن عليا بس للاسف زي ماهو ويمكن اكتر ياااارب ارحمني
عمر _ والله كل حاجة ختبقا كويسه يا نودي وهتعيشي حياتك بكره تتجوزي وتخلفي وهتكوني اعظم ام وتقولي عمر قال
نغم _ انت بتضحك عليا ولا علي نفسك يا عمر فوق يا بني انا هفضل كدا لحد ما اموت
الام _ انا السبب في كل الي حصلك مقدرتش اعمل حاجة وانا شيفاكي كدااا شايفه معاملته ليكي وضربه فيكي ومش بتحرك سامحيني يا بنتي
نغم _ انا مسمحاكي والله يمكن انت الي مهونه عليااااا
عمر بيحاول يطلعها من المود الي هي فيه _ لااااااا خيانه قلبي الصغير لا يتحمل أمي واختي مرة واحدة وعلي سريري وفي اوضتي
نغم بضحك _ انت اهبل يا بني دي اوضتي ودا سريري شوفي يا ماما الواد دا شكله بتعاطي
عمر _ ايه حرااام عليكي لبستيني تهمه قال بيتعاطي قومي يا بت اجهزي عايز اكل ايس كريم وهتروحي معايا
نغم _ مش عايز اخرج
عمر _ مش باخد رايك قومي يا نودي وهما ساعتين مش اكتر ولا اقولك عادي لو زادوا مفيش حد ليه حاجة عندنا
نغم _هي خربانه خربانه يلا يا بابا طرقنا هنرش مايه علشان الجو حر
عمر _ والله يا اختي اسلوبك بيئه بس بحببببببك اعمل ايه انت تعرفي لو مكنتيش اختي كنت اتجوزتك
نغم _ الحمد لله انك اخويا القمر
عمر _ لا انا بتعاكس بس اي حاجة منك حلوة يا عسل انتي ، خمس دقايق والاقيكي جاهزة يا وليه
نغم _ وليه في عينك العسلي الي بحبها دي
الأم _ يا اختاااااااي جبتولي صداع ويلا يا عمر بدل ماتلاقي الشبشب بيسلم عليك يا حبييبي
عمر _ امي وتعمليه والله مش بعيد عنك سلام يا عالم يا كئيبه
خرج عمر ووالدة نغم ساعدتها تلبس ونزلت هي وعمر ووداها علي البحر
نغم _ انت جايبني البحر ليه مش قولت عايز ايس كريم
عمر _ جايبك تحكي عن كل الي حساه وانا هروح اجيب ايس كريم واجي تمام
نغم _ ماشي يا بااااشا
قعدت نغم علي البحر وبدأت عنيها تدمع
الشخص _ طب والله حرام عنيكي القمر دي يكون فيها دموع
نغممم _ أفندم انت مين
الشخص _ فيكي تقولي كدا ان احنا الاتنين شبه بعض يمكن لو حكيتي لحد غريب ترتاحي وكمان انا محتاج اتكلم مع اي حد ولاقيتك هنااا قاعدة في نفس المكان الي باجي اقعد فيه
نغم _ عن اذنك
الشخص _ والله انا مش قاصدي حاجة وانا مش هضايقك وقام بعد عنها حوالي مترين بس طول الوقت بيبص عليها وشايف دموعها الي بتحاول تخبيهااااا
نغم في نفسها اول مرة اتكلم مع حد غريب ومعرفش هو مين بس حسيت بصدق كلامه حابه اني اسمع هو هيقول ايه وبعد شويه نهرت نفسها وقعدت مستنية عمر لحد ماجه واكلوا ايس كريم ومشيوا مع بعض بس لسه المجهول بيراقب صاحبه العيون الزرقاء ……..
يا تري مين الي كلم نغم
يزيد هيدي جهاد فرصة ولا مع اول غلطة ليها هينهي كل حاجة
حورر وتميم حياتهم هتمشي ازااي
مرواان بيحب نغم ولا شاف ان دي فرصة ينتقم منها
نغم حياتها هتمشي ازاي
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!