Uncategorized

رواية حكاية الورد الفصل السادس 6 بقلم إسراء علي

 رواية حكاية الورد الفصل السادس 6 بقلم إسراء علي

رواية حكاية الورد الفصل السادس 6 بقلم إسراء علي

رواية حكاية الورد الفصل السادس 6 بقلم إسراء علي

نور : انت بتقول اي ي حج انت بنت مين 
عمر : اسكتي انتي بس 
نور : ي اخ انت هل انا كلمتك 
عمر : لا 
نور : يبقي تخرس ، وانت ي عمو وضحلنا انت تقصد مين 
عمر : ما انتي لو تسكتي هتكلم ، ورد انتي تبقي بنت عمتي 
ورد : لا رد….”مصدومه”
نور بصدمه : يا شيخ قول كلام غير ده 
عمر : انا بتكلم جد ، مش كده ي جدوو 
الجد : بصي يا ورد ي بنتي انا عارف انك مش هتصدقي اللي بقوله بس انتي تبقي حفيدتي فعلاا 
نور : طيب فهمنا 
الجد : بصي يا حبيبتي ، انتي تبقي بنت بنتي اللي هي مامتك يعني ، مامتك زمان طلعت عن طوعي وحبت واحد صعيدي وطفشت من البيت انا مكنتش معترض على انو صعيدي بس انا كنت معترض عليه هو مكنش هيسعدها وكان واضح عليه أنه نصاب ومش بيحبها وبيضحك عليها ، وبعد 9 شهور بالظبط لقيت امك جايه وشايلاكي بين ايديها انا مكنتش هسامحها بس لما شيلتك بين ايديا نسيت كل الزعل اللي بينا وعدت الايام وعرفت منها انو كان بيضحك عليها وعايز ياخد كل فلوسها ولما عرف اني مش كاتبلها حاجه قعد يضرب فيها وراحت هي في قدرت تهرب منه تحت ع عندي، كنا عايشين كويسين وانتي بتكبري قدام عنيا واحد ما وصلتي 3سنين ابوكي جه وقعد يهددنا انو هياخدك لو معملناش اللي هو عايزه وكنت هديله كل حاجه بس هو خطفك من بين أيدينا وكنت ليل نهارد بدور عليه وعليكي بس ملقتكيش وماما ماتت من قهرتها عليكي وفضلت عليش لوحدي لغايه ما عمر جه وعاش معايا ، ولغايه ما خبطك ولولا انو خبطك مكنتيش هترجعيلي تاني يا حبيبتي والباقي انتي تعرفيه…
ورد فى صدمه  : ازاي عرفت اني حفيدتك 
عمر : احنا عملنا تحليل DNA وشوفي علشان تتأكدي
الجد : ودي كمان صوره مامتك…
ورد بعياط : انا فعلا بنتها حبيبتي ي ماما وحشتيني اووي ” وفضلت تعيط ” 
نور بعياط ع صحبتها : حبيبتي يا ورد متزعليش وادي عيلتك رجعت تاني متزعليش 
ورد : ربنا يديمك ف حياتي ي نورى 
الجد : وانا مليش حضن 
ورد : اكبر حضن كبير لاحلي جد 
الجد : حبيبتي وحشتني اووي 
عمر : انا كده هغير 
الجد : امشى ي زفت من هنا 
عمر : لا بقا كده ظلم
ورد : احسن???? ” وبعدين افتكرت حاجه …”
استني ي جدو هوريك حاجه…
نور : اي ده ي ورد 
ورد : بص ي جدو دي سلسله مامي بس الصورة مكنتش واضحه اوي علشان كده معرفتهاش وكمان اسمها مكتوب تحت بص
الجد : اها هي ، انا اللي كنت جايبهالها 
نور بزعل : يعني كده هامشي وتسيبني
ورد : لا ي قلبي مستحيل اسيبك وامشي..
الجد : انتو هتيجوا معايا انتو الاتنين
نور : لا انا هقعد هنا 
ورد : خلاص وانا هقعد معاكي
عمر : لا بقول ايه احنا مش هنخلص ، انتو هتيجوا انتو الاتنين معانا..
الجد : ايوه ولا هاتوا حاجتكوا من جوا ويللا…
……
نوور : يلااهي كل دي فيلا ، لا فيلا ايه دي قصر
ورد : عندك حق انت كنت بشوفه ف المسلسلات التركي
نور : ايوه والله ي بت ي ورد 
عمر : يلا ندخل وبعدين ابقو ارغوا.. 
…..
الجد : ها ي بنات عجبكوا البيت 
ورد ونور : جدااا جدااا تحفه
الجد : ي صفيه انتي ي صفيه 
صفيه : ايوه ي سعاده البيه
الجد : ي ورد ونور ووريهم اوضهم
صفيه : حاضر ي بيه
……..
صفية : دي اوضتك ي ورد هانم 
ورد : ما بلاش هانم دي ومشيها ورد وبعدين انت ونور هنقعد مع بعض مش متعودين نسيب بعض
صفية : العين متعلاش عن الحاجب ي هانم ، ودي أوامر سعاده البيه إن لكل واحده فيكم اوضه
ورد : انا هبقي أكلمه..
…..
تاني يوم….
عمر : انا رايح الشركه بقا ي جدوو اهملتها كتير
الجد : طيب افطر الاول 
عمر : ماشى ي جدوو
ورد ونور : صباح الخير ي جماعه
الجد وعمر : صباح النور 
الجد : ايه اللي نزلك ي ورد انتي لسه تعبانه 
ورد : ي جدو ما انا خفيت انا مش بحب قعده العيانين دي 
الجد : ماشي ي حبيبتي تعالي افطري بقا وتعالي انتي كمان ي نور….
عمر : همشي انا بقا ي جدو 
الجد : ماشى ي عمر ، خد بالك من نفسك 
عمر : حاضر ي جدوو…
……
نور : تعرفي ي جدو انا حبيتك اوي بعيدا عن الكائن الرخم اللي اسمه عمر ده 
الجد بضحكه : لي بس ده عمر شخص لطيف 
نور : مش باين ، البت ورد اخرت جووا اوي 
الجد : انا مش عارف بتعمل اي ف المطبخ ما في طباخين 
نور : اصل لازم توجعلنا بطننا كل يوم انا قلت هخلص من أكلها والله..
الجد : ربنا يعينا…
ورد : انا جيييت ، إنما عملتلكوا حتت كيكه إنما ايه هتاكلوا صوابعكوا وراها
نور : اكييد لازقه زي كل مره….
ورد : غوررري ي به…
وفجاه دخل عمر ووشخص تاني
عمر : اي الريحه دي ….
الشخص : ايه القمر ده….
نقف ع كده بقا ، بحاول كل مره اطول ف الفصل اكتر ،
وي ترى مين الشخص اللي مع عمر ده ، هتعرف الفصل الجاااي …….
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!