Uncategorized

رواية المستحيل تحقق الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة

 رواية المستحيل تحقق الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل الحادي عشر 11 بقلم زهرة

ارسل مروان المهندس لها 
حضرتك طلبتيني
روان بصدمة انت 
لم تختلف صدمته عنها 
روان ازيك عاملة اي
روان بابتسامة الحمد لله يا محمد عامل اي 
محمد كويس الحمد لله 
روان كنت شاكة بس دلوقتي اتاكدت من أن انت المهندس
محمد اشمعنا
روان طريقة ترتيب المكتب يا بشمهندس 
محمد هههههههه اه صح نسيت انك كنتي مستولية علي مكتبي 
روان هههههههه طنط امل فين يا محمد و بوسي فين 
محمد بتنهيدة رجعوا الحي القديم يا روان 
روان رجعوا الحي القديم لي يا محمد كدا انا دورت عليكم كتير اوي بس ملقتش حد 
محمد عارف يا روان بس انتي كنتي بنتجحي و مكنش حاجة من الماضي لازم تقف في طريقك 
كادت روان أن تتحدث و لكن قاطعها دلوف مروان 
*****
تعمل علي الاوراق المطلوبة منها قاطعها صوته
القمر بيعمل اي 
دينا بعمل الي انت مبتعملوش
محمود أيوه اي الي انا مبعملوش
دينا بحزم بشتغل يا مستر محمود و اظن دلوقتي معاد شغل اتفضل علي شغلك
محمود يلهوي دي هتكولني هي مالها بردت كدا لي 
دينا علي شغلك فورا 
محمود مشي و قال في سره والله لو صحبت الشركة ما هتعمل كدا و لا هتكلم بالطريقة دي بس الواحد ياخد حذره برضوا دي أدت البت دينا علقة موت ولا جون سينا في زمانة و لا البونية الي ختها منها اندرتيكر والله بس بت موزه بس قفل يلا ملهاش في الطيب نصيب
دينا بعد ما مشي انسان سمج مستفز استغفر الله 
****
مروان في حاجة يا محمد 
روان مسرعة لا مفيش حاجة دا حتي البشمهندس طلع معرفة 
مروان بجد والله 
روان بجدية أيوة
ثم نظرت إلي محمد و قالت
محمد اعمل حسابك و بلغهم في البيت اني جاية زياره ليكم بكرا إن شاء الله
محمد و هو يبتلع ريقه بلاش يا روان 
روان القرار صدر يا بشمهندس بلغهم في البيت 
محمد هتتعبي 
روان و اي الجديد 
الأمر الذي اغاظ مروان و جعله بصل الي أشد دراجات الغضب هو عدم معرفة أو فهمه للحوار الجاري كل ما يعلمة أنها ستكون بببيت رجل غيرة
مروان بحزم اظن نشوف شغلنا بقي 
تحمحم محمد و استاذن مغادرا 
محمد احم احم طب استاذن انا بقي 
روان اتفضل يا محمد بس اكتب الفون بتاعك هنا 
ثم ناولته الموبيل 
كتب محمد رقمة علي موبيل روان و كان مروان في أشد مرحلة الغيرة لدية 
انصرف محمد و تبقي مروان و روان 
مروان احم هو انتي تعرفيه منين 
روان بلا مبالاة معرفه شخصيه 
مروان اها طب استأذن انا و اسيبك تشوفي شغلك
روان بجدية اتفضل
بدأت روان العمل سريعا منذ أول يوم لها فقد صنعت اسم لها بمجهودها الوافر 
*****
نهي
بقي انا يتعمل فيا كدا انا اتهزق و اتهان من الجاهلة دي طب و ديني ما انا سايباها في حاجة و هخلي الشركة كلها تعرف انها جاهلة ثم ابتسمت بخبث لا مش الشركة بس دا انا هخلي العالم كلة يعرف انها جاهلة بنت جاهلة 
أيها الشر المقيم بالقلوب تحلي بالصبر فلك رب ينصرنا عليك 
*****
بمكان اول مرة نروحة
سيد هي المصونه بنتك هتخليها ترملنا قرشين كل اول شهر كدا 
تحية و انت عاوز منها اي هي مش بتبعت الي يكفيك
سيد بجشع يعني تبقي عايشه في فيلا و لا القصور و سيبانا هنا في الفقر دا 
تحية و انت متخيل أنها هتسال علينا بعد الي عملناه فيها 
سيد عملنا اي فيها يعني جوزناها لمهندس كبير قد الدنيا هي الي خايبة معرفش تحافظ علية
تحية بسخرية عليا برضوا يا سيد احنا مجوزنهاش احنا بعناها 
سيد بغضب انتي بتقولي اي يا ولية انتي 
تحية بقول الحقيقة احنا بعنا البت اخد مكانها فلوس يا سيد 
سيد بغضب و انا خت الفلوس دي لي مش عشان نعرف نعيش و ناكل
تحية بلا مبالاة ايا كان الي هتعمله خرجني انا من الحوار دا انا مش عاوزة مشاكل و خصوصا أنها بقت واصله اوي 
سيد بخبث واصله واصله انا هعمل حاجة مش هتعرف تنفد منها ابدا
تحيه بسخرية هتعمل اي يعني 
سيد هرفع عليها قضية 
*****
انقضي اول يوم عمل بالشركة علي روان بإنشاء التصاميم و إعدادها علي اكمل وجه 
خرجت روان من المكتب و ذهبت الي مكتب دينا 
روان يلا يا دينا 
دينا يلا يا مدام 
روان احنا خارج نطاق العمل دلوقتي 
دينا اشطا عليك يا بشا
كادتا أن تخرجا من الشركة و لكن صادفهما محمود مغادرا هو الآخر
محمود لا دا انا حظي حلو بقي اني اشوفكم و انا ماشي
دينا في سرها حظ مهبب علي دماغ اهلك يا سمج يا متخلف يا قليل التربية 
سمعتها روان و كتمت ضحكتها ثم نظرت إلى محمود و قالت بجدية شكرا المجاملة دي يا مستر محمود 
محمود بسرعة دي مش مجاملة دي حقيقة جدا علي فكرة ثم قال بهيام و هو ينظر إلي دينا دا حتي الشركة نورت 
دينا بسخرية لي كنت شايفنا لمبة فينوس الليد
محمود بإحراج ها 
مروان انت لسة واقف يا ابني مسخنتش العربية لي 
انتبه مروان علي روان و دينا 
مروان مساء الخير 
روان و دينا مساء النور 
مروان توصلكم في طريقنا
محمود يا ريت 
روان لا متشكرين معانا عربيه عن اذنكم
يلا يا دينا 
دينا يلا يا رورو
مروان بصدمة رورو بقي روان السيد يتقالها رورو
محمود هههههههه و لسه ياما هنشوف يلا يا بشا 
مروان و هو يقلب كف علي كف يلا يا اخويا 
******
ذهبت روان الي منزلها بعد ما وصلت دينا 
و لا تعلم أن هناك من يخطط لايذائها و يا ليته كان الغريب فقط لا بل كان القريب أيضا 
روان مساء الفل عليكي يا سوسو 
سميرة مساء الورد عليكي يا قلبي 
ها عملتي اي في شغلك النهاردة
روان عادي يا داده شغل زي اي شغل 
سميرة بقي يا مفترية شغل في شركة الشامي من أكبر الشركات علي مستوي العالم و تقولي شغل زي اي شغل 
روان بثقة شركة الشامي بذات نفسها الي اتحايلت عليا اشتغل معاهم
سميرة ليكي حق ترفعي منخيرك لفوق هو انتي اي حد برضوا 
روان ارفع مناخيري علي اي حد الا انتي يا سوسو
سميرة هههههههه لا هو انا هسمحلك تعملي كدا عليا دا انت كنت ربيتك من اول و جديد
روان هههههههه اه صح 
سميرة اي 
روان شوفت محمد انهاردة طلع شغال في الشركة دي و سالته علي طنط امل و بوسي 
سميرة و قالك اي 
روان بتنهيدة رجعوا الحي القديم و هروح ليهم بكرا
سميرة بهدوء مريب تروحيلهم فين 
روان بتوجس الحي القديم 
سميرة بنرفزة انتي عارفة يعني اي تروحي الحي القديم يعني سيد و تحيا يرجعوا تاني 
روان سيد و تحية منستهومش عشان يرجعوا كفاية عليهم الفلوس الي بيخدوها كل اول شهر هما اصلا مش هممهم حاجة الا الفلوس 
سميرة بلاش يا روان هتتعبي يا بنتي 
روان متخافيش يا دادة خير ان شاء الله هطلع انا استريح شوية
سميرة اتفضلي يا بنتي ربنا يريح قلبك و يبعدك عندك ولاد الحرام 
روان تسلميلي يا دادة 
صعدت روان الي غرفتها وهي تدعي أن يمر يوم غد علي خير  و نامت من فرط مجهود اليوم 
******
نادية ها و بعدين 
دينا و بس يا ستي بس محمود دا اي اجارك الله شخص سمج و مفكر نفسة توم كروز 
نادية عملك اي يا بت 
دينا عيب عليك يا معلمة تسالي السؤال دا دا خت بوكس مني معلم في قفاه لحد دلوقتي 
نادية جدعة يا بت زي امك 
دينا بس في حاجة غريبة حصلت 
نادية اي الي حصل 
دينا البت البهلولان كانت بتقول لروان يا جاهلة 
نادية و روان عملت اي 
دينا طنشتها و متكلمتش يظهر معرفة قديمة بينهم 
نادية يظهر كدا بس الموضوع دا فيه ان و يا خبر النهاردة بفلوس بكره يبقي ببلاش
دينا علي قولك يلا انا هدخل انام 
نادية ماشي و انا كمان هنام 
*****
محمد انا جيت يا بشر 
بوسي اهلا بالغالي 
محمد انتي لسة هنا ا بت ملكيش بيت يلمك 
بوسي علي قلبك و مش هسيبك 
امل لسة زي مانتم ناقر و نقير 
محمد صحيح شوفت روان 
امل بلهفة بجد طب هي عاملة اي 
محمد كويسة الحمد لله
بوسي بزعل اكيد نسيتنا
محمد لا يا بوسي منسيتناش و هتيجي هنا بكرة
امل و بوسي بصدمة و قالت *****
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أسيرت قلبي للكاتبة فاطمة العربي

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!