Uncategorized

رواية العاصم الفصل الحادي عشر 11 بقلم هالة عادل

 رواية العاصم الفصل الحادي عشر 11 بقلم هالة عادل

رواية العاصم الفصل الحادي عشر 11 بقلم هالة عادل

رواية العاصم الفصل الحادي عشر 11 بقلم هالة عادل

الاسكندربه  ????????????????????????????
        غادرا عاصم ونيهال وايضا برفقه ساره وأمجد ارض الاسكندريه بناءا علي طلب محامي العائله ..
         في مساحات كبيرة واسعه من الأراضي 
المحامي وخلفه عاصم ونيهال وساره وأمجد وجنا .  
المحامي ،، هي دي الأرض الاباسم مدام نيهال 
والا كتبها شوكت باشا القناوي لحفيدته 
ثم يمد يده قائلا ،، ودى عقود البيع 
تمسك نيهال العقود قائلا ،، يعني هي دلوكيت بقيت ملكي رسمي 
المحامي ،، لازم يمر سنه كامله من زواجك من عاصم بيه ….
جنا ،، يعني لو أطلقوا عادي….
المحامي ،،، اه المهم بعد مرور سنه 
جنا ،، ونصيب عاصم اي من الورث ده 
المحامي ،، المذكور في الأوراق …
نصيب عاصم بيه القصر باسمه وباسم مدام نيهال …لو حد فيهم حابب يبيع نصيبه لتاني 
يقدروا يدبروا الشي ده بينهم 
جنا بسخريه ،، اه طبعا وهي لازم تبيع نصيبها لعاصم علشان اعيش انا وهو سوا 
مستحيل هقبل يكونوا في بينهم اي صله 
ينظر عاصم إلي نيهال بطرف عينه.  .
المحامي مكملا حديثه قائلا ،،
الارض دي من نصيب مدام نيهال 
و
تقاطعه جنا قائلا بغضب ،، اي الارض دي كلها من نصيب نيهال بس وعاصم مالوش فيها 
المحامي ،، والله ده المذكور في الأوراق 
والوصيه وكمان ليه ارض مالك في. الصعيد 
جنا تنظر إلي نيهال بغضب ،، قائلا ،، حيه 
ميه من تحت تبن 
ساره بغضب ،، انتي دخلك اساسا وبتحشري نفسك ليه 
جنا بصراخ ،، اه طبعا لازم اطمن علي أموال خطيبي وجوزي فيما بعد 
ممجدي بصراخ ،، ياجماعه كفايه عاد 
يقف عاصم في مكان بعيد صامت …ترتسم علي وجه ملامح الحزن. واللامبالاة وعدم اهتمام 
نهال بحزن ، وتردد ، عاصم 
ينظر إليها عاصم بعينان متسائلتان …حائرتان 
ولكن بمجرد وقوف نيهال بجواره تأتي جنا تجذبه من يده قائلا بغضب ،، عاصم يالا بينا 
يذهب عاصم معها ولكن عيناه معلقه علي نيهال 
تنظر إليهما نيهال بحزن شديد 
مجرد تقرب جنا من عاصم وكان خنجرا حاد اخترق صدرها …
ساره تجذب يدها قائلا ،، يالا يانيهال احنا كمان 
نهال تهز راسها بالموافقه .  
            الارض ????????????????????
يذهب صابر إلي الأرض لمباشره بعض الأعمال 
يجد أحد الانفار جالس بتعب ،،
صابر بغضب ،، انت يانطع قوم فز 
ينهض عويس بتعب قائلا ،، سيدي صابر 
صابر وبيده العصا صارخا ،، انت جاعد أكده زي ماتكون في بيتكم 
عويس بالم ،، تعبت شوي يابيه جولت ارتاح 
صابر بطعنه بالعصا قائلا ،، انت كمان هترد علي يا بغل انت 
يالا روح علي بيتكم متجيش أهنه تاني 
عويس بحزن ،، ليه أكده يابيه انا عملت اي 
هملني اكل عيش ابوس يدك 
يضربه صابر بحقد يقع تلك الفقير علي الارض قائلا ببكاء ،، كتر خيرك يابيه 
ثم ينهض الفقير بتعب مغادرا بحزن شديد وبكاء لإهانته ….
صابر بغضب ،، فتحينها تكيه أهنه 
        ڤيلا ساره ????????????????
تدخل ساره الفيلا وخلفها نيهال وأمجد عاصم وجنا ….
ساره ،، اتفضلو 
نهال بدهشه ،، واه بتاعتك دي ياساره 
ساره ،، اه بتاعتي بس مقفوله للاسف 
جنا بسخربه ،، مش قد كده عاديه 
ساره بغضب ،، والله لو مش عجباكي اتفضلي امشي انا مش عارفه ليه اساسا انتي جايه معانا 
عاصم ،، ساره جنا جاي معاي انا 
لو هتمشي همشي معاها 
نهال وكان تيار كهربي صعقها بقوه 
قد شعرت مدي حبه الشديد لهذه الطماعه
ساره تجذب نيهال قائلا ،، يالا يانيهال هوريكي اوضتك …
وبالفعل يذهبان نحو الدرج 
تحتضن جنا عاصم قائلا ،، حبيبي شكرا انك واقف جنبي 
يجلس عاصم علي المقعد بغضب 
جنا ،، مالك ياعاصم ملاحظه انك مداي اليومين دول 
عاصم بغضب ،، انا زهقت من التمثيليه دي 
لانا عارف متجوز ولا لا 
بحبك ولا لا 
عندي املاك ولا لا 
المشروع الا فضلت عمري كله اعمله ويكبر ويكبر …مش معاي اي مال اعمله 
مش عارف انا مع مين وبحب مين …
تقترب منه جنا قائلا ،، ياحبيبي اصبر خلاص هانت والمشروع هتعمله …صدقني 
انت مهندس ناجح بس لازم صبر 
وبعدين تطلق الزفته دي تاخد ورثك كامل 
هااا مش هتروح تنام بقي الساعه داخله علي واحده 
عاصم ،، لا روحي انتي انا قاعد شويه 
تنهض جنا قائلا ، اوك ياحبيبي تصبح علي خير
     عوده مره اخري الي نهال وساره 
تدخل ساره أحدي غرف الفيلا الفخمه والرائعة 
تجلس نيهال علي الفراش بحيره وحزن 
ساره ,,اي مالك يابنتي ساكته ليه 
نهال ،، يعني مشوفتيش عاصم زعل عليها اذاي وكان عايز يمشي معاها 
ساره ،، شوفت وانتي السبب 
نهال بدهشه ,,انا ليه 
ساره ،، انتي بتحبيه وجاتك الفرصه الا تبقي مراته حتي لو علي الورق زي ما بتقولي 
ربنا حط سبب قوي علشان تقربوا من بعض 
وانتي مش عارفه تستغلي الفرصه دي 
مش قادره تخليه يحبك زي مابتحبيه
نهال بحزن ،، مش قادره لاني عارفه أنه عيحب خطيبته قوي ومش عايزه افرق مابينهم 
ساره ،، يابنتي البنت دي واضح اوي أنها بتحب فلوسه 
مش شايفه خناقاتها علي الورث …وكأنه من العيله 
نيهال بحيره ،، مش عارفه اعمل اي 
الساعه الثالثه صباحا ♥️♥️♥️
        يجلس عاصم بغرفه المكتب …
أمامه المكتب الخشبي يمسك بالقلم وأمامه ورقه …يرسم بها شركته من وحي خياله 
تنزل نيهال من اعلي الدرج كانت ترتدي بيجامه زرقاء وفوقها روب ابيض .. 
وفجاه تقع عينها علي اضاءه بغرفه المكتب 
تدخل  الغرفه بتساؤل شديد 
ياتري من هنا …
نهال بدهشه ،، عاصم انت صاحي 
يترك عاصم القلم  قائلا ،، اه 
تجلس نيهال بجواره قائلا ،، اي مصحيك لدلوكيت 
عاصم بنبره حزن ، مش جايلي نوم 
وانتي 
نهال بحزن ،، برضو مش جايلي نوم
ينظر عاصم إلي عيناها العسليتان بحده 
ثم يقول ،، بطلي دلع وقومي نامي 
نهال بخجل ،، جلع 
عاصم ،، اه الساعه داخله علي اربعه 
نهال تقع عيناها علي الورقه التي أمام عاصم 
قائلا ،، اي الورقه دي 
عاصم بحزن ,, دي حلمي 
نيهال بدهشه ،، حلمك 
عاصم ،، اه المشروع الاحلمت كتير اعمله 
نهال بتساؤل ،، واي مانعك 
عاصم ،، عايز فلوس كتير 
نهال ،، اه ممكن اشوفه.
يعطيها عاصم الورقه ،،
تمسكها نيهال تنظر إليها بدقه قائلا ،، دانت مصمم شاطر …برافو عليك 
عاصم بخجل ،، شكرا لذوقك 
نيهال،، انا مش بجامل والله فعلا دماغك حلوه 
ينهض عاصم قائلا بابتسامه ،، عارفه يانيهال انا نفسي يكون عندي اكبر شركه لتصاميم 
وكمان ديكورات …وتنجح وتنجح 
واقدر اصمم فنادق مصانع ….وتكون شركتي دي هي الحافذ ….انا في دماغي حاجات حلوه كتير 
ثم يجلس أرضا راكعا علي قدماه يمسك يدي نيهال دون وعي قائلا بنبره سعاده ،، نفسي نفسي اعمل حاجات كتير اووي 
تنظر إليه نهال بحده والي سعادته وابتسامته وملامحه الجميله ..قائلا ،، أن شاءالله تعمل كل الابتتمناه 
ينظر إلي عيناها بحده يضم يدهااكثر  …يقترب أكثر فأكثر …ينظر إلي عيناها العسليتان أنفها الصغيره فمها الوردي 
بشرتها البيضاء ….يقترب أكثر فأكثر 
محاولا التقاط قبله من شفتيها الورديه 
ولكن تنهض نيهال بخوف قبل أن تستسلم له وتركع أمامه وترفع الرايه 
تركد مسرعه الي غرفتها ..
عاصم يضع يده بين خصيلات شعيراته اللامعه …..الناعمه ،،،،،،،،،فلماذا كلما أرها يخفق قلبي بقوه ….تتسارع انفاسي …..
       غرفه جنا ……
جنا ترتدي قميص نوم اسود  تسترخي علي الفراش تتحدث بالهاتف ..
     اه يابني ….خلاص كلها كم شهر وهنخلص 
بيني وبينك انا كنت بحب عاصم وبس 
دلوقتي كل الايهمني الفلوس 
هقدر اعمل الاعيزاه واجيب اي حاجه يتمناها 
دهب الماظ ….فساتين 
   بينما من جهه أخري نهال ذاهبه الي غرفتها 
بمجرد اتجاهها من امام غرفه جنا تسمع حديثها ….تضع نهال اذناها علي باب الغرفه 
    جنا ،، طبعا الفلوس اهم بكتير من الحب 
الحب لو حده مش كفايه 
انا خليت عاصم يوافق يتجوز الجربوعه دي ليه يعني علشان الفلوس 
وهيرجعلي فالاخر هو وكمان الفلوس 
ههههههههه طبعا دانا دماغي دي توزن بلد 
المهم بكره هتيجي ….مستنياك 
باي 
تبتعد نيهال عن الباب بغضب وحزن معا قائلا ،، بقي أكده وانا الافاكره انك بتحبيه جد 
تركد نيهال الي غرفتها بغضب 
تجد ساره نائمه عالفراش ….نوم عميق 
نيهال بصراخ  ،، ساره ساره 
ساره بفزع   ،، اي اي يابنتي 
نيهال ببكاء ،، تخيلي كل الاحكتيه صحيح 
تعتدل ساره بجلستها قائلا  ,,  قصدك علي اي 
نهال ،، جنا صوح طمعانه في الفلوس ومش بتحب عاصم انا سمعتها بوداني 
ساره ،، علشان تسمعي كلامي 
نهال تضع اصبعها في فمها قائلا بحيره ،، طب والعمل هنسيب عاصم علي عماه أكده 
ساره ،، نيهال ياحبيبتي انتي مش بتحبيه
نهال ,, ايوا 
ساره ،، ونفسك أنه يحبك 
نهال ،، ايوا 
ساره ،، يبقي من بكره هتبقي نيهال تانيه خالص 
نهال بذهول ،، نهال تانيه خالص 
ساره ،، اسمعي كلامي انتي وبس 
وسيبني انام ابوس ايدك 
نيهال ، نامي نامي 
          صباح يوم جديد 
الشمس تملي المكان …..
العصافير تغرد فوق الاشجار 
تنزل من اعلي الدرج …ساره ونيهال 
علي طاوله الطعام …فطور 
عاصم يرتشف القهوه 
جنا ،، تتناول وجبه الافطار 
مجدي , يتناول الطعام 
عاصم ،، رايحين فين 
ساره ،، خارجه انا ونيهال شويه 
عاصم بدهشه ،، بس نيهال متعرفش حد هنا 
ساره ،، متخافش انا معاها 
ينهض مجدي قائلا ، مانا  رايح معاهم 
ساره ،، لا لا يامجدي احنا مش هنتاخر 
يغادران علي الفور 
جنا ،، اقطع دراعي الا ماكانو بيخططوا لحاجه 
يرتشف عاصم القهوه بذهول 
مجدي بغضب ،، بيخططوا لأي يعني 
جنا شيلي نيهال من دماغك 
جنا بحزن ،، شايف ياعاصم اخوك بيكلمني اذاي 
ينهض عاصم مغادرا الطاوله 
جنا بغضب ،، عاصم عاصم 
ينهض مجدي ايضا قائلا ،، كلي مشي وهملك وحدك واني كمان مهملك ….ياساتر 
عامله زي الدبور الأزن علي خراب  عشه 
جنا بغضب ،، انا دبور ومش عارفه اي 
ماشي يامجدي والله لاوريك 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى