Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الحادية عشر 11 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الحادية عشر 11 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الحادية عشر 11 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الحادية عشر 11 بقلم إيمان المهدي 

المتصل 1. الوووو جاسر عرف كل حاجة 

المتصل 2   طيب هتنفذ امتى باقى الخطه

المتصل 1 هنفذ فورا

بريق  بابا عامل ايه دلوقتى. 

رضوان   تعبان جدا يابنتى 

بريق. سلامتك يابابا

رضوان. يتنفس بصعوبه 

بريق  مالك يابابا أنا هناديلك الدكتور

بعد وقت يخرج الدكتور من عند رضوان

بريق. بقلق دكتور خير بابا عامل ايه

الدكتور. للأسف البقاء لله

بريق انت مجنون ازاى يعنى بابا كان كويس 

وتنهار بالبكاء

ف فيلا الشهاوى 

آدم فتحى. جاسر فين. 

فتحى لسه داخل المكتب بس متعصب جدا 

يخرج جاسر من المكتب وف ايده مسدسه 

آدم. برعب. جاسر أهدى وبلاش جنان ارجوك 

جاسر سنين وانا بدور عليه وهو كان قدامى متخفى بإسم تانى لأ وكمان بنته معايا ف كل مكان انا لازم اقتله وانتقم منه ومن بنته واحسر قلبه عليها 

آدم. جاسر قولتلك أهدى سنين وانت عايز تنتقم من بريق. تنتقم منها عشان كانت طفله ومقدرتش تساعدك

جاسر. لأ ينتقم عشان تبقى بنته

آدم. دا عمك سلمه وهو هياخد عقابه وبلاش تضيع عمرك 

جاسر. ميهمنيش  المهم حق ال ماتوا يرجع. 

آدم. جاسر ارجوك ابعد عن كل دا وآدم بيجرى ورا جاسر وهو خارج الفيلا وجاله اتصال 

آدم بصوت مرتفع. جاسر. خلاص مش هينفع تنتقم. عمك مات 

يقف جاسر على بعد خطوات من آدم مصدوم 

مات ازاى. من غير ما يتعاقب على ال عمله فيا 

آدم. خلاص يا جاسر ارحم نفسك وكفايه بقا. وربنا اكيد هيعاقبه. فوق لنفسك بقا معدش حد تنتقم منه

جاسر. لأ فيه هيا موجودة. ولازم تشوف العذاب ال شوفته 

بعد وقت فى شقة بريق

 تقى بريق ياحبيبتى كفايه بقا عياط  دا امر الله

بريق أنا مليش غيره ياتقى هعيش ازاى من غيره

ياسمين كلنا اهلك 

عمر. بريق. احنا كلنا موجودين وجمبك احنا اهلك 

يدخل جاسر  بريق مش محتاجة تكونوا اهلها 

الكل بصدمة من كلام جاسر

آدم جاسر مش وقته

جاسر. يوجه كلامه للجميع اتفضلوا لوسمحتم دلوقتى العزا انتهى

يخرج الكل ماعدا آدم. .. فيه ايه ياجاسر انت ناوى على ايه

 جاسر متسألش بس روح  استنانى فى الفيلا عشان محتجلك 

آدم أنا مش فاهم حاجة اياك تأذى بريق

جاسر  شويه وتفهم روح دلوقتى

بعد خروج آدم 

وقفت بريق بقرب باب الشقة وياريت تتفضل انت كمان 

أنا سكتلك فى المستشفى وسكتلك تانى

بس اكتر من كدا لأ وواضح ان وجودك هنا عيب اوى وانا لوحدى

جاسر ومين اقلك ان هخرج لوحدى

بريق.   مش فاهمة 

جاسر. هتيجى. معايا

بريق.  نعمممم!!! 

جاسر. هنتجوز 

بريق. مستر جاسر انت مجنون الله يخليك أنا فيا ال مكفينى روح الله يسهلك

جاسر. الله يساهلى  أنت شايفانى ايه

بريق. تفتكر اشوفك ازاى امبارح كنت فى تحدى معايا 

وانهاردة الصبح اهنتى وقلت هتنتقم منى ومن بابا

 ومش عارفة ليه ودلوقتي جاى تتجوزنى فى نفس اليوم ال اتوفى فيه بابا 

جاسر. متجبيش سيرته 

بريق. بتتكلم عن مين بابا انت أكيد اتجننت

جاسر. أيوا اتجننت انت عارفة ابوكى عمل فيا ايه عشان تقولى كدا

بريق من فضلك كفايه بقا مش هستحمل تهين بابا أكتر من كدا  بابا عمره ما فكر يأذى حد 

ممكن تفهمنى شخص مشلول يقدر يأذيك ازاى

جاسر  يضحك بصوت مرتفع مأذاش حد قولى كلام غير دا ابوكى دا أسوأ شخص فى الدنيا

بريق.بغضب. إياك تتكلم على بابا بطريقة سيئة بابا شخص محترم 

جاسر تحبى تعرفى مين ابوكى المحترم 

ابوكى هو سبب تدمير عيلتى أمى وابويا واختى

قتلهم كلهم بقلب بارد قتلهم قدام عينى 

عارفة يعني ايه طفل عنده 9سنين اهله يموتوا قدام

 عينه كل دا بسبب شخص

 معدوم الضمير كل ال همه الفلوس والثروة كل دا بسبب ابوكى   ناجى الشهاوى

بريق.  ناجى مين وثروة ايه اكيد غلطان بابا اسمه رضوان

جاسر. للأسف ابوكى بعد ال عمله وكان مفكر ان محدش  هيتكشف جريمته لولا كاميرا تلفونى كنت

 بصوراهلى  وانا متخبى ومرعوب وانا بشوف أعلى بيقتلهم ابوكى ال  هرب وغير اسمه بعد كدا

بريق. انت مين وابويا يعرفكم منين

جاسر.  أنا ابقى جاسر بن عمك وانا نفسه الطفل ال سماكى بريق 

بريق.  انت جاسر نفسه  بس بابا عمرى ناقالى انك ابن عمى. كنت فكراك طفل ابن جيران لينا

جاسر.  للأسف أه جاسر ال اختارلك اسم بريق عشان تكونى بريق حبه وأمله 

بس كنتى  جحيمى الدائم

بريق. اسمعنى ياجاسر أكيد فاهم غلط بابا يستحيل يعمل كدا 

جاسر. لأ عمل أنا شوفته بعيونى  

طول عمرى بدور عليه عشان انتقم منه ومنك لإنك ينته

بس للأسف مات قبل ما انتقم منه بس انتى موجودة وهاخد حقى منك

بريق. جاسر ارجوك ارحمنى كفايه ال أنا فيه انت عايز تتنقم منى على حاجة مليش ذنب فيها

جاسر ولا اهلى كان ليهم ذنب فى طمع ابوكى

ويالا امشى قدامى 

بريق.  امشى فين سيبنى 

جاسر.  قلت مش هسيبك امشى وسحبها جاسر بقوة

 وانزلها وأدخلها السيارة بعنف 

بريق.  انت عايز منى ايه واخدنى على فين 

جاسر على الفيلا

بريق.   بس أنا ازاي اروح معاك هناك سيبنى ف حالى

جاسر. . متقلقيش هجوزك

بريق. هتتجوزنى انت مجنون. انت عايز تنتقم وبس

جاسر. مسمعش صوتك احنا هنوصل الفيلا والمأذوون هناك والشهود وهنتجوز واياكى ترفضى او تنطقى

 بكلمه بخلاف موافقة وإلا  قسما يابريق هقتلك  

بريق. انت مجنون ازاي يعنى اتجوزك غصب عنى 

جاسر. أه غصب عنك  ودا أقل انتقام 

وأقل  مقابل لل حصلى بسبب ابوكى

بريق. يعنى انت عايز تتجوزنى انتقام 

جاسر  هههههه هو انت فاكرة ان هيبقى مجرد جواز 

دا. هيبقى عمل ابوكى الإسود

 انت هتشوفى ال عمرك ماشوفتيه واحمدى  ربك ان احترمت قرابتنا الزباله

وهتجوزك وإلا انتقامى كان هيبقى بشكل تانى وأظن انت فاهمه

بريق.  وجوازك منى غصب دا احترام 

جاسر. أهو دا ال عندى واخلصى إنزلى وصلنا 

نزل جاسر من السيارة ويتجه نحو الفيلا

  ثم ينظر لبريق التى مازالت داخل السيارة 

مصدومه من القدر الذى اوقعها فى طريق الجاسر

جاسر. مش ناويه تنزلى  فتح الباب  وسحبها الى داخل الفيلا  

آدم. جاسر خير فيه إيه ياجاسر وينظر لبريق وايه ال جايب بريق هنا

جاسر أنا وبريق هنتجوز وينادى  على فتحى فين المأذون 

فتحى. المأذون فى قوضه المكتب من بدرى

آدم فى صدمه مما سمعه جاسر انت بتتكلم بجد انت هتجوز بريق

جاسر. أه عندك مانع

آدم   لا طبعا بس ازاي ودلوقتي 

جاسر. ايه المشكله 

آدم. أبوها يعنى لسه متوفى النهاردة 

جاسر    ميشغلنيش ويالا عشان هتشهد على عقد الجواز

 تم كتب الكتاب ولم تنطق بريق بكلمه غير الموافقه 

آدم. . مبروك ياجاسر. مبروك يابريق

جاسر. شكرا يا آدم. وياريت محدش يعرف بموضوع جوازنا غيرك انت وفتحى

آدم.  انت مش فاهم حاجة انت ايه ال بتعمله بالظبط

انت كدا هتخسرها للأبد وليه مش عايز حد يعرف

جاسر.  آدم مش عايز محاضرات وياريت متسألش كتير نفذ وبس

آدم. براحتك ياجاسر عن اذنكم

فتحى.  استأذن أنا كمان

نظرات غاضبه بينهم

 جاسر  اياكى تفتكرى ان ممكن تعيشى هنا كصاحبه

 بيت انت هنا خدامه وبس وهتعيشى فى اوضه

 الخدامين انت دا آخرك وال تستحقيه

بريق.   لو هيخليك ترتاح وينتهى انتقامك  أنا موافقه

جاسر. انت ايه باردة لوح تلج كل دا لسه قويه ياشيخة داانت ولا كأنك فارق معاكى

بريق. وليه يعنى  يوم موت ابويا ربنا عوضنى بيك

 وكمان رجعلى جاسر ابن عمى اكتر حد كنت بستقوى

 بيه فى صغرى كنت خايفه اعيش ازاى لوحدى فى

 الدنيا بعد بابا ودلوقتي عايشه معاك فى قصر بالجمال

 دا 

وايه يعنى خدامه اصلا من واجبى ان اخدم جوزى

جاسر بعصبيه. بريق 

بريق. وقد اقسمت في نفسها أن تسترد كرامتها 

  مش مستاهله تزعق وتتعصب اهدى يا جاسر وخليك ريلاكس

جاسر. تمام أنا ههدى بس بعد ما اوريكى هعمل فيكى ايه يمسكها ويسحبها وراءه بقوة حتى اخترقت أظافره ذراعها 

انت واخدنى عل فين

جاسر.  دلوقتى تعرفى. ثم أدخلها جاسر ورماها بقوة

 حتى خبطت رأسها فأنجرحت ولكنها بقيت صامته 

ولم يلاحظ جاسر لإن الغرفة عتمه لاترى بها شئ ….

 دى اوضتك مفهاش نور ولاسرير دى بنحط فيها

 الكركبه وزباله البيت القديمة وهو دا مكانك المناسب

 هتعيشى فيها ومن بدرى تصحى مفيش خدامين غيرك هنا 

بريق. طيب ممكن لمبه اى نور فى الأوضه 

جاسر.  ههههه طلعتى بتخافى اومال راحت فين قوتك 

بريق.  لأ أنا مش بخاف أنا كنت هنظف مكان نومى وبس

 وعادى يعنى بحب الضلمه وبنام فيها 

جاسر بغيظ.  أكيد فيه يوم هتتكسرى فيه وتتمنى

 ارحمك وقتها بس ممكن افكر ارحمك ولا لأ من العذاب  ال هتشوفيه على ايديا

بريق  تصبح على خير ياجاسر عشان عايزة أنام عندى شغل الصبح بدرى اصلى انا الخدامه الوحيدة ال ف الفيلا

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!