روايات

رواية جوهرة الاسد الفصل الأول 1 بقلم شروق خالد

رواية جوهرة الاسد الفصل الأول 1 بقلم شروق خالد

رواية جوهرة الاسد الجزء الأول

رواية جوهرة الاسد البارت الأول

رواية جوهرة الاسد الحلقة الأولى

زينب. بصوت عالي لا مستحيل اجوزه بنتي ده عايز يجيب الولد ويرميها من طريقه كلامك صح
حسبن…وهو يمسك زينب من شعرها مش مهم المهم هنقب علي وش الدنيا واعتبرها يا ستي اتجوزت واتطلاقت ايه المشكله
زينب…انت مجنون صح ادمر حيات بتي علي شان الفلوس
حسين…بقولك ايه هو هياجي بكره البت لازم تكون جاهزه
زينب…لا ولو علي موتي بتي مش للبيع انتي سامع مش للبيع
حسين..انتي اللي اختارتي وبكره هنشوف ويفتح الباب ويخرج
زينب..تجلس علي الانتريه وتبكي مستحيل اجوزه بنتي وفجاه تقوم وتدخل علي جنا
ماما انتي بتقولي ايه اتجوزه مين ده وهو بيحب مراته
الام…يا بتي هي مش عايز تخلف وهو عايز عيال علي شان تورث الإمبراطورية بتاعته
جني..وانا مالي يروح يشوف حد غيري
الام…انت بترفضي اسد الحديدي انت مجنونه ده اكبير تأجر حديد في العالم ده اللي هيطلك من الفقر اللي انتي فيه فوقي بق
جني…لا يعني لا مستحيل مراته موجوده وهو مش بيحبها ده بيعشقها يا ماما
الام…اخر كلام انا هجوزك ليه
جني….وانا قولت لا جوزيه لبتك انا مش بتك انا بت جوزك ولا تكوني ناسيا ولا علي شان كده عايز ترميني الرميه دي
الام…برافو عليكي علي شان بت جوزي اديكي جبتي من الاخر وبكره هيكتب عليكي وغوري من وشي وترميها بيدها تقع علي السرير
جني…تضم المخده وتبكي

 

 

 

تخرج زينب من الاوضه وتجلس في الصاله يدخل عليها حسين مالك يا قلبي
زينب…شفت بت اخوك بتعمل ايه معايا علي شان بحبها وبعتبرها بنتي وعايز اريحه من الفقر ده بتقول عليا ايه ان انا مرات ابوها انا عمري فكرت كده ده انا ببديها علي بتي اهي اهي وهي امانه عندي بعد ما حسام سابها انا اللي ربيتها تقول كده عليه اهي اهي
حسين…يضم زينب اهدي وهي اكيد ما تقصدش تقول كده
زينب…خلاص اللي في قلبها قالته يا حسين
الابطال
جني..20سنه بيضاء البشره يوجد نمش بسيط في وجها
زينب ..مرات ابو جنا
حسين..عم جنا واتجوز مرات اخو
ساره..اخت جنا من الاب وتكره جنا
……….
حسين…يصرخ بصوت عالي انتي يا زفته تعالي هنا
جني…تقوم مفزوعه اكيد قالت حاجه لي عمي وتبكي
حسين..يفتح الباب بشده يضرب في الحيط
جني..تتخض وترجع للخلف
حسين…يعني علي شان دلعناكي بتعملي كده ويشدها من شعرها ويخرج بيها ويرميها علي الارض تحت رجل زينب ويصرخ فيها انتي ليه مزعلني امك منك
جني..بس هي

 

 

 

 

حسين..اخرسي واللي قالت عليه هتعمليه ويلا علي اوضه مش عايز اشوف وشك غير بكره لمه العريس ياجي والا
جني..تقوم بسرعه وتدخل الاوضه وهي تبكي
…..في المساء
جني..تنسحب وتخرج من البيت
جنا..انت فين
ليث..انآ في المكان نفسه
جنا..تغلف الخط وتذهب اليه
وتدخل وترا قاعد وحاطط رجل علي رجل ويمسك فنجان القهوه
جني..تجلس علي الكرسي ليث انا في نصيبه
ليث..ايه في خوفتني عليكي
جني…ماما جايبه ليه عريس
ليث..يعني ايه
جني..اتصرف أعمال اي حاجه ده جايبه ليه عريس عارف يعني ايه
ليت..ما قولتلك نتجوز وانتي اللي راقضه اعملك ايه
جني. انت مجنون نتجوز عرفي ده كلام ناس عاقله
ليت….يوووووووه يا جني كل شويه اقولك ان بابا رافض الجوازه دي
جني…ليه يعني انا ما شرفش عيلت الحديدي
ليث…مش قصدي بس بابا عايز يجوزني بت صاحبه
جني…سلام يا ليت وياريت ما ترنش تاني عليه علي شان من النهارده مش هكون حبيبتك هكون حاجه تانيه
ليث..يعني ايه
جني…ههههه هتفهم بعدين
وتجري من المكان وهي تبكي
ليث…اووووو وفيها ايه لمه نتجوز عرفي يعني

 

 

 

 

جني…تدخل البيت وهي تبكي وتفق جمب بابا الشقه وتمسح دموعها وتدق الباب تفتح لها اختها
اهلا بي ست البنات ما بدري يا عمري
جني…تمشي وتدخل الاوضه وتترمي علي السرير وهي تبكي
زينب..تدخل عليها الاوضه بقولك ايه جهزي نفسك علي شان كتب كتابك بكره ودري منظرك اللي يقرف ده
جنا..تقوم وتمسح دموعها حاضر في أوامر تانيه
زينب…تخرج من الاوضه لا بس لو سمعت صوتك عارف هعمل ايه
جنا..تضع يدها علي بقا وتمنع دموعها من النزول
….في صباح يوم جديد
في الشركه عند اسد
يجلس اسد علي المكتب ويطلب قهو
يدخل بعد مده الساعي حسين
اسد…يخرج شيك ويعطيه لي حسين
حسين..ايه ده يا اسد بيه
اسد… ده اللي اتفقنا عليه ايه رايك
حسين .بطمع موافق يا بيه امتا هتاجي وينظر الي الشيك بطمع
اسد…انهارده وياريت الموضوع يخلص بسرعه علي شان انا مش فاضي وتفهم البنت تمام مش عايز وجع دماغ
حسين ..تمام بعد اذنك اروح اجهز الموضوع ويخرج بسرعه من المكتب
اسد…يرجع بظهر للخلف ماشي يا لورين
في المساء.عند اسد في الفلا
لورين..انت بتقول ايه
اسد..وهو يرتدي البدله ويرش العطر ويفتخ الباب اللي سمعته انا رايح اتجوز

 

 

 

 

لورين..وهي تبكي ليه
اسد…السوال ده الاجابه عندك انتي
لورين..تصرخ بصوت عالي ده كله علي شان مش عايز اخلف حرام عليك بتعمل ليه كده فيه انا بحبك يا اسد
اسد..يغلق الباب ويمشي بغضب
عند.جنا وهي تبكي

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جوهرة الاسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!