Uncategorized

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الحادي عشر 11 بقلم وفاء كامل

 رواية أحببت زوجة أخي الفصل الحادي عشر 11 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الحادي عشر 11 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الحادي عشر 11 بقلم وفاء كامل

وصلنا الفصل ال فات عندما
حكت له نور ما علمته م فتره وكيف علمت انه يحبها
كان حسام يستمع لها و هو مستلقي على الفراش و هو يحاول ان يصارع دموعه التي سالت بالرغم من جميع محاولاته
نور.. حسام انا لو اعرف اني لو حكتلك ع وصيه احمد وكمان اني عرفت الحقيقه انك بتحبني م زمان
وده يخليك تبكي وندمان تاكد ان اتفاقنا زي ماهو وجوازنا ع الورق ونطلق بعد شهرين م الان
انا عارفه اني اسيت عليك كتير وانت اتحملت ياما مني
بس غصب عني
مكنتش اعرف اني بجرحك
ولا كنت اعرف اني
اني….. بحبك
عن اذنك
استدارت نور لتذهب ولكن حسام جذبها اليه بسرعه
حسام.. نور انا…… انا…. بحبك ،بحبك، بحبك اكتر من نفسي
واحتضنها بشده وبكوا سويا ????????
حسام.. انا اسف حقك عليا
بس مكتش ينفع اقولك حقيقه مشاعري حتي بعد وفاه احمد
لانك ببساطه مكنتيش هتصدقيني وهتقولي اني بشفق عليكي م بعد موت جوزك او اتجوزك عشان هما عايزين كدا
لا انا كل يوم بيعدي عليا اصعب م اليوم ال قبله وانتي جمبي وفي غرفه واحده ومتجاهلين بعض ????
حبيبتي قدامي ومش قادر احكيلها ع الجوايا
نور.. انا ال اسفه عشان عمري ما لاحظت اد اي انت بتحبني ومهتم بيا وبتحميني دايما
كنت عاميه
حسام.. ياريت نبدأ حياه م جديد
نور.. وانا موافقه
بس معلش ياحسام استحملني كمان كام يوم
انا لسه مش مستعده اكون مراتك
لسه احمد ف قلبي ????
حسام.. انا فاهم كدا كويس وتاكدي عمري ما هضغط عليكي????
وتركته وذهبت لفراشها لتنام
وكذلك حسام جلس ع الاريكه وفرد جسمه لكي ينام
والحقيقه ان الاثنين يدعون النوم
كل واحد فيهم سرحان بيفكر ف ال حصل النهارده والاعترافات ال حصلت بنهم
كل منهم الابتسامه ع وجهه سعيد م الخطوه ال حصلت
لكن حسام فجاه ابتسامته اختفت
شعر حسام ببعض التعب ودوار خفيف في رأسه
تذكر انه لم يأخذ علاجه
كيف سيأخذه ونور نائمه معه ف نفس الغرفه
نهض م ع الاريكه وذهب بهدوء لكي يحضر حقيبته
كاد ان يفتحها لياخذ علاجه
لكن نور التفتت له
نور.. بتعمل اي ياحسام
حسام بتوتر.. ها????
مافيش افتكرت ان ف اوراق للشركه لازم اخلصها
نور.. الوقت اتاخر نام وبكره اشتغل ف الاوراق وانا هصحيك بدري
انت تعبان ومنمتش النهارده خالص
حسام.. لا نامي انتي
نور بقلق.. حسام انت كويس????
حسام بقلق.. الحمدالله ليه
نور.. مالك بتتعرق كدا ليه
حسام.. يظهر داخل ع دور برد
متشغليش نفسك انتي
نور.. طيب انت لازم تبدل ملابسك عشان مبتله م العرق
والهدوم ال انت لابسها لو نشفت ع جسمك هدخل ف دور شديد
حسام.. حاضر
حسام الالم بيذيد ومش عارف يعمل اي او يتصرف ازاي
ولكن لم يهتم وذهب للحمام وابدل ملابسه ببنطلون بيتي وتيشرت بدون اكمام ثم خرج
ووقع علي الاريكه بتعب بعدما غطي نفسه جيدا
فالالم يذيد وجسمه يتعرق بشده
انه لازم ياخد العلاج
كيف سياخذه وهي معه ف الغرفه
نور حاولت ان تنام لكنها لم تقدر تفكيرها ف حسام حست انه به شئ ما
وفجأه سمعت صوته يتالم
نهضت م الفراش وتوجهت بحذر اليه ووجدته نائم ووجهه يتصبب عرقا فأقتربت منه بحذر ووضعت يديها علي رأسه فأنصدمت عندما وجدت حرارته مرتفعه جدا وذهبت بسرعه
واحضرت اناء به ماء بارد وفوطه صغيره ثم وضعتها في الماء ووضعتها علي راسه
كان حسام في عالم اخر يتالم بشده م شده الصداع ف راسه وحرارته المرتفعه ان الالم لم يعد ان يتحمله
اخذت نور تضع له الكمدات ع راسه وتتلامس شعره برفق
وتتذكر ايام طفولتهم واد اي هو كان دايما مخليها سعيده
ظلت تتذكر مواقف حصلت بينهم وتبتسم
لكن فاقت نور من شرودها علي صوت حسام وهو يمسك يديها ويتحدث بدون وعيي
حسام بالم م كثره ارتفاع درجه حرارته.. متسبنيش .. خليكي معايا انا بحبك اووووي مقدرش اعيش من غيرك يا نور
ادمعت عيونها
وشعرت بالقلق عليه
علي حالته ثم وضعت يديها المرتعشه علي وجهه وتحدثت بتوتر.. حسام انت كويس
فتح حسام عيونه ببطئ ثم سحبها اليه وقبلها علي شفتيها وتحدث بتعب.. خليكي معايا انا بحبك
حسام لم يكن ف وعيه ولا يدري ماذا يقول
انه م شده ارتفاع حرارته جعلته يهلوث
ومن كثره الصداع ف رأسه والالم
اصبح ف عالم اخر
حسام بالم.. ااااااه اااااه
نور بقلق.. مالك ياحسام ارجوك قولي مالك
طيب اساعدك ازاي
حسام غلبه الالم وقال لها ان تحضر حقيبته وتفتح مكان معين وتاتي بالعلاج
نور.. علاج اي ده ياحسام
حسام.. ده مسكن
ذهبت نور واحضرت الحقيبه وبالفعل وجدت العلاج واعطته له مع كوب ماء
وهو يتناوله نظرت نور للعلاج واخذت تقرأه
لكن لم يعطي لها حسام الوقت لتفهم ما هو هذا العلاج
فاخذه منها بسرعه وهو لا يرى بعيونه ف الرؤيه مشوشه م شده الالم
لم تضغط عليه و اسندته نور لتضعه ع الفراش
فبالتاكيد ان مريض بسبب نومه ع الاريكه ف هذا الجو القاسي
انا اسفه ياحسام اني بخليك تنام ع الاريكه
ظلت بجانبه وهو مغمض عينيه
نظرت نور الي عيونه وكأن لسانها توقف عن الكلام
افتح حسام عيونه فجاه واقترب منها
اما عن نور فتجمدت مكانها عندما وجدته ينزع عنها ثيابها ????
حاولت نور الابتعاد قليلا ولكن لم تستطع هناك شئ اخر يجذبها تجاهه فاستسلمت له
واصبحت زوجته رسمي شرعأ وقانونأ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جديد
استيقظت نور ونهضت من علي الفراش بفزع وهي شبه عاريه تغطي جسدها بالغطاء ثم نظرت اليه وهو عاري الصدر ممدد علي الفراش فتعالت صوت بكاءها????????
حتي نهض هو من علي الفراش بفزع ينظر اليها بعدم فهم حتي ادرك الامر فتحدث في نفسه بصدمه.. لا بالتأكيد لم يفعل هذا لم يخون اخيه احمد
هذا كابوس بالتأكيد اغمض عيونه بقوه ثم فتحها مره اخري ونهض من علي الفراش بفزع يمسك رأسه من شده الألم
برغم انه اخذ علاجه امس وجعله ينام كثيرا الا انه مازال يشعر بالالم ف رأسه
فأخر شئ يتذكره ان درجه حرارته كانت مرتفعه جدا ويتعرق والم شديد براسه
فاق من شروده علي صوتها وهي تتحدث ببكاء
نور.. انا ازاي قبلت بكدا
ازاي خنت احمد ????
ازاي حصل كدا
حسام بحزن.. انا اسف والله مكنتش ف وعي م شده مرضي مش عارف ازاي عملت كدا????
نور.. انا عارفه ان احمد الله يرحمه بس ياحسام انا لحد الان بعتبره جوزي ولسه ممتش
ازاي ابقي زوجه احد غيره
هو ممتش هو لسه جوه قلبي ومعايا ????
حسام.. انا اسف انا كنت عايز اديلك وقت تتقبلي اننا متجوزين واحمد مات خلاص
مكنتش عايز اخد الخطوه دي دلوقتي ????
نور.. انا عارفه انك مكنتش حاسس بنفسك انا السبب انا ال مش عارفه حصلي اي مقدرتش امنعك ومحستش بنفسي ????
لم ينطق حسام كلمه اخرى
فقط كان نادما عما فعله امس
لم يكن يريد ان يخطوا هذه الخطوه حاليا
ولا يريد ان يضغط عليها
لكن شعورها نحوها تغلب عليه وفقد السيطره ع نفسه
ذهب للحمام واخذ شاور وابدل ملابسه وترك الفيلا بدون ان ينطق كلمه واحده مع اي احد
ظلت حنان تنادي عليه لكنه اغلق الباب وذهب
حنان باستغراب.. الله ماله ده
محمد.. يمكن متاخر ع شغله
حنان.. لا لسه بدري الساعه ٧ صباحا وكمان مفطرش ولا حتي صبح علينا ذي كل يوم
محمد.. اكيد وراه مؤتمر ومستعجل متقلقيش انتي
حنان.. اومال نور منزلتش ليه
انا هطلع اشوفها
محمد.. ياحنان سبيها اكيد نايمه
وامسكها م يدها لتجلس وتترك نور لحالها
لانه يعلم ابنه كثيرا
يعلم ان هناك شئ ما ازعج حسام
واكيد حصل خلاف بينهم نتيجه عدم نزول نور لحد الان
فاراد الا يتدخل احد منهم بينهم
مر اليوم ولم تخرج نور م غرفتها ولا حتي قامت م الفراش
مازالت كما هي بهيئتها تضم نفسها وتبكي وهي تتذكر احمد
حاولت حنان ان تتكلم معها لكن ف كل مره نور كانت تقول لها انا بخير بس سبيني لوحدي شويه ياماما
تركتها بعد ما محمد امرها بذلك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاء الليل
ووصل حسام الفيلا ع منتصف الليل
ودخل حسام الي الغرفه فأنصدم عندما وجد نور خارجه من الحمام وتضع منشفه حوالين جسدها
فألتفت بسرعه وتحدث بضيق.. اسف مكنش اصدي
كان لازم اخبط الاول
اخذت نور ملابسها بسرعه ودخلت الي الحمام مره اخري ثم خرجت
وتحدثت بأحراج.. انت….
قاطعها حسام بحده فهو قرر ان يغير معاملته معها
والا يسمح لنفسه مره اخرى ان يتجاوز حدوده معها
ايوه هي زوجته لكنه لا يريد ان يجبرها
ع شئ تندم عليه مثل ما حدث امس
حسام بحده.. انا هنام وحضري نفسك علشان هوصلك بكره للجامعه
ننور بصدمه.. انت خلصت اوراقي وهدخليني اكمل جامعتي
حسام.. تصبحي علي خير
القي حسام كلماته ثم سحب الغطاء ونام علي الاريكه
فجلست نور علي الفراش بتوتر ظلت تنظر اليه مره تبتسم ومره تحزن حتي غلبها النوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد
ذهبت نور مع حسام الي الجامعه
واخبرها حسام انه سوف يأتي بعد انتهاءها لياخذها ثم ادار سيارته وذهب
اما في الجامعه دخلت نور تنظر الي الجميع شباب وبنات يجلسون ويمزحون بطريقه ملفته فذهبت لتأخذ جدول محاضرتها ثم جلست في كافتريا الجامعه
تنتظر موعد محاضرتها اما بجانبها جلس هؤلاء الشباب والبنات
وتحدث احدهم.. مين البنت دي????
وجه الجميع نظرهم اليها ثم تحدث احداهم.. هتلاقيها دفعه اولي هي حلوه بس شكلها هبله
نظرت احدي الفتيات اليهم ثم تحدثت بحده.. هو انتوا مش بتسيبوا حد في حاله ابدا ربنا ياخدكم????
القت الفتاه كلماتها وذهبت الي نور ثم تحدثت بابتسامه.. هااااي
انا ريهام وانتي اسمك اي
واه انا في سنه رابعه بعيد السنه للأسف علشان محضرتش الامتحانات
نور بتوتر.. اسمي نور في سنه رابعه
ريهام بابتسامه.. كويس كدا احنا مع بعض
هو احنا ممكن نبقا اصحاب
نور بابتسامه.. ياريت انا معنديش اصحاب خالص
ريهام.. طيب يلا بقا علشان المحاضره
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب حسام الي صديقه خالد ف المشفى
حسام.. اذيك ياصاحبي
خالد لم يرد عليه
حسام.. مالك ياخالد
خالد بغضب.. يعني حضرتك مش عارف مالي
حسام.. لامعرفش
خالد.. المفروض ان حضرتك م يومين كنت تيجي عشان معاد الجلسه بتاعتك
واكيد تعبت جدا اليومين ال فاتوا وحالتك ادهورت
حسام بحزن.. فعلا
انا كنت بموت امبارح
وبسبب ال حصلي عملت حاجه ندمان عليها
خالد بقلق.. ف اي ياحسام
قص اليه حسام ما حصل امس حتي الصباح
خالد.. انا شايف انك لا عملت حاجه حرام ولا غلط دي مراتك ياحسام
بس مع الوقت هي هتتقبل ال حصل وهتقتنع خلاص انك بقيت جوزها واحمد الله يرحمه
انت مخونتش اخوك ياحسام لانه ميت
وهي الان مراتك وملكك انت
حسام بحزن.. بس هي ندمانه انت مشوفتش ازاي كانت حالتها وهي بتبكي
انا قلبي كان بيتقطع عليها
انا السبب
معرفش ازاي عملت كدا
كل ده بسبب العلاج مش بيخليني ف وعي
مقدرتش اتحكم ف مشاعري ال حابسها جوايا سنين
خالد.. انت لازم تعرف اهلك ياحسام وخصوصا نور
حسام بتعصب .. مقدرش اخاف ع بابا ليتعب
وعلي ماما حنان
وعلي نور دي ممكن تروح فيها لانها هتخسر حد تاني
خالد.. اهدى يا حسام انت لازم تبطل تفكر فكل الناس و متفكرش غير ف نفسك
حسام.. ، انا اقدر استحمل بس هما مش هيقدروا كفايه موت احمد اثر فيهم
خالد.. لا يا حسام انت غلطان انت مش هتستحمل حاجه
انت مبتديش نفسك وقت ترتاح فيه
حتى وانت بتعمل العلاج الكيميائي ولازمك راحه بتجهد نفسك ف الشغل بذياده ياصاحبي
انت لازم اقل حاجه بعد كل جلسه ترتاح اسبوع ف السرير
هتقولهم اي ساعتها
حسام.. مش هقول اي حاجه انا هكمل حياتي عادي و مش محتاج راحه بعد الجلسه انا عارف نفسي كويس
خالد.. حسااااام انت اتجننت
ال بقولهولك ده مش لعبه و لازم تعرف ان العلاج الكيميائي مش هيشفيك تماما هو بس مش هيخلي الورم يكبر اكتر من كده بس العمليه لازم تتعمل
حسام.. ارجوك يا خال انا ماشي ع الجلسات الكيميائي زي ما اتفقنا
ومش هقدر اعمل العمليه
خالد.. خلاص خلينا نشوف نتيجه الشهر ده مع الجلسات عملت اي ف الورم و بعدها نتكلم المهم الجلسه بتاعتك ال كانت م يومين وانت مجتش
هخليها بكره متنساش
الساعه عشره الصبح
حسام.. بردوا الجلسه ٥ ساعه ذي كل مره
خالد.. ايوه و بعدها لازم ترتاح عشان ممكن تحس ان نفسك غامة عليك او احتمال ترجع
و ساعات بتحس بتعب شديد و صداع لازم ترتاح يا حسام ارجوك
حسام.. عادي اتعودت ع الكلام ده بعد كل جلسه ربنا يستر انشالله
انا هحاول مش هروح الشغل بكرا
خالد.. لا بكرا و لا بعده
لازم ترتاح كام يوم على الاقل اسمع الكلام بقا
حسام.. ربنا يسهل
خالد.. انت ليه واخد الامر بتافها
انا بتعمل في نفسك كده ليه
انا قولتلك يا حسام ان العمليه نسبه نجحها كبيره و انت ال مش عايز
حسام.. لو عملت العمليه كلهم هيعرفوا و ده ال انا مش عايزه يا خالد
خالد.. بس دول اهلك و واجبهم انهم يساعدوك
حسام بعصبيه.. يساعدوني ازاي
ماما حنان متعلقه بيا جدا و لو قولتلها ممكن يحصلها حاجه
وبابا عنده القلب ومش بعيد يروح فيها
ونور مش هتتحمل ويعالم هيحصلها اي
خالد.. انت لازم تعرف ان المرض هو امتحان من ربنا ليك
و انا عارف انه يمكن انت بتعيش اصعب ايام حياتك دلوقتي
بس انت لازم تعرف ان ربنا لما بياخد منك حاجه بيديك حاجه تانيه احلى،
و انت فعلا دلوقتي عندك الاحلى انت عندك نور ياحساااام
الحب ده نعمه من ربنا و مش كل الناس بتحب و تتحب في ناس بتموت من غير ما تجرب الحب و لا يعرفوا معناه خالص
حسام.. عندك حق
ع كل حال
هسيبك انا عشان اتاخرت
هروح اجيب نور واوصلها البيت واجي تاني نكمل حديثنا
خالد.. تمام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما عند نور بعد خروجها من المحاضره نظرت ريهام اليها ثم تحدث بتذمر.. انا مفهمتش ولا كلمه تفتكري كده اني فاشله ????
نور بابتسامه.. لا
بس علشان دي اول محاضره بس
جاءت ريهام لتتحدث ولكن قاطعها احدي الشباب.. مش هتعرفينا يا ريري ولا اي
ريهام بضيق.. لا مش هعرفكم يلا يا نور
اقترب احدي الشباب من نور ثم تحدث.. خلاص نتعرف احنا????
انا حسن وانتي بقا
نور بخوف وهي تمسك بيد ريهام.. يلا نمشي ????
ريهام بعصبيه.. حسن لم نفسك
سيبنا نمشي من هنا ????
حسن ببرود.. لا لما اتعرف الاول هبقا اسيبكم
اقترب حسن من نور مره اخري ثم مسك يديها وتحدث.. تعالي بس دا انا حنين اوووووس وهعجبك ياحلوه ????
وفجأه قاطعه لكمه قويه وصوت حاد.. تعالي انت يا حنين وو????????????????????
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!