Uncategorized

رواية مراهقتي الصغيرة الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء السيد

 رواية مراهقتي الصغيرة الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء السيد

رواية مراهقتي الصغيرة الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء السيد

رواية مراهقتي الصغيرة الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء السيد

* عمر لما شاف رهف بتبص علي اي تنح هو كمان ومعرفش يتكلم .
– عمر وهو بيشد في رهف:- يلا يا رهف .
# عمر اخدها من ايدها ومشيوا من الحتة دي.
– عمر وهو بيحاول يغير الموضوع:- عملتي اي انهارده في المدرسه. 
– رهف:- رسمت رسمة حلوة وانا في حصة الMath. 
– عمر:- وسيبتي الحصة وقعدتي ترسمي! .
– رهف :  اه مكنتش فاهمه حاجة فقعدت ارسم.
– عمر بقهقهه:- يعني مش فاهمه ترسمي بدل ما تركزي اكتر .
– رهف:- عادي كنت زهقانه اصلا .
– عمر:- زهقانه لي .
– رهف:- عادي مش من حاجة محددة بس ملل كدا.
– عمر:- اممم طب اي رأيك نطلع بكره في اي حته ونذاكرلك شوية .
– رهف:- هنروح فين.
– عمر:- عادي هشوف بس الاول مكان مناسب وميكنش بعيد واخدك ونروح.
– رهف بتردد:- بس ماما.
– عمر:- مالها.
– رهف:- انا كدا بقيت بكدب عليها كتير .
– عمر بتنهيده :- عارف بس دا الحل الوحيد الي ينفع اشوفك بيه حليا.
– رهف:- لي هو في حل تاني.
– عمر:- اه هتعرفيه بس لما تكبري.
– رهف:- طب ما انا كبيرة اهو .
– عمر بضحك :- لما تكبري بس كمان شوية .
# رهف لوت بوزها ولفت وشها الناحية التانيه وماشيه معاه وهي ساكته وهو ماسك ايدها وبيتكي كل شوية عليها عشان تبصله بس مرضتش تبصله.
– عمر في محاوله جذب انتباهها:- مين الي عملك شعرك كدا .
– رهف بلهفه:- لي وحش.
– عمر:- لا حلو مين الي عامله.
– رهف بتفاخر :- انا الي عملاه.
– عمر بضحك:-ومالك حاطه مناخيرك في السما قوي كدا لي .
– رهف:- عشان حلو  انا بحب شعري.
– عمر وهو بيلعبلاها فيه:- وانا بحبه أكتر   .
– رهف وهي بتمسك ايده :- بس يا عمر .
– عمر:- حاضر اهو ..يلا بقا وصلنا اهو هستناكي بكره بعد المدرسه برضو.
– رهف :- ماشي سلام.
# عمر فضل واقف بيبص عليها وهي داخله البيت وهي بتتنطط زي اكنها في ابتدائي وهمس لنفسه بكلمه وهو بيبتسم :- طفله.
######################## ############## ؛
عند ملك لما عمر سابها ومشي اخدت تلفونها وطلعت علي أوضتها حطت الفون علي السرير ودخلت الحمام وطلعت كان تلفونها بيرن راحت عليه لقته بيرن بالرقم الي عمر قلها متردش بس هي ردت .
– :- ملك :- الو .
– محمود :- ملك .
– ملك :- محمود !! انتا غيرت الرقم ولا اي .
– محمود :- الخط التاني ضاع مني رنيت عليكي من شوية بس عمر الي رد.
– ملك بلهفه:- هو سمع صوتك ولا عرف حاجة .
– محمود:- انا وهو اتكلمنا في نفس الوقت مش عارف لاحظ ولا لا بس تقريبا معرفش.
– ملك :- محمود كدا معدش نفع عمر لو عرف هيزعل مني.
– محمود :- انا كنت برن عليكي عشان اعرفك الرقم واقولك اني قربت انزل .
– ملك  بسعادة:- بجد .
– محمود :- اه ان شاء الله في اي وقت.
– ملك :- مستنياك .
############## ############### ؛ 
# تاني يوم رهف وهي في المدرسة بعد ما الحصة ما خلصت قررت انها تدخل الحمام قبل ما تطلع لعمر  لقت البنت الي كانت واقفه مع ولد امبارح في الشارع داخله هي كمان الحمام ..رهف دخلت الحمام وطلعت و وقفت بره بعيد شوية مستنيه لحد ما البنوته تطلع شوية ولقت البنوته دي طالعة بتتلفت حواليها ولقت انها غيرت هدومها من لبس المدرسه للبس خروج طلعت وراها لحد ما لقتها راحت برضو للولد ومشيوا مع بعض وهي سرحانه كدا لقت عربيه واقفه بعيد شوية وبتزمر ولقته عمر فراحت عليه.
– عمر بإبتسامه:- عامله اي.
– رهف:- الحمد لله ( وبعدين اتكلمت بحماس) هنروح فين بقا .
– عمر:- هنشتري اكل ونروح متنزه هادي كدا نقعد فيه.
– رهف:- لا مش عاوزة اكل ماما قالتلي متاكليش من بره قبل  كدا عشان لما برجع بتحطلي الاكل برضو.
– عمر:- هنجيب حاجة خفيفه سندويتشات مثلا.
– رهف:- ماشي .
* فضل عمر ماشي بالعربيه لحد ما كان معدي من قدام عربية كبده .
– رهف:- عمر عمر استنا اقف هنا .
– عمر بإستغرب:- في حاجة ولا اي.
– رهف:- انتا مش قولت هتشتري سندويتشات هات من العربيه دي.
– عمر:- هناكل من الشارع يا رهف! .
– رهف:- اه من زمان بشوف الناس واقفه عليه نفسي اجربه.
– عمر بإستسلام وهو بينزل:- ماشي يا ستي .
– رهف :-متكترش.
– عمر:- حاضر .
*عمر جابلاها وجاب لنفسه وزي ما قالت مكترش واخدها علي الجنينة وكان جايب معاه فرشه صغنونه وفرشها وقعدوا عليها أكلوا الاول وبعدين خلاها تطلع الكتب وقعد يشرحلها شوية أحياء في علم النباتات ورهف بتستوعب منه وبتتجاوب معاه وبعد ما خلصوا قعدوا يتكلموا شوية مع بعض.
– عمر:- رهف انتي بتعملي كحكاية علطول بشعرك لي لي مبتفكهوش.
– رهف:- لا أنا بحبه كدا .
– عمر: تعالي اعملك ضفيرة.
– رهف:- بتعرف! .
– عمر وهو بيهرش في شعره:- يعني ساعات كنت بعملها لملك ..
– رهف بفضول:- ملك مين دي .
– عمر:- ملك اختي انتي شوفتيها قبل كدا .
– رهف بإستنكار:- انا .
– عمر:- اه لما كنتي في مطعم*** انتي ومامتك كنت رايح هناك انا وهيا نتعشا.
– رهف بإستيعاب:- اه يعني دي كانت اختك .
– عمر:- اه .
– رهف:- اممم فكرتها حبيبتك .
 – عمر:- تؤتؤ ..تعالي بقا .
* رهف قعدت قدامه وهو عملها ضفيرة وقعد يلعبلها في شعرها وشوية ورهف حطت راسها علي رجله وراحت في النوم الجنينة كانت فاضيه مكانش فيها حد  وهو كان ساند ضهره علي الشجره وبيلعب في شعرياتها .
############### ########### ؛
* بعد شوية عمر صحاها عشان يروحوا وقومها واخدها وروحوا …وبتعدي السنه دي علي رهف وعمر ما بين مقابلاتهم لبعض وضحكهم وخروجاتهم وكل حاجة وجت فترة  الامتحانات.
– عمر:- طب كدا هشوفك تاني ازاي .
– رهف:- هقول لماما اني راحة لصاحبتي .
– عمر:- وهنتفق ازاي اصلا يا ام نص دماغ.
– رهف:- هديك التلفون الارضي بس ترن بليل كل يوم عشان ماما تكون نامت وانا هستناك.
#################### ###################؛ 
– سارة :- ازيك يا ماما الحجة.
– فتحية :- عاملة اي يا مرت الغالي.
– سارة :- الحمد لله كويسه في نعمة ربنا.
– فتحيه :- رهف عامله اي .
– سارة :- كويسه الحمد لله.
– فتحية :- ها هتنورونا امتا .
– سارة :- بإذن الله رهف بس تخلص امتحانات وهنبقا نيجي علطول .
– فتحية :- بإذن الله متطولوش علينا .
## اقتباااااااااااس.
– رهف بحزن ودموع في التلفون:- عمر .
– عمر بدرعه :- رهف مالك.
– رهف انا هسافر يا عمر.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!