Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل الثاني عشر 12 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل الثاني عشر 12 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الثاني عشر 12 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الثاني عشر 12 بقلم نور عصام

في غرفه ماهر و ميسره 
كان ماهر جالس بعد أن بدل ملابسه ينتظر خروج ميسره من الحمام بعد أن دخلت لتبدل ملابسها 
دقائق و خرجت ميسره و هي تردي احدى القمصان النسائيه لكن فوقها روب بأكمام طويله 
اول مرأها ماهر نهض من مكانه و اتجه اليها فكانت ميسره و جهها كا حبه الطماطم من كتر الخجل و كانت منزله رأسها في الارض اقترب ماهر و رفع وجهها بأصابعه وقبل جبهتها 
ماهر بحب:” يااااااه اخيراً بقيتي ليا انا بحلم صح “
ميسره وهي تنظر في عينيه بعشق:” انا اللي بحلم صح مش مصدقه اني بقيت مراتك “
ماهر وهو يقترب منها بعشق:” لا ياقلبي مابنحلمش…بس هو احنا هنفضل نتكلم طول الليل ولا اه دي حتى دخلتنا”
قال اخر كلمه وهو بيغمزلها
ميسره وهي تضربه بيدها على كتفه بخجل:” بطل قله ادب يا ماهر”
ماهر وهو يقترب منها بخبث:” هو المفروض النهارده يكون غير قله ادب يا روحي”
ميسره:” ماهر بط..”
لم تقدر تكمل كلامهابسبب ماهر التي خطف شافيفها بقلبه يعوض كل لحظه كان بعيد فيها عنها
عدت دقائق ترك ماهر ميسره بعد أن شعر بحاجتهم للهواء 
ماهر وهو يضع جبينه على خصتها ومغمض عينيه ويقول وهو يلهث من كتر المشاعر:” بحبك قويييي”
ميسره وهي نفس الوضع و نفس الحاله:” وانا كمان بحبك يا اجمل حاجه في حياتي “
ابتسم ماهر وبدأت ايديه تفك الروب 
و رجع ماهر يقبلها بحب من جديد وذهبو لعلمهم الخاص
وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه عهد و يامن 
كانت عهد قاعد بجانب يامن على الفراش بعد أن بدلو ملابسهم 
يامن بابتسامه:” آه يا عهوده مش هتنامي”
عهد بخجل :” و انتى هتنام فين”
يامن بابتسامه:” انا هنام جنبك…بس مش هقربلك وعد “
عهد بخوف:” هتتتتنام فييييين “
يامن:” متخافيش السرير كبير و انا على وعدي عمري مهقربلك لحد اللعبه متخلص”
عهد بابتسامه:” انا اسفه مكنش قصدي بس دي اول مره حد غريب ينام جنبي”
يامن بابتسامه:” ههه غريب اه دا انا جوزك يا عهوده”
لم تقدر عهد ان ترد من كتر خجلها و اتجهت بسرعه للجه الاخرى من الفراش و نزلت تحت البطانيه 
ضحك يامن عليها و قعد تحت البطانيه “
يامن:” ممكن اطلب منك طلب “
عهد وهي تنهض:” نعم اتفضل “
يامن:” احم احم ممكن تنامي في حضني “
برقت عهد عنيها بصدمه لم تقدر ان تتكلم
يامن بحزن:” خلاص خلاص مش عاوز حاجه متخافيش نامي انتي “
و جاء ليلتفت للجه الاخرى وجدها تمسك ايده استدارت لها وجدها خدها محمر من كتر الخجل 
فابتسم ز قربها منه وخدها في حضنه 
اما هي اول مضمها خبت وشها في حضن يامن وحست براحه شديده 
ثواني وراحت عهد في النوم اما يامن فضل يبص عليها و يلعب في شعرها لحد منام هو كمان 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه وهج و كنان 
خرج كنان من الحمام بعد أن بدل ملابسه و كانت وهج تمشط شعرها امام المرأه
لكن كنان كان يدور في الغرفه يبحث عن شيء ما اول مرأى مايريده انشقت ابتسامه على وجهه 
اقترب كنان من السفره الموجوده على الطاوله ورفع عنها الغطاء فتح عنيه على اخرها من الفرحه وابتسامه سعيده:” وهج يا وهج لقيت كنز”
سمعته وهج و اقتربت منه و فجأ فتحت عنيها على اخرها بفرحه:” الله اه الحاجات الحلوه دي “
كنان بفرحه:” الاكل شكله حلو قوي يلا ناكل”
وهج:” يلا”
جلس لاتنين يأكلون بسعاده بالغه و نهم بعد وقت انتهم من الاكل 
كنان وهو ينهض:” الحمدالله الاكل كان حلو قوي”
وهج وهي تنهض ايضا:”اه والله الاكل كان حلو قوي”
اتجه الاثنين وغسلو اياديهم 
وبعد ذالك اتجهو للفراش كاي ينامو 
استغرب كنان عدم اعتراض وهج بأن ينام بجانبها على الفراش 
كنان باستغراب:” هو انتي موافقه اني انام معاكي على سرير واحد مش خايفه “
وهج ببرود:” عادي وبعدين انتي متقضرش تقربلي لان انا يا بابا بلعب كراتيه لو فكرت بس تقربلي هتشوف يوم اسود “
كنان وهو يبلع ريقه بخوف :” لا انا كنت بسأل بس انا عمري مهقربلك “
قال كلامه و نزل تحت الغطاء و قفل النور ونامو”
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه مازن و عشق 
خرج مازن من الحمام بعد غير ملابسه 
نظر ل عشق التي كانت جالسه على الفراش 
عشق بابتسامه:” هتاكل احضرلك الاكل”
مازن بابتسامه:” لا انا مبتعشاش اتعشي انتي”
عشق بابتسامه:” لا انا كمان مبتعشاش”
ابتسم مازن واتجه الى الفراش واخد وساده وغطا و اتجه للاريكه 
عشق:” انتى هتنام على الكنبه تعلى نام على السرير و انا هنام على الكنبه “
ابتسم مازن على كلامها و اقترب منها وقبل راسها:” نامي انتي ومتشليش هم انا متعود على كده”
عشق بابتسامه:” طب تعالى نام جنبي و انا واثقه فيك وبعدين انتي جوزي دي حاجه مش عيب ولا حرام”
مازن بابتسامه:” عارف انها لا عيب ولا حرام بس انا حابب انام على الكنبه و متتعبنش تصبحي علي خير”
قال مازن كلامه وقبل راسها مره اخرى وقفل النور و اتجه الى الاريكه و نام 
اما عشق ابتسمت على طريقته في التعامل و حنيته ونامت هي الأخرى
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في صباح جديد 
في قصر الهواري دخل عبد العزيز ونظر ل فاطمه بحزن وهزها ل تسيقظ 
انفزعت فاطمه ونهضت بسرعه:” ثانيه واحده واحضر الفطار”
جائت لتخرج مسكها عبد العزيز و اول مامسكها جسمها بدأ يرعش
فاطمه بدموع و بكاء:” انننا معمممملتش حاجه متتتضربنيش “
بدات فاطمه بالبكاء 
عبد العزيز بحنيه:” اهدي متخافيش مش هضربك جهزي نفسك عشان اوديكي ل اخواتك “
نظرت له فاطمه بفرحه وجريت جري عشان تجهز حاجتها “
وبعد قليل نزلت 
عبد العزيز:” يلا العربيه مستنياكي بره”
فاطمه :” هو انتى مش هتيجي “
عبد العزيز:” لاء يلا العربيه مستنياكي بره “
هرولت فاطمه سريعا اتجاه السياره 
مشيت السياره تحت نظرات عبد العزيز 
اخرج عبد العزيز هاتفه وضغط على عده ازرار 
عبد العزيز:” الو كل حاجه تمت و فاطمه على وصول 
……. اي حاجه تانيه يا جواد طب مع السلامة “
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اباب باب عيله الزيني كان الجميع يودع ماهر و ميسره فجأ وجدو سياره تدخل من الباب و وجدو فاطمه تنزل من السياره لكن شكلها متبهدل على الآخر
اول مشفوها احمد و ماهر جريو عليها وخدها في حضنهم قعدت تعيط بقهر وهما كمان جريت عليها ميسره ايضا 
كل ده تحت نظرات سلطانه و جواد الحزنين بعد أن علمو الحقيقه 
ودع ماهر اخته هو و ميسره ومشي 
اخد أحمد اخته وطلع بيها غرفته 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه احمد 
كانت فاطمه متعلقه في حضن احمد و عماله تعيط وهو عمال بيملس على شعرها 
احمد:” هششش اهدي يا قلبي مش هتحكيلي بردو “
هزت فاطمه راسها بمعنى لا 
احمد:” طب انا هنزل اجيب اكل عشان تاكلي “
فاطمه بدموع:” لا مش عاوزه خليك معايا “
احمد وهو يقبل رأسها:” لا متخافيش انا هجيب الاكل بسرعه وهاطلع “
نزل احمد ليأتي بالطعام كانت فاطمه نايمه فجأ حست بحد بيملس على شعرها التفت وجدتها سلطانه 
ابتسمت سلطانه و اقتربت منها وقبلت جبهتها :” انا جيت اطمن عليكي وهمشي “
قالت كلمتها و جأت لتذهب فمسكتها فاطمه 
فاطمه بدموع:” عشان خاطري ممكن تخديني في حضنك انا عاوزه احكي مع حد ومينفعش احكي مع احمد انا امي عمرها مهتاخدني في حضنها ممكن تخديني انتي في حضنك”
ابتسمت سلطانه بحزن واقتربت منها وضمتها بحب اما فاطمه ابتسمت واتمسكت في حضنها اكتر وبدأت تقص عليها كل شيئ من ساعه مراحت ل بيت الهواري لحد مرجعت 
سلطانه بسعاده وهي تقبل راسها:” ياعني انتي لسه بنت الحمد الله “
فاطمه:” بس معرفش ليه مع انه كان يمكن يلمسني بس هو مقربش مني ليه “
سلطانه بقلق:” عادي ممكن ضميره وجعه بس”
هزت فاطمه راسها بتفهم ورجعت لحضنها ونامت 
عاجزين عن ميس التي سمعت كل حاجه 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه هبه كانت هبه جالسه فجأ دخل ماجد وقفل الباب 
هبه بخوف:” ففي اه ييييا ماجد “
ماجد:” بصراحه انتي عجباني وانا عاوز اتجوزك “
هبه:” بس انا مش عوزاك”
ماجد بغضب :” ايوه منتي عاوزه سي احمد بس انا بقى عاوز اعرف هيعمل فيكي اه لما يعرف اللي حصلك “
هبه:” هو اه اللي حصلي”
ماجد وهو ينزع جاكيت البدله:” ماهو انا هعمل “
هبه بفزع و هي ترجع للخلف:” لوووو قررربت مني هصوت”
ماجد بضحكه قظره :” ههههههه محدش هيسمعك اخواتك طلعو ومحدش في البيت “
بدأت دموع هبه بالسقوط بغزاره اقترب ماجد منها وكتم نفسها وهي تحاول تفلت من ايديه ماجد وهو يسحبها للفراش بعصبيه دفعته وهو بيحاول يمسكها قطع ظهر الفستان 
جريت هبه بسرعه لتتاحول تتحما في الحائط 
ملاحظه:”
( هبه لما بتخاف بيجلها حاله رعب مبتعرفش تصرخ )
بدأ ماجد في الاقتراب من هبه وعلى وجهه ابتسامه خبيثه وهبه تحاول الصريخ لكن من خوفها مش قادره لكن فجأ الباب فتح عليهم بقوه ودخل احمد بوجه غاضب:” آه يا كلب يا حيوان والله ما انا سايبك “
قفل احمد الباب ومسك ماجد ونزل فيه ضرب وايضا ماجد كان بيضرب احمد بس احمد كل ميبص ل هبه ويشوف منظرها ينزل فيه ضرب اكتر 
نهض احمد من فوق ماجد وهو يلهث بغضب:” تطلع دلوقت من البيت ولو شوفت وشك لبلغ عنك وعلى مصايبك فاااااهم”
قال اخر كلمه بصريخ 
نهض ماجد بالعافيه ونظر ل احمد بغضب وطلع 
التفت احمد ل هبه وجدها جالسه في احدى الزوايا وضمه ركبتها ل صدرها برعب 
اقترب منها و قومها من على الارض وضمها ليه فضلت تعيط في حضنه لحد مهديت 
طلعها احمد من حضنه ومسح دموعها:”يلا يا قلبي روحي غيري هدومك ومش عايز حد يعرف و انا اوعدك ان محدش هيعرف ولا ماجد ولا غيره هيقرب منك “
ابتسمت هبه و هزت براسها بمعنى نعم وفعلا دخلت غيرت هدومها ونزلت مع احمد ليأتو بالطعام ل فاطمه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اما في سياره جواد كان جميع الشباب مصدوم من حقيقه فاطمه
فارس بخنق:” صفيه دي اه حتى بنتها مرحمتهاش “
مازن بحزن:” صعابنه عليا فاطمه قوي”
كنان:” فعلا شافت كتير المسكينه “
يامن:” منها للالله صفيه …بس قولي يا جواد احنا رايحين فين “
جواد:” رايحين نقابل حد دلوقت تعرفو “
قاد جواد وفجأ وقف في منتصف الطريق و نزل نزل الجميع 
فارس:” احنا ليه وقفنا”
جواد وهو يستند على السياره:” هنستنى الشخص “
نظر الشباب له بجهل 
فجأ رأوا دراجه ناريه تتجه اليهم وقفت الدراجه ونزل من عليها شاب مفتول العضلات و خلع الخذوه فا اتضح لو عينيه العسلي و شعره الاسود الحريري 
الشباب في صوت واحد:” سليم “
سليم وهو يتجه لهم:” هههههه وحشتوني والله يا شباب “
جريو الشباب عليه وضموه 
يامن:” انتى اه اللي جابك الصعيد”
سليم:” جاي في شغل وخلص “
فضلو الشباب يتكلمو و يضحكو 
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 
:” معقول يعني لسه بنت “
قالتها وعد بصدمه وهي جالسه بجانب ميس
ميس:” آه وآلله يا ماما دا اللي سمعته “
وعد وهي تنهض مت جانبها بشماته:” بس انا دلوقت عرفت هجيب حق اخوكي ازي “
ميس:” ازي “
وعد :”ملكيش دعوه انت”
قالتها وعد وخرجت بره الغرفه 
نزلت وعد وجدت صفيه تعمل في المطبخ 
نظرت لها بخبث:” صفيه يا صفيه “
صفيه بتعب:” في اه تاني “
وعد:” سمعتي اللي انا سمعته “
صفيه :” سمعتي اه “
وعد بخبث:” مش بنتك طلعت مش بنت بنوت “
انفزعت صفيه:” انتي بتقولي اه”
وعد:” ايوه انا سمعتها وهي بتتكلم مع سلطانه وبتقولها ان عبد العزيز عرف انها مش بنت ليله الدخله و معرفش يعمل اه وستر عليها وفضلت معاه الاسبوعين دول ورجعها عشان مقدرش يرجعها في وقتها عشان ميتفضحش “
صفيه بان على وشها الغل و اتجهت للمكتب لقت محمد وقالتله على كل حاجه 
محمد بغضب:” بت الكلب فضحتنا لازم تتربى “
صفيه بغل:” انا طلعلها مقصوفه الرجبه “
وفعلا طلعت صفيه و وعد و جميله وعواطف و ماجده 
فتحت صفيه الباب بغضب انفزعت سلطانه و فاطمه سلطانه:” في اه حد يدخل على حد كده “
صفيه:” اخرسي يا سلطانه و اطلعي بره “
تمسكت فاطمه ب سلطانه اكتر 
سلطانه :” طب في اه بس “
وعد بغل:” الهانم طلعت عايبه عشان كده جوزها رجعها”
فاطمه :” لا والله انا مافيا حاجه دا حتى ملمسنيش”
صفيه:” ملمسكيش كيف ياعني “
فاطمه :” آه والله ما لمسني “
وعد بخبث:” يبجى نتأكد”
فاطمه:” وانا موافقه هاتو دكتور يكشف عليا “
وعد بتريقه:” لا يا حببتي احنا اللي هنكشف “
وقعت الصدمه على سلطانه و فاطمه 
وتمسكت فاطمه ب سلطانه اكتر وبدات دموعها في النزول 
اقترب كل من جميله و عواطف وسحبو سلطانه بره الغرفه 
بدأت فاطمه بالصريخ 
تحت كان احمد متجه للدور العلوي و معه الطعام و اول مسمع صرخه اخته وقعت السفره من ايده و لسه هيطلع ل اخته لقى في وشه ابوه 
احمد؛” ابعد خلني اطلع ل اختي “
دفعه محمد وكتفه هو والرجال و اتى على الصريخ الجميع 
سلمى:” في اه لي فاطمه بتصرخ “
احمد:” بقألك سبني اختي عملت اه “
محمد:” اختك فضحتنا اختك طلعت مش بنت وجوزها عشان كده رجعها “
انصدم الجميع 
احمد:” مستحيل مستحيل “
حاول احمد او احد ان يطلع لها لكن محمد بعت لي رجالته عشان يجو يمسكو الجميع و فعلا دا اللي حصل 
كل ده تحت صريخ احمد
اما فوق النساء رمو سلطانه بره الغرفه وقفلو في وشها 
وفي الداخل مسكو النساء فاطمه و يحاولون ان يجردوها من ملابسها و يحاولون ان يكشفو عليها 
جريت سلطانه على غرفتها وطلعت التلفون و بتتصل بحد
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كان الشباب لا يزالو يتحدثون قطعهم اتصال سلطانه على جواد 
جواد:” الو…..اااه انا جاي حالا “
فارس بفزع:” في اه يا جواد حد من البنات حصلهم حاجه “
جواد:” صفيه الكلب عاوزه تكشف على فاطمه بنفسها اذا كانت بنت ولا لاء”
وقعت الصدمه على الجميع لكن مصدمهم اكتر هروله سليم على الدراجه الناريه وركوبها بسرعه و واتجاهه اتجاه القصر 
ركب الشباب بسرعه ومشيو وراه 
وصل سليم بسرعه ونزل من الدراجه ودخل البيت بسرعه
حاول رجال محمد منع ذالك الغريب من الدخول لكن هو ضربهم بمهاره 
ودخل جري و دفع الرجال اللي داخل المنزل وطلع على السلالم جري 
انصدم الجميع من هذا الشخص وطلعو وراه جري 
جري سليم بسرعه اتجاه الصوت دفع الباب وجد فاطمه بين يدي وعد و صفيه شبه عاريه 
صفيه:” انتى مين”
لم تكمل حديثها بسبب دفع سليم لها وبسرعه كان ساحب الغطاء على فاطمه مغطيها وضممها ل صدره وهي ترتعش 
في ذالك الوقت وصل جواد و الشباب وطلعو ل فوق مع الجميع كان مصدوم من منظر سليم الغاضب وهو ضامم فاطمه
سليم بصريخ و غضب :” اللي هيقرب منها يا كلاب دي مرات سليم الخياط يا كلاااااااب “
????????????????????????????
صدمه 
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى