Uncategorized

رواية مليكة الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم جودي عماد

 رواية مليكة الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم جودي عماد

فى غرفه الاجتماعات يجلس زين و مليكه و عدى و همس  مع الوفد الالمانى و جاك لامضاء عقد الصفقه
يجلس جاك امام مليكه ويغمز لها بعينه بمعنى انتى هتشوفى ايه اللى هيحصل عشان ترفدى مشاعرى وزين اخد باله واتعصب جدا 
زين بغضب: سيد جاك تفضل ركز بالورق الذى امامك 
جاك: الصراحه سيد زين جمال السيده مليكه لايقاوم 
زين: سيد جاك تحدث بأحترام عن زوجتى المستقبليه 
جاك بخبث: اسف سيد زين 
وبعد ثلاث ساعات ينتهى الاجتماع و يذهب زين الى الجيم لكى يتدرب و مليكه الى المنزل 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى المخابرات يدخل الصقر وهو مقنع حتى لا يعرف شكله يدخل الى مكتب اللواء 
اللواء: فكرت يا صقر 
الصقر: اه يا سياده اللواء 
اللواء: وقرارك 
الصقر: موافق 
اللواء:يبقى نبعت نجيب مليكه عشان المهمه
الصقر:خليها بعد فرحها يا سياده الللواء 
اللواء:تمااام 
الصقر:انا هحميها من بعيد لبعيد مش لازم اظهر ليها
اللواء:عارف انك عنيد بس زى ما تحب 
الصقر:عن اذنك يا سياده اللواء 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى القصر فى غرفه مليكه تدخل امها لتخبرها ان الجد يريد التكلم معاها تنزل مليكه الى الجد 
الجد:جهزى نفسك عشان الخطوبه بعد بكرا هى و كتب الكتاب و الفرح بعد شهر 
مليكه:ليه السرعه دى 
الجد:لازم السرعه عشان خاطرى يا بنتى 
مليكه:حاضر يا جدى 
تخرج مليكه من المكتب وتذهب الى غرفتها وتجلس مع امها وتحكى لها كل ما امر به الجد
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى مطعم هادئ جدا يجلس عدى و همس تنتظر ما سيخبرها به 
عدى بتوتر:انا هحكيلك حكايه وانا هستنى اختيارك 
همس بهدوء:انا سمعاك 
عدى:هحكيلك
♕♕♕♕فلاش باك♕♕♕♕
من عشر سنين تحولت حياه عدى من السعاده الى الحزن بسبب موت اغلى شخص فى حياته 
منذ عشر سنين كان عدى وله اقرب صديق تعرف عليه من ايام الجامعه وهى كليه الشرطه تخرج عدى و ادهم (وهو صديق عدى و زين وبنفس العمر)
واتعين عدى و ادهم فى الداخليه وتمر الايام والشهور وعدى يحب مريم تعرف عليها بالصدفه عندما ذهب الى عمته ليزورها و قابلها وحبها و هى كمان حبته وفى يوم طلب عدى منها الزواج و وافقه هى و عائلتها وتزوج عدى منها و بعد سنه من الزواج ذهب عدى مهمه تخص المافيا قبض عليهم بس هرب شخص منهم و ذهب الى الزعيم وقاله على الهجوم و بعد فتره مريم عرفت بأنها حامل واخبرت عدى اللى سعد كثيرا ولكن بعد شهر يحدث هجوم على بيت عدى من زعيم المافيا ويقتل مريم وطفلها و يحزن عدى كثيرا و يترك وظيفته و يذهب الى زين و يشتغل عنده بعدما حمل نفسه سبب موت مريم و اخد عهد على نفسه انه مش هيحب اى بنت تانيه عشان ميكونش مصيرها زى مريم ولكن للقدر رأى اخر قابل همس وعشقها وقرر الاعتراف لها بكل شئ
♕♕♕♕اند باك ♕♕♕♕
عدى:دى اللى حصل فى حياتى وانا دلوقتى عشقتك مش بس حبيتك 
همس مصدومه:بس انت ملكش ذنب فى كل ده 
عدى:لاء ليا لانها لما عرفتنى بأنها حامل طلبت انى اسيب شغلى بس انا رفضت وندمت لما شوفتها قدامى مقتوله ومش قادر اعملها حاجه و لا حتى لابنى 
همس:كل اللى حصل مكتوب واحنا مش هنعترض عليه 
عدى:انا عارف وعشان كده انا عايز اتجوزك 
همس بسعاده لنفسها:اخيرا نطقها ده انا كنت قربت افقد الامل 
تفوق على صوت عدى 
عدى:قررتى ايه 
همس:موافقه
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة ياقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!