Uncategorized

رواية حكاية سما الفصل الثانى عشر 12 بقلم شيماء

 رواية حكاية سما الفصل الثانى عشر 12 بقلم شيماء
رواية حكاية سما الفصل الثانى عشر 12 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل الثانى عشر 12 بقلم شيماء

وفي الصباح…
استيقظت سما وأخذت شاور ثم سمعت صوت في المطبخ، وعندما ذهبت الي المطبخ وجدت عمر يحضر الفطار ونظرت له وابتسمت وقالت… صباح الخير.
عمر…. صحيتي انا بجد مكنش قصدي اعمل صوت.
سما…. لا لا انا كنت صاحيه عشان رايحه الشغل.
 عمر… طيب روحي البسي وهتلاقي الفطار جاهز بعد شويه. وسما تنظر له وتبتسم ولا ترد.
عمر… متبصليش كدا يوووو.
سما…. متفاجئة بيك اوي.
عمر…. واي اللي يفاجئك.
سما… عمر انت مكنتش بتعرف تقلي بيضه انت متخيل بقيت بتعمل الفطار كله لوحدك.
عمر بنبرة صوت حزينه… كان لازم اعتمد علي نفسي شويه.
واقتربت منه وقالت…. عمر انت كويس.
عمر…. شايفاني اي ما انا زي الجمل قدامك.
سما…. عمر بطل كد*ب انا عارفاك وفهماك اوي، ثم شعرت بحركة الجنين ونادت علي عمر. 
سما… البيبي بيتحرك حط ايدك كدا ،
ووضع يده علي بطنها وشعر بحركة الجنين   وضحك بهستيريا وقال… اه حسيت اهو حسيت الله بجد.
سما…. ماما كانت كمان هتفرح اوي زيك لو كانت موجوده صح.
عمر…. اكيد أنا عارف انك محتاجه ماما تبقي في وقت زي كدا معاكي وجنبك بس عايزاه اقولك اني هبقي جنبك دايما لو احتاجتي حد انا موجود لو اضايقتي تعالي احكيلي ومسك يديها وقال… أنا هبقي دايما معاكي يمكن مقدرش افهمك زي ماما بس هحاول .
ثم قالت له سما…. طيب وانت ي عمر انت كنت متعلق ب ماما يمكن اكتر مني انا يمكن الصغيره بس انا عارفه انك كمان محتاج ماما اكتر مني عمر انا فاهمه قد اي نفسك تكون ماما معانا في وقت زي كدا.
عمر يفلت يده ويدير ظهره وتدمع عينيه.
ثم ذهبت سما ووقفت أمامه وقالت…. عمر مش عايز تقول حاجه احكيلي انا عارفه انك محتاج تتكلم مع حد حبيبي متخبيش عليا.
ثم بدأ ينهار من البكاء وحضنها وقال…. أنا بجد محتاجها ي سما عايزها تبقي جنبي هي ليه ليه سابتنا ومشيت كدا وحشتني اووي ياريت ترجع احضنها واعتذرلها واقولها انا اسف ع كل اللي عملته ابوس ايديها أراضيها علي كل حاجه عملتها دايقتها تعرفي ي سما بكون بره وبتصل بيها عشان اقولها اني هتأخر انهارده ي امي عشان هي بتقلق وبتفضل مستنياني حتي لو اتأخرت بتفضل صاحيه لحد ما اجي في مره كنت هتأخر ف برن علي رقمها عشان اقولها اني هتأخر بس وقتها رقمها مبيردش نسيت اني اتحرمت من اني اتصل ب امي  مفيش حد مستنيني في البيت عشان يطمن عليا اكلت عملت اي انا كنت فاكر اني من غيرها هعتمد علي نفسي بس عرفت اني انا ولا حاجه من غير ماما بجد ي سما انا محتاجها بجد جنبي، وتحضنه سما.
ثم يشم عمر ريحة دخان.
عمر… اوووه لا لا البطاطس اتحرقت اهيه انتي السبب ابعدي، ثم ذهب ليري البطاطس.
سما…اي انا السبب انا.
عمر…. ايوا انتي اومال انا.
سما…دي العاده بتاعتك تغلط وانا السبب.
عمر …. اطلع*ي بره المطبخ.
سما…. لا مش هطلع وجلست ع الكرسي.
عمر بصوت عالي….. بت متستفز*نيش.
ويستيقظ سيف مخضوض من صوتهم العالي ويجري بسرعه نحو المطبخ.
سيف… اي اي في اي سما هتولد، سما وعمر ينظروا له ويضحكوا بهستيريا.
سما…. مستعجل ليه بس دلوقتي أنت قولتلك لسه انا في الشهر التامن.
سيف…. والله حرام عليكوا هو انتو مينفعش تتكلموا بصوت واطي زي باقي خلق الله واي دا انتو كنتو هتحرقوا المطبخ.
عمر … دا كله بسبب الس*ت ها*نم بتاعتك.
سيف…. اللي هي اختك بقولكوا الساعه كام.
سما ببرود…. الساعه 11 ونص.
سيف…. بتهزري انا معايا اجتماع لازم اكون في الشركه الساعه 9.
سما… اه بهزر الساعه الساعه 8 ونص .
سيف… ي بنتي بلاش هزار بقا كفايه استني انتي قولتي الساعه كام.
سما… 8 ونص.
سيف … ومش بتهزري.
سما… لا 
سيف…..  انا اتأخرت فعلا لازم اكون في الشركه دلوقتي وذهب بسرعه ليرتدي ملابسه.
وعندما كان سيف سيذهب.
عمر…. استني طيب مش هتأكل حاجه.
سيف…. لا لا مش جعان.
 ثم يذهب ويعود ويأخذ سندوتش.
عمر… طاب متقعد.
سيف…. مفيش وقت صدقني سلام.
عمر يقوم ليرتدي ملابسه ويقول… انتو عيله مجنونه رسمي بقولك لمي الأكل بعد ما تخلصي.
سما… من شويه كنت مش عايزني اعمل حاجه.
عمر…. غيرت رأيي لمي الأكل وراكي.
سما بنبرة صوت الاطفال….. عمر انت نسيت اني انا حامل.
عمر بضحك … هيحصلك اي يعني وثانيا مش عليا الحوار دا انا ي بيبي.
…….
في المساء في فيلا اشرف .
سيف يعود ويجد سما نائمه ويجلس بجانبها وهو ينظر إليها ويتذكر ذكرياته معها ويبتسم.
وسما تفتح عينيها وتنتفض ثم تقول… بسم الله الرحمن الرحيم اي عايز اي.
سيف….. ببص ع القمر.
سما… سيف بلا محن دلوقتي روح نام انا معايا شغل بكره تصبح ع خير.
سيف…. مبتعرفش رومانسيه خالص.
سما… سيف اسكت.
….
وفي الصباح يركبوا السياره.
سما…. بسرعه ي سيف عشان اتأخرت بجد.
سيف… اصلا انا مش عارف انتي ليه مأخدتيش اجازه .
سما…. انت طول اليوم ف الشغل وطنط أسست معرض وبتشتغل طول اليوم فيه انا هقعد لوحدي يعني.
سيف…. تعالي اقعدي قدامي في المكتب.
سما…. نينينيننينيني.
سيف…. ني*نك في عينك.
ويضغط سيف علي فرامل السياره لكنها لا تعمل.
سيف…. لا لا لا 
.
سما…. في اي.
سيف…. الفرامل مش شغاله.
سما….. بتهزر.
سيف… هو وقته هزار ولا يعرف التحكم في السياره.
سيف…. سما خلي بالك امسكي جامد لا ياربي لا لا ،
ثم تنقلب السياره………
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى