Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثانى عشر 12 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثانى عشر 12 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثانى عشر 12 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثانى عشر 12 بقلم رانيا محمود

أمينه عندها حاله من الملل وخصوصا بعد ما انتهت إجراءات الطلاق بهدوء ذي ما هي طلبت .حسيت بفراغ في حياتها وأنها محتاجه تشغل وقتها بحاجات كتير 
اتقدملها 3 عرسان كويسين وكانوا طبعا عارفين موضوع عدم قدرتها على الإنجاب بس هي مش عوزه الارتباط دلوقتي في جواها مشاعر ثانيه عاوزها  أكثر ….مشاعر الأمومه مسيطره عليها وكانت عاوزه تتكلم عن مشاعرها دي وطبعا ما كنش فيه غير شله الأنس ???? ….
نهى ..:_طيب يا ميمي ايه رأيك لو تقضي كل يوم اجازه في ملجأ أيتام وتعقدي مع الأطفال وتجبيلهم حاجات حلوه وتقضي وقت لطيف معاهم أو اقولك ايه رأيك تعملي حضانه مشروع مربح وفي نفس الوقت تشوفي أطفال كتير 
أمينه :_..انا ماليش في المشاريع وبعدين مش عاوزه أطفال انا عاوزه طفل 
سلمى .:_بصي يا ميمي بغض النظر عن الهبل اللي قالت له نهى بس فيه شي من الصح 
نهى بغضب طفولي :_..مين دى اللي هبله يا ست سلمى الله يسامحك ده انا ست العاقلين ده انا …….
ندى ضحكت :_..بس بقى انتوا الاثنين كفايه …بليز يا سلمى وضحى كلامك 
سلمى .:_حاضر يا ندى علشان خاطرك انتي وأمينه .شوفوا نهى قالت إن أمينه تروح ملجأ أيتام وتقعد مع الأطفال هناك وامينه عاوزه طفل واحد ..يبقى نعمل ايه 
ندى .:_يبقى تتبنى طفل يا بيه ….
سلمى صقفت لندي ..:_????????برافو يا ندى برافو 
أمينه بصتلهم باستغراب بس بعد شويه علامات التعجب اللي اترسمت على وشها راحت واتبدلت بعلامات الجديه وكان فيه أكثر من سؤال أمينه ابتدت تسالهم لصحابها 
1_طيب هقول لبابا وماما ايه 
2_وبعدين التبني حرام
3_وهعمل ايه مع الليبي دي وكمان….
سلمى :_.بس بس كفايه أسأله ارحمي نفسك بس الأول انتي موافقه علي الفكره 
لسه أمينه هترد سلمى قطعتها .:_.قبل ما تجوبي وتتسرعي فكري كويس واتكلمي مع باباكي ومامتك ولما تقتنعي وتوفقي بعد كده نبقى نقعد مع بعض ونجاوب على باقي الأسئلة
ندي :_صح قبل ما نفكر هنعمل ايه لازم تقرري اولا انتي عاوزه تاخدي الخطوه دي ولا لأ
نهي :_ياسلام عليكي يا بنت يا نهى عليك شويه افكار انما ايه اللوز اللوز
سلمي:_ افكار ايه يا حبيبتي ده انا اللي قلت الفكره دي
نهي:_ بس انا الاساس انا اللي زرعت الفكره في دماغكم وقلت لامينه تروح مالجا ايتام وتقعد وسط اطفال وكده هتستمتع بوجودها مع  أطفال كتير وتمارس الامومه معهم
سلمي ????:_نعم هو اي كلام وخلاص انتي قولتي تروح ملجأ تزور الأطفال بس انا قولت تتبنى طفل معلش بقي انا اللي صاحبته الفكره
ندى :_استهدوا بالله يا اخونا انا باقول ايه كل واحده تروح بيتها وسيبكم  من خناقه الاطفال دي لما اساسا امينه تقتنع بالفكره يبقى ساعتها نشوفه مين فيكم صاحب الفكره واللي هتكسب  ليها   عندي حته جائزه شوب عصير قصب???? يلا يا ماما بيتك بيتك انت وهي.
كلهم في صوت واحد.. (تصبحي على خير يا ميمي)
امينه ضحكت منهم جامد ????:_وانتم من اهل الخير يا شله مجانين ????
بعد ما الكل روح. أمينه قعدت مع نفسها مش عارفه تعمل ايه تفكر في الموضوع ده ولا تنساه اساسا… قامت صلت ودعتةربنا أنه يقدرها على اتخاذ القرار 
       ……………………………………….. 
أحمد بعد مقابلته لمى حس أنه مش زعلان بالعكس مبسوط وطبعا كلم ندى بس في في الوقت ده ندي قررت أنها تقطع علاقتها مع احمد بشكل نهائي بعد ما اتاكدت أنها فعلا بتحبه لكن ماعدش ينفع الوقت خلاص انتهى 
أحمد بعد محاولاته الكتير يتصل بندي حتى عن طريق ليلى معرفش يوصل لندي. وكان مستغرب جدا وقلقان جدا من أن ندى تبعد عنه لأن مكالمتها بالنسبه له أصبحت إدمان مايقدرش يستغنى عنها أو مش عاوز ..كان بيسترجع كل كلامه مع ندى الفتره اللي فاتت علشان يشوف هو زعلها في ايه بس ماوصلش لحاجه أو نقدر نقول ماكنش عاوز يفكر في احتمال يخص ندى لأنه شايفها أفضل منه بكثير و ما ينفعش الورد يتحط غير في اجمل واغلى فازه بس هو بالنسبه لها مقلب زباله((ده رأيه في نفسه ماليش دعوه ))
وفي وسط افكار احمد الملخبطه يجي تليفون يغير من حياه احمد بشكل هو نفسه ماتخيلهوش
أحمد :_ كالعاده يا صديقي العزيز بيكون تليفونك هو طوق النجاه كل مره تتصل بي بكون في اكثر وقت انا في ازمه و انت الوحيد اللي تعرف تخرجني منها.. ازيك يا صديقي عامل ايه يا مروان وجدو اخباره ايه يا رب تكونوا بخير
مروان :_هلا اخويا الغالي… شكرا صدق علي الكلام الطيب ده وحشتنا كتير والله وجدي دايما يسألني كل يوم كلمت أحمد النهارده.. خلاص ياعم انت بقيت حفيده رسمي
أحمد :_الحمدلله. ده فضل ربنا عليا
مروان :_فعلا الحمدلله دائما وابدا شوف يا صديقي العزيز لا اقولك يا اخي العزيز انا عندي ليك مشروع هام جدا وبصراحه ده حلم كنت بتمني يتحقق واقدر اوفرله السيوله المطلوبه لكن ماكان معي المال الكافي لكن بفضل ربنا سبحانه وتعالى ثم انت اتوفرت الفلوس بشكل ماكنت اتوقعه
أحمد :_ ازاي مش فاهم ليه هو انا طلعتلك في البخت ولا ايه
مروان-: ايوه يا سيدي واحلى بخت كمان..شوف يا سيدي انا كنت باحلم بشركه سياحه تكون بين جده و اوروبا كلها اوروبا الشرقيه و اوروبا الغربيه وبالاخص اوروبا الشرقيه لان فيها اماكن حلوه كثير قوي قوي للسياحه و بالنسبه للعرب ارخص كتير من أوربا الغربيه  لكن كان دائما العيله عندي يعترضوا ويقولوا ما شغلتنا احنا شغلنا التجاره والصناعه بس ما لنا بالسياحه في شيء لكن بعد ما جدي شافك يا احمد و عارف قد ايه انت شاطر في مهنتك وكمان عندك خبره بالسياحه لا يستهان بها غير الكاريزما اللي ربنا ادهالك قال لي لو عايز شركه السياحه اللي بتتمناها انا هسعدك  بس بشرط احمد زيدان يكون شريك معك
احمد :_انا اكون شريك معاك في شركه سياحه…. منين؟
مروان:_ منين ايه يا احمد هو انت ما سمعتني ولا الشبكه عندك منها مضبوطه باقول لك جدي هو اللي هيمولها بس انت تكون موجود معايا بالشركه
أحمد :_انت عارف اللي انت بتقوله ده معناه ايه يا مروان
معناه انها اسيب مصر واقدم استقالتي وتبقى حياتي تقريبا في اوروبا ما بين جده و اوروبا و لكن اكثر الوقت تكون بره في اوروبا
مروان :_أحمد فكر كويس  وفيها ايه يعني ما اعتقدش ان في مصر شيء مخليك متمسك بها لكونها يعني  بلدك  كل انسان بلده عزيز عليه لكن يا احمد يا اخي انت ماعندك حد في  مصر حتى الاصدقاء ما اعتقد انك عندك اصدقائك فكر في  مستقبلك وهعتمل فلوس كويسه و تشوف كمان  ناس مختلفه ثقافات مختلفه والاهم من ده كله لعلها فتحه خير كبيره لك انت ما تعرف
أحمد :_انا فاهم كويس قوي الكلام اللي انت بتقوله واكثر كمان و اي حد يشوف العرض بتاعك يقول فرصه  ما تتعوضش وانا على فكره مش رافض العرض  كل اللي باقوله اني بفكر معك بصوت عالي على العموم يا مروان انا هفكر  
مروان -: احمد .ماتضيعش الفرص .اعتقد في الكام شهر اللي فاتوا انت اتغيرت كتير و اكيد انك حاسس بده وانا متاكد ان التغير ده كان في مصلحتك …اعتقد ان ربنا سبحانه وتعالي عاوز منك انك تبتدي من جديد بشكل مختلف عن حياتك اللي فاتت .بص انا مش هتكلم كتير ولا هضغط عليك ..انت ناضج و واعي كفايه واكيد هتعمل اللي في مصلحتك ..سلام مؤقت يا صديقي 
أحمد.-: .سلام…
 احمد متحدثا لنفسه-: فكر  كويس في العرض ده وشوف ان دي  فرصه مناسبه من كل النواحي كمان معدش ليه لزوم لوجودك في مصر  ….. أن هسافر بس لازم  ابعت فيديو لندي و حكالها فيه عن كل شئ عن مي وعن السفر للسعوديه والشركه الجديده .وهطلب منها أنها تتكلم معايا تاني لأني محتاجها كصديقه وأني بصراحه  لما بكون عاوز حد يسمعني واكلمه بتكون دايما موجوده  بس يارب تشوف الفيديو و ماتجهلش رسالتي 
كان احمد ابتدي يجهز نفسه للسفر ويخلص تقريبا كل متعلقاته الماديه و اي حاجه ليه في مصر و دايما بيحاول يوصل لندي .بس كان بيوصله منها التجاهل ومع ذالك ماكنش ابدا زعلان منها بالعكس ساعات شايف ان عندها حق و مش ممكن يزعل منها . بس هي وحشاه و مش عارف يعمل ايه 
ندي شافت فعلا الفيديو بس الغريب ان قرارها متغيرش و فضلت متجاهله الرد علي أحمد تماما..ساعات كانت بتحن تكلمه بس معملتش كده ..
 ندى كانت مختفيه طول الفتره اللي احمد كان بيحهز نفسه للسفر من مصر بشكل نهائي
و بعد ما تأكدت ان احمد سافر فعلا كلمته في الأول كانت بتتكلم voice 
ندي :_الو اذيك يا احمد
احمد:_يااااه ياندي اخيرا ظهرتي انتي كنتي مختفيه ليه انا زعلتك في ايه
ندي :_انا ماكنتش مختفيه ولا حاجه
احمد :_يا ندي انا مش بلومك ولا بعاتبك ابدا ومتدوريش علي اعزار.. انا عاوز اطمن عليكي عاوز اتأكد انك مش زعلانه مني.. ندي انتي متعرفيش قد ايه انا محتاج اتكلم معاكي محتاج اطمن انك لسه عاوزه تسمعيني
ندي :_احمد انت ليه بتقول كده؟
احمد ::_قبل أي حاجه عاوز اشوفك ارجوكي هنخلي المكالمه فيديو كول من فضلك ماترفضيش
ندي :_حاضر يا احمد
احمدكان سعيد انه هيشوف ندي بس اول ماشافها لاقاها حزينه ووشها شاحب
أحمد :_يااه ياندي اخيرا شوفتك بس انتي مالك ليه تعبانه
ندي :_انا كويسه الحمد لله.. انت بقي عامل ايه عايش اذاي 
أحمد???? :_ انا كنت بخير قبل ماتختفي بس دلوقتي ما ظنش اني كويس.. يا ندي وجودك في حياتي بيطمني اني مش لوحدي ولما اختفيتي مش عارف اوصف احساسي كان ايه انا حسيت اني تهت من نفسي ولا بقيت عارف اعمل ايه…. ندي انا مخنوق اوي اوي ????
ندى ..:-.انا معاك يا احمد ولو انت كنت مخنوق انا كمان كنت ذيك ويمكن اكتر
أحمد :_طيب ليه يا ندي البعد حصل ليه؟
ندي :_مش انت قولت ولا لوم ولا عتاب.
أحمد :_صح عندك حق. ولا لوم ولا عتاب.. المهم.
ندي :_ايوه المهم خالينا في المهم
أحمد :_ ماشي يا ندي ايه بقى المهم عندك انا بعتلك فيديو قولتلك فيه كل اللي حصلي في الفتره اللي فاتت
ندي :_ صح فعلا انا شوفت الفيديو وعندي سؤال.. هو انت ليه يا احمد مش زعلان انك مش هتتجوز مي؟ 
أحمد .:_لأني بصراحه مبحبهاش ايوه. يا ندى شوفي بعد ما مريت بتجربه الحج حسيت ان عندي قلب بيدق ويحس وبيتاثر تصوري يا ندى انا طلعت بقدر ابكى لما اسمع ايه قرآنيه بصوت عذب وجميل لما بشوف حد زعلان قدامي وبيبكي مش بقدر أمسك دموعي ..أحمد بيقدر يبكي ياندي. ..ولما سألت شيخ كان في الحرم النبوي ان اللي بيحصل معايا ده معناه ايه قالي ان طبقه الصدأ اللي على قلبي ابتدت تروح وأن نور ربنا ابتدى يدخل قلبي  …..وكمان الرسول كان بيبكي ومش عيب أننا نظهر دموعنا كارجاله..الدموع مش من مظاهر الضعف بالعكس ده مظهر قوه أيوه .. قوه القلب أننا عندنا قلب قوي يقدر يشعر باحاسيس ومشاعر مش قلب ضعيف وميت ولان عندي قلب يقدر يحب فأنا ماحبتش مي ببساطه .انا بس كنت بستخدمها أيوه يا ندى وانتى عرفه انتي بالذات ما ينفعش اخبي عنها حاجه كل ما في الموضوع كنت بصلح غلطه لأني اذنبت وحسيت بذنبي أكبر بعد ما عرفت انها أطلقت من جوزها  بس خلاص دلوقتي ..فتره وخلصت بكل تفاصيلها المهلكه بالنسبه لي 
ندى …يعني انت ناوي على ايه ???
أحمد……ناوي امشي على الصراط المستقيم واتجوز لما احب وربنا يقدرني الاقي بنت الحلال 
ندى -:..انشالله يا احمد
أحمد :_ده بقي كان المهم عندك ????
ندي :_????ندخل بقى علي الأهم.. ناوي تعمل ايه في شركتك الجديده وبعدين كده خلاص مش هترجع تاني يعني مش هعرف اشوفك خلاص كده ????
أحمد :_ما انا كلمتك كذا مره واترجيتك في اكتر من رساله اني اشوفك اعمل فيكي ايه..
ندي :_يعني كنت هتعمل ايه يعني كنت هتغير رايك وتفضل في مصر وماتسافرش
احمد :_معرفش كنت هعمل ايه بس اكيد كنا هنعمل حاجه كنا هنتكلم ونشوف
ندي :_علي العموم قدر الله وما شاء فعل وطالما ماحصلش اننا نتكلم قبل سفرك فأكيد ده اختيار ربنا وده افضل اختيار ليك وليا
احمد :_خلاص يا ندي مالهوش لازمه اننا نتكلم على اللي فات خلينا في النهارده
ندي :_طيب هتعمل ايه في الشغل الجديد
أحمد :_انا لسه بظبط اموري بصراحه الشركه عاوزه شغل كتير في أوراق كتير عاوزه تتظبط والدعايه وخطه الشركه تقدري تقولي انا ذي دكتور النسا وعندي حاله ولاده متعسره شويه بس متخافيش انشالله خير
ندي :_يارب.. هو انتم مش هتحتاجوا موظفين ????
احمد:_ايوه طبعا ومكانك محجوز بس قولي ايوه وانا اقسملك ان خلال 72 ساعه تكوني هنا
ندي :_ياسلام وماما وليلي
احمد:_متخافيش هتصرف في كل ده بس قولي اااه
ندي:_????واقول اه ليه هو انا تعبانه
احمد:_????وحشتني ضحكتك جدا يا رمضان
ندي :رمضان يااه ده وحشني بشكل
احمد :_بقى رمضان وحشك ????وانا لا
ندي ????لا سيدي انت كمان وحشتني. قصدي وحشت رمضان ????
وانتهى الحوار على كده. ندى بتفكر …ايه ياندي لو احمد قالك أنه عاوز يتجوزك هتقولي ايه هتقدري تتعيشي معاه. بعد. كل اللي سمعتيه معقول احمد اتغير. مش قادره أصدق .ده تلاقيه حلاه الإيمان في قلبه لسه جديده علشان في البدايه لكن ممكن يتغير 
ويرجع للي كان فيه يبقى لازم. اقفل الباب ده قدامه …بس هتقدري يا ندى انتي بتحبيه وانتى معترفه ….لا لا هقدر ما ينفعش يا ندى انتي بتحربي طواحين الهوا
و انتي يا امينه ناويه الدنيا توديكي لحد فين .هتقدري تواجهي لوحدك و لا لأ
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى