روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الحادي والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الحادي والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الحادية والعشرون

عندما يحبك شخص
ويجعلك كل حياته
ولكنك تكسر قلبه و تخذله
وتتركه و تخذله
يحارب من أجلك و لكنك
تتركه وحيدا
لا تنتظر منه أن يعود لك بسهولة
لأنك سوف تتعب اضعاف تعبه حتى يعود لك
و ربما لن يعود !!!
////
أم عمر : اسراء تظلمت كتير و سمعتها بقت على كل لسان الكل بيحكي عنها و ليه زوجها تزوج عليها
ندى : البنت صعبانه علينا جدا
أم عمر : مالهاش ذنب في ند.اله اخوك
ندى : عمر قال انه عشان يشد هبة ليه تجوز اسراء

 

اغمض عينيه بعنف من ألم قلبه : كان في ايدو جوهرة ما عرفش يصونها
ندى : الحل الوحيد عشان الناس تسكت انها تتجوز تاني
فتح عينيه بشدة يكاد يفقد عقله عندما يفكر انها ممكن ان تتزوج أحدا غيره و يفقدها مرة أخرى
لماذا تريدونها ان تتزوج و تتركني مرة أخرى
لن اسمح لذلك ان يحدث
سامر بخوف: تتزوج تتزوج ليه اكيد مش ده الحل و احنا ايش يضمنا انها اللي تتجوزوا ما يكونش أسوأ من عمر
ندى : انا متأكدة انه اللي حيتجوزها حيصونها و يحطها جوة قلبه
سامر بقلق : يعني انتو لقيته الشخص ده
أم عمر ،: ايوة فاضل موافقته
سامر : كمان مستنينه يوافق هو يطول مين ده
ندى : انت
هل حقا ما سمع يالا سعادة قلبه هل ستعود له و تكون ملكه بعدما فقد الأمل
يالا رحمتك يا الله لم يهن عليك قلبي ستعود لي و احافظ عليها و لن اخذلها سأضعها بقلبي
اقسم اني ساعوضك عن كل شئ يا نور عيني
سامر بفرحة فشل في اخفائها : انا اتجوز اسراء
ندى : اه انت كدة الناس حتسكت

 

سامر: : بس دي كانت مرات اخويا
أم عمر : ايوة عشان كدة حنثبت للناس انه المشكلة في اخوك مش فيها
ندى : ايه رايك يا حبيبي البنت مظلومة
أم عمر:: ما تغصبيش عليه يا بنتي ان مش عايز سيف ابن اختي ممكن يوافق يتجوزها
سامر : نععععم سيف مين ده لا طبعا قصدي انه يعني هو كان قصدي انه سيف
ندى : في ايه
سامر : لا أنا موافق عشان يعني البنت مظلومة و كدة
نظرت له امه نظرة كانها شعرت بشئ غريب كانت متوقعة ان يرفض أشد الرفض لأنه اخبرهم قبل ذلك انه لا ولن يتزوج غير حبيبته و لكنها تعلم انها حققت له حلم حياته
أم عمر : على بركة الله احنا نروح الخميس و نطلبها
سامر : الخميس
ام عمر : بدري خلاص نخليها الأسبوع الجاي
سامر : اسبوع جاي ايه قصدي بكرة عشان نبين للناس حسن نيتنا.
أم عمر : مش غريبة انك مستعجل كدة
سامر : ايه لا لا طبعا لا مستعجل و لا حاجة خلاص وقت ما تحبوا انا بس عايز راحتكه
أم عمر : و انا مش عايز اغصبك على حاجة يا ابني مش عايزة أظلمك و …

 

سامر : تظلميني ليه يا أمي اسراء مش وحشة لا شكلا و روحا بالعكس دي جميلة اوي من كل حاجة
أم عمر : انت كنت تعرفها قبل كدة
سامر : لا بس عمر قالي قبل كدة عنها قبل ما يخطبها و كدة
ندى : خلاص يا أمي نروح بكرة ان شاءالله
خرجوا و تركوه في غرفته سعادته تكاد تصل السماء من طلبهم هذا هل اخيرا ستكون له
ربما كان يظن انها ستطير من الفرحة و تركض لح.ضنه لان هذا ما تمنته
لا يعلم انها خذلت به و لن توافق عليه
/////
ذهب عمر إلى شركته يراجع أعماله و مشاريعه
عمر : ازاي ده حصل اللي اعرفه انه كان مقدم سعر احسن و الصفقة كانت اكيد حترسى عليه ازاي رسيت علينا
هبة : انا كمان استغربت جدا
عمر : في حاجة غلط
منير : يا فاندم ده صفى معظم شغله مع ناس كانت مش مظبوطة ده حتى سمعت من واحد اعرفه شغال معاه ترك المخد.رات و الس.لاح و نهى كل الشغل و دفع شروط جزاء بمبالغ كبيرة لكل اللي ترك الشغل معهم و ركز بس على الإعلام و الاستيراد و التصدير و المصنع و شغل ناس كان رافدهم ظلم و اتبرع بمبالغ كبيرة لأهالي الناس اللي تصابوا عنده بمصنعه
عمر : انت بتتكلم عن مين
منير : آسر يا فاندم
عمر : معقول مستحيل اصدق الشيطان يصير ملاك كدة اكيد في حاجة
وصلت رسالة على تلفونه بصوت آسر

 

صحيح انا كنت مقدم سعر احسن من سعرك بس طبعا بعد ما قدرت اعرف السعر اللي انت مقدمه و قدمت اقل منه عشان الصفقة ترسى عليا
بس بعد كدة انسحبت منها لأنك أنت اللي تستحقها انا اسف جدا يا عمر على كل أذى سببته ليك ياريت تسامحني
بتمنالك التوفيق من قلبي و ان احتجت اي حاجة حبقى مبسوط جدا لو طلبتها مني
أغلق هاتفه غير مصدق ما يسمع ماذا حدث لآسر هو يعلم انه يريد اخته لكنه لا يعلم أنه متيم بها لدرجة انه ترك كل ما يغضب ربه و أصبح يصلي و يدعي ربه ان تكون من نصيبه
////
ام عمر : يا بنتي خطيبك زهق و عايز يحدد الفرح
ندى ؛ و انتي قولتيله ايه
أم عمر : قولتله اخر الشهر مش ده كلامك
ندى : ايه لا انا غيرت رأيي مش جاهزة
أم عمر : هو لعب عيال خلص شقته و جهز كل حاجة حيموت عليكي يا بنتي
ندى : و انا يا أمي مش بحبه هو عافية لما اتأكد من مشاعري ابقى اوافق
أم عمر : نعم يا اختي بقالك سنتين و ما تأكدتيش من مشاعرك
ندى : يا أمي أنا شايفاه اخويا مش اكثر

 

أم عمر : لا يا ختي مش اخوكي انتي ليكي اخين بس مش عايزة اسمع صوتك انا حكلمه على اخر الشهر يحجز القاعة
ندى بدموع: اب.وس ايدك يا أمي….
أم عمر : مش عايزة اسمع صوتك انا قررت و خلاص
تركتها و ذهبت إلى غرفتها تبكي تحت و سادتها تكاد تختنق من ألم قلبها فقلبه عشقه حتى الجنون أمسكت هاتفها و اتصلت به على رقم كانت وحدها تعلمه كان قد أعطاها اياه لكنها لم تكلمه عليه قبل ذلك اتصلت به حتى تطمئن من صوته فقد اشتاقت له حد الجنون
رن هاتفه و كان على الطاولة بعيدا عنه سمع صوته لم يصدق أذنه هل حقا هي فهذا الرقم مخصص لها وحدها ركض اليه كمن جاءته النجدة لإنقاذ قلبه
آسر : انا بحلم و لا حقيقة
ندى : انا بحبك اوي يا آسر
آسر بقلق: و انا بعشقك يا روح آسر فيكي ايه
ندى بدموع : انا خايفة اوي
آسر : طيب اهدي كدة عشان خاطري و قوليلي فيكي ايه خايفة من ايه اجيكي دلوقتي يا نبضي
ندى : هو أنا لو تجوزت حد غيرك حت….
آسر برعب : حد غيري انتي بتقولي ايه

 

ندى : انا عايزة اشوفك يا آسر انت فين
آسر : انا في المكتب اجيكي فين
ندى ؛ حاروح المركز استناك ما تتأخرش عليا
آسر : هوا يا قلبي حاكون عندك
أغلق هاتفه و طار إليها فقلبه ارتعب من كلامها وصل هناك قبلها كانه كان يركب طائرة نزلت من العربية وجدته على الباب ينتظرها و هو ينتفض خوفا
أشارت له ان يبتعد قليلا دخلت المركز و كانت قد أمرت باخلائه دخل خلفها لتسحبه هي بحض.نها ليضمها هو بقوة بكل ترحاب فهي عشق قلبه لكن الخوف ازداد في قلبه بدأ يملس على ظهرها و رأسها حتى تطمئن جلس على كرسي و أجلسها في حض.نه لكنها ما زالت محتضناه بقوة تبكي بنحيب
آسر بدموع : فيكي ايه بس قلقتيني اتكلمي انا سامعك ما تخافيش طول منا معاكي
ندى بنحيب و صوت يكاد لا يفهم من شدة بكائها : ماما اتفقت مع فارس على اخر الشهر يكون كتب الكتاب و الفرح
آسر : فارس مين و كتب كتاب مين اهدي و فهميني كدة
ندى بنحيب اكثر : فارس خطي….. قصدي اللي كان خطيبي قبل ما اعرفك و كتب كتابي انا و ……
لكنها اكملت الكلمة في جوفه ق.بلها ق.بلة جعلتها تنسى خوفها بل تنسى اسمها انقض عليهم يفرغ كل خوفه بق.بلته يق.بلها بجنون من كل مكان في وجهها و يعود لشف.تيها يأكلهم بنهم ثم يتركهم لأخذ نفس ثم تكلم بصعوبة
آسر : كتب كتابي انا و انتي اللي حيكون اخر الشهر اوعدك تفتكري حسيبك يا ندى و حياتك عندي حمسك بيكي بايديا و اسناني و ما اسيبك الا على موتي

 

وضعت وجه بين كفيه تقب.ل كل انش بوجهه قبلات بدون خبرة لكن انفاسها و لمساتها جعلته كالبركان
ندى: بعد الشر عنك يا اغلى حاجة عندي انا الك انت وبس لو حهرب معاك لآخر الدنيا انا ما اقدرش اعيش من غيرك
حملها ووضعها على طاولة و اعتلى فوقها
آسر: همساتك و انفاسك و االي بتعملي ده و الكلام اللي يدوب ده انتي قدو
ندى بخجل : قصدك ايه
لينقض على شف.تيها يأكلهم بنهم شديد يعبر لها عن تأثير لمساتها و انفاسها على جس.ده فهي تشعل به بركان ثائر
تركها بعد فترة ليست بقليلة و كانوا ينهجون بقوة كمن كان في سباق وضع وجهها بين كفيه
آسر : انتي اللي وبس الحض.ن ده و دي من حقي انا وبس
ندى : يعني مش حتسيبني
آسر : بصي في عينيا و شوفي اقدر اسيبك و لا
نظرت لعينيه لترى دموع محبوسة من شدة عشقه له لتسحبه في حض.نها بقوة يبادلها هو غلحضن بقوة اكبر
آسر : حاروح دلوقتي لعمر اب.وس ايديه و اترجى يوافق عليا بعد ما نهيت كل شغلي الحرام
ندى بسعادة : بجد انت سبت كل شغلك المشبوه عشاني انا

 

آسر : واسيب الدنيا كلها عشانك انتي بابا اعترض بالأول بشدة لكن لما تعبت جدا من قلة الاكل و كنت حاروح منه وافق
ندى : كل ده على شاني انا
آسر بعشق شديد : انتي فاكرة نفسك قليلة عندي ده انتي قلبي من جوه يالا قومي اوصلك الحق اروح لعمر
////
جالسة في شقتها ينام على قدميها تلعب بشعره تتأمله بعشق شديد
هبة : ناوي على ايه يا حبيبي
عمر : فرح ندى اخر الشهر على ابن خالتها تتجوز بعدها اعملك فرح و نسافر سوا
هبة : طيب و اخوك ازاي حتحل قصته بأنه يتجوزها
عمر بابتسامه : القصة تقريبا حتتحل اليوم بسبب عقلك العسل ده
هبة : انا المهم عندي تكون مبسوط
عمر : حد يكون معاه بنوتة جمالها يفقد العقل و ما يكونش مبسوط
هبة : انا بحبك اوي
سحبها لحض.نه و بدأ بتقبي.لها ليطمئنها انه لن يتركها
////
يرتدي ثيابه بسعادة كبيرة يكاد يجن من فرحته و اخيرا كلها ساعات فقد و تكون ملكه
سامر : يلا أمي بسرعة
أم عمر : حاضر حاضر متصربع على ايه

 

سامر : اصلي عندي شغل مهم بعد كدة
أم عمر: ما كنا اجلنا
سامر : نأجل ايه لا طبعا خير البر عاجله يالا يا ندوش
ندى : جهزت اهو
نزل بسرعة و جلب سيارته أمام منزلهم حتى يصعدوا بها و ذهبوا إلى بيت عشقه الوحيد و حلم عمره و قف امام الباب و ضرب الجرس
محمد باستغراب : تفضلوا
جلسوا ثم بدأ سامر بتجميع نفسه بخجل و قلق شديد
سامر : انا عارف انه اخويا غلط وحقكوا تزعلوا بس عمر ما كانش يقصد عمر ما فيش احن منه و احنا جايين لو توافقوا على طلبنا
محمد : طلب ايه
سامر : الحل الوحيد عشان نردلها اعتبرها و نثبت انه العيب في اخويا مش فيها اني اني اتجوزها انا
محمد بصدمة : تتجوزها انت
سامر: ايوة كدة الناس حتسكت خالص و تعرف انها كويسة و ما فيش زيها بس اخويا كان يحب وحدة تانية
بدأوا باقناعه ليقتنع ان اخته لن تتزوج بعد ما قيل عنها و انه الحل الأنسب
محمد : تمام يا جماعة انا موافق سامر شاب كويس و ان شاء الله حيصونها بس ما يكونش بيحب وحدة تانية و يعذبها معاه
سامر : لا لا اوعدك حاصونها و احطها في عيوني

 

ذهب محمد لاخته حتى تذهب و تجلس معهم دق عليها الباب ثم دخل كانت شاردة كالعادة
محمد : في ناس جايين يقابلوكي
اسراء : ناس مين
محمد : عريس ليكي
اسراء بعصبية : عريس تاني مش كفاية اللي جرالي
محمد : استني تعرفي مين
اسراء : مش عايزة اعرف و مش عايزة اتجوز تاني ارحموني بقى
محمد : لا لازم تعرفي العريس يكون اخو عمر سامر
احقا ما يحدث اظن انها ستركض له تطير من الفرحة خرج محمد تركها تلبس لتخرج لهم كان ينتظر بفارغ الصبر ان يراها و سعادتها على و جهها ارتدت ملابسها و خرجت لهم
سلمت على ندى و امها
اسراء: انا أسفة يا عمتو اسفة يا ندى الكلام مش ليكو و أشارت على سامر
اسراء: امشي اطلع برة مش عايزة اشوفك نهائي و لو اخر راجل في الدنيا مش حأتجوزك يا سامر
ثم صرخت بأعلى صوتها تحت دهشة الجميع : اخرج بررررررررررة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!