Uncategorized

رواية عشق القاسي الفصل الثانى عشر 12 بقلم صابرين علاء

 رواية عشق القاسي الفصل الثانى عشر 12 بقلم صابرين علاء
رواية عشق القاسي الفصل الثانى عشر 12 بقلم صابرين علاء

رواية عشق القاسي الفصل الثانى عشر 12 بقلم صابرين علاء

مرتضي ومروه كانو مندمجين اوي مع بعض وفجأه مروه بعدت عن مرتضي وخافت اوي ووشها جاب الوان وقالت احمد 
احمد قالها انتي لابسه كدا ليه حسابي معاكي بعدين خشي جوا دلوقتي 
مرتضي مسك ايد مروه قال انت اهبل ولا ايه يا احمد انت ازاي بتكلمها كدا وليه شايفني واحد غريب عنها عالفكرا اذا كنت انت ابن عمها ف انا ابن خالك 
احمد قاله ابن خالي تحترم بيتي وتتعامل علي اساس انك ضيف وهاتمشي مش تقرب منها بالشكل دا 
مرتضي قاله انا معملتش حاجه غلط ولو شايف اني ضيف ف انا همشي فورا 
فريده اتدخلت ف اللحظه دي وقالت ايه في مالكم ياولاد صوتكم جاي لحد جوا 
احمد قالها تعالي ياماما شوفي ابن اخوكي الراجل المتعلم اللي جاي من امريكا الظاهر ان العيشه هناك نسته الاصول والاحترام اللي اتعلمه في مصر زمان بس الحق مش عليه الحق علي الهانم 
الهانم اللي  واقفه ولابسه لبس فاصح وكانها ف كباريه 
مروه بدأت تعيط وزعلت جدا من كلام احمد 
وفريده حضنتها و قالت لا ملكش حق تقول كدا علي بنت عمك ومرتضي مش غريب يا ابني علشان تعمل كدا 
مرتضي قال ف نفسه دي  فرصه كويسه اوي علشان اقدر انفذ خطتي وافضل قاعد ف البيت دا 
مرتضي قال عمتي انا فعلا غلطت اني اتكلمت مع مروه وقولتلها علي مشاعري،،،، بس دا لان 
في خير جوايا 
عمتي انا طالب ايد مروه واتمني انها توافق 
احمد وفريده اتفاجؤ جدا من طلب مرتضي ومروه اتكسفت اكتر ومشيت دخلت لجوا 
احمد قاله طب ماتقول كدا من الاول ليه اللف والدوران دا بس 
مرتضي ضحك وقاله ماهو انت لو تصبر عليا يا جدع 
امير وازهار دخلو عليهم ف اللحظه دي وكانو لابسين لبس غريب 
احمد قال اي دا بقا تطلعو من عندنا بالبدله والفستان وترجعو بلبس صعايده انتو كان عندكو فرح بلدي ولا ايه 
فريده ضحكت ههههههه بس انتو كنتو فيم من امبارح ياولاد انا كنت خايفة عليكم اوي 
امير قال مالكوش دعوه احمد روح بلغ بكرا عن العربيه ماشي 
انتو مالكو واقفين كدا ليه 
فريده قالت مافيش كنا بنشم هوا 
امير بص علي مرتضي لقا عينه طالعه نازله علي ازهار مراته 
امير حط ايده علي وسط. ازهار وقال يلا ياحببتي نكمل كلامنا جوا 
مرتضي اتضايق اوي وكان عايز يضرب امير انه لمس ازهار 
امير وازهار دخلو الاوضه بتاعتهم ازهار واول مادخلو امير زقها وقالها  تغيري القرف اللي انتي لابساه دا وتلبس محتشم انتي فاهمه
ازهار قالتله اي يابني دا انت بتتحول ولا ايه ما انت كنت كويس 
امير قرب منها وقالها اعملي حسابك من هنا ورايح احنا قدام الناس حاجه وهنا حاجه تانيه خااص فهمتي 
قدام النااس هاتكون حبيبه بيدوبو ف بعض لكن هنا هانبقي كل واحد لواحده ف حياته فهمتي وبلاش حركات البنات دي خليكي عادي 
ازهار قالتله يعني احنا قدام الناس هنبقى بنحب بعض ونخش الاوضه دي نتوب 
حاجه حلوه خالص دا انا هاشوف منك العجب 
امير قالها بتقولي ايه
ازهار قالت لا ياخويه بقول الله يقويك 
ولما مشي امير ازهار جابت الاجنده بتاعتها 
وقعدت تفكر ازاي تضايقه وتعمل فيه زي مابيعمل فيها 
قالت دلوقتى امير عايزني ابقي محتشمه طيب 
١-  الحشمه يا امير بيه 
انا هاوريك يا امير لازم اكسرلك غرورك دا 
خلص امير الشاور بتاعه وطلع وهو حاطط الفوطه علي عنيه واول ماشالها 
خاف ورجع لورا وقال اي دا 
لقا ازهار لابسه نقاب وماسكه سبحه وداست علي راديو جمبها راح واحد زعق وقال القبر وعءاب القبر اللي بيظلم بيتعذب ف القبر  واللي بيضرب حد بتعذب ف القبر ياويلك من منكر ونكير 
امير قالها انتي مين؟؟  
ازهار شالت النقاب وقالت انا ازهار يا امير بيه 
امير قالها ومين اللي بيتكلم دا وايه اللي جابه اوضتي 
ازهار قالتله انا قررت اسمع كلامك ولاقيت عندك حق الصراحه 
امير جز علي سنانه بقولك ايه اطلعي انتي والراجل دا برا وحسك عينك تشغليه ف الاوضه تاني انتي فاهمه 
ازهار مسكت الراديو وقربت منه وشغلت مره واحده وقال القبررررر
امير اتنفض ولسه هايضربها ازهار جريت و راحت البلاكونه بسرعه 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في مكان تاني كان هاني قاعد مع بنت وبيقولعا 
انا عايز ظهورك ف حيات امير يكون صدمه للكل زي ماهو صدمه بالنسبالي كدا
بقلمي صابرين علاء. 
قالتله طب وايه الفايده من ظهوري ف حياه امير من تاني 
هاني قالها اكيد هاتستفادي كتيير انا هربتي بمزاجك وما استفاديش حاجه المرادي بقا 
هاتاخدي كتير خصوصا لو نفذتي الخطه زي ما احنا متفقين 
قالتله بس الولد دا مش ابن امير افرض عمل تحليل dna  وعرف ان الولد مش ابنه ساعتها ايه اللي ممكن يحصل ياخبر دا ممكن يقتلني 
هاني قالها متقلقيش من الحته دي امير مستحيل يشك فيكي ولو شك انا هاتصرف وهازور نتيجه التحاليل 
بس اللي اسمها ازهار دي لازم تطلع من بيت امير فورا 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
جه الصبح بسرعه علي بيت امير 
امير صحي من النوم كعادته بنشاط وهمه وفجأه لقي ازهار لابسه جلابيه نانسي عجرم 
وعماله فطار وبتقوله قوم اصحي وكل ياحبيبي 
امير استغرب وقالها حبيبي 
ازهار انتي كويسه 
ازهار قالتله اه ياحبيبي انا كويسه جدا يلا قوم افطر 
امير قالها ازهار انتي عارفه اني بكره الاهتمام صح 
ازهار قالتله حد يكره الاهتمام ياحبيبي 
امير زعق اكتر وقالها متقوليش ياحبيبي
واول ماحط رجله  علي الارض لقي ميه سخنه 
امير قال اي دا ايه اللي جاب الميه دي هنا 
ازهار قالتله ايه ياحبيبي ميه سخنه علشان تحس بإنتعاش عالصبح 
امير قالها ايه دا ايه المعامله دي انا طلبت منك كدا….. انتي بتتصرفي من دماغد 
ازهار بدات تعيط وتقول ف بالها اما طلعت عينك مابقاش انا ازهار  
امير قالها ازهار بلاش دلع البنات دا انا مبحبش كدا وانتي عارفه الكلام دا كويس صح 
ازهار قالتله انت جوزي وحبيبي وانا عايزه اهتم بيك 
امير قالها وانا قولتلك الاهتمام دا يكون قدام العيله بس 
الباب خبط وامير قال مين 
فريده ردت عليه انا ياحبيبي تعال علشان عاوزاك ف مكتب عمك يوسف 
امير قالها جاي حاضر 
فريده سبقته عند يوسف واول مادخلت قالت
والله كويس انك ادتلنا من وقتك تناقش فيه امور العيله 
يوسف قالها وانا مالي بأمور العيله ما اهو انتي اللي ف ايدك كل حاجه زي ماكنتي بتتمنيىمن زمان 
فريده اتعصبت وقالت ليه وهي نوال الله يرحمها
مكنتش ماسكه البيت دا زيي بالظبط 
يوسف قالها وكنتي ديما علي خلاف معاها واهي ماتت وستبتلك الجمل بما حمل 
الا قوليلي يا فريده كنتي بتحسي بإيه وهي معايا مكنتيش بتغيري 
فريده قالت بغير طبعا مش كفايه انها سرقتك مني وبناتك خدو كل الحب وولادي لأ
امير دخل لقي يوسف بيتكلم مع امه ولاحظ تغيير وشهم هم الاتنين 
امير قال في ايه انتو كنتو بتتخانقو ولا ايه 
فريده خافت لايكون سمعها ووشها جاب ميت لون 
امير قال يااااه هو الموضوع خطير للدرجادي 
فريده افتكرت الموضوع اللي جمعتهم علشانه 
وقالتلهم بصو بقا مروه جايلها عريس 
امير قال مين دا 
فريده قالت مرتضي ابن اخويا 
امير قال هو لسه جاي امبارح وعايز يخطب مروه النهارده…… كلامك مش منطقي يا امي 
يوسف قالها بس منطقي بالنسبالي يا امير مافيش مشكله حددي معاد الخطوبه وجهزي التحضيرات 
امير قاله كدا بسرعه مرتضي بقاله كتير ف امريكا منعرفش اخلاقه وطباعه عامله ازاي 
يوسف قال بس مش غريب يا امير هو راحل غني ومتعلم وشغله كويس فريده اتولي الموضوع انتي واعملي اللازم،،،،،  ويالا اطلعي دلوقتي علشان عايز اتكلم مع امير 
فريده خرجت وهي فرحانه ان يوسف وافق 
امير قال خير ياعمي في حاجه 
يوسف بدا يتكلم مع امير وقاله بخوف رجعو يهددوني تاني يا امير وانا مش عارف اعمل ايه 
امير قاله بعصبيه والله انت اللي ورطت نفسك ف الموضوع دا من الاول وانا قولتلك خالينا ف شغلنا  وتجارتنا بس انت اللي طمعت 
اسمع ياعمي انا ماليش دعوة بالموضوع دا 
امير خرج من الاوضه ورزع الباب وراه وراح شركته عالطول 
قال للسكرتيره جهزيلي الملفات اللي عايزه تتمضي 
السكرتيره قالتله مافيش ملفات يافندم في اجتماع مهم النهارده مع صفقه نيوزلاندا 
ماتنسوش تدخلو الصفحه وتعملو فولو 
امير قالها تمام وهم جم ولا لسه
السكرتيره قالت موجودين ف قاعه الاجتماعات يافندم 
امير راح علي قاعه الاجتماعات وكانت المفجأه 
ازهار قلبت قاعه الاجتماعات مائده رحمن 
والاجانب بقو عمالين ياكلو ويقولو نيس فووود 
ومبسوطين عالاخر 
امير قال اي دة 
جه الموظف وكان مبسوط قاله ازهار مرات سيادتك جابتلنا اكل حلو جدا نيس فووود 
مكرونه بشاميل وورق عنب وكرنب ورقاق 
امير قرب منها وكان نفسه يضربها وجز علي سنانه 
وقالها انت ايه اللي انتي عملاه دا دا انتي نهارك مش معدي دا انا هاطين عيشتك 
ازهار قالت حاسب لتفرقع ياباشا من كتر الغيظ 
الناس جايين عندك من اخر الدنيا يا اخي غديهم 
وريهم كرمك بدال مايقولو عليك بخيل
بالمناسبه الاكل فيه ملين حلو اوي جهز سيارات الاسعاف من دلوقتي  ههههههههه
قالتها وجريت وامير اول ماسمع كدا بقى هيتجنن ويقول يابنت الذينه هاتوقعي الصفقه 
واعد امير يتصل بالاسعاف ويجهز ادويه وفضل يلف حولين نفسه ف الشركه علشان يقدر ينقذ العملا ويلحق الموقف 
وبعدين راح علي قاعه الاجتماعات وبدأ يبص للعملا بزعل
عميل قاله الاكل كان جميل جدا ياسيد امير بس يااريت نبدا ف الشغل بقي 
امير ابتسم وقال اوك نبدا وربنا يستر 
وقعد امير يشرح للعملا عن الشغل وكل شويه يبص علي العملا ويلاقيهم كويسين جدا ومركزين معاه لحد ماعدي. اليوم عادي جدا 
وامير كان مستغرب وعرف ان ازهار كانت بتضحك عليه علشان توتره وقال ف باله طيب يا ازهار انا هاوريكي 
وخلص اليوم وامير رجع البيت مره تانيه 
وبالرغم من انه كان متضايق جدا بسبب حركه الصبح الا انه كان مشتاقلها جدا ووحشاه ونفسه يشوفها 
ف نفس الوقت كان احمد بيتكلم مع ازهار وبيترجاها تسامحه 
ازهار قالت انت ايه اللي جابك هنا اطلع بره 
احمد قالها خايفة مني يا ازهار،،،، لسه بتخافي مني 
ازهار قالتله انت شطان يا احمد ولازم الناس كلها تخاف منك مش انا بس احمد قالها بندم سامحيني يا أزهار انا عارف اني غلطت ف حقك كتييييير 
ازهار قالتله  انا مستحيل اسامحك واكيد هايجي اليوم اللي هانتقم فيه منك انا مش ضعيفه ومش هسكت عن حقي انت وحرمتني من فرحه اي بنت ليله دخلتها ف حضن حبيبها 
احمد مره واحده حضنها،،،،، حضنها جامد بس كان هدفه نبيل كل الحكايه انه زعلان اوي من نفسه انه عمل كدا 
وقالها ارجوكي سامحيني انا مش عارف انام الليل 
ارجوكي يا ازهار انا ضميري صحي وصدقيني حاسس بظلمي ليكي ارجوكي وحاسس بيكي وبوجعك ابوس ايديكي سامحيني 
كان واقف امير من بعيد وشايفهم لحظه الحضن بس مسمعش قالو ايه امير اكتفى بالمنظر ومشي 
البيدج الاصليه الكاتبه صابرين علاء 
ازهار زقته بعيد عنها وقالتله انت واحد حقير انا اشفقت علي الدنيا كلها عمري ماهشفق عليك انا مبسوطه اوي اني شايفاك كدا مبسوطه انك بتتعذب دوق دوق من اللي عملته ف بنات الناس دوق شويه من الوجع اللي شفته من حرماني من اهلي وحرماني من تعليمي انا مش فاهمه واحد زيك اصلا عايش ليه اصلا 
احمد قالها  وهو انا كدا اصلا عايش يا ازهار انا زيي زي الميت انا جسد وخلاص 
ازهار قالتله اطلع برا يا احمد انا بكرهك وعمري ماهسامحك حسبي الله ونعم الوكيل 
امير خد عربيته ومشي بجنون وهو عمال يسوق افكار وخيالات كتير عماله تيجي ف دماغه 
ومش قادر ينسي مشهد الحضن ابدا 
قعد يقول كلكم كدا كلكم خاينين كلكم صنف واحد انا اليى غلطان اني فكرت افتح قلبي لواحده زيك،،،،،  انتي زيك زي قمر،،،،،،،،، 
كان لازم اكون فاهم كدا من البدايه اصلا،،، انا غلطان ان
ي صبرت عليكي وادتلك مكان ف قلبي 
ولقى نفسه رايح علي بار من البارات ودخل جوا 
وقعد علي الكرسي اللي جنب الخمره وفضل يقول للجرسون صب 
الجرسون يصب 
وكل شويه يشرب،،،،،،  وكل شويه يخلص ازازه 
ويحيب غيرها 
كان في بنتين شايفينه من بعيد 
الاولي قالت اوعي شوفي الواد المز اللي هناك دا 
التانيه قالت يالهوي دا شكله شارب ومتقل علي الاخر 
الاولي قالت ايه رأيك نصبر عليه شويه ولما يبقي مش شايف قدامه نروح وناخد منه فلوسه 
ومحفظته ومفاتيح عربيته كمان اظن فكره تجنن 
التانيه قالت طب بقولك ايه احنا نلحقه قبل ما وحده تانيه تيجي تلهفه مننا وطبعا بالنص 
متقلقيش 
جت بنت قالتله ايه ياباشا هم حبايبك باعوك ولا ايه عالعموم انا معنديش مانع خالص اني اشتريك 
امير ضحك وقالها وهو انتو بتعرفو تشترو حد انتو بتبيعو بس انما تشترو تؤتؤ 
البنت قالتله طب بقولك ايه متيجي نرقص 
امير قالها ههههههههههه نرقص ومالو 
وقام امير ورقص معاها وقعد يرقص وهو اصلا مش شايف قدامه حس انه خلاص قرب يقع من طوله،،، ـ
البنت خدته بره ولسه هاتسرقه راحت جت بنت تانيه جميله ولامه شعرها 
قالت لهم جرا ايه يا شمال منك ليها ماتحترمو نفسكو وتبعدو عن جوزي يلا يا حلو اطرقي 
البنت قالت اي دا وانتي مالك انتي انتي مجنونن ولا ايه 
البنت قالت طيب انا بقي هاوريكم الجنان اللي علي اصوله 
وقعدت تضرب فيهم لحد ماخافو منها ومشيو 
والبنت قربت من امير وحطت اديها علي خده 
امير فاق علي لمستها ليه وبص ف وشها وقال 
قمر؟؟!.! 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى