Uncategorized

رواية خطة رنا الفصل الثاني عشر 12 بقلم روني محمد

 رواية خطة رنا الفصل الثاني عشر 12 بقلم روني محمد

رواية خطة رنا الفصل الثاني عشر 12 بقلم روني محمد

رواية خطة رنا الفصل الثاني عشر 12 بقلم روني محمد

رنا : مييين دي انطق ؟
أمجد : أمشي دلوقتي يا رنا… 
رنا : لأ مش همشي 
أمجد : كريم خد اختك وامشي.. 
رنا : لأ مش همشي قبل ما اعرف مين دي وبتعمل ايه معاها هنا هترجع تقولي سر ومش سر وهقولك بعدين ولا بتقول ولا بتتزفت… 
أمجد بغيظ : طيب يا رنا انا الي همشي…. 
     أمجد أخد البت الأجنبيه قدامي مسكها من ايدها ومشى وسابني واقفه بتفرج ، حسيت ساعتها اني ولا حاجه..  فعلا أمجد كسرني..  
    اليوم ده كان اصعب يوم يعدي عليا في حياتي ،  الناس كان واقفه تتفرج وفي الي كان مفكرني عشقته والي بيقولي يا عيني ربنا يعوضك أحسن منه ، والي بيقول شكله ضحك عليها خد غرضه وسابها وغيرو وغيرو… 
  ————خطة رنا بقلمي روني محمد 
رنا : مدافعش عنه ، حتي لو حكيتلي ايه بالذي انا مش مصدقة ومش هصدق غير الي انا شوفته بعنيه.. 
الأب : انا مش بدافع بس بقولك الحقيقة… 
رنا : امجد مش ظابط عشان تقولي مهمه ومش مهمه لأ أمجد بيلعب بيه ، ومقضيها مع كل واحدة شويه ، وبيجي عليه انا ومش عاوزني اتنفس… 
الأب : أهدي بس كدة يا رنا وانا هتصرف.. 
رنا : لا مش ههدي ومش هستنا زي ما كل مرة بيحصل ، المرة دي انا مش تحت امره…  بعد ما ياخد لفته ويزهق من الي كان بيعمله ويرجع ويلاقيني حطه ايدي على خدي ومستنياه ، ويضحك عليا وعليك بكلمتين وكأن شيئا لم يكن… 
الأب : يا بنتي طب صلي استخارة والي انتي عاوزاه هعملهولك… 
رنا : فعلا انا هعمل كده…. 
————خطة رنا بقلمي روني محمد 
رنا : مش مصدقاك !!
أمجد : خلاص براحتك ..
رنا بغيظ : انا عاوزه أطلق.. 
أمجد : انسي مفيش طلاق.. 
رنا : ماشي وانا مش هعيش معاك غصب عني.. 
امجد : رنااااا متعصبنيش انا قولتلك ان دي حاجة مش بايدي انا مش هقدر اقولك عالتفاصيل عشان خايف عليكي… 
رنا : هههههههههههه اده انت طلعت بتشتغل في المخابرات وانا معرفش!! 
امجد : حاجه زي كده… 
رنا : انت مش لاقي كدبة تبرر بيها الي بتعمله فبتقول كده 
أمجد : من الأخر انجزي عاوزة ايه ؟
رنا :  عاوزة أطلق يا امجد 
أمجد : وانا بقولك مش هطلق.. 
رنا : يبقى بنا المحاكم يا أمجد ويانا يا أنت… 
أمجد : ههههههه هتجرجريني في محكمة الأسرة… 
رنا : هههههه طبعا وبكرة تشوف… 
أمجد : أعلا ما في خيلك أركبيه وطلاق مش هطلق… سلام 
—————خطة رنا بقلمي روني محمد 
ريم : رايحة فين ؟
رنا : هلم هدومي وهروح عند خالتو .. 
ريم : ليه يا رنا متتسرعيش بالغلط وترجعي تندمي.. 
رنا : لا مش هندم انتي شايفه بابا مش عارف يخدلي حقي يبقي هاخد حقي بالقانون.. 
ريم : وهو القانون هناك عند خالتك.. 
رنا : اه انتي ناسية ان مراد ابن خالتك محامي! 
ريم : رنا اعقلي كده وبلاش جنان انتي عارفة ان الدنيا بايظة لوحدها ، مش مراد ده الي كان بيحبك 
رنا : ده كان زمان وبعدين يحبني ميحبنيش المهم انه هيساعدني …
ريم : رنا عشان خاطري عرفيني بجد انتي ناوية على ايه أمجد بيحبك … لو ناوية تقرصي ودنة تمام انا معاكي عالأقل عرفيني بس بلاش مراد ده ما هيصدق… 
رنا : لأ يا ريم انا زهقت انا عمري ما هقدر أنسى وقفتي فالمطعم وهو واخد البت في ايده ومشى عمري ما هقدر انسى نظرات الناس ساعتها ، أمجد لو كان خايف على شعوري عمره ما كان عمل كده…  امجد عمره ما خاف انه يخسرني…  انا كنت موجوده في حياته ديما بسامحه وارجع ولا كأن في حاجه حصلت.. 
ريم : طب وايه يعني ايه الجديد مانتي هترجعي يا رنا لأنك بتحبيه مش هتقدري تعيشي من غيره.. 
رنا : لأ هقدر يا ريم ولازم اقدر…  هو بيقدر يعيش عادي..  هو بياكل وبيشرب ويخرج وانا الي ديما بكون الي غلطانة والمفروض انه يرجع يلاقيني مستنيه… 
ريم : طب ما يمكن ده فترة وهتعدي وبعد الجواز يتغير… 
رنا : مفيش راجل بيتغير يا ريم أسألي اي واحدة متجوزه كده وهتقولك جوزها اتغير ولا لأ ولو اتغير بيتغير للأسوء مش للأحسن… 
ريم : طب وبعدين !!
رنا : مفيش انا اخدت قراري..  انا طول مانا عايشه معاه في نفس البيت مش هاخد حقي ولا هعرف أطلق.. 
ريم : ومراد الي هيجبلك حقك مش كده!! 
رنا : انا مش رايحة لمراد انا رايحه لخالتو وكده كده هشوف محامي سواء مراد او غيرو…… 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى