Uncategorized

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة الثانية عشر 12 والأخيرة بقلم نهلة عادل

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة الثانية عشر 12 والأخيرة بقلم نهلة عادل 

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة الثانية عشر 12 والأخيرة بقلم نهلة عادل 

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة الثانية عشر 12 والأخيرة بقلم نهلة عادل 

سيف : مالك ي معلم بقالك فتره مسهم جامد ودايما سرحان ف ايه حب ولا ايه .

عمر : ها… لا ولا حاجه 

سيف : لا ما انا مش سايبك النهارده الا اما اعرف 

عمر : يبني مفيش 

سيف : علي بابا يلا … قول بالذوق احسن 

عمر : شكلك مش هتسييني ف حالي 

سيف : اه .. ف لخص وهات من الاخر 

عمر : طيب ….  وحشتني 

سيف : هي مين 

عمر : بنت من اللي كانو  بيمتحنو 

سيف : لحقت تتعلق بيها ولا ايه يبني 

عمر : هترخم مش هكمل 

سيف : خلاص … خلاص قول 

عمر : شفت منها كذاا موقف كبروها ف نظري واعحبت بيها 

سيف : ما يمكن اعجاب بس 

عمر : كنت مفكر كده بس مبترحش من بالي من ساعة ما الامتحانات خلصت .. وديما ف بالي ومش عارف اشيلها منه 

سيف : لا ده انت شكلك وقعت ومحدش سم عليك 

عمر : اتلهي بقي وسيبني ف اللي انا فيه 

سيف : ليه بس 

عمر : اصلي معرفش غير اسمها بس 

سيف : ايه 

عمر : ……. 

سيف : بس طب متعرفش حتي اسم ابوها 

عمر : لا ي فالح م لو كنت اعرف مكنش ده حالي 

سيف : وهتعمل ايه هتدور عليها وتيجيب مايكروفون وتنادي عليها عيلة تايهة يولاد الحلال

عمر : بطل سخافة ياا رزل 

سيف : خلاص يعم …. صحيح هتيجي يوم الخميس 

عمر : اه  .. الكابتن رن وعزمني … هيودع العذوبيه 

سيف : اعبالنا 

عمر : وانت ايه مفيش حاجه كده ولا كده 

سيف ب ارتباك : ها لا يبني مفيش 

عمر بنظرة شك : ماشي هعمل نفسي مصدقك سلام 

سيف : سلام 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امل : ياااااااانديييييي …. قومي بقي يبنتي تعبتيني 

ندي :‘…….

امل : بقي كده ماشي …. وراحت تجيب تلج 

ندي : اه يح اااااه 

امل :هموت هههههههههه

ندي : حد يصحي حد كده ي امل 

امل : زهقتيني وانا قاعده اصحيكي الجيران صحيو وانتي لا قومي بقي كل ده نوم وقال ايه هاجي الاقيكي جاهزه 

ندي : عمرك جيتي لقيتيني جاهزه 

امل : الصراحه لا 

ندي : طب ايه بقي اشمعنا هتلاقيني جاهزه النهارده 

امل : طب يلا ي اخرة صبري عشان نلحق المحلات قبل الحظر م يشتغل 

ندي : حاضر اخرجي عما اخلص 

امل : يلا 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ندي : ده حلو 

امل : ده خامس واخد تقسيه واقولك حلو وتقولي لا  

ندي : بقي كده بتعملي كده عشان لقيتي فستانك بسرعه 

امل : يبنتي خلصيني بقي 

ندي : عااا

امل : ايه يبنتي 

ندي : هو ده شكله حلو اوي هاخده 

امل : اخيرا يلا عشان تقيسي 

ندي : ماشي يلا 

: لو سمحت ي انسه احنا هنقفل عشان الحظر هيبدا 

امل: هتعملي ايه ي ندي 

ندي : مش مشكله هاخده وانا نصيبي بقي 

امل : ماشي يلا نحاسب 

ندي : يلا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ندي وامل روحو 

ندي * اما اشوف جالي رساله ايه النهارده 

المجهول : قطرتي … اما آن اوان اللقاء .. اشتقت كثيرا … الم يحن الوقت لكي تشرقي في سمائي و تنيريها  ….. ياليت كنت لك ظلا حتي لا افارقك .. لقد اصبتيني بسهام حروفك … ضعي حد لشوقي ….. قطرتي 

تبتسم ندي برقة وخجل رغم انها بمفردها ف الغرفه … كيف اسرت من كلماته وكم تمنت ان تجيبه لكنها تخاف الله ولا تعلم نيته الحقيقية ف اختارت الصمت حتي ينتهي القدر من خططه  

وذهبت ف نوم عميق ….. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

واتي يوم الخميس … اليوم المنتظر … يوم خطبة حسام … واجتماع الابطال 

مالك : يلا ي ندي اخلصي ساعه بتلبسي 

ندي : خلصت وخارجه اهو 

مالك تنح 

ندي : ايه يبني مالك مسهم ليه 

مالك : ها .. ايه الحلاوه دي كنت مخبيها عننا فين ف قمر 

ندي بغرور : طول عمري يبني بس انت اللي مش واخد بالك 

( ندي كانت لابسه فستان طويل واسع بدرجات البنفسج وعليه خمار باللون الابيض كانت قمة ف الاناقه )

مالك : طب يلا ي قلبي عشان منتأخرش 

ندي : تمام وانا رنيت علي امل وزمانها تحت مستنيانا 

مالك : تمام .. يلا 

امل : يلا يجماعه بقالي كتير واقفه 

مالك : ايه الحلاوة دي ي امل … انا همشي الم وراكم العرسان ولا ايه 

( امل كانت لابسه فستان بلون السماء وعليه ورود جميلة وخمار باللون الابيض ايضا )

امل : كل بعقلي حلاوة عشان مزعقش يلا اتأخرنا 

مالك : فاهمني يا نصه 

ندي : يلا ي حبايبي 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وصلو الحفله وكانت الاصدقاء القريبين بس عشان ممنوع الاذدحام او كده وكده 

ندي : مالك اختفي فين ي امل 

امل بخبث  : معرفش تلاقيه هنا ولا هنا زمانه جاي 

ندي : تمام 

فجأه الاغاني وقفت والنور انطفي وضوء متسلط علي ندي وطبعا امل جنبها 

وصوت بيقول:… 

أحيانًا يكونُ النجاحَ هو استمرارِ المحاولةِ والسيْر في الطريقِ؛ لا يهم إنْ لم نصلْ لنهايتِه يكفِي أنْ نَموتَ ونحن فيهِ متمسكينَ بمبادئِنَا مصممينَ علي خوضِ التجربةِ..

..

وقد يكون كل ما نحتاج إليه تجاهل أحزاننا قليلًا ومحاولة سرقة لحظات سعيدة، هانئة تسمح لنا بإعادة اكتشاف أنفسنا من جديد فكل شيء زائل يا صديقي فابتسم 

_نهلة عادِل

تلك كانت مقتطفات سريعه من كاتبه المستقبل  ” قطرة الندي “

حبيبة قلبي عندي ليكي مفاجأتين  الاولي ان في دار نشر ‘…… هتنشرلك كتاب ب اسمك 

والمفاجأه التاتيه اني جيبتلك نتيجتك من الكنترول وبقيتي دكتوره المستقبل برضو 

ندي طلعت تجري علي مالك وحضنته 

ندي : ربنا يحفظك ليا ي احلي مالك ف الدنيا 

كان في متابع ف صمت سيف لما ندي جريت علي مالك مقدرش يتمالك نفسه وخرج بره البلكونه  وحاول يكتم دموعه بس في قطره خانته ….

وكان في عمر برضو مكنش مصدق نفسه وكان مفكر انه حلم وانع بيتخيلها لحد ما فاق وراح يتأكد انها هي 

عمر : ي انسه 

امل بتلف : قلبي …. اقصد ح الظابط 

عمر كتم ضحكته ب العافيه : اه ح الظابط 

امل : ف ايه انا عملت حاجه 

عمر : ممكن تليفون والدك 

امل : ليه عملت ايه 

عمر : سرقتي قلبي 

امل: افندم  ! 

عمر : لو سمحتي وقفتنا كده متنفعش اديني رقم والدك من سكات 

امل : حاضر 010……..

وبعدها عمر سابها ومشي 

ندي رجعت هي ومالك وشافت عمر وهو ماشي 

ندي : مش ده الظبوطه اللي كان بيراقب عليا 

امل : وهي ف عالم تاتي اه هو 

ندي : ايه يبنتي مالك هي السناره غمزت ولا ايه 

امل : ها اوي يبنتي 

ندي : اتقلي يبت مش كده كان عايز ايه .

امل : رقم ابويا 

ندي : لا دي غمزت فعلا شكلنا هنحضر فرحك قريب يا نصه 

امل : سيبك يعم … الف الف مبروك يروحي علي الكتاب والمجموع 

ندي بشك : انتي كنتي عارفه 

امل : ايوه مالك قالي امبارح 

ندي : كده متقوليليش 

امل : وتبقي مفاجأه ازاي 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عمر : سيف انت فين قاعد بدور عليك ايه اللي خرجك مش هتصدق شفت مين 

سيف : ها شفت مين 

عمر : حبيبة قلبي امل  واخدت رقم ابوها كمان 

سيف : بجد الف مبروك ربنا يتمملك بخير 

عمر : مالك ي سيف شكلك زعلان 

سيف ومعدش قادر يخبي : بعد مالقيتها مطلعتش ليا 

عمر : هي مين دي  اهدي ف ايه 

سيف : قطرة ااندي 

عمر : هو انت كنت بتحبها 

سيف : اه وياريتني م حبيتها 

عمر : اهدي لو ليك نصيب فيها هتاخدها 

حسااام من بعيد : سيييف يا سيييف 

عمر : حسام بينده ي سيف روحله يلا 

سيف : حاضر  هروح …. نعم ي حسام

حسام : تعالي عايز اعرفك ب صديق عمري … مالك 

مالك : نعم ي حسام 

حسام :  مالك ده صحبي اللي وقف جنبي ف الجيش وساعدني جدا 

سيف ده مالك صديق طفولتي وعمري كله 

سيف : تشرفت بمعرفتك 

مالك : الشرف ليا 

وندي جيت من ضهر مالك 

ندي : ابيه مالك … ابيه  يلا عشان نروح ..

حسام : مالك ي ندي مستعحله علي ايه ولا هتتأمري علينا من الوقتي 

مالك : سيبها براحتها ي حسام هي كل يوم هتكتب كتاب 

حسام : سيف احب اعرفك قطرة الندى كاتبة المستقبل اخت مالك 

سيف : ايه .. اخته احلف ي حسام 

حسام : مالك يبني ف ايه والله اخته 

مالك : ف ايه 

سيف : لو سمحت ي مالك ممكن كلمة علي جنب 

.مالك : حاضر 

سيف : ممكن ……. لو سمحت ارجوك اوعي ترفض 

مالك : علي خيرة الله طالما صاحب حسام ف انا موافق 

سيف : ممكن متعرفهاش 

مالك : ماشي براحتك 

سيف : طيب سلام انا همشي بقي 

امل : ندي مش ده الظابط القمور اللي كنتي بتكراشي عليه  

ندي : اه هو 

امل : بيعمل ايه مع مالك 

ندي : والله م اعرف يخبر بفلوس الوقتي يبقي ببلاش 

مالك : يلا عشان نروح 

ندي : ابيه هو سيف كان عايزك ف ايه 

مالك بخبث : سيف مين 

ندي : الظابط القمور اللي كنت واقف معاه 

مالك : قمور وبتعاكسيه قدامي 

ندي : اسفه ي ابيه 

مالك : تعرفيه منين 

ندي : كان من الظباط اللي راقبت علينا 

مالك : اه 

ندي : مقولتليش كان عايزك ف ايه 

مالك : وانتي مالك….. ولا حاجه 

ندي : نينينينينينيني … انت رجعت لعادتك 

مالك : يلا عشان لسه هنوصل امل 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعدها  بيومين 

نور الدين ( والد امل ) : امل 

امل : نعم. يبابا 

نور :  ف عريس متقدملك 

امل : عريس ايه يبابا ده انا لسه هخش جامعه 

نور : انا عارف بس هو ميتعيبش ومستعد  يستناكي 

امل : بس يبابا 

نور : مبسش انا اديته كلمه لو معجبكيش ابقي ارفضيه هو جاي بليل 

امل دخلت ترن علي ندي

ندي : قلبي كنت لسه هرن عليكي 

امل : انا متقدملي عريس 

ندي : هو ايه اصله ده هي موضه 

امل : ليه بتقولي كده 

ندي : انا كمان يستي  

امل : ومالك بتضحكي ومبسوطه 

ندي : مش مبسوطه ولا حاجه هعد معاه محبتوش هرفضه سهله ومش مستاهله 

امل : تصدق ي رايق فعلا  

ندي : يلا سبيها علي الله 

امل : ونعم بالله …. ماشي طيب سلام عشان نجهز 

ندي : هو جايلك النهارده برضو 

امل : اه وانتي كمان  شكلنا هنتجوز يسطا ولا ايه 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مالك : يلا ي ندي اخرجي قابلي عريسك 

ندي : لا انا خايفه … ( كانت اسد مش شويه قلبت قطه ) 

مالك : يلا يبنتي وقام مخرجها جامد 

ندي قعدت ومتوتره جدا وتقريبا  حفظت سجاد بيتهم من كتر ما هي باصه فيه .

ابو ندي : يلا يا مالك نسيبهم شويه 

…… : حلو السجاد ي قطرتي 

ندي : اتصدمت لما سمعت الاسم ده ورفعت راسها بسرعه 

ندي : ايه ده انت …. سيف 

سيف : ايوه ي قطرتي 

ندي : هو انت اللي كنت بتبعتلي 

سيف : اه انا وجاي الوقتي عشان اتقدملك ف متبخليش عليا بقطرة هتحييني وترجعني للدنيا 

ندي وشها احمر وبقيت زي الطماطم وحاطه وشها ف الارض ومش عارفه تتكلم 

.سيف ،بخبث : ايه مش موافقه 

ندي : هزت راسها جامد علامة النفي 

سيف متصنع الحزن … وانا مش هقدر اجبرك 

ندي : رفعت راسها بسرعه : لا موافقه وطلعت تجري علي اوضتها

سيف : قعد يضحك 

ابو ندي : ايه يبني ايه اللي حصل 

سيف : لا يعمي مفيش حاجه الخطوبه الخميس اللي جاي

ابو ندي : هي وافقت 

سيف : اه 

مالك : يلا ربنا يتمم علي خير .

ابو ندي : بس طبعا يبني مفيش جواز الوقتي انت عارف. ان كليتها  هتبقي 6 سنين( طب اسنان )  وهيكون بدري اوي انها تتجوز الوقتي 

سيف : فاهم يعمي وهستناها  ولو العمر كله 

ابو ندي : علي خيرة الله 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عمر وسيف  عملو خطوبتهم مع بعض وقعدو مخطوبين سنتين ملتزمين ب ضوابط الخطوبة وبعدها  كتبو الكتاب واتجوزو وهما لسه ف سنه رابعه. ( ندي وامل كانو فنفس الكليه ) 

يوم كتب الكتاب بعد قول الشيخ بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

ثم إلتفتت باسمةً وقالت: سبحانه يزرعُ القبولَ في القلوبِ؛ تُرى العيوب في عين الحبيبِ جمال، تصبح العين دفاء، والبسمةُ راحةً واطمئنان، ويصبحُ وجودك هو الحياة بذاتها لي.

_نهلة عادل

وكان ذلك اعتراف ندى الاول بحبها لكنه لم يكن يوما الاخير

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية موجتي الصغيرة للكاتبة مريم مصطفى.

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!