روايات

رواية حورية أخذت بيدي إلى الله الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيرين زكي

 رواية حورية أخذت بيدي إلى الله الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيرين زكي

رواية حورية أخذت بيدي إلى الله الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيرين زكي

رواية حورية أخذت بيدي إلى الله الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيرين زكي

-نغم فتحت عيونها الصبح لقت نفسها ف حضن سليم وهو لسه نايم حاولت تقوم وبصت للفون اللى جنبها والللى هو بتاع سليم تشوف الساعة ولقت مسدج من هايدى والفضول سيطر عليها ومعرفتش تمنع نفسها وفتحت المسدج ولقت ف هايدى بتقوله” كان أجمل يوم ف حياتى يا سولى وأخيرا…..
هتبقى ليا وف بيت واحد عشان نربي ابننا…عايزة اخرج معاك النهاردة يا روحى بس بصفتى خطيبتك…هستناك تكلمنى”
-نغم بتحط ايديها على بوقها وبتكتم وجعها وتبص لسليم وتبكى وبعدها بتروح الحمام وبتنهار ومش بتعرف تسيطر
على وجعها وتكلم نفسها……. طيب، اشمعنا هو انا ليه بحبه
ليه بحب اشوفه ليه عايزاه مبسوط ودايما بخير طيب بس
هو مش بيحبك يا نغم فوقى دى حامل منه يعنى كان عايزك
امبارح مجرد ليلة يتمتع فيها وبس زيك زى اى حد هو مش شايف حد ف الدنيا غير نفسه وبس…ومن غير وعى بتخبط أيدها ف المرايه تتكسر وتتجرح نغم وتبدأ تصرخ….
-سليم يصحى بفزع على صوت نغم ويبص حواليه مش بيشوفها فبيفهم أنها ف الحمام يخبط على الباب……
-سليم:- نغم فيه ايه افتحى الباب مالك انتى كويسه
-نغم بعياط:- مفيش حاجه اه انا كويسه متقلقش
-سليم:- كويسه ايه بس افتحى الباب واسمعى الكلام
-نغم بصريخ:- قولتلك مفيش حاجه مفيش سيبنى بقا
-سليم:- قسما بالله يا نغم لو ما فتحتى لأكسر الباب
-نغم وهى بتفتح الباب:- يوووه قولتلك مفيش مش بتفهم
-سليم بيبص لايدها المجروحة وبفزع بيشدها من دراعها…..
وبقولها.. لأ مش بفهم،،، اقعدى
-نغم:- اوعى ملكش دعوه بيا انا مش عايزه مساعده من حد وعايزه أخرج من هنا وسع
-سليم بعنف:- انا مش حد انتى مراتى ومفيش خروج واسكتى لحد ما أربط ايدك احسنلك
-نغم:-لأ مش هسكت هتعمل ايه يعني
-سليم من غير ما تكمل كلامها بيقرب ويبوسها من خدها…..
هعمل كدا ايه رأيك ولو مسكتيش هعمل كدا…..ويقرب منها أكتر تبعد نغم وف وسط كسوفها ووشها اللى احمر  تقوله:-
طيب خلاص اوعى….. بقلمي شيرين ذكى
-سليم:- تمام مش عايز بقا ولا كلمة لحد ما أداوى الجرح دا ويلا قوليلى حصل كدا ازاى
-نغم ف سرها:-بعد ما كسرت قلبي عايز تداوى جرح ايدى
وشويه وسليم بيخلص ويكون باصصلها وهى سرحانة
-سليم:- مش هتقوليلى جرحتى ايدك ليه
-نغم من غير ولا كلمة بتاخد بعضها وتطلع من الأوضة وتسيب سليم ف حيرته اللى شوية وبيقطعها دخول
نرمين……
-نرمين:- صباح الخير يا سليم
-سليم:- صباح النور يا نونا تعالى
-نرمين:- كنت عايزه اتكلم معاك ف موضوع ياسليم
-سليم يبوس أيدها:- يا حبيبتي انتى تقولى اللى عايزاه
-نرمين:- سيرين هتسافر تانى ياسليم
-سليم:- تسافر عشان ايه دا كله
-نرمين:- حياة مش عايزه تعيش هنا ولحد دلوقتي محدش عارف حصلها ايه خلاها بالشكل دا وهى مش عايزه تتكلم
-سليم:- طيب نحاول معاهم تانى وانا هتكلم مع حياة
-نرمين:- مش هتستفاد حاجه لان كلنا حاولنا من غير فايده
المشكله دلوقتي أن سيرين مش بس هتسافر هى وحياة بس دى كمان عايزه تاخد نغم معاها
-سليم بفزع:- تاخد نغم بتاع ايه وازاى يعنى لأ مستحيل
-نرمين:- بس نغم كمان عايزه كدا ياسليم واحنا كلنا عارفين
حياتكم مع بعض عامله ازاى وعارفين انكم مش زوجين زى اى اتنين …… بقلمي شيرين ذكى
-سليم:- لا يا ماما لأ انا بحب نغم وهى كمان بتحبنى ومستحيل اخليها تسافر وتسبنى لأ
-نرمين:- مهى لو بتحبك مكنتش وافقت لما مامتها قالت لها تسافر معاهم وانت يا سيلم من الأول مش بتحبها فالأحسن
تطلقها وتسيبها
-سليم:- أطلقها….أمى انتى بتقولى ايه انتى عايزانى اطلق نغم لأ لأ دا مستحيل انا بحبها
-نرمين:- بس هى مش عايزاك يا سليم
-سليم:- لأ عايزانى وبتحبنى…..وسابها ف الأوضة وبغضب خرج وقفل الباب وراه ونرمين بتبتسم”يا ترى ليه”
-بينزل سليم تحت وبيدور على نغم ف كل حتة زى المجنون بس مش بيلاقيها بيخرج برا وبيلاقيها ف الجنينة قاعدة ف وسط الخضرة وبتلعب فيها وسرحانة
-سليم بغضب:- نغم نغم
-نغم بتلتفت تبصله وبتتجاهله ومش ترد
-سليم غضبه بيزيد ويقرب منها ويمسكها من دراعها…هو انا مش بكلمك
-نغم:- عايز ايه يا سليم…. ودراعها بيوجعها
-سليم:- عايزك انت افهمى بقا والله بحبك،،،هو انت بجد هتمشى عايزه تسافرى يا حورى عايزه تسيبينى،،،هموت والله من غيرك  كدا
-نغم بتبصله:- سليم سيب ايدى بتوجعنى
-سليم:- وانا كمان موجوع ردى عليا انتى عايزه تمشى…
-نغم بدموع بتبصله:- ايوا همشي يا سليم همسي عشان ترجع لحياتك عشان تربي ابنك…
-سليم سمع الكلمة ووقف مكانه منطقش ونغم اتحركت بعيد عنه كام خطوة وشويه بيلاقوا صوت عالى من الفيلا…..
-سيرين بتعيط يعنى هتكون راحت فين انا دورت عليها ف كل مكان ومش لاقيها
-نرمين:- يا سيرين أهدى مش كدا يمكن بس تكون مخنوقه شويه وخرجت تشم هوا وشوية وهترجع
-سيرين بوجع:- وربي تعبت انا مش هستحمل يضيعوا منى الاتنين بعد كل اللى عملتوا وضحيت بعمرى كله عشانهم
-عبدالله:- لأ مش هيضيعوا منك ولا حاجه ونغم لازم تعرف الحقيقة بقا وتعرف كل اللى عملتيه عشانهم ويبدأ عبدالله يتكلم…..ف الماضي والد عبدالله اللى هو جد نغم وحياه وسليم مكنش بيحب سيرين وكان عايز يجوز والد نغم لواحده تانيه من بلدهم بس خالد كان بيحب سيرين واتجوزو فعلا بس أبوه ميأسش أنه يتخلص منها خاصه بعد ما خلفت بنتين تؤام وهو مكنش عايز بنات وعشان كدا عملها قضية وحاول ابنه يخليه يتنازل عنها ووافق بس كان شرطه الوحيد أنه يطلقها ويسبلها البنات وف الوقت دا سيرين جالها فرصه شغل بره بس خالد مرضيش يسافر معاها وقال إنه مش هيسيب بلده ووقتها زاد الجدل بينهم وقررت سيرين تسافر لوحدها وتاخد البنات معاها وفعلا استعدت وسافرت بس ف رحلتها اكتشفت أنه أخد نغم وان مش معاها غير حياة….وتكمل هى
-سيرين بدموع وقتها كنت هتجنن يا نغم وقررت انى ارجع مش هسافر مكنتش اقدر اسيبك بس لقيت رساله جنب حياة وكانت من جدك لانه عرف انى هسافر وعرفت منها أنه اخدك وهددنى لو فكرت ارجع هياخد منى حياة كمان ويسجنى….
ف الوقت دا مكنش فيه قدامى حل غير انى أخد حياة ف
حضنى وأفضل أبكى وسافرت ألمانيا وقاعدنا هناك خمس سنين وكانت حياتى كلها عبارة عن الشغل وحياة وبس….
بعدها انتقلت لشغل ف دمشق وفضلنا هناك،،،تبص سيرين لنغم وتقول…انا عمرى ما اتخليت عنك يا نغم أنا كنت يتعذب على فراقك كنت كل ما أبص لحياة وهى بتكبر قدام عيني يزيد وجعى عليكى وعلى بعدك بس مكنش ينفع ارجع…….
-بتنهار سيرين وبتجرى عليها نغم ولأول مرة تقول:- ماما أهدى عشان خاطري وتحضنها….
ف مكان تانى عند عمرو وتيم_________________________
-بيدخل واحد ويقول:- البنت جت برا
-عمرو:- خليها تدخل ويبص لتيم ويقول:- اجهز يا بطل عشان تدفع تمن لعبك مع عمرو الدسوقي عصفورتك وصلت
-تيم:- لو قربت منها يا عمرو قسما بالله لأدفنك صاحى
-عمرو بيضحك بسخرية:- ابقى ورينا شطارتك…بتدخل حياه ويتكون هتموت من الخوف بس بتتظاهر أنها قوية
-عمرو:- حمدلله على سلامتك يا حلوة كدا تسيبنا وتمشي
-حياة بتبصله بغيظ وف سرها:- لك يا الله هادا الأجدب تانى ما راح نخلص منه
-عمرو:- بتقولى حاجة يا اسمك ايه
-حياة:- ما عمقول شي هى أنا ما اتكلمت
-عمرو بيجيله تليفون وبيخرج وواحد من الرجالة بيربط حياة جنب تيم
-تيم:- انتى اللى جابك هنا انتى مجنونه
-حياة:- انا مجنونة والله الحق عليا اجيت بساعدك متل ما ساعدتنى انت من قبل هاديك المرة الماضيه
-تيم:- يا شيخة اتنيلى تساعدينى ايه دا احنا هنتنفخ
-حياة:- شو نتنفخ…..”الشعب المصري ف التفاهة معندوش ياما ارحمينى هيجنن البت”????????????????????
-تيم:- لا متاخديش ف بالك اقعدى  واسكتى
#flash_back
-حياة كانت قاعدة ف اوضتها  وجتلها مسدج بصورة لتيم وهو بالشكل دا ومكتوب معاها لو مش عايزاه يموت تعالى
العنوان دا******
-حياة لما شافته ف الوضع دا قلبها وجعها وهى نفسها مش عارفه ليه فقررت أنها تساعده بس كانت عارفه انها مش هتعرف تتصرف لوحدها وفعلا طلبت من حد يساعدها…
-غيرت حياة لبسها ونزلت من غير اى تفكير وراحت المكان اللى قالها عليه وهناك…..
#back
-عمرو بيرجع ويقول:- مكناش تعرف أن تمنك غالى كدا يا حلوة وبيندفع فيكى بالملايين ويقرب منها ويحط ايده على
وشها ويقول:- بس بصراحه تستاهل والله
-نغم بتبعد:- لك انت مجنون بعد ايديك هدول عنى ما بتعرف شو يساوى فيك انا
-عمرو:- يعنى هتعملى ايه ويقرب ويلمسها تانى
-بتعضه حياة  وأيده بتجيب  دم وتقول…لك هيك بدى ساوى
-عمرو بيتألم ويبعد ايده ويقول…دا القطة بتخربش كمان
-حياة:- جرب تقرب عليا وشوف شو راح ساوى انا
-تيم:- ما تتفراعنيش اوى كدا عشان بتعضى يا حجة
-حياة:- لك سكر تمك شوى ما فى منك فايدة انت بس بتحكى
-تيم:- دا انا طيب ي  ورينا هتعملى ايه
وبتلتفت حياة وتلاقى واحد فكها وقامت وقربها من عمرو وماسك أيدها
-عمرو:- قولتيلى انك بتعضى وتخربشي كمان طيب يلا ورينا بقا ويقرب منها يمزع الدريس بتاعها ويزقها على الأرض
-حياة بتصرخ من الوجع وعمرو بيقرب منها بس بيلفت نظره علامة ف دراع حياة
-بيبعد عمرو ويقوم بفزع ويفتكر……
&ف الماضى من سنين&
-عاااا????????????يا عمرو عمرو تعالى الحقنى
-مالك ياقلب عمرو فيه ايه بس
-خدت عروستى انت جبتها ليا صح
-اه يا قلبي صح استنى بس…نغم  دى مش لعبتك دى بتاعت حياة يلا هاتيهاهاتى
-نغم:- لأ لأ هى بتاعتى
-عمرو:- لأ مش بتاعتك اسمعى الكلام يا نغم
-عاااا????????????يا ماما ماما
-فيه ايه يا نغم بتعيطى ليه….بتشاور على عمرو
-سيرين:- فيه ايه يا عمروا اخواتك مالهم وليه بيعيطوا
-عمرو:- يا ماما انتى بتدلعى نغم وكدا مش هينفع
-سيرين:- يا سلام بقا اللى بتدلع نغم ولا انت اللى بتحب حياة اكتر …. كام مرة يا عمرو اقولك متفرقش بينهم….
-عمرو:- يا ماما افرق بينهم ايه بس انتى عارفه انى بحبهم الاتنين بس حياة هى قلبي اصلا
-سيرين:- اه منا عارفه وجنانك وصلك لدرجة أنك تعملها علامة ف دراعها بالشكل دا تفضل العمر كله عشان تعرف تميزها عن نغم صح
-عمرو:- يوووه يا ماما بقا انتى لسه فاكرة
-سيرين:- خد بالك يا عمرو أنهم بيكبروا هما مش هيفضلوا صغيرين فبلاش تميز  ف حبك ليهم يا حبيبي عشان كدا
هيكرهوا بعض من غيرتهم عليك
-عمرو:- حاضر يا ماما انتى تؤمرى يا قلبي…….
باك*********************************************
-بيفوق عمرو من تفكيره على صوت حياة وهى بتتألم من الخبطة وهو بيحس بأنينها…
-بيقرب عمرو من حياة ويبص لها ويبص لدراعها وقال:- انتى اسمك ايه
-حياة بخوف ورعشة:- اسمى…اسمى حياة
-عمرو وهو بيخبط ايده ف الحيطة …. لأ لأ مستحيل
-تيم بيقدر أنه يفك نفسه وبيقوم ويهجم على عمرو…….
-الكل ف البيت متوتر ومحدش عارف حياة فين ولا حصلها ايه وشويه وبيرن الجرس وبيتفتح الباب يلاقوا هايدى وأبوها…”جايين ينيلوا ايه دول مش وقتهم خالص”…..
-ياترى جايين ليه ويا ترى ايه العلاقه اللى بتربط عمرو بنغم وحياة ويا ترى نغم هتسافر ولا لأ والزفته هايدى هتتكشف ولا لأ وازاى عمرو يكون اسمه عمرو الدسوقي وكذلك هايدى اسمها هايدى الدسوقى…..عكتلكم الدنيا صح????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!