Uncategorized

رواية شمس الحياة الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم فيروزة

 رواية شمس الحياة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل الثاني عشر 12 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل الثاني عشر 12 والأخير بقلم فيروزة

بعد اسبوع ….
النهارده كتب كتاب يونس علي شمس …وحسام علي هنا …
الماذون لسه هيتكلم دخلت حياه وقالت انت هتجوزها يا يونس …
يونس …ايه السوال الغريب ده يا عمتي اكيد هتجوزها …
حياه …قصدي من غير متاخد رأي… مش انا ام العروسه …
يونس ….قصدك ايه يا عمتي …
حياه …قربي مني يا شمس …
شمس بصيت لهاشم …اروح يا بابا ….
هاشم …روح يا حبيبتي…
شمس قربت من حياه ويونس قام معها كان خايف علي شمس منها …
اول ما شمس قربت من حياه ….حياه حضنت شمس جامد وبقيت تعيط جامد ..شمس بقيت تعيط هي كمان مع امها …يااااا علي حضن الام وحنان الام …واللي يجي من آلام …حتي لو بعد قسوه سنين في الاخر هي امك اللي اديتك الحياه …
حياه بقيت تبوس علي ايد شمس … سامحيني يا شمس …انا السبب في كل اللي حصلك ده سامحيني يا بنتي وبقيت تعيط جامد والكل كان حزين عليها وعلي شمس ……
حياه …انا عرفت غلطي يا شمس ابوس ايدك سامحيني…انا غلطت في حقك عمر كامل …وبقيت تعيط جامد …يونس قرب منهم ..
يونس ….كفايه عيط بقااا احسن هعيط انا كمان …وبعدين كفايه يا عمتي ينفع العروسه تعيط يوم فرحه كده ????…
حياه وهي يتمسح دموعها …لا ما ينفعش …يلا يا حبيبتي اقعدي جمب عريسك …يلا يا سيدنا اكتب كتب بنت عمري علي ابن الغالي …
شمس بدموع …بجد انا بنت عمرك بجد انتي بتحبيني بجد …
حياه حضنتها تاني …ايوه انتي بنت عمري …نتكلم بعد الفرح …
يونس …ايوه الله يسترك ????…انا عايز اتجوز ????❤️…
ام يونس …اهدي يا بني هتجوز ????…
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ❤️✨..
لوووولوووولي لوووولوووولي …
حياه …مبروك يا شمس …مبروك يا يونس ….
ابو يونس مبروك يا ولاد …
ام يونس حضنت يونس وبعدين شمس …مبروك يا حبايبي…
هنا …مبروك يا أبيه مبروك يا شموسه…
حسام …مبروك يا حلوين عقبالي يلا سيدنا اكتب ….
هاشم قرب من شمس وحضنها جامد …مبروك يا فرحت عمري مبروك يا بنت قلبي وحياتي .. والدموع نزلت من عيونه …مبروك يا عمري اللي جاي وعمري اللي فات من غيرك ماكنتش عايش مبروك يا حبيبتي…مبروك يا يونس خد بالك منها عارف لو في يوم جات زعلانه منك هطلع روحك في ايدي..
شمس بضحك …بجد يا حبيبي …
هاشم ….بجد يا قلبي …
يونس …بجد ايه انتي موفقه أنه يطلع روحي???? …
شمس …وانت ينفع تزعلني ????…
يونس كان لسه هيتكلم بس حسام اتكلم قبله…
حسام …يلا نكتب الكتاب ولا اعيط ????????…وبعدين كفايه محن بقي ????????…
يونس …لا يلا …وبعدين احنا محن…حسابك معايا بعدين ????…
حسام…احنا اسفين يا ريس ????????…
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ❤️✨
لوووولوووولي …
شمس حضنت هنا مبروك يا قلبي …مبروك يا حسام …
يونس حضن هنا …مبروك يا حبيبتي….
وام يونس حضنت هنا وحسام …مبروك يا حبايبي…
حياه …مبروك يا هنا …مبروك يا واد يا حسام ….
حسام….. واد مين بس انا كبرت ????????..
حياه …لا لسه صغير في نظري???? …
ابو يونس …مبروك يا قلبي..مبروك يا حسام خد بالك منها…
هاشم …مبروك يا حبايبي…
وابتدا الفرح …
وكان فرح جميل جدا ….
وكان يوم من اجمل ايام العمر ….لشمس ويونس ..وهنا وحسام …
بعد الفرح مخلص والكل ماشي فضلت شمس وحياه ويونس وهاشم وام يونس وابو يونس….قدام القاعه …وهنا روحت هي وحسام علي بيتهم علشان يبدأوا حياه جديده …
شمس …انا عايز افهم كل حاجه قبل مابدا حياتي الجديده مع يونس …
يونس …وقت تاني يا حبيبتي ….
شمس …لا انا عايزه ابدا النهارده من جديد في كل حاجه …كاني اتولدت من جديد….
هاشم ….ليكي حق يا بنتي …
حياه …انا هقولك …
فلاش باك قبل الفرح بيوم …
هاشم …انا لازم اروح ليها واتكلم معها لازم تجي وتحضر مع بنتها …لازم …
ابو يونس. ..تعال نروح مع بعض …
راح ابو يونس مع هاشم لحياه …
حياه …جاين ليه …وانت يا اخوي جيب معك الإنسان ده ليه …
هاشم …قلبك اسود اوي يا حياه .. ده انا اللي مفروض اكرهك علي اللي عملتيه مع شمس …
حياه …بنت مكنتش عايزها وقررت انها تبعد عني علشان ابدا حياتي من جديد …
ابو يونس …علي اساس انها لعبه …هترميها وتجيبي غيرها عادي …هو انتي ايه قلبك حجر ولا اقولك انا انتي انسانه بلا قلب…
حياه …انا انسانه بقلب ..وعملت كده علشان حب
يت …
هاشم …وبنتك زنبها ايه في كل ده ….
حياه …زنبها أنها بنتك ….
ابو يونس …بنتو لوحدو …دي حته منك …واول فرحتك …ازاي تعملي فيها كده …ازاي ..انا هقولك علي كل اللي بنتك عشيته بسببك ولو ده يرضيكي …مش هتشوفي وشي تاني …
حكي ابو يونس كل حاجه من أول لما يونس شاف شمس …وحكي كل حاجه حصلت مع شمس ويونس بتفاصيل. ….
هاشم بدموع …شوفتي عملتي ايه في بنتك …شوفتي انانيتك عملت ايه فيها شوفتي قلبك عمل فيها ايه …
حياه بدموع ….ياااا بقي كل ده حصلها بسببي …
ابو يونس …فكري وبكره فرحه لو قلبك رق تعالي وخدي بنتك في حضنك …لانها امنيه حياتها انك تخديها في حضنك …
حياه …هاشم سامحني…
هاشم …اللي بيسامح ربنا ….
حياه بس واديني جيت بعد مافكرت ورجعت لعقلي وقلبي …
سامحيني يا شمس سامحني يا هاشم …
شمس حضنتها …مسامحكي يا امي ….
هاشم …وانا مسامحك علشان بنتي …
يونس .. مش يلا بقي …. يا شمس…
شمس …يلا …
بعد شمس ويونس ما سلموا علي الكل راحوا بيتهم علشان يبدأوا حياتهم مع بعض .. 
يونس شال شمس …
شمس. ..لا نزلني وشلني علي ضهرك …واجري بيها …
يونس …انتي هتفضلي صغيره كده …الشيله دي رومانسيه…
شمس …بقولك ايه انا مليش في الرومانسيه شيلني زي مانا عايزه …
يونس …حاضر …تعالي يااخرت صبري …
يونس شال شمس علي ضهرو ….
شمس بقيت حضنه يونس …انا بحبك يا يونس . .
يونس ….وانا كمان يا قلبي …
واصلوا لشقتهم ….ويونس نازل شمس …
شمس داخله الاوضه …تصبح علي خير بقي يا حبيبي…
يونس مسكها من فستانه …بتقولي ايه …ده النهارده يوم فرحان انتي فاهمه الجواز غلط تعالي هنا …
شمس جريت وقفلت الباب …وغيرت هدومها وخرجت …
يونس بصدمه…..ايه اللي انتي لبسه ده يا شمسي …يخربيت اللي فهمك الجواز غلط …تعالي هنا …
شمس بكسوف …ليه يا حبيبي …
يونس …انتي لبسه بيجامتي..ليه يا ماما امال فين الهدوم اللي انتي جيبهم انتي وهنا …اوعي تكون هنا كمان هتلبس زيك ….يبختك يا يونس ….
شمس بضحك …اكيد ????????….
يونس …حسبي الله تعالي طيب …
شمس قربت من يونس و صلوا  علشان يبدأ حياتهم بي بركه ربنا ….وبعد الصلي يونس داخل هو شمس الأوضه …
يونس بيقرب من شمس …. حبيبتي اقلعي البيجامه…..
شمس ….ليه وبعدين عيب اقلع قدامك …انا بتكسف …وكنت هتجري بس يونس مسكها…
يونس قرب منها وباسها……عيب مين يا حاجه تعالي اقولك هنا ده اليوم اللي مستنيه من يوم ما عرفتك ❤️????(وهنا تسكت فيروزه عن الكلام العيب ده ونسيب يونس يعيش حياتو مع شمس اللي نورت حياتو????❤️ )….
عند هنا وحسام دخلوا شقتهم…..
حسام كان شايل هنا …نورتي بيتك وقلبي يا حبيبتي ….
هنا… نزلني يا حبيبي …وبعدين انتي اللي نورت قلبي …
حسام باس هنا ودخلوا اوضتهم (وهنا تسكت فيروزه عن الكلام العيب ده …❤️????نسيبهم بقي علشان عيب ????????)
بعد مرور تسعه اشهر ….
شمس …الحقني يا يونس انا بموت وانت في الشغل ولا همك …حسبي الله …
يونس …ليه كده بس يا حبيبتي …انا جاي اهو …
خرج يونس وراح لشمس …لقه شمس هي وهنا …الاتنين هيولدو في نفس اليوم ….
داخل يونس اوضه شمس وهنا …
يونس …عمله ايه يا قلبي …
شمس بتصرخ …حسبي الله فيك يا يونس انت اللي عملت فيه كده …اااااه منك الله …
يونس ….ليه بس يا حبيبتي…اهدي وان شاء الله خير . …
هنا …انت اللي عملت كده فيه يا زفت …
حسام …شوف اختك يا يونس من حبيبي لزفت …
يونس …اخرس يا زفت …
الكل كان مبسوط بيهم.    …
بعد ساعه خرجوا الاتنين من العمليات وكل واحده معها البيبي…
شمس جبت موسي …..
وهنا جبت فاطمه ….
الكل بارك ليهم …وكانوا فرحانين ليهم اوي …
يونس …عامله ايه يا قلبي …
شمس ….بخير يا حبيبي …
حسام …عامله ايه يا حبيبتي…
هنا …بخير يا قلبي…
بعد مرور عشر سنين…
موسي تعالي هنا يا فاطمه قولتلك ميت مره اوعي تكلمي حد غيري ولا تلعبي مع حد غيري فاهمه …
فاطمه فاهمه بس هو اللي جاه يلعب معايا …وانت مكنتش موجود ….
يونس …شايفه ابنك يا شموسه ????…
شمس بتضحك …ايوه طلع زي أبوه???????? ….
هنا .. ابعد ابنك عن بنتي ????????…
حسام مسك موسي  …ابعد ياض عن بنتي احسنلك????…
موسي …سيبني يا عمي انا بحب. فاطمه وعايز اتجوزها …تقبل بيه????????… .  
فاطمه .. اقبل اتجوزك ????❤️…
موسي مسك ايد فاطمه وطلعوا يجرو …
كلهم ضحكو علي العيال الصغيره….
شمس …يونس عايزك تشيلني …
يونس …طيب اولدي الاول وبعدين اشيلك .. 
شمس بدموع …انت مبقيتش تحبني . ….
يونس قرب منها وشالها…..
شمس حضنتها….تعرف انا بحبك ليه يا يونس …
يونس …ليه يا قلب يونس …
شمس …علشان انت ونسي. …وفيك تجتمع تفاصيل حياتي …انا من غيرك كنت ميته…..انت وجودك يعني الحياه …انت ونسي وحياتي ❤️????…حبك يا ابو موسي???????? …
يونس …حسبي الله ابو موسي مين بس قولي يا يونس  ????????…بس والله بحبك قد النجوم اللي في سماء بحبك …بحبك …الحب كلمه شويه علي اللي حاسس بيه من نحيتك …بعشقك يا شمس الحياه …..
شمس باعلي صوته …بحبك يا ونسي بحبك يا عمري …بحبك يا نور حياتي.❤️????…
يونس …لقد خلقت من اجلك
يا اميرتي …حتي اجعلك اميره في مملكتي …أنها مملكه القلوب يا حبيبتي ❤️????…
شمس …حبك ولاه❤️????….
يونس …وانا عايش علشان حبك ❤️????….
م
(الحب كنز❤️???? )
(الحب حياه❤️????)
(الحب هدف❤️????)
(الحب ثقه❤️????)
(الحب عفو❤️????)
(الحب يعني الحياه مع رفيق دربك حتي اخر نبضه❤️????)
(الحب اختيار❤️????)
(الحب بكره واللي جاي بس للحب❤️????)
(الحب امل❤️????)
(الحب امان❤️????)
(الحب تسامح ❤️????)
(تجتمع تفاصيل الحياه في الحب ❤️????)
النهايه …
بس مش دي النهايه لحياه يونس وشمس دي البدايه…..
ودي بدايه جديده للكل لشمس ويونس …وهنا وحسام .. وفاطمه وموسي …
انتهت الحكايه
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى