Uncategorized

رواية عشق حياة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة

 رواية عشق حياة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة

رواية عشق حياة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة

رواية عشق حياة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة

خرج كنان كي يأتي لحياه بورود فهو يعرف أنها تعشق الورد دون أن يأخذ باله من الذي يصوب اتجاهه بسلاح أطلق الرجل طلقه في وقت إتيان حياه بضحك ومرح وهي تقول كنونتي حياتي انا جبت كل دوووول دون أن تأخذ بالها من الذي أطلق رصاصة لاتجاههم هما الاثنان ..
ولكن الطلقه استقرت بالقرب من قلب حياه .
كنان بصدمه وصرااااخ : حيااااااااااااااه
حياه وقعت فاقده الوعي ووقع حولها الاشياء التي اشترتها والورد الذي اتي به كنان من أجلها فهو وقع من يده عليها .
كنان بصرااخ : اسعااااف حد يطلب الاسعااااف بسرعه وظل يكتم في الدم لها بدموع وهو يقول : مش هسيبك تروحي مني مش هتسيبني فاهمه مش هتسيبني انا ماصدقت لقيتك ماصدقت افرح انتي متعرفيش غلاوتك عندي مش هسيبك تموتي يا حيااااه فاااااهمه مش هتموتي وظل يكتم في الدم لها حتي أتيت سياره الاسعاف وحملوها واسرعوا باتجاه المستشفي .
وبعد مده قليله وصلوا المستشفي وكنان يصرخ بكل من بها ويقول : جهزوا اوضه العمليات بسرعه احسن طاقم اطباء هيدخل معايا يلا مفيش وقت ، فكل من المستشفى أخذ يركض لكي يجهزوا غرفه العمليات والدكاتره الذين سيدخلون بها فكل من في المستشفي احب حياه وبراءتها وطفولتها .
وبعد خمس دقائق بالظبط كانت حياه في غرفه العمليات ومعاها كنان الذي لا يقدر علي الوقوف وهو يراها هكذا .
دكتور اخر : دكتور كنان حضرتك مش هتقدر تعمل العمليه ممكن تخرج واحنا هنكمل .
كنان بخوف : لا لا انا هعمل العمليه انا هنقذها مش هخليها تبعد عني و بداو في العمليه التي ظلت خمس ساعات متواصله وهم يحاولون أن ينقذوا حياه ولكن الطلقه مرت بالقرب من القلب فكانت في مكان خطيرررر .
بعد خمس ساعات انتهوا من العمليه وأخرجوا حياه الي غرفه العنايه المركزه فهي لازالت بين الحياه والموت فقد كان قلبها يقف في العمليه ولكن كان كنان يحاول معه مره واثنان وثلاثه ويجعله ينبض ثانيه كل من كان مع كنان في العمليه ليس لديهم امل 1 في المئه بأن تعيش فهي حاله خطره جدااا.
كنان وهو يخرج من غرفه العمليات بدموع علي وجهه وصدمه جلس علي اقرب كرسي وهو لا تحمله قدميه علي الوقوف اتي إليه احمد الاسيوطي بسرعه و بذعر وخوف علي حفيدته .
احمد الاسيوطي بخووف وقلق : ايه اللي حوصل يابني حياااه فين .
كنان ظل صامت وشارد يتذكر شكل حياه وهي غارقه بالدماء بين يديه .
احمد الاسيوطي وهو يهزه بعنف : ايه اللي حوصل يا كنان بني فيييين الامانه اللي امانتك عليها وين يا ابني ااتكلم.
كنان ظل صامت كما هو شارد ودموعه تسيل فقط ولا يتحدث .
احمد الاسيوطي بعصبيه : رد بقا ايه اللي حوصل لبتي بتي فين يا كناااان وظل يهزه.
كنان بشرود وخوف : حياااه حياااه انا لازم أنقذها مش هخلي حاجه تبعدني عنها بعد ما لقيتها مستحييييل .
احمد الاسيوطي بغضب : طب هيا فين يا ابني بتي فين انا جلبي حرجني جوووي عايز اشوف بتي وجلس علي كرسي فقدميه لم تعد تحملاه.
كنان بدموع : ادعيلها ونبي ادعيلها أن شاء ربنا هيتقبل دعاءاك ودعاءي بس ادعيلها والا اقولك تعالي نقوم نصلي وندعي أنها تقوم بالسلامه .
احمد الاسيوطي بدموع : يلا نجوم ندعي لبتي هي مش هتبعد عني بعد ما لجيتها ده هي اللي فضلالي من ريحه الغاليه .
وقاما الاثنان وذهبا الي الجامع وصلي وظلا يدعيان .
كنان وهي يدعي بدموع : يااارب انا فرحه لما لقيتها متاخدهاش مني يااارب اني ما صدقت لقيتها هي اللي عوضتني عن كل حاجه ف حياتي يااارب هي اللي خلتني ارجع كنان القديم تاني واضحك معاها يااارب متاخدهاش مني يااارب انا بجد محتاجه في حياتي وظل يدعي كثيرا .
احمد الاسيوطي بدموع : ياااارب انا ما صدجت لجيت حفيدتي انت عالم بحالي من يوم ما بتي مشيت يااارب انا عمري ما ظلمت حد يااارب احفظلي حفيدتي ده هي اللي فضلالي وظل يدعي .
وبعد مده قاما الاثنان وذهبا الي المستشفي .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر الشناوي ليلا .
ثريه وهي تكلم احد علي الهاتف وبغضب : ازاي ده يحصل يعني الغبي معرفش يصيب كنان .
الشخص : في بنت كانت معاه وهي اللي اتصابت مكانه ودلوقتي بين الحياه والموت .
ثريه بغل : في داهيه البنت انا كنت عايزه كنان يجي.
الشخص : ماهو لو البنت ماتت اكيد هيجي ومش هيكمل .
ثريه بتفكير : تصدق لو البنت دي ماتت هيجي بس هي منين البنت دي .
الشخص : هي متدربه عنده وعايشه في القاهره بس في شخص معاه من هناك بيقول أنها حفيدته .
ثريه : يعني هتندفن فين ماهو اكيد هيجي معاهم وهما جايبنه مايته.
الشخص : ابوها هنا فأكيد هتندفن هنا.
ثريه بغل : يبقي هيجي خلاص ماشي ولو عرفت ايه اخبار جولي وخلي الراجل بتاعك هناك .
الشخص : ماشي . وقفل معاها وتركها تخطط بشر .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في الشركه المعز صباحا
وعد هي تنظم ملفاتها وتنظر الي منار وسجده : الشركه امانه معاكم لغيت ما ارجع .
منار وسجده : حاضر
وعد : منار انا هعمل توكيل لسجده لغايه ما اجي اي امضي عايزها سجده تمضي عليها تمام .
منار : تمام .
وعد : وانتي يا منار هتنزلي تبصي علي الشغل تحت وتراجعي الملفات مع سجده ، سجده متمضيش علي ملف غير لما تكونوا انتوا الاتنين مراجعينه ومبلغني بيه .
منار وسجده : تمام .
وعد بهدوء : انا مطمنه علي الشغل والشركه في ايدكوا انتوا الاتنين مش صحابي بس لا انتوا اخواتي .
سجده ومنار وهم يحتضنوا وعد : هتوحشينا كتييير يا وعد .
وعد : وانتوا ولله هتوحشوني كتير خلي بالكم من نفسكم ومن عشق وماما لغايه ما يجوا عندي .
سجده منار: في عنينا متخفيش .
وعد : هقوم انا امشي دلوقتي عشان اجهز الشنط عشان اسافر .
سجده : هتسافري في طيارتك الخاصه والا طياره عاديه .
وعد : لا هسافر في الطياره الخاصه عشان في حراسه جايه معايا بامر فوفا هانم .
سجده بضحك : احسن خليها تضغط عليكي عشان انتي مبتسمعيش الكلام .
وعد : انا اقدر احمي نفسي وانتوا عارفين ، بس انا عايزه اخد الحراسه عشان فوفا تطمن و عشان هيكون هناك رجال اعمال مش عايزهم يفكروا اني سهله لا عاوزاهم يخافوا مني ساعه ما يسمعوا اسمي يترعبوا عشان يعرفوا مين هي وعد المعز .
سجده : ماشي بس انا هاجي معاكي اوصلك .
منار : وانا هخلص الشركه واجي وراكم اودعك قبل ما تمشي .
وعد : ماشي . وتركتهم وذهبت هي وسجده وظلت منار في الشركه….
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في مستشفي الصعيد الحكومي صباحا
في مكتب كنان .
شاكر وهاني وهما يدخلان بخوف : صحيح اللي سمعناه ده يا داكتور .
احمد الاسيوطي وهو جالس بتعب وإرهاق : ادخل يا هاني انت وشاكر اجعدو .
هاني : ايه اللي حوصل يا ابوي اللي احنا سمعناه ده بجد .
شاكر بخوف : طب حياه كويسه حصلها حاجه يا ابوي .
احمد الاسيوطي : اللي حوصل اني هيا دلوقتي في العنايه ولسه مش عارفين حاجه الداكتور اهو معاي من امبارح .
هاني : ايه اللي حوصل يا داكتور ومين عمل إكده جول .
كنان بغضب علي نفسه : انا معرفش اللي حصل بالظبط بس هو مره واحده ده كله حصل مره واحده انا مقدرتش احافظ علي الامانه اللي معايا انا مقدرتش احميها كل ده بسببي انا .
احمد الاسيوطي : اهدا يا ولدي انت ملكش ذنب ده قضاء ربنا .
هاني : جولي يا داكتور ايه اللي حوصل بالظبط احكيلي .
كنان : اللي حصل
فلاش باك
انتهت حياه وكنان من العمليات.
وذهبوا وتناولوا الطعام وسط ضحك حياه وفرحه كنان بها .
بعد ان انتهوا من تناول طعامهم .
كنان بضحك : بقا تقوليلي كل واحد ليه اتنين يا نصابه .
حياه بضحك : ما انا بحسك مش قادر فبسعدك يا كنونتي .
كنان بضحك : اكبر نصابه ولله بس بموت فيها .
حياه بضحك : طب يلا نروح نجيب الشكولاته .
كنان بضحك : يلا اكبر نصابه بس هناكلها في بيت جدك ماشي عشان منتاخرش .
حياه بابتسامه : حاضر .
وذهبوا واشتروا شكولاتات وحلويات لهم .
كنان حياتي هجيب حاجه من المحل اللي جمب هنا وانتي شوفي لسه عايزه ايه وهاتيه انا سايب الحساب مع الراحل ماشي .
حياه بابتسامه : حاضر .
خرج كنان كي يأتي لحياه بورود فهو يعرف أنها تعشق الورد دون أن يأخذ باله من الذي يصوب اتجاهه بسلاح أطلق الرجل طلقه في وقت إتيان حياه بضحك ومرح وهي تقول كنونتي حياتي انا جبت كل دوووول دون أن تأخذ بالها من الذي أطلق رصاصة لاتجاههم هما الاثنان ..
ولكن الطلقه استقرت بالقرب من قلب حياه .
كنان بصدمه وصرااااخ : حيااااااااااااااه
حياه وقعت فاقده الوعي ووقع حولها الاشياء التي اشترتها والورد الذي اتي به كنان من أجلها فهو وقع من يده عليها .
كنان بصرااخ : اسعااااف حد يطلب الاسعااااف بسرعه وظل يكتم في الدم لها بدموع وهو يقول : مش هسيبك تروحي مني مش هتسيبني فاهمه مش هتسيبني انا ماصدقت لقيتك ماصدقت افرح انتي متعرفيش غلاوتك عندي مش هسيبك تموتي يا حيااااه فاااااهمه مش هتموتي وظل يكتم في الدم لها حتي أتيت سياره الاسعاف وحملوها واسرعوا باتجاه المستشفي .
وبعد مده قليله وصلوا .
________________________________
هاني : يعني اللي ضربها بالنار لبتي اختي ما اتمسك كيف ده احنا لازما نمسكه .
شاكر : يعني انت مشوفتوش يا داكتور .
كنان بهدوء : لا بس لو اعرف هو مين هدفعه التمن غالي جوووي .
هاني بعصبيه : دول اكيد عيله الدهشوري يابوي واكيد عرفوا أن حياه بت مني اختي ومحمد .
احمد الاسيوطي بعصبيه : ولله في سما لو عيله الدهشوري ليها يد في الموضوع ده لتجوم حرب وميكفايني فيهم 100 واحد منيهم .
كنان بهدوء : الأمور مبتتاخدش كده ياجماعه كده كده النيابه جايه انهارده تحقق أو زمانهم ايجوا واكيد هما هيحققوا ويعرفوا وساعه ما يعرفوا مين انا بقا اللي هدفعه التمن غااالي اوووي بس حياه تفوق بس .
شاكر بعصبيه : عيله الدهشوري دي محدش هيقدر ينقذهم مني كيف يجتلوا بت اختي هما ميعرفوش هي بت مين والا ايه ده عيله محمد لو عرفوا هيجلبوا البلد حريجه.
احمد الاسيوطي بعصبية : انا رايحلهم دلوق اشوف هما والا مين واللي عمل أكده في حفيدتي هدفعه التمن غااالي جوووي .
هاني وشاكر : استني يا ابوي احنا جاين معاك عشان نعرفهم أنها في ضهرها رجاله ياكلوا عيله الدهشوري كلها .
وذهب احمد الاسيوطي واولاد بعصبية الي بيت عيله الدهشوري .
بعد أن خرجوا استاذن وكيل النيابه ودخل الي مكتب كنان .
ودخل وكيل النيابه الي كنان وأخذ أقواله وغادر الي مكان الحادثه واخذ ينظر إلي سجل الكاميرات إلي أن راي صوره غريبه ……
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في منزل عيله الدهشوري .
دخل احمد الاسيوطي بعصبية وهو ينادي علي سيد الدهشوري ويقول بعصبية شديده : كيف تعمل إكده يا سيد وصلت للجتل تجتل حفيدتي يا سيد لييييه .
سيد الدهشوري بدهشه : جتل وحفيدتك مين .
هاني بعصبية : انتوا ولله لو ليكوا يد في جتل بت اختي ماكفيني فيكوا 100 واحد .
شاكر بعصبية : انتوا متعرفوش هي بت مين والا ايه والا نسيتوا انها بنت عيله الاسيوطي وعيله الصافي .
سيد الدهشوري بدهشه: بنت مين هو محمد وبتك رجعوا يا احمد طب البت الصغيره اللي كانت معهم رجعت .
احمد الاسيوطي بعصبية: بتي مااتت يا سيد مااتت والبت الصغيره واحمد معرفش عنيهم اي حاجه انا بكلم علي حياه بت بتي فاكرها اياك الصغيره كانت انتوا جاين تخدوا تاركوا منينا في حفيدتي يا سيد من ميتي واحنا بندخل الحريم في مشاكلنا اياك .
السيد الدهشوري : وهي حفيدتك حصلها ايه وجاي هنا ليه وانا معرفش حفيدتك دي اصلا ولا اعرف انها ايجت .
احمد الاسيوطي بعصبيه : هتضحك عليا اياك يعني حفيدتي حدا ضربها بالنار وبين الحياه والموت والله في سماء لو حفيدتي جرالها حاجه او عرفت أن ليكوا يد في الموضوع ماهكفيني فيكوا 100 راجل .
سيد الدهشوري بعصبيه : جاي اتهددني اياك في بيتي وبعدين روح شوف مين اللي جتل حفيدتك احنا بناخد تارنا من الرجاله بس مش من الحريم اياك والا انت تايه عن عوايدنا اياك وبعدين لو كنت عرفت انها ايجت كنت جيت وسألتها علي البنت الي ابوها وامها خطفوها من الراجل ضيفنا .
احمد الاسيوطي بعصبيه : هنشوف يا سيد هنشوف ولو طلع ليك يد في الموضوع البلد هتبقي حريجه وانت عارف إكده . وتركه وغادر هو وأبناءه .
سيد الدهشوري لأحد رجالته : تروح وتشوف موضوع حفيدته ده ومين اللي ضربها بالنار وتعرفلي كل الاخبار ولو جدرت تمسك الراجل اللي ضربها تجيبوا عندي إهنه .
الراجل : اللي تؤمر بيه يا كبير وتركه وغادر
سيد الدهشوري : اكيد هنلاقي البت اللي راحت زمان واجوزها لحفيد من احفادي وبعدين اوديها عند عيلتها وتكون ثروتها كلها لينا اهنه ، وظل يفكر بشر .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر الشناوي عصرا
عدي وهو يسلم علي جده : عايز حاجه يا جدو من هناك .
خالد الشناوي : عايزك تروح وترجع بالسلامه ياحبيبي .
عدي وهو يسلم علي مؤيد : عايز حاجه يا مؤيد من هناك .
مؤيد بمرح : تجبلي واحده موزه وانت جاي من هناك هههه .
عدي وهو يضحك : كل اللي انت عايزه بنات امشي يلا من هنا .
عدي وهو يسلم علي عمته : عايزه حاجه من هناك ياعمتو .
ثريه بتفكير : ولله هشوف ياعدي لو احتجت حاجه هكلمك اكيد .
عدي : اكيد ياعمتوو.
وقال عن اذنكم انا بقا .
مؤيد : استني يا ابني انا هاجي اوصلك لغايه المطار .
عدي : تعالي يا حبيبي وحازم جاي كده كده .
ثريه بتفكير: ومين هيمسك الشركه فتره غيابك يا عدي .
عدي : حازم هيمسكها يا عمتو .
ثريه بغل : وليه تمسك الغريب ما أنزل انا والبنات نمسكها واهو مايا تتعلم شويه .
عدي بتفكير : اصلا انا عامل توكيل لحازم عشان لو اي حاجه في اليومين اللي هغيب فيهم دول احتاج حاجه .
ثريه بغل : توكيل لحازم ليه يعني ازاي يمسك شركتنا ما تتكلم يا بابا .
خالد الشناوي بهدوء : حازم ولد مسئول وهو اصلا ليه أسهم في الشركه .
ثريه بغل : بس مينفعش يكون معاه توكيل لكل الشركات .
عدي بعصبيه خفيفه : شركاتي انا وهو ياعمتو احنا عملناهم سوا وبعدين شركه جدو لو عاوزه تروحيها عادي ياعمتو اتفضلي لكن شركتي وشركه بابا معمول ليهم توكيل باسم حازم طول ما انا مش موجود .
خالد الشناوي بهدوء : عين العقل يا كنان وكان تعمل لشركتي بردو انا مامن علي كل حاجه مع حازم .
حازم وهو يدخل بمرح : تشكر يا خلوده يا عسل .
عدي : طب يلا اخويا انت وهو هتاخر علي ميعاد الطياره .
حازم يضحك : يابني انت مش رايح في طياره خاصه والا ايه .
عدي وهو يلكمه في بطنه : لا ما انت متعرفش مش انا بيعتها عشان مديون .
مايا بفرح : عدي انت عندك طياره خاصه اوووه ماي جووود يعني ممكن نروح اي مكان عايزينه .
عدي بتفكير : ااه كانت عندي بس للاسف بعتها وانا بعمل الشركه الجديده .
ثريه بغل : اه واضح يا عدي .
عدي وهو يمشي ويمسك مؤيد وحازم : طب عن اذنكم احنا بقا .وخرجوا برا أمام السياره .
عدي بعصبيه : ياغبي دول لو عرفوا اني عندي طياره خاصه كل يوم هيكون في حته شكل وبعدين هيطمعوا فيا اكتر وانت اكيد عارف لو عرفوا اني عندي سلسله شركات من تلات شركات زي ما انا مفهم ممكن يقتلوني عشان يورثوني.
حازم : ولله ما اخدتش بالي .
مؤيد : أن شاء الله ماخدوش بالهم.
عدي بتفكير : يااارب ، حازم اوعي عمتي او حد بناتها يدخل يشتغل في الشركه ولو حصل حاجه شبه كده تكلمني علي طول ، وانت يا مؤيد تراقب عمتك هنا في القصر هي وبناتها .
مؤيد : ليه كل ده ياعدي دي مهما كانت عمتنا يعني .
عدي : انت متعرفش دي ممكن تعمل اي حاجه عشان الفلوس فاسمع الكلام يا مؤيد.
مؤيد : حاضر هراقبها .
عدي : طب يلا عشان نمشي .
وذهبوا وركبوا السياره وذهبوا الي مكان الطائره الخاصه بعدي وصعدها عدي بعد ان ودعهم وذهب الي مكان وجهته لندن وهو يفكر بالصفقه.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر المعز
وعد بعد أن جهزت حقائبها وهي تقف مع سجده وتقول : سجده انتي هنا مكاني هتقعدي هنا في القصر مع ماما وعشق انا عارفه انك تقدري تحميهم وانا هزود الحرس ماشي .
سجده : ماشي يا وعد .
وعد : الطياره بتاعتي هتيجي تاخدهم بعد ما اخلص الصفقه .
سجده : ماشي ومتخفيش علي الشركه هيا امانه عندي لغايه ما تيجي .
وعد : انتي اختي يا سجده وخدي بالك من نفسك ومتمشيش غير بحراسه معاكي مفهوم .
سجده : مفهوم اي أوامر تانيه يا سيااااده الظابط المعز هههههه.
وعد بحذر : يخربيتك انتي عارفه ان محدش يعرف الموضوع ده وكله عارف اني متخرجه من كليه هندسه وبس محدش يعرف اني ظابط مخابرات وعارفه أن المخابرات محدش يعرف هوايتي غير انتي يا سيادة الضابط سجده معرفش اختاروكي ازاي معايا في المخابرات .
سجده بضحك : صعبت عليهم ياختي فاختروني معاكي ودخلوني هندسه زيك يا اختي هههههه.
وعد بضحك : طب بلاش بقا السيره دي عشان محدش يعرف عن الموضوع ويلا بينا ننزل ليهم تحت .
ونزلوا إلي الأسفل
وسلمت وعد علي فوفا وودعتها وسط بكاء فوفا وعشق ومعهم منار وسجده .
وعد : نفسي اعرف بتعيطوا ليه انتي يا ماما انتي وعشق بعد ما اخلص الشغل الطياره هتجبكم ليا هناك وانتي يا حاجه منار انتي وسجده انا هكلمكوا ع طول عشان الشغل.
ثم ودعتهم وغادرت بسيارتها وطقم الحراسه الي الطائره وذهبت بها الي لندن .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في مستشفى الصعيد الحكومي
يحصل حركه غريبه في المستشفي الدكاتره والممرضات يركضون الي غرفه حياه ، دخل كنان الغرفه بصدمه ووجد حياه نبضها ضعيف جدا ويحاول الدكاتره معها .
كنان بعصبيه : ايه اللي حصل وخلي النبض يضعف كده .
دكتور اخر : منعرفش يا دكتور هي اصلا لسه في مرحله الخطر ، وهما يتكلمون وجد كنان نبض القلب الذي يقراءه الجهاز يعلن بأن القلب تووووقف .
كنان بصدمه : ابعدوا عنها وهاتوا جهاز صدمات كهربا ليا يلااا بسررررعه .
وبعد ثواني اتت الممرضه إليه واخذ كنان الجهاز وبداء يعمل لها صدمات كهرباء وهو يقول بدموع : مش هسيبك تبعدي عني فاهمه مش هتبعدي عني انا اخيرا لقيتك اخيرا رجعتيني كنان القديم مستحييييل تبعدي عني ساااامعه مستحيل يا حياه اسيبك تروحي مني مستحييييل وظل يفعل لها الصدمات ولكن دون أي استجابه منها .
دكتور اخر : خلاص يا دكتور القلب توقف ومعتش راضي يقبل الصدمات الدكتوره حياه توفت يا دكتور خلاص ………
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!