روايات

رواية بنت زوات الفصل الأول 1 بقلم منار همام

رواية بنت زوات الفصل الأول 1 بقلم منار همام

رواية بنت زوات الجزء الأول

رواية بنت زوات البارت الأول

رواية بنت زوات
رواية بنت زوات

رواية بنت زوات الحلقة الأولى

 

_يبني حرام عليك دي ملهاش حد.

احمد بضيق: يعني احنا الي هنقدر هنحميها مثلا يا بابا

علي:احنا مش هنعمل حاجه يا ابني هي،بس هتفضل قعده معنا لحد مينسو الموضوع ومحدش من اهلها ممكن يفكر انها عندي وبعدين يا ابني دا انا كبرتك وربيتك من فضل ابوها. ومش هقدر احمي بنته الي و وصاني عليها قبل ما يموت.

احمد: اوووف خلاص يا بابا اعمل الي يعجبك

بعيد عنهم شويه بنشوف بنت واقفه بتعيط و دي بقا البطله جيهاد 21 سنه بت هادئه جدااا امه متوفيه ابوها راجل غني كان بيحبه اوي ابوه مات ولي كان السبب عمها وبنها وحول يقتلوها هي كمان لمه شفتهم بس هربت وجات لي( علي) هو شغال سواق عند باباه و هي بتحبه اوي بتعتبره زي ابوها

علي: تعالي يبني بصي دا احمد ابن هسيبك معاه انا دلوقتي مطر ارجع علشان محدش يشك في حاجه.

جيهاد بدموع: هتسيبني يا عمو علي.

علي: علي عيني ولله يا بنتي بس هرجع بسرعه متخفيش….

جيهاد: طيب.

علي نزل ومفضلش غير احمد وجيهاد.

احمد اتقدم وفتح الشقه

: ادخلي.

دخلت كانت متوتره

احمد: هي الشقه تلات اوض دي اوضتي ممنوع تدخليه واوضة بابا التالته تقدري تقولي خاصه بيكي من دلوقتي

 ودا المطبخ لو حب تكلي والحمام جنبه. وقفلي علي نفسك الباب كويس.

جيهاد: هو حضرتك كمان هتمشي.

احمد: مينفعش نفضل لوحدنا في الشقه ومفيش حد معانا. لو احتجتي حاجه انا فوق السطح اندهي عليا

طلع وقفل الباب وره.

اول ما طلع خدت نفس هي كانت خايفه من الي اسمه احمد ده،ومن نظراته. فكت الحجاب بتاعه. ولسه هتقعد الباب التفتح وكان احمد

احمد: اه صحيح ياااااا

فضل وقف علي الباب مصدوم من كد اي هي جميله جميله بس دي جميله اوي

 ب شعره البني الطويل وعيونه الخضره وبشرته البيض بس فيه اثار احمر من العياط. فاق لنفسه لمه لقيه حتط الحجاب وبتعدل فيه.

احمد: احم اسف بس نزلت اقلك بلاش تروحي المطبخ علشان في مشكله في البوتجاز نسيت اصلحه لم بابا يجي هظبطه بس لو انت عايز تكلي انا ممكن انزل اجبلك حاجه من تحت

جيهاد: لا لا انا مش جعانه و هفضل قعدها هنا لحد ما عمو علي يجي

احمد: تمام…… وطلع…….

احمد كان واقف فوق السطح يداخن جات علي باله برقته عنيها الي مش قارد ينساهم بس فيهم كسر.غريبه

رما السجاره علي لارض.

: بقا بنت الزوات دي هتعيش معنا. شكله هتتعبني

♭احمد علي. بقا شب وسيم جد فاتح ورشه تصليح عربيات ملهش غير ابوه الي اشتغل سواق عند ناس غنيه لحد ما كبر اول ما احمد اشتغل طلب من ابوه كذا مره يسيب الشغل بس ابوه رفض. عايش في شقه بسيطه جدا. ♭

اخر اليوم علئ رجع من الشغل لقي جيهاد نايمه علي الكنبه في الصاله تقريباً نامت من غير متحس وبين ان هي معيطه.

علي بصوت واطي

: جيهاد جيهاد يا بنتي اصحي

جيها: اي دا يا عمو علي انت جيت

علي: اه بس انتي اي الي منيمك كده يا بنتي. هو مش احمد قلك علي مكان اوضتك.

جيهاد: اه بس تقريباً نمت محستش.

علي: انتي نايمه معيطه يا جيهاد يا بنتي.

جيهاد مقتدرتش ترد وتط رسه وعيتط.

علي قام وقعد جنبه وحضنه

: بس يا بنتي اهدي متعمليش في نفسك كده.

جيهاد: مش قادره يا عمو انا شفت بابا وهو بيموت قدمي و لو لقوني هقتلوني زي ما عملو مع بابا.

علي: ابوكي ربنا يرحمه يا بنتي. ومتخفيش محدش ممكن يفكر انك عند سواق ابوكي. هما ممكن يفكر انك تسافر تروحي عند حد منا صحابك.

جيهاد مسحت دموعه.

: ربنا يخليك ليا يا عمو.

علي: قومي كلي يا بنتي اكيد مقلتيش حاجه من الصبح

هندها علي احمد يعمل اكل اكيد هو فوق السطح انا عارفه مستحيل يقعد مع بنت في مكان لوحدهم.

جيهاد بحرج: هو الي هيعمل لاكل؟

علي: اه ميغركيش انه بين جامد ومغرور بس من ساعت ما امه ماتت و هو الي بيعمل لاكل مبيخلنيش اشتغل حاجه.

جيهاد: ربنا يخلهولك يا عمو

 علي: ويخليكي ليا انت من النهارده زي بنت. هقوم انادي احمد

                      *****

الكل قعد علي السفره. علي مد طبق لي جيهاد ( ملوخيه )

: علي فكره احمد احسن حد، بيعمل ملوخيه.

جيهاد ابتسمت ليه وبصت لطبق للي قدمه بستغراب هي مش عارفه اي ده اصلا فكرتها نوع من انوع الشربه اخت المعلقه

احمد كان بصص في طبقه وبياكل بسكوت بس كل شويه يبص عليها. لحد مشافه بتاكل ازي

احمد: مش بتتاكل كده

جيهاد حرج: احم انا هاكل رز بس.

الكل خلص اكل احمد بيلم السفره.

جيهاد: اساعدك

احمد: لا شكرا…. اعملك شاي يا حج.

علي: اه. تشربي حاجه يا جيهاد

جيهاد: لا انا هدخل انام تصبح على خير يعمو

علي: ونتي من اهله.

جيهاد دخلت تنام واحمد كان قعد مع ابوه بيشربو شاي

لحد ما الباب خبط جامد.

احمد قام يشوف مين المتخلف دا جيهاد اتخضت من الصوت وطلعت تشوف ف اي احمد قبل ما يفتح شافها وقفه علي بابا لاوضه بتاعتها

احمد: ا ادخلي اوضتك علشان ممكن يكون حد من صحابي.

دخلت وهو فتح الباب وكان وحد لبس بدله وقف وفي ناس معاه تقريباً دي الحرس بتاعته.

احمد: نعم اتفضل عايز اي

الراجل: جيهاد محمد هنا……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت زوات)  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!