Uncategorized

رواية بيجان الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمة ابراهيم

 رواية بيجان الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمة ابراهيم
رواية بيجان الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمة ابراهيم

رواية بيجان الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمة ابراهيم

في القصر
في السماء بعد عوده ايهم
ذهب الي غرفة ولده فوجده يلعب بالبلاي ستيشن
فظل ينظر إليه بحب بأن ذلك الطفل الجميل هو ولده ولكن للاسف لديه اصابه في رجله ولكن ما أسعده اليوم أن الطبيب أخبره أن بيجان سوف يقوم بالعملية الأخيرة
الشهر القادم أي أنه اخيرا سوف يرا ابنه معافي مثل جميع الأطفال و يركض بحريه ويلعب كره القدم معه
خرج ايهم من تأملاته علي صوت ابنه
بيجان وهو في مكانه ماسك أذرع البلاي ستيشن و ملتف برأسه ينظر إلي والده قال
بيجان . بابي انت واقف عندك بتعمل ايه ادخل العب معايه شويه علشان مش عارف العب كويس
وبخسر كتير
ايهم بضحكه خفيفه قال
ايهم . ماشي ي روح قلب بابي هلعب معاك و اخسرهم كمان واخليك تفوز
بيجان بفرحه . اه ي بابا ي ريت علشان أنا مش بعرف افوز من غيرك
ايهم علي الرغم من أن الكلمه طلعت من بيجان بعفوية طفل لكنها اثرت فيه أن ابنه مش شايف غيره في حياته وأنه معتبره سنده في الحياه دي
جلس ايهم بجوار بيجان وقبل رأسه وقال له
ايهم . ماشي …. يلا بينا بقا نلعب ي استاذ بودي
بيجان بفرحه . ماشي
بعد ساعه
ترك ادهم ذراع البلايستيشن من يديه ثم مطا يديه للأعلي و دلك خلف رأسه وقال
ايهم . يلا بقا ي حبيبي علشان نتعشي
بيجان . بس ي بابا خلينا نلعب شويه انت كان بقالك كتير مش بتلعب معايه خالص
ايهم بحنان . معلش ي حبيبي وثانيا مش انا وعدتك اني هحاول افضي نفسي شويه علشان واديني اهو فضيت نفسي شويه علشان العب معاكي واجي اتعشا معاك يلا بقا ي بطل متبقاش طماع كده
بيجان بحزن . ماشي ي بابي
ايهم . متزعلش بقا ي بطل وقوم يلا انزل لتحت استناني علشان اتعشا معاك وخلي المربيه تغسل لك يدك
بيجان بطاعه . حاضر ي بابا
وتركه ايهم وذهب في اتجاه غرفته ليبدل ملابسه
بعد عشره دقائق نزل ادهم الاسفل بعدما انتهي من تبديل ملابسه الي ملابس بيتيه مريحه مكونه من تيشرتات بنصف كوم باللون الاسود و بنطال بيتي مريح من اللون الرمادي
في اتجاه غرفه الطعام وبعد دخوله له وجد بيجان ينتظره وهو مبتسم
ايهم بعد جلوسه علي مقعده
ايهم . يلا إبداء كل ي بطل
بيجان . حاضر ي بابي
……………..في غرفه المكتب بالقصر
كان ايهم جالسا وفي يده الملف الذي أعطاه له رشيد ينظر إلي صورتها ويفحصه جيدا لا يعرف لماذا فعل ذلك ولكنه وجد نفسه بعد جلوسه علي مكتبه لمده ثلاث ساعات يقاوم رغبته في تفحصه في محاوله منه للسيطره علي نفسه لكنه لم يستطع في النهايه
وبعد فتره طرق بيجان علي الباب ودخل ولم يسمعه ايهم
لذلك حرك مقبض الباب بصعوبه قليلا حتي استطع في النهايه فتح الباب فدخل
بعد دخول بيجان
بيجان . بابي
عند سماع صوت بيجان قام ادهم بوضع الملف في أحد الإدراج وأغلق عليه وفي أثناء ذلك رد علي ايهم قائلا
ايهم . نعم ي حبيبي …. انت لسه منمتش ليه لحد دلوقتي
بيجان وهو يقترب منه قال
بيجان . مش عارف انام ي بابي تعال نام معايه
رفعه ايهم من علي الارض واجلسه علي قدمه وقال
ايهم . ليه مش عارف تنام ي بطل لحد دلوقتي
بيجان اتوتر لأنه مش عاوز يقول لوالده أن هو كان عاوز يتصل بجريئه بس معرفش
علشان تلفونها مغلق فسكت ومعرفش يرد
ايهم . ها يبطل ليه مش عارف تنام
بيجان بكدب . مش عارف ي بابي وخلاص هو لازم يكون في سبب
ايهم بحنان . لإ ي حبيبي مش لازم يكون في سبب
ايهم مصدق اصلا أن في حاجه جت علشان تبعده عن الملف ده
ثم حمل ولده علي يديه وهو يقول
ايهم . ماشي ي حبيبي خلينا نطلع فوق علشان ننام مع بعض في اوضتي
بيجان بفرحه . ي ريت ي بابا يلا علي فووووووق
……………………… في البيت الكبير
في المساء
بعد جلوس جريئه مع والدتها حتي الغداء الذي أكلته مع والدتها في غرفتها وبعد الاطمئنان علي أخذها الدواء من الممرضه قررت الذهاب ألي غرفتها للنوم لأن الدواء الذي تاخده والدتها في نسبه منوم لذلك ذهبت بعد نومها
واستيقظت في الليل بعد نوم الجميع كما فعلت أمس ولكنها قررت المشي خارج أسوار المنزل
وبعد مده من المشي قررت الذهاب ألي البحيره الموجوده في القريه لتجلس بجوارها لعل تفكيرها يهداء عن تذكر الماضي السعيد الذي يؤلمها أكثر من تذكر يوم وفاة والدها وشقيقها لأن تذكر الماضي الجميل يجعلها تشتاق للعوده ام الماضي الأليم يجعلها تنفر من التذكر ذاته وبعد مده قررت التحدث الي طبيبها النفسي في القاهره
فأخرجت هاتفها من جيب بنطالها الجينز
فوجدت رسأل من شركه الهاتف أن أحدا حاول الاتصال بها في فتره غلقها له لذلك فتحت الرساله ولم تجده سوي ذلك الجميل الذي ابتسمت لمعرفته أنه المتصل لذلك قررت الاتصال به لكنها تراجعت في النهايه فالساعه الان الثانيه بعد منتصف الليل لذلك بعثت له برساله صوتيه علي تطبيق الواتس اب تعتذر فيها له وتطلب منه الاتصال بها في حاله تفرغه
ثم قررت الاتصال بطبيبها النفسي اسامه
واتصلت به حتي أتها الرد
اسامه . الو ي استاذه جريئه يلي بقالك شهرين مبتحبيش الجلسات وكمان لما كنتي بتيجي في الفتره الي فاتت كنتي بتقطع يعني جلسه في كل ١٤يوم او في الشهر
ضحكت جريئه قأله
جريئه . والنبي ي دكتور منقصاك هو الواحد جايب علي اخره اصلا وثانيا أنا بتصل علشان اشتكي مش علشان تعاتبني هو في كده ي اخي
اسامه . بقلك ايه ي جريئه انتي مش بتتصلي بي لمؤخذه الساعه اتنين الظهر انتي بتتصلي اتنين بالليل ي متعلمه ي بتاعت بلاد برا
جريئه بهزار . اهو نقك ده هو الي مبوظ نفسيتي منك لله ي اخي
اسامه . بصي هنتكلم بجد بقا …. انتي بتتصلي بيه ليه دلوقتي
جريئه . مش عارفه بصراحه ي اسامه يمكن عاوزه حد اشتكي ليه اشتكي وبس ي اسامه من غير ما تقاطعني دكتور نفسي او لأن في حاجه صغيره كده ظهرت في حياتي جوايه من ناحيتها شعور جميل ومريح مش عارفه افسره فعاوزه حد يقولي ده ايه
اسامه . جريئه دلوقتي انا اسامه صحبك مش الدكتور اسامه اوكي يعني قولي كل الي نفسك فيه
جريئه . اولا والدتي امبارح قالتلي صريحه أنها عاوزه احفاد ليها وأني لو اتجوزت هتخلي عريس الغفلة يسكن معانا في نفس القريه وهي هتقنعه بده لأنها عاوزاني اقعد معاها في القريه وهي مش حاسه بيه مش حاسه بحتيت أن التالت تيام الي بجيهم هنا من فتره لتانيه بيخنقوني وأني قاعده معاهم الاسبوع ده في البيت علشان فرح خالد الي هو اصلا لسه مجاش من القاهره ومعرفش جبوني ليه من دلوقتي بجد حاجه صعبه انك يكون عندك امك مش فاهمك
وكمان هي طلبت مني ده وهي عيانه يعني بتحاول تحسسني بالعجز مش عارفه هي مش عارفه اني عندي فوبيا من الدخول في اي علاقه تحت اي مسامه وفوق ده كله مش خايفه عليه دي خايفه من نظره المجتمع الي هيقلولها ي حرام شوفوا بنته الوحيده عانس شوفوا جميله ومتعلمه ازاي بس لسه مجوزتش
بجد حاجه تقرف و تخنق بعديها سكتت جريئه شويه تهدي نفسها فيها لانها لحظت انها انفعلت
اسامه بعد عده دقائق من الصمت للسماح لها بتهديت نفسها قرر الكلام
اسامه . ها … و الشئ التانيه الي بيحسسك بالراحه والسعاده
ابتسمت جريئه الذكري
جريئه مريح. ولد صغير اتصل بيه اسمه بيجان
اتصل بيه يوم الخميس الي فات علشان كان مفكرني والدته
وبدأت جريئه في اخباره عن المكالمه التي دارت بينهم اول مره وكيف عنفت الميس وأتيت له بحقه وما تلاها من مكالمات حتي انتهت
وبس ي سيدي ومعرفش ليه بحس بكميه سعاده وراحه من جويه كبيره لما بكلمه ولما ساعدته
ممكن بقا تفسرلي ده
اسامه . بصي هو ممكن يكون شعور بالاحتياج متبادل يعني هو كان محتاج ام وصديقه تفهمه وانتي كنتي محتاجه تحسي بشعور الامومه لام انتي طبعا مبتشفيش ولاد حسن كتير وغير كده انتي نفسك تخلفي وتنجيبي يدرس خوفك هو الي منعك
جريئه . يعني انت شايف كده
اسامه . أنا بخمن قصديك لكن دكتور نفس فهقلك هحولي تاخدي خطوة الارتباط يعني اتخطبي لإنسان كويس فتره ولو مرتحتيش مش راحه للشخص لإ دي راحه الفكره افسخي علشان الخطوه دي هتبقي مهمه قوي
جريئه . ونا متطلبتش رايك ك دكتور ويلا بقا السلام عليكم ي دكتور اسامه …. باي
وقفلت جريئه قبل ما تديله فرصه يتكلم
اسمه بنت الحلوه بعد لما خدت الي عاوزه قفلت السكه في وشي ماشي ي جيرا لما اشوفك
بعدما قفلت جريئه الاتصال قامت من مكانها وداخله بعد الراحه بعدما افاضت بما في داخلها وقررت العوده للمنزل
مره اخري
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!