Uncategorized

رواية وعد سليم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم تيسير محمد

 رواية وعد سليم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم تيسير محمد 

رواية وعد سليم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم تيسير محمد 

رواية وعد سليم الحلقة الثانية عشر 12 بقلم تيسير محمد 

-ايه يايحيي سيب ايدي.

ساب ايديها وبصلها بشويه غموض :

انتي مش موافقه ليه؟

ردت عليه بتساؤل :

وانت مستعجل ليه؟

رد ببعض النرفزه :

عشان انتي مش واثقه فيا واي سوء تفاهم تاني هيحصل زي الي حصلت من شويه هتصدقي.

ربعت ايديها بهدوء سألته :

انت شايفني كده صدقت؟

رد بهدوء شويه :

اومال لما مشيتي وسبتيني كان ليه؟

-عشان اتجننت لما شفتها قريبه كده(قالتها في وسط عصبيتها وهي مش واخده بالها)

فرح بس حب يهديها بطريقته قرب منها وهي بتبعد واتوترت :

اتجننتي ليه؟

شروق وهي متوتره هو بيقرب وهي بتبعد :

ا اانا عشان الي عملته؟

بيبتسم بخبث وهو لسه بيتقدم :

وايه المشكله؟

بنفس التوتر :

بصفتها ايه؟

حب يغطها :

بتحبني.

-مش واخده بالها من انه لسه بيقرب لانها اتنرفزت بعد الجمله دي :

ده مايدهاش الحق تعمل كده.

خلاص بقي ضهرها في الحيطه وهو اودمها وحاصرها بين درعاته وهي بتزقه باديها هو مش عايز حاجه غير انه يوترها وانه يقنعها كمان :

ابعد.

-هتتجوزيني ولا لاء؟

-لا.

قرب بوشه زياده :

هتنجوزيني ولا لاء؟

بتوتر وهي لسه بتزقه :

هتجوزك بس ابعد.

ابتسم بانتصار وبعد :

طب يلا عشان نكتب الكتاب.

بتوتر ردت عليه :

اخرج وانا وراك.

-لا ودي تيجي ليدس فيرست،(وعمل حركه بطريقه مسرحيه علشان تمشي الاول)

مشيت اودامه هي مبسوطه اصلا من جنانه وهو مشي وراها وهو بيضحك

——————–

-ايه مالك قولت حاجه غلط؟

لف بكل هدوء وقفل الباب بالمفتاح ولف براسه بس ، وهو ايده لسه علي اقره الباب وبصلها بصه خافت منه جريت راح جري وراها وقفت عند ركن فوق السرير وهو وقف اودامها بعد متجري وراها  وبصوت عالي وطريقه اول مره يتكلم بيها :

نعم يااختي عايزاني اطلقك بعد كل ده ،ده انا قعدت نص عمري ادور عليكي جايه في الاخر وتقولي اطلق …انسي.

وعد بخوف :

طب ممكن تهدي كده انت مالك اتحولت كده ليه انت كنت هادي من دقيقه؟

بنفس اسلوبه وبنرفزته اتكلم ، هي الوحيده الي قدرت تطلعه من هدوءه :

قصرره مافيش طلاق انتي هتفضلي مراتي وده اخر كلام عندي.

بنفس خوفها بس قل شويه :

سليييم انت مالك بقيت بيئه كده ليه اهدي كده ده انا لوقولتلك اديني ثروتك كلها مش هتعمل كده.

سليم بطريقه تضحك ونفس الطريقه الي بيتكلم بيها :

 خودي ثروتي يااختي كلها ،خديها وماتنطقهاش تاني.

وعد وهي بتحط ايديها في وسطها :

علي اساس بتحبني اوووي ي خويا؟

وهو بيقلدها :

ايوه بتنيل بحبك ياختي.

وعد :

ههههههههه بطل هزار ده انت ماشوفتنيش وانا كبيره غير من كام شهر .

سليم وهو بيقلدها بردو:

هههههه مش بهزر علي فكره(غير طريقه كلامه بقت عميقه شويه)انتي حب طفولتي ومراهقتي وشبابي تفتكري هفضل ادور عليكي وكل الي حوليا يأسين حتي اخوكي ليه؟عشان بحبك،لو ماكنتش بحبك كنت هطلقك اكيد وانصاع لرغبتك بس انتي رجعتيلي روحي حياتي رجعتيلي ضحكتي الي ضاعت مني(حط ايده علي وشها بحنان)ماتبعديش عني لو بعدتي هتخدي روحي تاني،انتي بنتي قبل ماتكوني حبيبتي ومستحيل اب يفرط في بيته(رفع ايديها وباس بطن ايديها)بحبك ي فرحه حياتي،ي وعد عمري.

فضل يبصلها بحب وهي من فرط المشاعر دي اغمي عليها وهي بين ايده :

وعددد!

————————

-ها رسيتوا ع ايه؟

قالها عصام بعد ماشاف يحيي وشروق خرجين من الاوضه.

يحيي وهو بيغمزله :

عيب عليك ي عمي تسأل السؤال ده .

منال بفرحه زغرطت :

لولوووووووووووووي،اخيرا هفرح بيكي .

امووووح امووووح 

باستها بطريقه كوميديه.

يحيي :

ها فين سليم بقي؟

سليم من فوق:

الحقوا وعد اغم عليها ومش عارف افوقها.

يحيي وهو بيطلعله بسرعه :

يارتني ماسألت.

طلعوا كلهم .

ومنال وشروق ونور بيفوقوها.

وعد فاقت بس كأنها لسه مش في وعيها :

بباس ايدي؟

شروق وعلامات التعجب علي وشها :

نعم؟

بباس ايدي قالي ببحبك وكاان ه‍…….

قاطعها سليم :

خلاااااص.

كله فهم هي بتقول ايه

فاقت علي صوته بصتله وبعدين فضلت باصه في الارض وقالت :

هو ايه الي حصل؟

نور :

لقينا سليم بيقول انك اغم عليكي .

يحيي قعد جمبها ع السرير بفضول :

ايييييييوه،ايه الي حصل بقي عشان يغم عليكيييي؟

وعد بارتباك :

مماحصلش حاجه عادي دوخت.

يحيي ببصه ليها غرض :

دوختي؟اومال مين الي باس ايدك وقال بحبك؟

وعد بصتله بصدمه :

انت عرفت منين؟

يوسف بضحك مش قادر يمسك نفسه :

ههههههههه لا في واحده خطرفت بالكلام ده ماتخديش في بالك.

وعد حطت ايدها بكسوف علي بقها وبصت في الارض.

سليم بزعيق :

كفايه بقي والله العظيم لو مانزلت انت وهو(وشاور علي يحيي ويوسف)وكل واحد خد خطيبته معاه مش هخلي حد فيكوا يتجوز وانتو عارفني.

يحيي وهو بيقوم من جمب وعد :

اه ياظالم ي مفتري،يلا بينا ي شوشو احنا ورانا كتب كتاب اده ده زمان المأذون مشي يالهوووووي،وخد شروق في ايده وجري لتحت والكل بيضحك.

سليم بص ليوسف.

ويوسف قال :

والله ياكبير انا ماقلتش حاجه،نوووور انتي مستغنيه عني ولا ايه مش قال ننزل مستنيه ايه يلا ي روحي يلا .

وخدها بكل هدو ونزل.

عصام بصلهم بفرحه وضحك وبعدين نزل ومنال دعتلهم ان ربنا يسعدهم ونزلت وراه .

سليم بص لوعد حاطت ايده علي جبينه بتعب ، بس ع وشه ابتسامه جميله :

اعمل فيكي ايه دلوقتي في الفضيحه دي .. بس بحبك مش هقدر اعمل حاجه .

لفت وشها الناحيه التانيه بكسوف  وقلبها بيدق جامد  وابتسامه فرحه  بتزين وشها .

عقدوا قرانهم وحددوا معاد الفرح مع يوسف ونور،اما وعد وسليم اتفقوا انهم يتعرفوا ع بعض كأنهم في فتره خطوبه وبعدين يعملوا فرح ،وطبعا الشهر ده مايخلاش من معاكسات سليم لوعد الي رجع طفل برجوعها.

——————————

-هو اتاخر كده ليه؟اكيد النتيجه منيله انا حاسه كده قولتله يايوسف انا مش هكمل السنادي اجلها ماسمعش الكلام .

كانت نور رايحه جايه بتوتر ….. مستنيه يوسف يجبلها النتيجه ووعد وعصام قاعدين ، ووعد حاطه قبضه ايديها تحت دقنها ورايحه جايه بعنيها مع نور … اما سليم فكان واقف ساند ع الحائط ورافع رجل واحده عليها والتانيه واقف عليها ، ومربع ومتابعها بصمت .

وعد وهي قاعده علي الكرسي :

يابنتي اهدي خيلتيني ماتقلقيش هتنجحي ليه القلق ده؟

عصام :

اهدي ي نور ي بنتي ناجحه باذن الله انا دعتلك كتير.

دخل يوسف وهو وشه مكشر جامد .

نور حاست من وشه النتيجه عامله ازاي.

يوسف وصل لها وهي ماجريتش عليه ولا حاجه :

ماجتيش تسألي ع النتيجه يعني؟

ردت وهي بتكشر زي الاطفال :

مش محتاجه اسأل باين ع وشك.

وطي وشه وهو مضايق وراحلها بعد كده ومسك ايديها كنوع من المواساه :

ماتضايقيش مش ذنبك انا السبب اه والله انا السبب.

وهي دموعها بتنزل من عنيها :

ليه انت السبب لا ده تقصير مني انا.

-ازاي انا الي خبطك في اخر كام شهر في دراستك وانا الي اجبرتك تدخلي الامتحان واديتك امل.

وخلاص هي انفجرت من العياط :

انا اسفه .

يوسف :

ماتعيطيش يا هبله ده انتي طلعتي الاولي ع الاداره.

محستش بنفسها غير وهي متشعلقه في رقبته وهو بيدور بيها ووعد زغرطت كتيييير اوووووووي.

يوسف :

الحمد لله ي عمري

وهو لسه شايلها وبيدوخ نور قالت :

الحمد لله انا بحبك اوووووووي

نزلها وبصلها وهو مش مصدق:

قولتي ايه؟

-بحبك ي يوسف.

راح حضنها تاني :

وانا بعشقك ي قلب يوووسف.

سليم راحلهم وخبط ع ضهر يوسف :

فرحنا وكل حاجه نبطل استهبال بقي ومانسؤش بعد الفرح اعملوا الي انتو عايزينه.

سليم قرب من نور وباس جبينها :

مبروك ياحبيبتي.

-الله يبارك فيك ي سولي.

يوسف وقف في النص بغيره :

طب ايه يعني انا سؤت فيها وانت،ماتلمي جوزك ي ست وعد.

سليم ضربه ع راسه :

نقي ملافزك.

تليفون يوسف رن رد عليه  :

الو……ايه؟ بجد؟شكرا اووي.

قفل.

وراح لنور بفرحه مسك كتفها :

وشك حلو عليا نجحت انا كمان.

نور بفرحه :

لووووووووووولي،مبروك ي حبيبي.

لسه هيحضنها تاني جت وعد بعدته :

لا ياحبيبي ابعد مش سكتناله دخل بحماره.

-طب والله فرحان.

وعد وهي بتخبط بكفها ع بصدره :

افرح مع اخوك ياحبيبي.

وخدت نور ومشيت.

يوسف بص لسليم :

افرح مع اخوك متأكد ان دي من عليتنا.

سليم :

تصور؟يلا افرح مع نفسك بقي.

وسابه وطلع.

يوسف :

اده ياجدعان هو انا قلقاسه اوي كده

———————

وعد راحت لسليم وهو قاعد ع المكتب،وقفت ساكته،فضل باصص ع الورق شويه حس بيها رفع عينه :

وعد!ايه الي موقفك كده اقعدي.

قعدت فعلا كمل كلامه :

مالك في ايه ي حبيبتي؟

وعد بقلق :

هو انا لو طلبت حاجه هترضي؟

ساب الورق الي في ايده وبصلها باهتمام :

انتي تؤمري مش تطلبي.

-انا عايزه ادخل الجامعه.

سليم اتفاجا كان فاكر ان الدراسه مش ع بالها دلوقتي.

-طب هو انتي اخر شهاده خدتيها ايه؟

ردت بحزن :

دبلوم تجاره .

-خمسه ولا تلاته؟

ردت بلهفه :

خمسه ومجموعي كان يدخل جامعه بس ماكنش ينفع.

-ابقي اديني ورقك وانا هقدمهولك وهعمل اللازم.

وعد بفرحه :

بجد ياسليم؟

سليم بنظره حب :

بجد ياقلب سليم.

سكتت شويه.

سليم قام من علي كرسي وقعد اودامها :

ها ياستي عايزه ايه تاني؟

وعد بقلق اكبر :

عايزه اشتغل.

—————————–

كان قاعد في الشقه الي جبهاله سليم وبيشرب ،فجأه لقي خبط جامد ع باب الشقه قام يفتح الباب :

ايوه يالي بتخبط اصبر ع صبرك ايه ؟

فتح لقي بوكس علي وشه خلاه يقع في الارض.

بخوف وهو حاطت ايده علي الضربه :

انتو مين؟

جه صوت من ورا الرجاله :

انا الي ضحكت عليه.

-فتحي؟

ايوه ياسي حمدي انا فتحي الي ضحكت عليه،اسمع تجبلي وعد باي طريقه لاما هتتحبس بالكمبيالات الي لسه مادفعتهاش فاكرها ولا لسه.

حمدي وهو لسه واقع ع الارض :

بس هي مع سليم عليان.

-ماليش في اتصرفي لاما هتقضي بقيت عمرك في الحبس ….بينا يارجاله.

وسابوه بيفكر يعمل ايه.

—————————

-شروق علي الباشا الميتنج معاه امتي.

شروق وهي قاعده اودامه وهو ع كرسي مكتبه :

ربع ساعه والميتنج يبدا وكل حاجه تمام ماتقلقش.

بصلها بحب :

عمري ماهقلق طول مانتي معايا.

بصت في الارض بخجل وسكتت.

كمل هو :

صحيح نور ويوسف نجحوا وخلاص هنظبط حالنا عشان الفرح.

 بصتله تاني :

نور قالتلي ،تمام لما نتجمع بليل نتفق.

-تمام ي حبيبتي يلا بينا بقي ع اوضه الاجتماعات.

دخلوا اوضه الاجتماعات وسليم كان منتظرهم.

بس شروق استأذنت نسيت حاجه في مكتبها وراجعه.

راحت تجيب الملف وهي ماشيه خبطت في حد.

شروق رفعت راسها :

انا اسفه جدا ماخدتش بالي.

بنظره وقحه :

ولو خدتي ولا يهمك ماضيقتش خالص.

شروق بابتسامه بسيطه وهي مش مرتحاله :

شكرا عن اذنك.

وقف في طريقها :

استني ماتعرفناش ع الجميل اسمه ايه؟

بصتله بقرف وكملت طريقها.

-البت دي تعرفولي خط سيرها.

قالها للحرس بتاعه هزوا رأسهم بطاعه .

دخلت شروق اوضه الاجتماعات ،لقت علي الباشا جه .

شروق بصوت عالي نسبي :

اسفه ع التأخير.

يحيي :

ولا يهمك.

لف علي الباشا اتفجأت بيه وهو ماينكرش انه اتفجأه بس ابتسم بتسليه.

—————————-

-الاكل هنا تحففه.

-الف هنا ياروحي.

-الله يهنيك يايوسف … قولي بقي ناوي تعمل ايه؟

كان كلامهم في المطعم بيحتفلوا بنجاحهم.

يوسف ساب الشوكه من ايده واتكلم بجديه :

والله يانور ناوي اشتغل مع سليم.

نور جات ف دماغها الفكره :

عايزه اشتغل معاكوا.

-لا انتي لسه بدري عليكي.

بتحاول تقنعه :

عشان خاطري ي يوووسف عايزه اشتغل معاك.

-وهتعرفي توفقي بين الدراسه والشغل.

ردت زي الاطفال :

اه اه جربني مش هتندم.

-تمام اتفقنا.

وهي بتحط قبضتها تحت دقنها :

ها بقي هتشغلني ايييه؟

ابتسم بتسليه

————————————-

-بجد انا مش عارف لو ماكنتش عرفتك كنت هعمل ايه انا كنت طول اليوم لوحدي.

-ومين سمعك ي عصام الوحده وحشه اووووي.

كانوا قاعدين في جنينه فيلته زي عادتهم كل يوم :

طب ماتيجي انتي وشروق تقعدوا معانا هنا.

ضحكت وردت :

لالا انت بتهزر ولا ايه ماينفعش طبعا عيب كلها شويه واروح اقعد مع يحيي وشروق.

وفجأه وبدون اي مقدمات :

تتجوزيني.

منال بصدمه :

نعم؟!!!

يتبع..
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية ليالي السهر في الجحيم للكاتبة مريم حسني.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى