Uncategorized

رواية لن تغفر لك الفصل الثانى عشر 12 بقلم آلاء محمد

 رواية لن تغفر لك الفصل الثانى عشر 12 بقلم آلاء محمد
رواية لن تغفر لك الفصل الثانى عشر 12 بقلم آلاء محمد

رواية لن تغفر لك الفصل الثانى عشر 12 بقلم آلاء محمد

‏”صحيح أنني مُمتلئ بالسيّئات، ولكن يكفيني بأنها تخصّني وحدي، لا أضر بها أحدًا، لا أظهرها للعلن، لا أتفاخر بها، لا أعتبرها من ضمن انتصاراتي، ولا أدعو الآخرين إلى مشاركتي إيّاها، ورغم ذلك أحاول دومًا التخلّص منها، أن أُلقي بها بعيدًا عنّي، أن أُطهّر نفسي منها.”
عدا يومين فرح كانت بتتجانب فيهم ركان خالص اللي هو طول الوقت كان متابعها فيهم و عارف ان هي في حاجه مغيراها راح قاعد علي المكتب و بقا يفتكر نظرت عينيها و هي واقفه مع شهاب اللي كان كلها خوف منه لكن هي اتصرفت بقوه عكس اللي جواها راح طلع تلفونه و اتصل علي رقم وبقا يتكلم و قال 
ركان .. ها مفيش جديد 
المجهول .. لي عياده بعيده شويا و محدش يعرف بيها خالص
ركان .. خالي عينك عليه ولو حصل حاجه اي كانت صغيره يكون عندي بيها خبر تمام وراح قافل الفون و اتكلم وقال .. حسابك تقل اووي يا شهاب و انا مش هسامح اي حد يقرب من فرح تاني او يفكر ياذيها زمان سكت واديني ضيعتها لكن دلوقتي مش هسكت تاني 
بقلمي الاء محمد 
          ★★★★★★★★★★
أما فرح كانت في البيت قاعده زي كل يوم هي و تهاني و مالك كان نايم في الاوضه و فجاء الباب خبط و كان خالد اللي دخل وقاعد معاهم عشان هما واصيت عمي اسماعيل اللي مات و هو بيوصي عليهم  قامت تهاني عشان تشوف مالك اللي مش بلعاده ينام كل ده و اول مدخلت لقيت مالك سخن جامد راحت نادت علي فرح بسرعه .. الحقي يا فرح مالك قايد نار فرح راحت جري علي مالك عشان تشوفه و فعلا كان سخن جامد راحت خداتو هي و خالد و تهاني عشان يروحو المستشفى 
خالد .. يلا بسرعه نروح علي مستشفى ركان 
فرح اول ما سمعت كدا راحت قالت 
فرح .. لا ركان لا نروح اي مستشفى تاني الا دي 
خالد بقا مستغرب فرح وقال .. مفيش غير دي عشان هي الأقرب 
فرح .. لا ركان مش لازم يعرف بوجود مالك ابدا مهما حصل مش ممكن يشوفه 
خالد .. لي يا فرح بتقولي كدا احنا نروح عشان نلحق مالك الاول 
فرح مرا واحده قالت .. عشان مالك ابن ركان وانا مش هخلي يعرف بي ولا يقرب منه 
خالد بصدمه .. ايه ابنه هو ركان هو اللي كنتي بتحكي عنه 
فرح بعياط .. ايوا هو اللي كنت بتكلم عنه معاك 
خالد .. الكلام في الموضوع ده مش وقته احنا نشوف مالك و بعدين نتكلم وراح علي مستشفى تاني غير بتاعت ركان 
بقلمي الاء محمد 
          ★★★★★★★★★★★
اما شهاب شغله في المستشفى بتاعت ركان سهل لي حاجات كتير من نحيت المرضى اللي بقا يطلع علي التحليل بتاعتهم عشان يشوف القبول لي الناس اللي هو بيوفر ليهم الاعضاء اللي هما مبيكونوش لقين متابرعين فهو بيسهل ليهم ده من خلال المرضه اللي بيسرق منهم اعضاء و في ناس كتير ماتت بسبب الموضوع ده بس هو كان حريس أن ميسبش دليل وراء ويتنقل من مكان لمكان عشان محدش يشك في          ‏
شهاب .. ها كل حاجه تمام 
الممرض .. تمام يا دكتور 
شهاب .. عرفت هتقول ايه و هتعمل ايه
الممرض .. اكيد يا دكتور هي دي اول مره 
شهاب .. تمام يلا جهز اوضت العمليات خلينا نخلص 
راح الممرض عشان يجهز غرفة العمليات و المريض مقتنع أن هو هيعمل عمليه الزايد ميعرفش أن هو واقع في ايد وحوش بشريه هتاخد منه الكليه من غير شفقه ولا رحمه ولا حتي ضمير 
بقلمي الاء محمد
         ★★★★★★★★★★★
رجعت فرح من المستشفى من بعد ما اطمنت علي مالك وبقا كويس دخلت تهاني الاوضه ب مالك عشان تنايمه في السرير و بقت فرح و خالد وحدهم في الصاله اتكلم خالد و قال
خالد .. ادخلي ارتاحي وانا هروح ولو حصل حاجه ابقي اتصلي عليا وانا هكون عندك في ثواني 
فرح .. خالد ممكن تقعد شويا نتكلم 
خالد راح قاعد علي الكنبه و فرح قاعدة علي الكرسي و بقت تلعب في أيدها بتوتر واتكلمت وقالت .. خالد ركان مش لازم يعرف بوجود مالك
خالد .. لي و ازاي متقوليش أن ركان هو اللي كنتي بتتكلمي عنه 
فرح .. عشان مينفعش اروح اقوله أن مالك ابنه من بعد ما شك فيا واتخلي عني وعشان سميحه هانم مش هتقبل بمالك و هتشكك في نسبه 
خالد .. و سميحه هانم دخلها ايه 
فرح .. سميحه هانم مش قبله بوجودي في حيات ركان و مش بعيد تاذي ابني وانا مش عوزه منها حاجه 
خالد .. هسئلك سؤال واحد وتجوبي بصراحه انتي لسه بتحبي ركان 
خالد اول مقال كدا فرح بصت في الأرض ودموعها نزلت بصمت خالد بقا عارف ان هي بتحبه واتكلم وقال .. جوبي يا فرح بتحبي ركان
فرح .. بحبه عشان انا معرفتش الحب غير علي ايدو هو اللي علمني يعني اي حب و هو اول واحد داس علي الحب ده وبقت دموع فرح تنزل زي الشلال من عيونها 
خالد .. كنت حاسس انك بتحبي عشان عمري محسيتك انك ملهوفا عليا بشوف في عنيكي نظره مبشوفهاش غير في عيون كنزي اختي وهي الامان بوجود حد في ظهرك وانا مش هكون ليكي غير الاخ اللي تثقي في ويوقف جنبك علي طول 
راح خالد ماسح دموع فرح و بأس راسها وسبها ومشي قربت تهاني منها وحضنت فرح وبقت تعيط علي عياط بنتها وتدعي أن ربنا يريح قلبها 
بقلمي الاء محمد
      ★★★★★★★★★★★★★
صباح يوم جديد صحيت فرح ولبست عشان تروح المستشفى راحت تطمن علي ابنها لقيت مالك صاحي بيلعب وبقا كويس من بعد ما اخد العلاج راحت لتهاني وقالت .. صباح الخير يا ماما 
تهاني .. صباح النور يا بنتي 
فرح .. مالك بقا احسن الحمدلله 
تهاني .. الحمدلله بقا كويس من بعد ما اخد الدواء 
فرح .. الحمدلله هنزل انا عشان متاخرش
تهاني .. مالك يا فرح حساكي في حاجه مخبياها 
فرح .. خايف يا ماما ومش عارفه اعمل اي
تهاني بقلق .. خير يا فرح في حاجه حصلت 
فرح .. شهاب الزفت رجع تاني ومش عارفه اعمل ايه وجودو معايه في نفس المستشفى مخوفني
تهاني .. هو عمل حاجه قرب منك تاني 
فرح .. لا بس قال ايه عاوز يبداء صفحه جديده 
تهاني .. وانتي عملتي ايه مع الحي*وان ده     
فرح .. ختو علي عقله و علي قد مقدر مبجيش جنيه ولا بخلي يقرب مني 
تهاني .. ربنا يسترها معاكي و يحميكي من شره 
بقلمي الاء محمد 
         ★★★★★★★★★★★
وصل ركان المستشفى واول مدخل بقا يدور علي فرح إذا وصلت ولا لا واول ما بيبص  قدامه راح لقي فرح دخله راح عليها مسكها من اديها ودخلو المكتب بتاعه وقفل الباب
فرح .. اوع سيب ايدي يا ركان مش خايف كنزي تشوفك 
ركان .. لا مش هسيب ايدك عشان مفيش حاجه بيني وبين كنزي يا فرح الخطوبه دي كذبه عشان اراضي امي انا عمري مهكون لغيرك يا فرح انتي وبس
فرح .. انت بتقول ايه يا ركان بص علي ايدك و شوف الخاتم اللي فيها وشوف سعادة كنزي وانت معاها 
ركان .. عشان أراضي امي لوقت معين و كنا هنسيب بعض كل ده لعبه يا فرح 
فرح .. انت بتقول ايه يا ركان لعب ايه 
ركان .. ايوا لعبه عشان انا بحبك انتي يا فرح ومش شايف غيرك 
فرح .. بعد ايه الكلام ده انت شكيت فيا كل ده عشان تراضي امك جي دلوقتي تقولي بحبك انا مش عوزه حبك و مش عوزه منك حاجه 
ركان بندم .. انتي مش شايفه انا عامل ازاي من غيرك يا فرح و ازاي بحبك لما كنتي بعيد عني أنا كنت بموت لما كنتي مجروحه مني كنت عاوز اكون معاكي انا اسف يا فرح عارف انها متاخره بس اسف بجد فرح اديني فرصه اصلح غلطي ارجوكي اديني فرصه واحده بس 
فرح بدموع .. انت عاوز ايه يا ركان بعد كل ده عوزني ارجع ليك تاني 
ركان .. اديني فرصه يا فرح فرصه اصلح فيها كل اللي حصل زمان مني 
فرح .. ركان احنا بعد كل اللي حصل ده احنا انتهينا خلاص 
ركان .. لا يا فرح انتي لسه بتحبيني زي منا بحبك يا فرح 
فرح .. ده اللي انت بتقولو يا ركان 
 بقلمي الاء محمد 
          ‏★★★★★★★★★★
وصلت سميحه المستشفى و قبل متدخلت عند ركان المكتب كانت سمعت كل اللي ركان قاله ل فرح راحت رايحه علي مكتب شهاب وفتحت الباب من غير متخبط و بعصبيا قالت 
سميحه بعصبية .. انت يا دكتور انا جيباك هنا لي 
شهاب .. خير يا هانم في ايه حصل 
سميحه .. في أن ركان لسه بيحب فرح و احتمال يرجعو لبعض وانت قاعد هنا زي قلتك 
شهاب .. وانا اعمل ايه تاني منا كنت بساعدك علي قد ما اقدر 
سميحه .. شوف اي صرفه ل فرح أن شاء الله تموتها مهي دي شغلتك 
شهاب .. انتي قصدك اي 
سميحه .. قصدي أن انا عارفه بشغلك المشبوه يا دكتور يا تساعدني يا هقول ل ركان عليه 
شهاب .. انتي بتهدديني يا سميحه هانم 
سميحه .. اعتبرو تهديد المهم اخلص من فرح 
شهاب بخبث .. فعلا المهم اخلص اتفضلي الاول اقعدي خلينا نتفق 
سميحه راحت قاعده علي الكنبه اللي في مكتب شهاب راح شهاب حاب عليه عصير وراح حقنها بدواء و ابتسم بخبث لسميحه وقال 
شهاب .. اتفضلي اشربي عشان نتفق 
راحت سميحه شريت العصير مرا واحده من غير متاخد بالها من شهاب اللي ابتسم بخبث وقال في سره ( انتي اللي جبتي لنفسك عشان مش انا اللي اي حد يهددني ) 
بقلمي الاء محمد
       ★★★★★★★★★★★         ‏
خلاص ركان شغل و هو بيفكر في فرح وكله أمل أن قريب هي تسامحه و ترجع تاني لي ولحضنه دخل البيت لقي الجو هدوء والنور مطفي استغرب ركان وراح فاتح النور واول مفتح النور لقي سميحه واقعه علي الارض ومش بتتحرك 
ركان بصدمه .. ماما ????????
ركان بسرعه اتصل بالاسعاف اللي جت بسرعه و نقلو سميحه اللي كانت قاطعه النفس للمستشفى و ركان كان مصدوم  خايف عليها طلع الدكتور من عند سميحه وعلي وشه الاسف و اتكلم وقال 
الدكتور .. البقاء لله يا دكتور ركان 
ركان بقا واقف مصدوم و مش بيتحرك مهما كانت و مهما عملت فهي أمه وهو ملوش غيرها 
في الوقت ده فرح عرفت أن سميحه اتنقلت المستشفى راحت تشوف ركان عشان هي عرفه سميحه عند ركان ايه هي السبب في كل اللي حصل بنهم بس مهما كانت هي أم ركان واول موصلت عند ركان لقيته واقف مكانه تايه و الدموع محبوسه في عنيه ركان اول مشاف فرح راح جري عليها وراح رامي نفسه في حضن فرح وبقا يعيط زي الطفل الصغير و يقول 
ركان بعياط .. ما ما ماتت يا فرح امي ماتت وسابتني لوحدي انا مليش حد غيرها يا فرح راحت وسابتني سابتني زي ما انتي كمان عوزه تسبيتي فرح دموعها بقت تنزل ومبقتش عارفه تعمل ايه غير أنها خدت ركان في حضنها ومرة  وحده ركان راح واقع من حضن فرح فرح بقت زي المجنونه و قالت بصدمه و عياط 
فرح .. ركان ????
يترا ايه موت سميحه ده عقاب ولا هي تستاهل 
وفرح هتعمل ايه مع ركان 
وركان ضحيه ولا لا 
و شهاب ايه هيحصله 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!