Uncategorized

رواية روجيندا الآدم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك الليثي

 رواية روجيندا الآدم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك الليثي

رواية روجيندا الآدم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك الليثي

رواية روجيندا الآدم الفصل الثالث عشر 13 بقلم ملك الليثي

بعد مرور ساعة.
كانت جالسة تتطلع لروجيندا التي لم يصيبها شئ بتوتر…خوفا من فشل مخططها تلك المرة.
…..:بعد اذنكم هروح التويلت
نظر لها ادم بصدمة.
ادم نفسه:نادين…معقول نادين تكون هي……..
قاطع شروده وتحدثه مع نفسه.
لينا وسلوي:استني يانادين احنا كمان جايين معاكي.
ادم بتنهيدة:اكيد مش هيا الي عملت كدة ديه اختي وانا عارفها.
بعد مرور بعض الوقت.
ادم وهو ينظر لروجيندا بحنان:بعد اذنك ياحبيبتي هعمل حاجة واجي علي طول.
نظرت له روجيندا بإبتسامة:اتفضل ياحبيبي.
ذهب ادم الي الممرضة.
ادم:هاا…جتلك.
الممرضة:ايوة يابيه.
ادم بإهتمام وتفكير:جتلك امتي وقالتلك ايه.
الممرضة:هيا فعلا امبارح جتلي وادتني ابرة تاني علي شان احطها في المحلول للمدام واخدتها منها وعملت زي ماحضرتك قولتيلي امبارح اني ابدل الابرة بفيتامينات بعد ماحطيت الابرة في المحلول للمدام لقيتها جتلي وقالتلي عملتي الي قولتلك عليه قولتلها اه بعد كدة معداش نص ساعة وجت فضلت تهزء فيا علي شان الابرة معملتش اي مضاعفات للمدام.
ادم بتفكير:طب هيا صوتها عامل ازاي.
الممرضة:لا ما هيا مش بتتكلم.
ادم بصدمة:نعم…قولتي ايه.
الممرضة:بقول لحضرتك مش بتتكلم بتكتبلي في ورقة.
ادم وهو يلعن الممرضة:ومقولتيش الكلام ده امبارح ليه.
الممرضة بخوف وتوتر:ماحضرتك مسألتنيش.
ضرب ادم الحائط بيديه ثم قال بعصبية:وبعدين مش انا قولتلك لما تجيلك تديني الاشارة علي شان اجي اقبض عليها.
الممرضة بغباء:اه البتاع الصغيرة الي انت ايديتهالي ديه…ده انا افتكرتها لعبة واديتها للواد حمادة ابني.
ادم بعصبية شديدة وحدة جعلتها تنتفض:وانا هديكي لعبة ليه هو انا طفل صغير علي شان العب واهزر معاكي.
الممرضة بخوف وتوتر:ماحضرتك مفهمتنيش قولتلي اول ماتجيلك اديني الاشارة وانا فعلا اديتك الاشارة.
ادم بعصبية:ادتيني الاشارة ازاي ومجليش اي حاجة في الجهاز.
الممرضة بغباء:ما انا حطيت ايدي ورا ضهري وشورتلك زي ما بشوفهم بيعملوا في الافلام.
ادم بعصبية وحدة شديدان جعلتها تنتفض من مكانها:امشي من قدامي بدل ما ادخلك الحبس امشي.
ثم ضرب الحائط بيديه وهو يردف بعصبية شديدة:غبي غبي.
عاد ادم الي غرفة روجيندا وجد مراد يجلس معها.
ادم بعصبية:بتعمل ايه هنا يازفت.
مراد بمرح:ولا حاجة قاعد مع رو…نظر له ادم بغضب ثم تابع وهو يقول بخوف:قصدي مرات اخويا.
ادم:ايوة كدة اتعدل.
مراد بمرح وهو يوجه حديثه لروجيندا:قفوش اوي جوزك ده ياروجيندا.
ضحكت روجيندا عليه بشدة.
نظر لها ادم بغضب.
نادين:الف سلامة عليكي ياروجي و…
مراد بزعل طفولي:ماهي بتقولها روجي اهي.
ادم بإستفزاز:ملكش دعوة هيا بنت…انت بنت علي شان تدلعها وتقولها روجي.
مراد بتفكير:اتصدق انت معاك حق.
ادم:شوفت.
مراد:يلا يا نادين علي شان نمشي…هنيجي بكرة باي.
ذهب مراد ونادين…وجلس ادم بجوار روجيندا بغضب.
روجيندا:مالك ياحبيبي.
ادم بغضب:مافيش.
روحيندا بحنان:هتخبي علي روجي حبيبتك.
ادم بغضب:انت ازاي تضحكي ومراد قاعد.
ضحكت روجيندا علي حديثه بشدة.
ادم بغضب:انتي بتضحكي علي ايه.
روجيندا وهي مازالت تضحك:انت بتغير من اخوك.
نظر لها ادم بغضب فحاولت روجيندا كبت ضحكها حتي نجحت بالاخير.
امسكت روجيندا كف ادم وقامت بطبع قبلة عليه ثم قالت بحنان:خلاص مش هضحك ادام مراد تاني.
ادم بغضب مصطنع:ولا قدام حد.
ابتسمت روجيندا:ولا قدام حد…هضحك قدام دومي حبيبي بس.
ادم بمرح:تمشي قدام الناس زي الشاويش عطية.
ضحكت روجيندا بشدة ثم قالت وسط ضحكاتها:زي الشاويش عطية.
ضحك ادم ثم تابع بحنان:لا اضحكي براحتك ياحبيبي…بس براحة وبصوت واطي.
طبعت روجيندا قبلة اخري علي كفيه الاثنين:حاضر ياحبيبي…ربنا يخليك ليا يارب.
طبع ادم قبلة علي راسها ثم قال بحنان:ويخليكي ليا يارب ياحبيبتي.
روجيندا:دومي.
ادم بحنان:نعم.
روجيندا بملل:هو انا هخرج من المستشفي امتي انا زهقت بجد.
ادم:مينفعش دلوقتي ياحبيبتي لازم اما تخفي وتستريحي خالص.
روجيندا برجاء:دومي لو سمحت لو بتحبني خليني اخرج انا بجد زهقت وبعدين انا بقيت كويسة…لو سمحت يادومي.
ادم:احم احم…حاضر يا روجي هروح اسأل الدكتور اذا كان ينفع ولا لا.
خرج ادم من الغرفة ثم تابع وهو يلتقط انفاسه:يخربيتك ياروجيندا ده انتي سحرتيني ايه ده.
اخذ ادم موافقة الطبيب بخروج روجيندا من المستشفي.
في الصباح.
في المنزل.
سلوي بحنان:جيتي ليه من المستشفي ياحبيبتي مش كنتي استنيتي اما تستريحي وتخفي خالص علي شان متتعبيش.
ابتسمت روجيندا لحنان تلك السيدة:انا بقيت كويسة والله يا ماما.
سلوي لادم:يلا يا ادم خد مراتك طلعها الاوضة علي شان تستريح ومتتعبش.
ابتسم ادم ثم حمل روجيندا وصعد الي الغرفة.
روجيندا بخجل:نزلني يا ادم انا بعرف امشي انا متشلتش يعني.
ادم:هششش.
روجيندا بغيظ:سكت.
في غرفة ادم.
ادم:يلا ياروجي ميعاد الدواء.
روجيندا بطفولة:دومي حبيبي بقولك ايه.
ادم بإهتمام:نعم.
روجيندا بهمس وهي تنظر بترقب لجميع ارجاء الغرفة:انزل اقولك حاجة في ودنك.
ادم بهمس:في ايه…وبعدين احنا موطيين صوتنا ليه.
روجيندا بهمس:في حاجة خطيرة مينفعش حد يسمعها.
ادم بنفس الهمس وقال بإهتمام:بجد حاجة ايه.
روجيندا بهمس:امبارح واحنا في المستشفي انت روحت تجيب ليك نسكافيه صح…
ادم بإهتمام وقال بهمس:صح.
روجيندا نظرت الي ارجاء الغرفة بترقب ثم قالت بهمس:الدكتور دخل علي شان يديني الدواء فأنا قولتله مبحبهوش ومش عايزاه…فراح الدكتور عمل ايه بقا.
ادم بإهتمام وهمس:عمل ايه.
روجيندا وهي تعاود النظر بترقب لانحاء الغرفة ثم قالت بهمس:راح الدكتور بقا ايداني بونبوني وشوكولاتة وقالي خدي الدواء وانا ادهوملك روحت واخدة الدواء علي طول وايداني البونبوني والشوكولاتة وقالي اما تخفي ابقي كلي منهم.
ادم وهو ينظر لروجيندا بصدمة:يعني انتي مخلياني موطي وبنتكلم بصوت واطي وعمالة تبصي يمين وشمال كل شوية…قولت بس البنت هتقول حاجة مهمة وخطيرة…فالاخر طلعت شوكولاتة ومصاصة.
روجيندا ببراءة:شوكولاتة وبونبوني…ثم تابعت وقد تذكرت شيئاً ما:ادم دومي بسرعة وديني المستشفي.
ذهب ادم مسرعاً اليها ثم قال بقلق وخوف:ايه تعبتي صح.
روجيندا بغيظ:لا الدكتور ما ادنيش المصاصة وضحك عليا اداني بس الشوكولاتة والبونبوني.
ضحك ادم عليها بشدة.
ادم من بين ضحكاته:انتي بتهزري صح…مصاصة ايه الي اوديكي المستشفي علي شانها…وبعدين استني انتي بتقوليلى الموضوع ده دلوقتي ليه وانتي كنتي موطية صوتك وشغل المخابرات ده وتبصي يمين وشمال…ليه هااا ليه.
روجيندا ببراءة:علي شان الدكتور قالي متقوليش لحد.
ادم:اممم وانتي اكلتي الشوكولاتة.
روجيندا بحزن:كان نفسي والله بس الدكتور ايدهالي وفضل يضحك عليا معرفش ليه وقالي متكليهاش غير لما تخفي.
ادم بضحك:ليه حق يضحك عليكي بصراحة…ثم تابع بجدية:يلا بقا اتكلمنا كتير وقولتي كلام اهبل كتير ناخد بقا الدواء.
روجيندا وهي تبتلع تلك الغصة التي تشكلت بحلقها وتقول بتوتر:دومي حبيبي.
ادم بنفاذ صبر:نعم.
روجيندا:بلاش الدواء ده طعمه وحش.
ادم:هجبلك مصاصة.
روجيندا بسرعة:كام مرة ياكبير.
ادم بسخرية:كبير انتي قاعدتي مع مراد كام مرة.
قاطع حديثهم دق الباب.
ادم:خير يا لينا في حاجة.
لينا:بابي تحت يا ادم وجي علي شان يباركلك ويطمن علي روجيندا.
ادم:تمام انا هنزله دلوقتي.
في الاسفل.
ادم:اهلا…زاهر باشا موجود عندنا…وانا اقول الفيلا منورة ليه.
ياتري زاهر طيب ولا شرير؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى