Uncategorized

رواية القطة السوداء الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي علي

 رواية القطة السوداء الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي علي

رواية القطة السوداء الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي علي

رواية القطة السوداء الفصل الثالث عشر 13 بقلم مي علي

اخدها ظاكام 
للاوضه ساعة متقتلت عاليه 
فتحت عينها لقت نفسها ف الاوضه 
وعاليه قاعده حاضنه الدبدوب 
وفجاه دخل شخص 
سمر اول ما شافته اتخضت 
مكنتش متوقعه 
بصت بصدمه وفضلت 
تصرخ 
وقالت …
لا لا مش معقول 
مستحيل 
لان الشخص اللي دخل الاوضه علي عاليه وكان عاوز يقتلها 
واتمثل بشكل سمر 
عشان يوديها ف داهيه 
هي سوسن 
سمر انهارت ومبقتش مصدقه 
صدمه ملهاش مثيل 
قتلتها بشكل بشع غير اللي ظاهر ف الفيديو 
وربطتها ف السرير 
واخدت من دمها ورسمت علامات عالارض 
وولعت حواليها شموع 
وقعدت ف الأرض 
تسجد وتعمل علامات غريبه 
وتقول طلاسم 
وفجأة ظهر مجموعه من الأطياف شكلهم بشع 
واقفين حوالين عاليه ف دايره 
والدنيا اسودت كأن مبقاش في اي حاجه علي وجه الارض 
اخدو من دمها 
وكانت بتتنفض وهي ميته وعلي وشها علامات 
وسواد ابتدي يملا جسمها كلو 
للحظه وكل الشموع اطفت 
واختفو كلهم 
وقامت سوسن 
بصتلها بأبتسامه 
وبصت للكاميرا 
وخرجت 
سمر وقفت قدام عاليه وهي مش فاهمه حاجه 
انهارت ف الأرض وهي مغمضه عينها 
وفتحت لما حست بشي سخن قريب منها 
لقت نفسها ف الزنزانه والقط قاعد جنبها 
بصتله برعب وقالت …
ازاي مش معقول 
انت اكيد 
انت 
قال … 
فلتهدأي قليلا فقط أخبرتك من قبل أننا لنا أعوان ليس من الشياطين والجان فقط 
ولكن من البشر أيضا 
– انت بتقول اي 
دي صحبتي 
بقالها معايا تلت سنين 
ف السكن 
وف الجامعه معانا 
– اتعرفين اين تسكن 
ارأيتي أحدا من أبويها 
ارأيتيها يوما داخل محاضره 
انتي فقط لم تنتبهي 
ولكن دعيني انبهكك لبعض الاشياء التي حدثت 
هي من بدأت بالحديث عن صديقتكم أو زميلتكم التي قتلت وهي من قالت أنها رأت ذلك بعينيها 
دعكي من هذا 
فلتنظري لعينيها 
والشئ الآخر التي اغفلته 
حينما اوقعو بكي داخل الدائره 
كانت هي بالداخل معك 
لا يستطيع شيطان أن يفعل دائره محصنه 
فقط تابع من يفعل ذلك 
وهو ما عليه سوا الدخول 
هيا من كانت تلقي ترانيم 
الدائره لتحصينها 
وهي ايضا من ألقت عليكي طلاسم لتفقدك الحركه 
وهي من دفع المال لأجل ذهابك للمشرحه 
وكان ذلك لإخضاعك 
وهي من كانت تتابع من بعيد 
دعيني اريكي شيئا فيهي من قامت بإيقاع الفتنه بينكي وبين صديقتكي 
هي من كانت تخبرها بأنك تودين أن تأخذي منها من تحب 
كما أنها هي من كانت تملأ عقلها بالحب تجاهه 
وهي من كانت تأتي لها بالملابس 
وهي من احكم إغلاق المرحاض عليكي في بادئ الأمر 
الا يبدو لكي الأمر غريبا قليلا انكي كنتي تستغيثين بها 
وهي لم تستجب سريعا علي الرغم من استيقاظها 
وعندما كانت معكي علي الهاتف ف اليوم الذي طرحو فيه العلامات علي جسدك 
كانت هي من تقوم بألقاء التعاويذ عليكي 
وعندها رأيتي عزازيل بوضوح 
وفعل ما فعله بكي 
انتي وقعتي أسيره للشيطان الاسود 
– انت بتقول اي 
يعني اي الكلام 
ده يعني هي بشر 
ولا منكم ولا اي 
سأخبركي قصه قصيره جدا 
ستخبركي بكل شئ تودين معرفته 
انتم لم تفعلو شيئا سوا انكم 
أصغيتم للشيطان 
في قديم الزمان 
وفي هذا الصرح بالتحديد 
قبل أن تبني هذه المباني وتصبح جامعه 
كان مبني قديم 
يسكن فيه رجل يدعي القاسم 
حارس المبني 
هذا الرجل كان مؤمن بأن هناك كنز من الذهب تحت الارض 
فتمثل له واحد منا يدعي   كلبان وأخبره بأنه لابد الاستعانه بشياطين الأرض والجان 
ويستحضر بعض منهم 
ووسوس له بذلك 
واتي له بكل ما يحتاج من كتب وطلاسم وتعاويذ 
ورجال يعملون معه 
وبدأ يفعل ما يطلب منه 
ويحفر بداخل المبني 
ولمعت عيناه حينما وجد بعض الذهب 
فظل يحفر 
وحينما يستعصي عليه الأمر 
يخبره  كلبان أنه يجب أن يلقي تعويذه وطلسم لكي يتمكن من الحصول علي الذهب 
وهو يفعل ما يؤمر 
ولكن لم يكن يدري أنه كان يستحضر روحا شريره من أشد ارواحنا 
ويقيم لهم صرحا ف الأرض 
بل ويحفر لهم مكان يقطنون به 
ويلقي عليه اللعنه 
وبالفعل اعطيناه ما يريد 
ولكن طمعه اعمي عيناه واراد المزيد 
وهنا انقلبت عليه 
ف الهدف منه كان الاستحضار 
ولكن أمر الشيطان الاسود 
بأن يقوم كلبان بجهله علي عهد إبليس 
ولفعل هذا كان لابد من أن يقدم روحا 
دماء عذراء 
فتمثل له كلبان 
وأقنعه أنه إذا ألقي تعويذه وقام بالاستحضار 
وضحي بأبنته العذراء 
سيكون هناك خادم منا يطيعه ويفعل له ما يأمر 
ولكنه رفض بشده 
وقرر أن يكتفي بذلك 
وهنا تمثلت لها انا 
وقومت بأغوائها 
اجل ف انا من قومت بحسها علي الزنا 
وجعلتها علي العهد 
ورحلت 
وبعد ذلك تمكنت من جعلها في حاله مزريه 
بعدما ظهرت عليها العلامات 
جعلتها تسلم روحها بيدها علي عهدي وعهد ابي الأكبر إبليس 
وقامت بالانتحار 
لتصبح روحا تحت طوعنا نحن 
هي واباها من بعدها بعدما أوقع به كلبان هو الآخر 
اتعرفين ماذا كان اسم هذه الفتاه 
بصت سمر برعب وقالت … 
متقولش ارجوك 
 
قال .. 
لماذا 
قالت ببطئ …
سوسن مش كده 
قال … 
أجل تتمثل علي شكل فتاه في مجموعة ما 
تقوم بأغواء صديقاتها 
وتفعل هذا مرارا وتكرارا 
بمساعدة ابيها 
– القاسم 
– أجل 
– وده موجود معانا 
– أجل ف انتي تعرفينه جيدا 
فهو الفراش القاطن بالدور العلوي 
فهو الشخص الذي تسكنه روح القاسم 
أما القطة السوداء فهي
ابنته التي تتمثل لكي كثيرا ولا تجيديها 
لم يكن هذا انا 
ف القط الاسود هو أقرب شكل نستطيع أن نتمثل به 
ف انا لا أستطيع أن أتيكي علي حقيقتي 
ستهلعين 
فبالرغم من ما ترينه 
ف انا لست كذلك 
– لو شوفتك وظهرتلي اي اللي ممكن يحصل 
– ستجنين لا محاله 
او تنتهي حياتك ف الحال 
ف اشكالنا لا يستطيع بشر تخيلها ولا يتحملها عقل من العقول البشريه 
– كمل 
ليه اختارتنا 
– أخبرتك من قبل الهدف هو الغوايه 
ولكن هناك منكم من يكون قوي الايمان 
يجب إخضاعها بشكل أو بأخر 
– انتو فعلا خلتوني وصلت لدرجة أننا كنت عاوزه اخلص من حياتي 
انا مش قادره اصدق 
بجد 
قال .. 
اعرف انكي لن تستوعبي هذا 
– انت لازم تساعدني وتخرجني من هنا 
والشر اللي ف المكان ده 
لازم تساعدني نقضي عليه 
سكت 
– انت ساكت ليه 
ارجوك رد 
انت عارف انت أذيت ناس اد اي 
– قولت لكي من قبل هذا هو الهدف من خلقي الغوايه 
– ارجوك ساعدني 
ارجوك 
هتثبت الحقيقه ازاي 
– سأخبرك 
اريدك ان تطلبي من المحقق 
أن تتحدثي معه علي انفراد 
وتخبريه بكل شئ 
– هيقولو عليا مجنونه 
– لا تخافي ف انا معكي 
ولكن دعيني اتمثل في جسد غير هذا البالي 
لا احد سيراني غيرك 
– ولو سبتني زي كل مره ومشيت 
حسته بيبتسم 
قالت … 
انت بتبتسم ولا بيتهيألي 
رد بجمله واحده … 
لا تقلقي ف الان اطمئني فإنني ام اعد علي العهد 
مفهمتش لكنه كمل وقال … 
تفعلي ما أقوله لكي 
وتطلبي منه في نهاية الحديث أن يشاهد ما رأي من جديد 
– طب وسوسن 
– لن تجديها فمهمتها انتهت عند ذلك 
ستكون الان في مهمتها لشخص آخر 
– طب وانا 
– لن يتركوكي 
ولكني أؤكد لكي انني لن اجعل أي مكروه يصيبك 
– طب انتي عاوز مني انا اي 
– أخبرتك اني احبك 
– وآخرة الحب ده اي 
انت شيطان تحب بني ادمه ازاي 
– كل يوم وانا اسال هذا السؤال 
ف انا كنت بين قبيلتي من أشدهم 
والان ماذا ترين 
– عوزاك تساعدني ارجوك 
نهد المكان ده 
ونقضي ع الشر اللي في 
نقضي ع كل ده للابد 
قال … 
فلتفعلي ما اطلبه منكي 
وفعلا اتفق معاها 
وقبل شروق الشمس 
كانت سمر بتزعق 
عشان حد من العساكر 
يجيلها وتقابل المأمور 
وبعد ما صوتها اتنبح 
طلبت تقابله وتقعد معاه علي انفراد 
وقعدت فعلا 
وابتدت تحكي من تاني 
وهو كان جنبها مسبهاش 
وشيفاه 
قعدت تحكي للظابط اللي كان بيضحك 
وبيستهزئ بكلامها 
طلبت منه 
يشوف الڤيديو تاني 
ويستدعي سوسن ده لو لاقاها 
قالت … 
انا مش مجنونه ولا كدابه ارجوك صدقني 
افتح كل القضايا اللي فاتت 
وحللو جثة عاليه 
والبنت اللي قبلها وغيرها وغيرها 
كلهم مش بنات 
وفي علامات علي جسمهم 
والدم 
لو طلعتو المخزن فوق هتلاقوا قوضه 
فيها دايره وحاجات غريبه كده 
الفراش تابع ليهم ساكن جثمه شيطان 
هتلاقي دم لو حللته هتلاقي دم عاليه 
صدقني ارجوك 
انا مستعد اسبتلك بأي طريقه ده مش تخريف 
انا مش مجنونه 
شوف الڤيديو من تاني ارجوك 
الظابط استغرب من كلامها بس استهزئ وقال … 
خليني وراكي لحد ما اشوف جنانك هيوديكي لحد فين 
ونده ع العسكري وطلب منه الفيديوهات تتفضي تاني 
وفتح الڤيديو 
وبدأ يتفرج من تاني 
وسمر بتدعي أن ظاكام يكون صادق 
بدا الظابط يتفرج ع الفيديو 
واللي شافه كان مفاجأة ….
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العشق الطاهر للكاتبة نسمة مالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!