Uncategorized

رواية حب أعمى الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم ندى شريف

رواية حب أعمى الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم ندى شريف 

رواية حب أعمى الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم ندى شريف 

رواية حب أعمى الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم ندى شريف 

في المساء..

روز : روح يا اوس….و الصبح تبقى تيجي…انا هبقى معاها

اوس : لا لا انا هبقى موجود هنا….. انتي بس وصلي ماما للبيت 

روز : اللي انت شايفه

ثم قالت لسناء..

روز : يلا يا طنط نروح….حضرتك تعبتي النهارده…و اوس هيبقى موجود متخافيش

سناء بتعب و بحزن : ماشي يا بنتي

فقامت روز بإسناد سناء..

سناء : تبقى كل شويه طمني عليها يا اوس

اوس : حاضر يا ماما

روز ل زين : انا هروح بقى

زين : تمام…تبقي اتصلي بيا لما توصلي

روز : حاضر

★★★★★★★★★★★★

بعد خمس أيام…

اوس كان نائم على كرسي جانب وعد و ممسك بيدها..

وعد قامت بتحريك يدها و لكنها وجدت يداً أخرى متشبسه بها…ثم قامت بفتح عيناها و قالت : اوس

اوس استيقظ و هو مُفاجأ : وعد ؟؟….انتي اتكلمتي؟؟

وعد بفرحه : اوس

اوس بسعاده غامره و هو يضع يده على وجهها : انتي كويسه؟؟؟…حاسه بوجع؟؟

وعد : طلاما شوفتك اكيد هبقى كويسه

اوس : وحشتيني

وعد : و انت كمان

اوس بسعاده : طب استني استني اتصل بيهم

ثم قام بالإتصال بسناء و زين…..و قام زين بالإتصال ب روز…

وعد : انا اسفه جدا عشان الفرح اتأجل….انا السبب

اوس : عادي يعني….يتفلق الفرح…اهم حاجه انتي….مفيش حاجه تهمني غيرك انتي

وعد : انا بحبك اوي

اوس : و انا كمان

★★★★★★★★★★★★★

منار بفرحه و هي ممسكه بهاتفه : يا ماما….شوفي كده…فستان الفرح ده احلى و لا التاني؟؟

كريمه : ده منفوش اوي…ف أوس كده مش هيعرف يقف جمبك….فخليكي في التاني احسن

منار بفرحه : تمام….هحجزه

كريمه : انا متأكده انك هتكوني قمر في اليوم ده

منار : بس يا رب ييجي اليوم ده…..هي وعد عامله ايه؟؟

كريمه : معرفش..بقالي كتير اوي مسألتش….و بعدين ده خامس يوم يعني….ف فرج ربنا قرب ييجي اهو

منار : طب ما تتصلي بيه كده

كريمه بضحك : من عينيا…..استني لما اتقمص الشخصيه

ثم اتصلت به…

كريمه بحزن : عامل ايه يا حبيبي؟؟….بقالك خمس أيام مبتجيش البيت….هو في حاجه حصلت؟؟

اوس : لا مفيش….انا هاجي قريب ان شاء الله

كريمه : هي وعد عامله ايه؟؟

اوس : الحمد لله كويسه….فاقت و اتكلمت معايا….تكلميها ؟؟

قامت كريمه بفتح الاسبيكر لتسمع منار…

كريمه : آه يا حبيبي….خليني اكلمها

وعد : الو

كريمه بسعاده مصطنعه : حبيبتي…الف سلامه….ان شاء الله اللي يكرهوكي ( يا رب ???????????? )

وعد : الله يسلم حضرتك

كريمه : تمام يا حبيبتي…انا مش هطول عليكي علشان انتي تعبانه….يلا باي

ثم قامت بغلق المكالمه…

منار : هو ده اللي فرج ربنا قريب؟؟…..دي زي القرده

كريمه بغضب : دي ماسكه فيه بإيديها و سنانها

★★★★★★★★★★★★

يوم الفرح..

اوس و هو يرقص مع وعد : تعرفي انك قمر النهارده

وعد و هي تضحك : تعرف انك چنتل اوي النهارده

و بعد الفرح و الكثير من الزغاريط و الرقص…ذهبوا إلى بيتهم…

و اول ما صعدوا إلى البيت..قامت منار بطرق الباب..

منار بإبتسامه : اتفضلوا العشا

اوس : شكرا

★★★★★★★★★★★

في الصباح الباكر..

منار جلست تطرق الباب..

وعد : في ايه؟؟

منار : يلا انزلي عشان تعملي الفطار معايا

وعد : الصبح بدري كده؟؟

منار : ايوه

وعد : تمام…جايه

ثم نزلت وعد و منار المطبخ…

و بدأت وعد تجهز الفطار و جلست منار تعطي لها الإرشادات..

منار : حطي طحينه على الفول اوس بيحبها اوي……زودي الملح في البيض اوس مبيحبهوش دلع….خلي الطعميه مقرمشه اوس مش بيحبها طريه….حطي معلقتين سكر في الشاي…و إلخ

و عندما انتهت من تجهيز الفطور…صعدت ل اوس..

وعد : اوس…يلا اصحى

اوس : ايه اللي مصحيكي بدري كده؟؟

وعد : منار خبطت و قالتلي اعمل الفطار

اوس : بس بدري برضو

وعد بضحك : عادي….. الصحيان بدري كله فوايد

اوس : تمام…يلا ننزل

على الطاوله الجميع كان يأكل..

منار : ايه رأيك في الأكل؟؟…وعد هي اللي عملاه

اوس : جميل….تسلم ايديها

منار : بس طبعا تحت اشرافي….ده لولايا مكانش الاكل هيبقى حلو كده

وعد بإبتسامه خفيفه : طبعا طبعا

★★★★★★★★★★★★

منار : انتي متكلمتيش ليه النهارده؟؟….انا كنت مستنياكي تنصفيني زي كل مره

كريمه : محمد الله يرحمه وصاني اني مليش دعوه بيهم نهائي و اني مجبرش اوس على حاجه ابدا….فأنا مهدلك الطريق اهو…الدور و الباقي عليكي

عندما بدأ اوس و وعد الذهاب للعمل..

وعد : انزل طيب….و انا هجيب المفاتيح و جايه

اوس : تمام

اوس كان ينتظر وعد…

منار : رايح الشغل؟؟

اوس : آه

منار : اومال وعد فين ؟؟

اوس : بتجيب المفاتيح و نازله

ثم سمعت منار باب شقة اوس يُغلق…

منار بخبث : اعدل الياقه بتاعتك

اوس بإستغراب : معدوله

منار بخبث : استنى

فقامت بتطويل نفسها ( شبت يعني???? ) و وضعت يداها الاثنين حول رقبته بحجه تعديل الياقه..

فنزلت وعد..

وعد بغضب : يلا عشان نتأخر و لا ايه ؟؟

منار : انا بس كنت بعدله الياقه

وعد لم ترد عليها و قالت : يلا يا اوس

و عندما ركبوا السياره معا..

وعد بغضب : احكي

اوس بإستغراب : احكي ايه؟؟

وعد بغضب : اللي حصل الصبح

اوس بقلق : طب اركني على اي جنب طيب لأحسن خايف من تهورك ده

فقامت وعد بما طلب اوس منها..

وعد : اتفضل…اديني ركنت

اوس : الياقه مكانتش معدوله فعدلتهالي…انا مش عارف انتي مأزمه الموضوع ليه

وعد : يعني انت شايف أن الموضوع تافه ….و انا اللي مدياه اكبر من حجمه صح؟؟

اوس بتوتر : انا قولت كده؟؟….انا مقولتش كده خالص

وعد بغضب : ماشي يا اوس

اوس : اهدي بس و سوقي براحه…انا غلطان اني جيبتلك عربيه جديده

★★★★★★★★★★★

بعد عام…

كريمه بفرحه : يا منار…..انتي يا بت

منار : ايه اللي حصل؟؟

كريمه بفرحه : جيلك حتة عريس….إنما لقطه….فلوس ايه…و شكل ايه…و لبس ايه….لا لا بجد يا بختك

منار بفرحه : انا عايزه اشوفه…شوقتيني اوي

كريمه : انا قولتله ييجي بكره…عشان نتعرف عليه و نحط شروطنا….الواد باين عليه انه شاريكي

منار بفرحه : يا رب يا ماما يتمم على خير

كريمه : ان شاء الله

اليوم التالي…

وعد : يلا يا منار البسي بسرعه..الراجل مستنيكي بره

منار : حاضر حاضر

ثم خرجوا…

كريمه : دي منار 

أحمد و هو يسلم عليها : ازيك

منار بكسوف : الحمد لله

كريمه : و دي وعد مرات اوس

أحمد و هو يسلم عليها : اتشرفت

و لكنه كان يضغط على يدها بطريقه غريبه..فقامت بسحب يدها بسرعه و دخلت المطبخ لإحضار العصير

أحمد : انا بشتغل في الكويت…بس انا يعني نزلت عشان العروسه…..و اكيد لما نتجوز هنقعد انا و هي في الكويت هناك

كريمه : آه طبعا و ماله….انت بسم الله ماشاءالله يعني معاك فلوس و كده…بس اهلك فين؟؟

أحمد : متوفيين

كريمه : الله يرحمهم يا رب

أحمد : يا رب…..بصي هو انا موافق على اي حاجه انتوا هتقولوها ….ف يلا نقرأ الفاتحه

كريمه : يلا نقرأ الفاتحه

تفاجأ اوس من سهولة و سرعة انتهاء المواضيع دون أي مجادلات..

عندما ذهب العريس و وقفت منار و وعد بجانب بعضهما في المطبخ..

وعد : منار…عايزه اقولك على حاجه

منار : قولي

وعد : انتي حاسه ان احمد ده كويس؟؟

منار : آه….ده معاه فلوس ده غير أنه بيسافر

وعد : هي مش بتتقاس بالفلوس و لا بالسفر…انتي شايفه أن شخصيته كويسه؟؟

منار : ايوه عادي….في ايه؟؟

وعد : اصل و هو بيسلم عليا داس على أيدي جامد…و بعد كده روحت لاقيته بيضحكلي….فأنا مش شايفاه أنه احسن حد يعني

منار : بصي يا وعد…انا سيبتلك اوس اهو رغم انك اخدتيه مني….سيبيلي احمد بقى….سيبيني افرح على الأقل

وعد : انتي بتقولي ايه؟؟…انتي اكيد فهمتيني غلط

منار : غلط بقى و لا صح….انا هخليني في حالي و انتي تخليكي في حالك

★★★★★★★★★★★★★★

بعد أسبوع…

وعد بفرحه : انا حامل

سناء : ده بجد و لا هزار؟؟

وعد بفرحه : ده جد الجد

سناء بسعاده : مبروك يا يا حبيبتي….لو ولد سميه عمار على اسم جده

وعد : و لو بنت؟؟

سناء بضحك : لا خلي اوس بقى هو اللي يختار

وعد : بس انا هقعد عندك و لما يتصل قوليله تعبانه ..بصي قوليله اي حاجه…اهم حاجه ييجي و انا أفاجئه بقى

★★★★★★★★★★★★

اوس : منار حامل !!!!…ده ازاي يعني؟؟

كريمه : مش وقت دهشه هو….البت هتعمل في نفسها حاجه….اتصرف

اوس : اتصرف ازاي يعني؟؟

كريمه : اتجوزها….اتجوز منار يا اوس

★★★★★★★★★★★★★

بعد يوم..

وعد بقلق : هو متصلش ليه لحد دلوقتي…. المفروض كان يكلمني امبارح بليل عشان اتأخرت….ممكن يكون تعبان و لا حاجه….انا هروحله

سناء : تبقى طمنيني ها؟؟

وعد : تمام

عندما وصلت وعد…

أدخلت وعد المفتاح و لكن الباب لا يفتح…

ثم فتحت كريمه الباب..

كريمه : احسن برضوا أن انتي جيتي….امسكي شنطة هدومك اهي متوضبه من امبارح….و يا ريت مشوفكيش هنا تاني

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ظلام الرعد للكاتبة فاطمة عيد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!