Uncategorized

رواية حياتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم توته

    رواية حياتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم توته

رواية حياتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم توته

رواية حياتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم توته

ايوان : أنا قررت أخطب
ليان : انت بتقول ايه ؟ مين ده اللي يخطب
ايوان : في ايه يا اختي .. أنا بقول هخطب
طنط چيلان : تخطب !
عمو : ومين تعيسة الحظ دي بقا انشاء الله ؟
ايوان : نيروز
ليان دمعت : نيروز نيروز
ايوان : اه .. بحبها
ليان : بس ازاي
ايوان : زي م الناس بتتجوز
ليان بأخفاء دموعها : امم .. ربنا يباركلكوا حياتكوا مع بعض يا أخويا
قالت ليان جملتها وذهبت إلى غرفتها سريعا
رغدان : انت اتجننت يا ايوان … نيروز مين دي اللي تخطبها
ايوان : الأمر ده يخصني أنا لوحدي وميخصش حد تاني
عمو : ازاي ميخصش حد تاني يعني
ايوان : مش قصدي انت يا بابا
طنط چيلان : اومال تقصد مين ؟
ايوان بنفاذ صبر : ولا انتي كمان يا ماما
حياة : طب عن اذنكوا هروح اشوف ليان
عمو : ليه مالها ليان
حياة : لاء قصدي يعني هقعد معاها
طنط چيلان : بس نيروز دي متنفعكش يا ايوان
ايوان : بس ده قراري وانا اللي هتجوز
عمو : سيبيه براحته يا چيلان .. بس مترجعش تندم .. أنا هكلم أبوها انهارده وهنحدد الفرح والخطوبه في اقرب وقت
طنط چيلان : فكر كويس يا ايوان
ايوان : فكرت كويس .. ومقتنع بقراري
طنط چيلان : أما كان عندي ليك عروسه حلوه .. واحلي من نيروز دي ميت مره
ايوان : وانا اختارت نيروز
عمو : خلاص يا چيلان .. سيبيه براحته
ايوان : عن اذنكوا طالع اوضتي
رغدان : طيب أنا شبعت .. عن اذنكوا
طنط چيلان : اطلع يا إيلان شوف اخوك وأقنعه يسيبها .. دي متنفعهوش خالص
إيلان : وانا مالي .. خليه ياخد على دماغه
………………………..
حياة : ليان .. اهدي شويه مش كده
ليان بعياط هيستيري : أنا هنساه أنا .. أنا هشوف حياتي .. هو قصده .. اختار اكتر واحده أنا بكرهها في حياتي .. أنا .. أنا .. أنا كمان هتجوز .. أي حد ييجي قدامي هتجوزه حتي لو كان مين .. ايوه هتجوز سيف .. اكتر واحد هو بيكرهه .. وهدوقه من نفس الكاس اللي دوقني منه .. هو قبل كده اصلا حاول يكلمني كتير .. بس انا مكنتش بديله اي اعتبار .. هو هيفرح دلوقتي لو كلمته .. أنا هجيب رقمه من شيرين بنت عمه .. هيا صاحبتي .. وهكلمه وهقوله ييجي يقابل بابا .. وهنساه زي ما هو نسيني كده بالظبط .. عشان أنا لو فضلت كده احبه .. هو هيجرحني .. وهيهدني .. هقدر أنساه واحب غيره .. تعرفي .. أنا أعرف كل حاجه عنه .. اعرف بيحب ايه وبيكره اييه .. لونه المفضل .. بيشجع مين .. كل حاجه عنه .. كل حاجه يا حياة
حياة : طب اهدي يا حبيبتي .. مش كده .. فكري بهدوء .. واعرفي هو عمل كده ليه
ليان : تؤ .. مش عايزه اعرف .. هو استسلم من اول مره .. كده هو مبيحبنيش ولو حتي ربع حبي ليه .. يبقى أنا ليه احبه وافكر فيه واخاف علي زعله … فين تلفوني .. هكلم شيرين
حياة : اهدي
بس يا ليان
ليان : هششششششش .. أنا هكلمها .. ومن دلوقتي أنا نسيت حاجه اسمها ايوان .. ايوان مات بالنسبالي .. وليان القديمه ماتت .. دلوقتي في ليان الجديده
………………………..
رغدان : انت متخلف يا ايوان .. ازاي يعني هتخطب نيروز .. انت عارف نيروز دي تبقي ايه لليان
ايوان : عارف .. ولو سمحت محدش يجيب سيرة نيروز في حاجه وحشه .. عشان هتبقي مراتي
رغدان : انت شارب حاجه .. ده انت مبتحبش نيروز .. ازاي هتخطبها .. وازاي هتتخلى عن ليان بالسهولة دي
ايوان : زي ما هيا اتخلت عني .. منا مش هفضل احبها علطول .. زهقت منها
رغدان : ايه البرود اللي انت فيه ده يا اخي .. البت بتحبك .. وانت بتحبها .. وبتتخلى عنها بالسهولة دي
ايوان : عادي .. مش فارقه .. هيا اللي عملت فيا كده
رغدان : عملت فيك ايه .. هاااا
ايوان : كسرت حبي ليها بمجرد تفكيرها في واحد تاني
رغدان : عشان انت بارد في مشاعرك معاها .. بس احب اقولك بقا .. انك هتندم .. وهتندم أوي كمان .. لانك كسرتها .. يا .. يا اخوها
……………………..
ليان : الو .. ايوه يا شيرين ازيك
شيرين : الحمد لله .. تمام .. انتي عامله ايه
ليان : أنا كويسه الحمد لله .. كنت عايزه اطلب منك خدمه كده
شيرين : اتفضلي
ليان : كنت عايزه منك .. رقم .. رقم سيف
شيرين : سيف !؟
ليان : اه
شيرين : سيف مين
ليان : انتي تعرفي كام سيف يا شيرين
شيرين : مهو مش معقول يكون سيف ابن عمي
ليان : ايوه هو
شيرين : انتي بتهزري يا ليان .. طب انتي سخنه ولا حاجه
ليان : في ايه يا شيرين أنا قلت ايه يعني .. بقولك رقم سيف
شيرين : سيف اللي انتي مبتقبلهوش
ليان : ايوه يا شيرين سيف البارد المستفز المعفن العبيط
شيرين : يبقى انتي مش سخنه .. بس عايزاه ليه
ليان : هتبقي تعرفي منه
شيرين : ماشي رقمه ##########
ليان : تمام شكرا يا شيرين
شيرين : العفو
حياة : كده ارتحتي بقا !
ليان : ايوه واثقه أن دي راحتي .. هبقى أكلمه بكره
حياة : ماشي ..وبراحتك بقا
ليان : فرح خلود بكره كمان .. هروحلها بدري وهكلم سيف ييجي معايا
حياة : بس انتي بتكرهيه اوي كده .. ازاي هتكلميه
ليان : زي ما هنسي حب ايوان بالظبط كده .. سيف واحد كويس وبيحبني كمان وحاول اكتر من مره يدخل البيت من بابه بس أنا رفضت
حياة : خلاص اللي تشوفيه … هسيبك تفكري تاني في الكلام ده .. وهشوف قرارك الأكيد الصبح
ليان : ماشي
جاء الصباح على القاهره يحمل خير وسعاده لبعض البشر على عكس بشر أخرون
نزلت حياة إلي الأسفل كعادتها فوجدت طنط چيلان بمفردها
حياة : صباح الخير
طنط چيلان : صباح النور
حياة : اومال كلهم فين
طنط چيلان : مشيوا .. انتي راحه فين ؟
حياة : راحه شغلي زي كل يوم
طنط چيلان : بس أمك كلمتني وقالتلي انك هتروحي البلد انهارده
حياة : بلد ايه مش هينفع اروح خالص .. وانا قلتلها اني مش هروح
طنط چيلان : بس هيا بعتت حد ياخدك
حياة : بعتت !!!
طنط چيلان : ايوه في الطريق
حياة : لاء أنا همشي .. وانتي كلميها قوليلها اني مش هروح خالص .. ده احسن
_ مش عايزه تيجي ليه .. ده أنا بنفسي اللي جاي آخدك
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى