Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث عشر 13 بقلم آية أحمد

زين قفل في وشه  وركب عربيته بسرعه وتوجه لبيت فريد المهدي..!!
وفي الطريق مكالمة من فريد
فريد : ازيك يا صاحبي
زين بقرف  :هه انت لسه فاكر ان  في بينا صحوبيه استرجل وقابلني يا فريد وانا اقسملك بالله لاموتك ومن نفس الماده إلى حطيتها على وش يوسف هكون حاطتها على وشك
فريد :اهدي يا مان  مش حوار يعني عدي عليه اكتر من عشر سنين..!!
زين :قابلني انت بس وانا هخليلك الحوار ميعديش دقيقتين
فريد :عاوز تقابلني انا معنديش مانع بس روح الأول الحق مراتك في الفله أصلها قمر اووي وفي الحفله  مش عارف بتقولوها ازاي  بالمصري بس so so  beautiful(جميله جدااا )
زين بعصبيه وبغيرره :ورحمة امك لاموتك أن شوفتك  اتكلم عدل وشوف بتقول اي اصل شكل أمريكا نسيتك نفسك لا افتكر انك بتكلم مع زين الشامي  وفوق يا روح امك  انا جايلك اصلااا وقفل في وشه…. 
______في فيلا سالم الشامي 
سيلين مع مي  في فيلا سالم الشامي 
مي :بس يا ستي دا الي حصل وفارس مشي متعصب وحسسني كان انا غلطت يا سيلين واصلا هو الولد الي مسك ايدي جامد.. والله ايدي وجعتني 
سيلين :تاكلي ترمس 
مي :تصدقي انا حيوانه اني اتكلمت معاكي اصلا 
سيلين:طب تاكلي فول
مي وبترمي في وشها المخدة :يعني جايه اخد رايك انتي لي محسساني أن العيد قرب 
سيلين :اسكتي دا كانت احلى أيام كفايا صلاة العيد والا التنمر على البنات بتوع العبايه الجل والحواجب الفولوماستر والنص كيلو بويه والا كأنهم راحين كباريه مش يصلوا.. بعد كده كنت بقضي العيد نوم 
مي بضحك :   دعى الخلق للخالق بقا  الحمد لله مطلعتش لوحدي إلى بقضية نوم ممكن نكمل موضوعنا عشان  متعصبنيش لو سمحتي 
سيلين :يسطا اولا فارس  دا يزعل ميزعلش حاجة متخصناش الحمد لله انه ساعدك وبس والا انتي ليكي رأي تاني يعني يهمك فارس دااا..!! 
مي سرحت و قالت بارتباك : لا طبعا 
سيلين :اي سميتي العيال مكنتيش هتاخدي كل دا ياختشي 
مي :على فكره مش كده بس يعني رايك اي 
سيلين :انا متعاملتش معاه انتي عاوزاني اتكلم معاه في وجود  زين ووقفت بشموخ وهي بتقلده وهو بيقلع االنضاره  مرات زين الشامي لا يمكن … 
مي :على فكره مش للدرجه دي يعني 
سيلين :صدقي بقا يا اختي انه للدرجه دي دا بيقولي هتلبسي الحجاب دا أخته نفسها مش لبساه تصدقي انا متعرفتش على أمه لحد الوقتي 
مي بصدمة :والله 
سيلين :ااه والله قومي بسرعه ننضف الاوضه بقت معفنه من الأكل إلى مرمى في كل مكان الترمس والشيبسي والاندومي  حتى الحيطه كان عليها آثار صوابعها وقالت بسرعه أم زين  ممكن تطلع والاوضه كده 
مي وسيلين بسرعه اتحركووا ونضفوا الاوضه كاملة في نص ساعه 
مي :الله يخربيتك ضهري وجعني 
سيلين :مش اكتر مني يسطا يلا حصل خير 
مي :انا راحه اروح بقا الوقت اتأخر ومش مستعده اتحط في موقف زي دا تاني 
سيلين :خلي بالك من نفسك هنزل معاكي اوصلك
_____ 
**  هاجر وصلت   من الساحل ووقفت مع ابوها  وحضنته  
    هاجر :Dad miss you so much where is my mum? 
(ابي اشتقت لك كثيرا أين امي )؟ 
سالم حضنها لأنه مشافهاش من زمان  :اتكلمي عربي انتي كمان انا بحب اتكلم عربي…. مع صحابها هناك من الصبح   وحشتيني اوي يا ضي عيوني قوليلي   حد زعلك أو زين زعلك في يوم وانا مش موجود ؟؟ 
هاجر ضحكت بصوت عالي :محدش يقدر وانت موجود يبابا ….. اي دا سيلين وهاجر 
سالم  باستغراب :هو  مش انتي كنتي هنا واخوكي بيتجوزها والا اي؟ 
هاجر بارتباك  :ايوا يبابا اكيد يعني اومال مين يشهد غيري 
سيلين :ابو السماسم يا جامد انت يا قمر بطل تحقيق وخلي حد يوصل مي للبيت عشان خايفه عليها
سالم :احم معايا  مكالمه هخلصها  وجي بس!! 
هاجر حضنت مي وحضنت سيلين 
هاجر :لا مي مش هتروح النهارده انتوا غايبين بقالكم اكتر من اسبوع  عن الجامعه انا خلصت مشروعي يا ترى انتم خلصتوا مشروعكووا يا دكاتره 
مي :مش فاهمه حاجة 
سيلين :وانتي من أمته بتفهمي يا بجره جلبي عيدي بقا يا هاجر عشان نفهم احنا الاتنين 
مي :طب متعمليش فيها جيمس بوند طيب 
سيلين :عونياا
هاجر وأدت فونها  لمى  اتصلي باهلك قوليلهم انك هنا  وعندنا مشروع هنخلصه 
مي: حاضر 
وفي الوقت دا  كان ماجد  وصل  فله سالم الشامي والبنات في الجنينه 
 ماجد :بنات فين زين 
سيلين : كان مضايق مني شويه وخرج  
ماجد :هاجر في مصيبه دلوقتي هتحصل فريد المهدي رجع. 
هاجر مصدومة ومن الصدمه كانت مسكه ورق مشروع ورميته في الأرض 
مي و وخدت سيلين مسكتها من ايدها  :اه نسيت احكيلك على دا يا سيلين…. 
ماجد ببصه قرف لمى : هو انتم بتحكوا كل حاجه لبعض 
سيلين :براحه على شفتك والا على حاجبك ليتعوج يا اخويا 
هاجر: ممكن تسكتوا خذني معاك يا ماجد بسرعه نروح له…. بسرعه !!! 
 ديما أم  زين (محجبة )  جميله  جدا وسالم بيحبها جداا رغم أنه مش  بيظهر  كده 
ديما :اسفه بجد اني اتاخرت وبصت لمى وسيلين  مين فيكم بقا مرات ابني 
سيلين :انا يا طنط 
ديما :تعالى شكلك بتحبي الموضه  وكده   انتي من عيلة مين معروفين في البلد 
سيلين ببراءة :انا  بابا اتوفى من وانا عندي 9 سنين كنت صغيره وماما هي الي شالت المسؤليه في البيت لحد ما وصلت 3ثانوي ولما ابتدت امي تتعب  قدام عيوني قررت اني ابقى دكتورة عشان أقف جنبها واساعدها وزاكرت وتعبت وربنا اداني على قد تعبي   ولما دخلت جامعه قررت ازاكر وكده  انا في جامعه طب نفس جامعه زين    وكمان اشتغل عشان اقدر اجيب لخويا أو لأمي اي حاجة يتمنوها لكن انا مش غنية عشان اقدملك نسب عيلتي دول إلى اتشرف بيهم دايما وهتشرف للأبد  بعد ازن حضر تك  وطلعت اوضتها
نروح لمكان تاني……… 
هاجر  بتفكير في نفسها  وهي مع ماجد :معقول حب طفولتي رجع لالا قاتل اخويا رجع بس… لا لا يمكن دا قتله بأبشع طريقه
ماجد :مالك انتي كمان
هاجر :تفتكر جراله حاجة اقصد يعني زين ممكن يعمله حاجة
 ماجد :زين وقت عصبيته مفيش حد بيقدر يتحكم فيه بس  مش متهور خير اكيد 
هاجر :طب استعجل والنبي عشان نوصل بسرعه 
 ماجد بحاول والله 
فارس مع خالد في البار  
خالد:بس شوفت البت الجامدة دي
فارس :مش حلوه
خالد :دي فرسه انت بتقول اي
فارس بص قدامه ومداش كلام خالد انتباه وكله تفكيره مع مي
خالد وهو بيهز فارس :الحق  الحق دي بتشاورلك 
فارس :طب يالا نمشي من هنا 
خالد :نمشي اي دي شكلها هتحلووا انت مش شايف والا اي 
فارس : بطل قرف انت من أمته زوقك بقى معفن كده اصلا دي تحسها طالعة من اوضه نوم 
خالد باستهزاء من كلام صحبه وضحك  :على فكره احنا في بار   لو انت مش حاسس 
فارس :طب انا ماشي 
فارس ولسه بيحاول يمشي لقى البنت وقفت جنبه  
_هتروح فين وتسيبني 
 فارس بقرف: وسعى يا شاطره 
البنت  وهي بتشد ياقه قميصه وبتقر ب منه وبدلع  : هو حد قالك اني بحب  الناس العنيده 
فارس نزل ايديها ورماها على الطربيزه ودماغها اتفتحت
خالد :دي اتعورت يا فارس  
البنت :انت اي حيوان دماغي وجعتني اووي ؟ 
فارس وهو بياخد الجاكيت من على الكرسي :دا جرح سطحي فكك تتحرق انا ماشي ورمي لها فلوس  وقال ابقى هاتي دوا يا شاطره
_______
زين فضل ماشي ومكمل في طريقه  ووصل عند فيله فريد المهدي  (مكالمه هاتفية ) 
زين :انزل يا فريد 
فريد :زين الشامي بجلاله قدره في فيلتي really it’s beautiful(حقا رائع جدااا ) 
 زين :طب انزل بس وانا هخليك تشوف الرائع سبع ألوان انززل يا فريد 
فريد :على فكرة انا هنزل بس طلبت قوة أمن يعني اي حركه هتعملهااا هكون حبسك بتهمة  يعني تهدي يا ابن سالم باشا 
زين :انت شكلك هتكتر في كلام كتير وانا واللهي على أخرى هتنزل يا ابني والا اطلعلك 
 فريد بضحك هستيري :نازلك 
 نزل فريد لزين  وخرج من الفيلا 
فريد :حبيب قلبي يا صاحبي واللهي كنت مستنيك وفتح ايده يحضنه 
زين انهار عليه بلكمه في وشه لي يا أخي ليه كنت مفكرك صاحبي  وبلكمه  تانيه فتحتلك بيتي وامنتك على اخواتي وبلكمه تالتة دا انت كنت أقرب حد ليا وبلكمات  ورااابعضها حق يوسف هاخده يعني هااخده بس مش بميه نار هندمك هندمك يا فريد 
فريد مع كل بوكس كان بياخد كان بيضحك  ببرود وعاوز يتكلم يقول حاجات كتير بس مش راضي ودا مجنن زين
زين :اتكلم يا فريد هموووتك صدقني مش مصدق اجبلك بنزين العربيه هنا ونشوف احلى حريقة قوول  اتكلم انا حافظك انت في حاجة  عايز تقولها 
فريد اتصدم: لسة لحد الوقتي بتفهمني 
زين :انا ممكن اموتك بس انا بضربك عشان تنطق وتتكلم 
فريد :الحق صحابك جووم … انا لو علقتني على مشنقة مش هتكلم يا زين
هاجر :زين انت كويس يا زين 
وبتبص لفريد وعاوزه تنزل  تسأله مالك كبريائها ومنظر اخوها وهو بيموت قدامها مانعها  
زين :انتي اي إلى جابك هناا 
هاجر :ممكن نمشي من هنا ولما نروح نتكلم 
زين :امشي انتي انا هخلص كل دا وجاي وراكي 
ماجد وبيحاول يفك فريد من ايده: زين سيبه يا زين الشرطة ممكن تجي في اي وقت يالا يا زين نمشي من هنا 
زين :لا مش سايبه دا جه على قطعة مني من غير ما  يلاحظ 
 فريدبضحكه خبيثة  : انا ممكن ائذيك بس عامل حساب لاختك (وفي نفسه وحشتيني اوووي بجد عارف ان مستحيل تصدقي بس انا جيت اصلا  مصر عشانك  بس لو مت قدامك عارف انك مش هتحبيني!! ) 
زين :وكان هيضربوه بس ماجد مسكه انت مال اشكالك بااختي اظبط كلااامك  بدل ما اظبطهولك انا 
ماجد مسك زين بكل قوته لأنه عارف انه لما بتعصب محدش بيعرف  يقف قدامه وهاجر أخدت ساعه آخوها المرميه على الأرض من أثر الخناقه وبصت لفريد وكانت هتعيط عايزه تجبله دكتور ومش عايزه هو يستاهل  كملت مشي وركبت مع اخوها وكل نظرتها على فريد وفريد كمان فضل باصصلها ومشلش نظره من عليها 
زين :متروحنيش يا ماجد انا محتاج أعد لوحدي 
ماجد :تبقى متخلف لو فكرت اني هسيبك كده 
 انا اصلا هوديك المستشفى 
زين :مش رايح متودنيش والا هفتح باب العربيه ارمي نفسي 
هاجر :انت لازم تتعالج يا زين 
زين :مفهمتش برده اي إلى جابك؟ 
هاجر :عاوزني اعرف ان فريد رجع واسكت دا انت ممكن تموته يا زين 
 زين :يا ريتني موته وخلصت 
ماجد :انت غلطت  وجامد جدااا انك  ضربته خصوصا أن اكيد فلته فيها كاميرات 
زين :يعمل إلى يعمله مش فارق معايا 
ماجد :طب اهدي… انسه هاجر ممكن تروحي انتي  عشان  هعد انا وزين مع بعض 
هاجر :هنزل اخد تاكسي حاضر بس خلي بالك منه
ماجد بابتسامه  :اكيد 
زين : خلي بالك من نفسك لو مش عايزه تنزلي  هنوصلك 
هاجر بابتسامه :خلي بالك من نفسك يا زين 
 ماجد  وقف  تاكسي لهاجر وبمجرد ما هاجر ركبت انفجرت عيييط بهستيريا    وأسئلة لنفسها من غير سبب 
________-
 في فيلا سالم الشامي
في جناح مي وسيلين 
مي : انا هنام يا سيلين دي مبقاش فيها مشروع 
سيلين :انا خايفه على زين اووي يا مي يا ترى جراله حاجة بسببي 
مي : لا يا بنتي زين طول عمره اهدي واحد في الشله  مجربتش عصبيته بس هو مش بيحب يئذيكي
سيلين طب نامي وانا هنزل أعد في الجنينة شويه لحد ما يرجع…… 
في جناح  ديما وسالم 
ديما :برده مش هيحصل 
سالم بعصبيه: هو اي إلى مش هيحصل يا ديما دي مراته 
ديما : زين لازم يطلق سيلين وبس 
سالم :انتي بتفكري أزاي مش فاهم؟ دا بيحبها  وبتحبه ومراته اي  حسي 
 ديما :سيلين معندهاش نسب مش من عيله نفتخر بيها  من الاخر كده َدا قرار نهائي  زين هيطلق سيلين ويتجوز ميرااا اي كانت الأسباب وغصب عن زين كمان وهو اصلا مش بيرفض لي طلب ……
سيلين…..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!