Uncategorized

رواية عروسة ديسمبر البارت الثالث عشر 13 بقلم هند حمدي

 رواية عروسة ديسمبر البارت الثالث عشر 13 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الثالث عشر 13 بقلم هند حمدي

رواية عروسة ديسمبر البارت الثالث عشر 13 بقلم هند حمدي

حاول حمزه ان يستشف ما حدث لزهرته ولكن قام والده باغلاق الهاتف بوجهه بعد تلك الجمله التي نطقها..(الحق زهره)  فانطلق باقصي سرعه دووون الشعور بمن تجلس بجانبه رافضه النزول قبل ان تطمئن علي صديقتها زهره
..
..
..
امجد… البيه بعتلي استدعي عشان عاوز يحقق معايا فقتل الزفت اللي اسمه عثمان.. انا كنت متوقع حاجه ذي كده البيه بيلعب علي المكشوف المشكله  بس لو اتحجزت ده هيشل خطتنا وهيعطلنا عشان كده عوزك تصحصحلي وطرطق ودانك وتسمعني كويس اوي
عزت بانتباه شديد..اوامر يا باشا كلي اذان صاغيه
..
..
..
محمد بنفاذ صبر…  اسمعي يا ايمان اذا كنت بساعدك فده مجرد عمل انساني انما شبه واحده كنت بحبها ولا معرفش ايه..  دي حكاوي ستات فارغه 
وبعدين..  شكلك مهمته اووي تعرفي اذا كنت بساعدك عشانها ولا عشان حاجه تاني ثم قام بالغمز لها 
احمرت وجنتاها خجلآ منه وزادت جمالا من كثره خجلها بنفسه 
ايمان.. احمممم بص ياباشا مت الاخر عشان انا مليش فالف والدوران 
بصراحة اهتمام حضرتك بيا حسيته زياده عن اللزوم يعني مش كل واحده هتصعب عليك هتاخدها  من اديها ودخلها بيتك وخصوصا لما تكون جيبها من مكان مشبوه 
انما.. اللي استشفته ان ممكن تكون احمم يعني اعجبت بيا والا مكنتش ساعدتني بالشكل ده خرجتني من القضيه ودخلتني بيتك حتي الدراسه عرفت انك دفعت المصاريف اللي كانت متاخره عليا للكليه 
حسيت ان قلبي بدء يدق واني لقيت امان وسند من الايام وغدرهاااا..  وخصوصا ان كل ما عيني تقع عليك قلبي يدق وده عمره ما حصلي قبل كده.. لان قلبي كنت قفله عليه ضبه ومفتااح لان الحب ده رفاهيه مش للي زينا
بس لما عرفتك اتقلبت كل موازيني والاحلام خدتني لبعيد 
انما لما عرفت سبب اهتمامك بيا واني مجرد شبه حب قديم وزكريات حلوه
فوقت من حلمي وحمدت ربنا اني معشتش فالوهم ده كتير..  اخدت قلم فوقني.  غبيه اذي تفكري ان الباشا
ممكن يفكر او يعجب بواحده فمقام خدامينه وحده جبها من مكان مشبوه…  دعوات امك بس اللي انقذتك قبل ما تقعي علي سنانك..  احمدي ربنا واطلعي باقل الخساير انسي.. وارجعي لحياتك وفوقي قبل ما أحلامك تجيبك علي جدور رقبتك.. اعرفي مكانتك واحلمي علي ادها
لقيت نفسي بلم حجتي وباخد امي وبهرب قبل مااا 
ثم بترت حديثها وتالآلات الدموع بعينيها وكادت تنصرف 
الا انها وجدت محمد يمسك بيدها.  وتحرك من مكانه وجذبها خلفه  تعالي معايا من غير ولا كلمه
.. 
.. 
صلي علي النبي وتبسم
بقلم #هندحمدي 
ذهب حمزه الي منزله بزمن قياسي وكاد ان يرتكب اكثر من حادثه لسرعته ولكنه لم يبالي فكل ما يشغله هو زهرته فقط فهو لم يستطع التخيل فقدها لاي سبب مهما كان
هرول الي غرفتهاااا فوجدها نائمه و والدها يجلس بجوارها وبيده مصحفه يتلو ما تيسر له من القران 
حمزه.. خير يا حاج مالها زهره حصل ايه فهمني
الحاج عبدالرحمن بعد ان اغلق مصحفه
مش عارف يابني حصلها ايه كانت بتكلم معاي والقلق مليها وفضلت تجولي يابوي اني خايفه علي حمزه.. خايفه يضيع عمره چاري.. خايفه ملحقش ابجي عمتو واشوف اولاده بيلعبوا حواليا 
فضلت اطمنها واجولها ان حمزه عاقل ومتخفيش هو خلاص لجي بنت الحلال اللي هتنورله حياته وان خطبتوا الليله ذي ما اتفجنا مع الناس 
لكن هي فضلت تبكي وتجولي هو جالي انه مش هيتمم الچوازه.. ومره واحده لجتها صرخت وجالت قلبي وبعدهاا فجدت وعيها.. چريت ذي المچنون وكلمت الدكتور وچه وادها ححنه وجالي شويه وهتفوج 
حمزه بهدوء غريب… وقالك ده حصل من ايه
عبدالرحمن..جالي انهيار عصبي وجالي ايه شويه زعل هياثروا عليها وانها ظروفهااا الصحيه متستحملش اجده 
اسمع يا ولدي نجاة خيتك بين اديك انت الوحيد اللي تجدر تساعدها وتفرحهاااا 
حمزه الذي لاحظ ان زهره بدءت ان تستعيد وعيهااا 
عبدالرحمن.. واااه لمواخذه يابتي ماخدتش بالي انك اهنه اهلا وسهلا بيكي 
وقبل ان ارد غرام التي كانت تشهق من كثره بكائهااا علي تحيه والده. اوقفها صوت حمزه 
ممكن تسبوني مع اختي لوحدناااا 
عبدالرحمن..لغرام تعالي يابتي نجعد بره ونسبهم لوحدهم
نظرت غرام لزهره كنوع من الاطمئنان وذهبت معه للخارج
..
..
جثي حمزه علي ركبتيه امام فراش زهره وامسك بيدها وقبلها بحنان كده يا زهرتي البريه اهون عليكي تخضيني بالشكل ده 
تعرفي ان قلبي كان هيقف من الخوف وانا بدعي ربنا طول الطريق انك تكوني بخير
زهره باعياء.. الف سلامه علي قلبك يا اغلي من قلبي..بس صدقني غصب عني بمجرد ما فكره انك هتلغي ارتباطك بغرام جت فدماغي زلزلت كياني وحسيت ان الدنيا بتلف بيااا وان قلبي موجوع اووي 
حمزه.. الف بعد الشر عليكى وعلي قلبك من الوحع
وبعدين مين قالك اني هلغي فكره الارتباط انا قولت هلغي ارتباطي من غرام مش هلغي اني هتجوز
زهره بغضب.. حمزة يا تتمم جوازك من غرام ياما مش هسمحك عمري كله.. غرام مش بس انا حبتها ع انها هتبقي مرات اخويا لااااا انا حبتها ع انها اختي اللي ربنا بعتهالي عشان تكسر وحدتي اللي عايشه فيها
حمزه الذي يتاكل قلبه الغضب ولكن ليس بيده حيله فزهرته نقطه ضعفه 
يعني اللي انتي فيه ده عشان جوازي من غرام يعني افهم من كده لو الجوازه تمت هشوفك كويسه وصحته رجعتلك
زهره بابتسامه عريضه..هزت رأسها دليل ع الموافقه ومش بعيد تلاقيني وقفت ع رجلي من الفرحه وفضلت اتنطط ذي الاطفال كمان
حمزه الذي اعتدل وجذبها باحضانه ان شاء الله هتقفي علي رجليكي وهشوفك احلي عروسه فالدنيا ولو جوازي من غرام هيسعدك.بالشكل ده اعتبري حصل 
وانتبهوا ع صوت نحنحه رقيقة تاتي من خلفهم
غرام.. ممكن تسبها وتخرج عشان اغيرلها هدومها واكلها عشان عمي قالي انها مكلتش من الصبح
قبل ان يهم بالرد استمع الي رنين هاتفه فتركهم دون ان ينبث بحرف
..
..
..
حمزه بعد ان انهي مكالمته ذهب الي المطبخ ليصنع قهوته مشروبه المفضل.. فاتي والده خلفه 
الحاج عبدالرحمن.. اني خايف علي زهره يا حمزه الدكتور جالي لو حصلها انتكاسه ممكن بعد الشر تروح منينااا
فقام حمزه بكسر فنجانه حتي انه اوقعه علي يديه من شده غضبه.. اوووعي اسمعك تقولها تاني يا حاج
لو حياه زهره هتتوقف علي حياتي هضحي بحياتي عشان هي تعيش اللي عوزه زهره هعمله وهتمم جوازي من غرام 
وتركه وذهب لغرفته ليصلي ما فاته من فرووض.. فهو حريص علي صلاته منذه صغره.. وهو من يام بالصلاه الجمعه اثناء تواجده 
..
..
..
زهره التي اعتدلت فور انصراف اخيها تعالي يابنت الايه وحشتيني 
غرام التي فرغت فاهه من شده تعجبها.. انتي مش تعبااانه
زهره.. يابنتي انا ذي القرده.. وصحتي بمب وبعدين وطي صوتك ليسمعنا هيعلقني ده اخويااا وانا عرفاه
غرام.. طب ليه ده كله ده كان هيموت من القلق عليكي مش حرام اعصابه اللي اتحرقت دي 
زهره.. وهي تقوم بتمثيل انها تعزف ع الكامان.. الله الله ع الحب اللي ولع فالدره.. بصي ياستي مع انك مش هتحبي اخويااا حبيبي اكتر مني ولا هتخافي عليه اكتر مني بس هحكيلك وامري لله.. تعالي اقعدي جمبي 
فلاش باااك 
الحاج عبدالرحمن… زهره اني زعلان من اللي انتي جولتي لاخوكي لما رفضتي تعملي العمليه.. بابتي الدكتور اكد لاخوكي ان نسبه الشفاا عاليه. وحتي لو ربنا بعتلنا امل ليه منمشيش وراه مش يمكن يبجي خير وربنا يكتبلك الشفا
زهره.. يابوي اني خايفه حمزه ينفذ حديته ويلغي خطوبته من غرام.. بصراحه اني حبتها ودخلت جلبي من واسع
عبدالرحمن بنفاذ صبر.. يابتي انا بجولك ايه وانتي بتجولي ايه
زهره.. لو محطتش حمزه جدام الامر الواقع مش هيتجوز يابوي هيفضل يجري ورايا بين اشاعات وتحاليل وسفر وهبهمل حياته وشغله وده اني عمري ما هرضي به
عبدالرحمن.. تصدجي معاكي حق حمزه دماغه نشفه ومش هيوافج بالساهل عشان اجده اني عندي فكره بس هتعتمد عليكي.. بس لازم تمثلي كويس والا اخوكي هيجطعنا فيهاا
زهره باهتمام شديد.. جول يابوي اني اعمل ايه حاچه عشان اخوي 
عوده لوقتنا الحالي.. بس يستي هي دي كل الحكايه
شعرت غرام بالحزن..لانها شعرت انها اصبحت حمل ثقيل علي اعناق حمزه وانه سيتزوجها رغما عنه كالطفل الذي يبتلع دوءه عنوه واكراه
زهره التي لمحت الحزن باعين غرام ففتحت زراعيهاا لتاخذها باحضانها 
صدقيني حمزه بيحبك بس هو بيكابر
غرام..بدموع ياريت يا زهره ياريت
فوجدوا طرقات ع باب الغرفه فسمحت زهره بالدخول
حمزه.. الذي لم يكلف نفسه النظر لغرام.. اجهزي يا زهره عشان هنروح دلوقتي نشتري الشبكه لغرام انا لسه قافل مع والدها ووالدتها وهما هيسبقونا علي هناك
لمحت غرام احمرار ايدي حمزه مع جرح بسيط بيده فذهبت خلفه واحضرت علبه الاسعافات معها 
ذهب حمزه للفرندا ليحتسي احدي سجائره تنفيسا عن غضبه لما هو مقبل عليه فوجد من تتنحنح خلفه
لم يستدر فهو يعلم انها هي غرامه بكل اسف فكلما يراها يتذكر كلمات الحارس السامه ويتذكر ما راه بعينه بالجامعه وما دون علي الافتات فاصبح يبغض رويتها
غرام.. ممكن تديني ايدك اطهرلك الجرح وكمان ايدك ملتهبه لازم كريم عشاان 
حمزه الذي استدار لها بغضب
بت انتي دور الملااك البرئ اللي رسماه علي وشك ده مش هيخيل علياااا.. اوعي تفتكري اني عيل فرفور.. انا حمزه الصاوي اللي بتتهز علي اسمه اشناب 
انا فهمك كويس.. انا مش عبيط عشان اخد بواقي واحد اكل اللحم وساب العضم للكلاب
حظك اللي ساعدك لولا زهره متمسكه بيكي انا كنت دفعتك تمن عملتك السوده دي ووريتك ايام اسود من شعر راسك
انا صحيح هتجوزك..بس مش جوازه عاديه انتي مش هتبقي اكتر من خدامه تخدم سيدها وعيلته وبس وده مقابل اني هتستر عليكي وهنقذ سمعتك اللي بقت للبانه ع للسان اللي يسوا واللي ميسواش سمعه 
عوزه تداوي الجرح وماله.. جلس ع احدي الكراسي ووضع ساق فوق الاخري 
اقعدي علي الارض تحت رجلي مقامك ومد يده لهاااا
غرام صامته والدموع تنهمر من عينيها ولكنهاا تذكرت الحلم فرغم ما شعرت به من اهانه جلست تحت قدميه وامسكت يده وبدءت بمدواتهاا
صدم حمزه من تصرفها.. فهو قام بذلك حتي تتركه وتذهب وتنبذ تلك الزيجه البائسه.فقال بنفسه اظاهر انها اسوء مما تخيلت قبلت الاهانه عشان مصلحتهاا طبعا هتلاقي فين باف يشيل بلاويها غيرك يابن الصااوي 
فاق من شروده علي صرختها..اثناء تفكيره وقعت سيجارته علي يدها ولسعتها وتركت اثر احمرار علي اصابعها
فقرر حمزه استغلال ذلك الموقف رغم عدم قصده له
ده تمن محاوله اظاهر دور البريئه ادامي عشان كل ما تحولي تقربي مني تاني تعرفي اني هوجعك دي عينه بسيطه ويلا عشان اتاخرنا
تركها وهي بحاله لا يرثي لها فلم تكن تعلم ان عقابها سيصبح بتلك القسوه
..
..
..
ذهبوا جمعهم الي احدي محلات الصاغه الشهيره
فكانت زهره ووالدها يشعرون بالفرحه لنجاح مخططهم اما غرام وحمزه فلهم حسابات اخري
..
..
ايمان التي رفضت النزول من سيارة محمد
مش هنزل قبل ماعرف هتوديني فين
محمد بنفاذ صبر..انتي مش عوزه تعرفي انا كنت بساعدك ليه انزلي وهتعرفي دلؤقتي يلاااا
ايمان.. ده محل صاغه انت جيبني هنا ليه
محمد جذبها من يدهتا لداخل المحل 
فقاموا بتحيته فهم بعرفونه تمام المعرفه
عايز احدث دبل نزلت عندكم..
ايمان..ممكن تفهمني ومتسبنيش ذي الاطرش فالزفه 
جثي علي ركبتيه امامهاا.. تقبلي تكوني شريكه حياتي وام اولادي وفرحه عمري
لم يتلقي منها رد.. فقد غشي عليها من فرحتها
محمد.. الله يخرب بيتك بوظتي اللحظه بت قفيله انا قولت ملهمش الا الضرب غلي القفا
بعد ان فاقت واخذ قلبها يتراقص فرحا واثناء اختيارهم للدبل تفاجئ محمد بدخول حمزه وعائلته معه
حمزه.. محمد انت بتعمل ايه هنا ومين دي 
محمد..بزعر.. دي دي احممم خطبتي ياباشا
..
..
عزت بالهاتف.. التذاكر اتحجزت ياامجد باشا وكله تمام لا علي المانيا مكان ماهتعمل العمليه 
امجد.. كويس اووي تتصل بنفس المستشفي وتحجزلي فيها بس بالاسم اللباني مفهوم
عزت.. اومرك علم وينفذ سلام 
..
..
غرام التي فتحت هاتفها فور دلوفها الي منزلها بعد يوم شاق لتحادث حنين وتستمع لنصيحتها فوجدت رساله علي هاتفها فقامت بفتحها
هتقبليني بكره فشقتي الساعه 5 واللي انتي عرفه عنوانها كويس لو مجتيش خمسه وربع المحادثه اللي اتفقتي فيها معايا علي الهروب يوم فرحك هتكون عند حبيب القلب ونشوف هيعمل ايه ومتلوميش الا نفسك
ده غير اسكرين حلو لجروب الدفعه وتتشهري وتبقي مطلب جماهيري ياحلوه.  حبيبك الاول طارق????
..
..
حنين فور وصولها الي منزلهااا 
السلام عليكم يامي
والدة حنين.. اتاخرتي ليه كده بسرعه تعالي معايا وظبطي نفسك فيه عريس جوه قاعد مع ابوكي
حنين.. عريس مين ده واذي جه من غير ما بحدد معاد قبلهاا
بابنتي ادخلي بس وبعد كده نتكلم.. قبل ان تجيب سمعت صوت والدها يناديها من الداخل
تعالي يا حنين سلمي علي الضيف
دخلت حنين لتري من ذلك المتطفل
حنين بشهقه مع ابتسامه خبيثه منه 
والدها سلمي علي خطيبك با حنين
سامي.. مبروك يا عروسه ثم غمز لهاا.. بمعني انتظري ما انتوته لكي عقابا علي افعالك
..
حمزه بعد ذهابه الي القسم..بالهاتف لاااا انا اللي هحقق معاه بنفسي معقول أضيع فرصه ذي دي من ايدي 
ولكن فور دخوله صدم ب
يتبع..
لقراءة البارت الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب شرعي للكاتب محمد مالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!