Uncategorized

رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحلام اسماعيل

رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحلام اسماعيل

رواية يوميات فتاة فرفوشة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحلام اسماعيل

أم أمير: رحت جبتها من بره وجات. 
منه : عايزه اقلك ع حاجه.
ولا قالك مش هقول.
أمير: لا قولي.
منه: استني هعمل ليك مفجاه.
اللهم بي اصبح بي من نعمه او باحد من خلقك ف منك وحدك لا شريك لك.
أمير ريحه فين.
منه :دقيقة وجيه.
أمير: ربنا يستر يا ماما , ومنه متكونش هتعمل مصيبه. 
منه غمض عينينيك.
أمير :اي عنينينك
منه: غمض عيونك اقصد.
وفجاه الغرفه تعمل اطفال، فضله يهزره، ويضحكه عشان خضه أمير.
أمير بصدمه: اي ده مين أجاب الاطفال دي!؟
منه : انا انا طبعا ، اصلو مش حلو انهم يفضله نيمين ع السرير ع طول، ف انا روحت غرفت كل وحد قولت ليهم تعلو العبو هنا.
أمير:  يا لهوي المستشفى اكيد هتبلغ عليكي. 
منه بخوف:  لا لا بتهزر.
????أعوذ بكلمات الله التامة من شر ما خلق ????
اه صح انا روحت لي مدر المشفي وقالت ليه اني عايزه افرح  الاطفال شويه، هو وافق. 
استني هروح اندي على الدكاتره يجو يشوفه الاطفال، وفجاه فضلت تجري بسرعه، وجابت كل دكاتره  اللي ف المشفي،
منه: يا ولاد يا حلوين اي رايكم كل وحد يقول اي موهوب فيه.
ولد رفع ايدو.
انا  حافظ قران اسمعلك سورة الناس. 
منه: يلا سمعني. 
الطفل اعوذ بالله من الشيطان.
 الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم.
 قل اعوذ برب الناس ملك الناس إله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس ف صدور الناس من الجنة والناس.
منه فضلت تسقف،  يلا الكل يسقف ليه، الكل فضل يسقف.
ولد تاني رفع ايدو.
  انا بعرف اقلد.
منه: قلد يلا.
الطفل: هقلدك انتي.
 ????سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته ????
يلا يا ولاد اعلفه اتبسطه تويس.
منه بضحكه : شطور بس انا مش بتكلم كده.
طفل تاني: انا حافظ حديث، حلو اوي وانا بحبه وعرف معنه.
منه : يلا قول طب.
الطفل : انا عند حسن ظن عبدي بي.
تعرفي يا خلتو منه؟
منه : متقولش خلتو قول منوش. 
الطفل : حاضر.
 انا بكون نفسي ف الحاجات كتير .
وبظن ف ربنا خير وبيحقق لي كل اللي  انا نفسي فيه. 
منه بإعجاب:  مين قلك الحدث ده ومعناه؟
الطفل: ماما أقلت ليه الي نفسه في حاجه يقول يا رب، ويوثق ف ربنا وهو هيدله الحاجة اللي نفسه فيها.
منه : يلا يا اطفال سقفه، لي الوله الشطور ده.
الكل سقف.
 ????اللهم عفني ف بدني اللهم عفني ف سمعي اللهم عفني ف بصري لا اله الا انت ????
منه اي رايكم بقا تقوله كلمت وعد وانا اطلب منكم كل وحد طلب؟ 
الكل موفقين. 
منه بتشور ع الطفل.
انت كل يوم تقول كلمه حلوه لي اي حد عشان الكلمه الطيبه صدقه.
شورت بصبعها ع طفل تاني.
انت كل يوم تخرج تحط اكل لي الطيور في البلكونه أو ف مكان بيكون فيه طيور.
شورت ع طفل تاني :
انت كل يوم تحط ميه ف البنكونه أو فوق السطوح لي الطيور.
شورت ع طفل تاني.
انت كل يوم تقول لي ماما بحب.
 شورت ع طفل تاني.
و انت كل يوم تقول الحمدلله اول ما تصحه من النوم 
كل الأطفال: ف وقت وحد موفقين
يا منوش. 
أمير ومامته فضلو  ينظره لها وعيونهم ملينه فرح وفخر وحتي الدكاتره فرحنين بيها.
????اصبحنا على فطره الاسلام و كلمت الاخلاص وندي نبينا محمد صلى الله عليه وسلم ????
الدكتور: يلا يا ولاد كفيه كده عشان عمو يرتاح يلا كل وحد ع غرفته. 
منه يلا سلام يا حلوين. 
أمير ببتسامه :  شكرا يا منوش انت فرحتني اوي ع فكره.
منه بفرح وابتسامه: العفو يا اميري اهم حاجه انك تكون مبسوط.
أم أمير: تعلي ف حضني يا حبيبتي.
حضنت منه. 
تعرفي انتي اغرب بنت اشوفها ف حياتي، بس أجمل حاجه فكي انك بسيطه ،وعفويه اوي 
منه : ملسي ملسي.
أم أمير: ههههههههههه هو انتي فجاه بتتحولي طفله يا بت. 
منه : اصلا بحب اقلد طريقت كلام الاطفال اوي. 
منه : يا لهوي القه الكرتون جي دلوقتي. 
فين الرمود؟ 
????بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم ????
هاييي جيه الكرتون.
أم أمير: حتلي المسلسل التركي يا منه.
منه : لا مقدرش اقلب ع الكرتون.
الكل فضل متنح ف التلفزيون وندمجه مع الكرتون. 
منه انا هروح بقا.
أمير: خلي بالك من نفسك ابعي حد يعكسك ف الطريق.
منه : لا ده انا كونت عملت كتير، لو حد فكر يعكسني.
أمير: كونتي اي عملتي؟
منه : كونت هبكي وألم عليه الناس بعدين اجري. بسرعه ع البيت لحسن يخطفني.
أمير بضحكه : هه امشي يا منه.
منه سلام يا.
أمير: يا ايه اي؟ 
منه :لا انا مينفعش اقول كلام رومانسي دلوقتي بعد كتب الكتاب، اصلا كانت هتقوم  عليه حالة الرومنسيه. 
????رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا و بمحمد صلى الله عليه وسلم نبي ????
أمير بضحكه: ههههههههههه حالة الرومنسيه ههه طب كفيه تقولي يا اميري دي بدنه وما فيها.
كفيه وقفتك جنبي، دي اجمل ما اي كلام ،انتي أفعل يا منوش. 
منه مين افعال دي!؟ 
أمير بضحكه هههه قصدي انك جدعه وقد كلامك مش كلام وبس. 
منه شكرررررررا يا اميري.
ذهبت منه اللي منزلها خدت دش، وغيرت ملابسها، وساعدت مامتها ف البيت، وبعدين خرجت تقعد ع البحر شويه. 
 ع البحر منه.
انا حبيت أمير اوي، بجد عمري ما حلمت أن حد يتقبني زي ما انا ، بعبطي، وبهبلي، وبكاي، 
شكرا يا ربي ؤانك كرمتني بي شخص زي أمير.
يا بحر انا حبيت حبيت خلاص، بس مش هتعرف بحبي غير ف يوم كتب كتابي، أن شاء الله ،
مفيش اجمل من الحب ،والسند، بس لزمن ندي قلبنا لي صاحبه ولي اللي يستحقه بجد، 
وأمير يستحقه، 
يا رب ارني فيه كل خير، واجله من نصبي، وجعني زوجه صالحه ،وفا لحه وعسل ويكيوت معهء 
ههههههههههه بحب اكلمك يا ربي واقول اللي ف قلبي ليك. 
????اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن وألعذب والعجز والكسل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال ????
وفجاه سمعت صوت طفل عم .
رايكم بقا اي رايكم في المعلومات الدنيه وافكار اللعاب .مش عايزه تم دي عايزه رايكم عشان بيفرحني اللي بيحبني ميقولش تم يقول رأيه.
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!