Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثالث عشر 13 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثالث عشر 13 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثالث عشر 13 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثالث عشر 13 بقلم رانيا محمود

أمينه كانت بتحلم بحد بيديها غصن أخضر والغصن ده كانت فرحانه بيه اوى فضلت تحلم بنفس الحلم تقريبا كل يوم  والحلم هو هو بيتكرر وبنفس التفاصيل وحست ان الحلم ده اشاره من ربنا في موضوع التبني وأن الغصن الأخضر يعني بيبي صغير وقررت تتكلم مع باباها و مامتها
الام :_طبعا لا والف لا الموضوع مش محتاج نقاش
الاب :_متبصوليش انا مش هقدر اعمل حاجه لان انا كمان مع مامتك.. مش موافق
امينه :_ليه اقنعوني انا ذهقت من حياه الوحده دي انا محتاجه اكون ام وياريت محدش يقولي ارجعي لطارق ولما يخلف ابقي ربي عياله
الام :_محدش طلب ده منك… وهقولك بصراحه انا مش موافقه على موضوع التبني ده ليه… لان ببساطه محدش هيتجوزك ولا انتي عاوزه تعيش كده
الاب :_فكري براحه يا امينه انا فعلا مع ماما في رفضها لفكره التبني بس اكيد مش هنفرض عليكي حاجه ولا هنغصبك احنا عمرنا ماغصبناكي علي حاجه  حتي جوازك من طارق اساسا ماكنتش موافق عليه بس وافقت علشانك.. ارجوكي يا ميمي انا عاوز اطمن عليكي مش عاوزك تعيش كده وحيده
امينه :_ماعلشان كده بقولكم انا عاوزه طفل يكون في حياتي اربيه ويبقى ابني او بنتي
الام :_ابوكي قصده تتجوزي يا امينه وبعدين مين اللي هيرضي يتجوز واحده متبنيه طفل ده فيه رجاله بتشرط علي الست اللي هيتجوز ها انها تسيب عيالها علشان الجوازه تتم
امينه :_وده يتقال عليه راجل يا ماما
الام :_اكيد مقصدش واكيد اللي يطلب طلب ذي ده يبقى مش راجل ولا حتي انسان ده اناني ولو قلنا عليه حيوان يبقي ظلمنا الحيوان.. المهم يابنتي ارجوكي انا وابوكي مش هنعيش قد اللي راح من عمرنا… انا كل يوم كل لحظه بدعي ربنا يرزقك بابن الحلال اللي يصونك ويكون العوض عن اللي فات
الاب :_حبيبتي لو اتبنيتي طفل كده فرصه جوازك تاني هتنعدم تقريبا
امينه سكتت وماكملتش الحوار معاهم لأنها حست ان الكلام معاهم مش هيقدم ولا يأخر بس هي مستسلمتش وكلمت خالها مصطفى لأنه أقرب حد في عيلتها لباباها و مامتها 
أمينه-: بس يا خالوا وده كل اللي حصل ..انا بقى غلطانه في موضوع التبني ده 
مصطفى-: اممممم …شوفي يا ميمي انتي صح جدا 
أمينه بإستعجال-: الله الله …ينصر دينك يا خالو كنت عارفه انك معايا 
مصطفى-: ههههههه و بردوا بابا وماما صح جدا 
أمينه-:: ليه كده ماكنا ماشين حلو يا درش ..ايه اللي حصل جبت ورا ليه 
مصطفى-: يا بت اهدي شويه خليني اعرف اخد وادي معاكي في الكلام ولا انتي عاوزه تاخدي وبس ….المهم أنا قصدي ان وجهت نظركم صح جدا ..كل واحد فيكم عنده سبب مقنع .علشان كده لازم نتناقش و كلنا مع بعض كعيله ..لان المفروض يا استاذه أمينه لو هتتبني طفل هيبقى اختي وجوزها .هما جدوده ..ده طبعة لو وافقوا علشان لو مافيش موافقه الحياه بينكن هتبقي جحيم و لأنه مش هيتقبلوه وهيرفضوه وانتى هترفضي رفضهم و هتضطري يا تبعدي عن اهلك يا ترجعي الطفل للملجاء تاني و بكده هتكوني مش بس ظلمتيه لا كمان هتكوني قتلتيه بالحياه 
أمينه-: خالو هو انا بتصل بيك علشان نلاقي حل لمشكلتي ولا علشان  تسودها قدامي ..كل اللي قولته انا عارفاه كويس  ايه الحب بقي يا ابودماغ الماظ..انا عارفه انك الوحيد اللي هتقنعهم 
مصطفى-: مش لمة انا اقتنع الأول يابنتي …أمينه فكري كويس في كلامهم انتي فعلا ممكن متعرفيش تتجوزي بسهوله لان مافيش حد مضطر يربي ابن ولا هو ابنه ولا ابن مراته حتي ..انتي ممكن تضيعي فرص حلوه كتير بسبب قرارك ده 
أمينه بكسره في صوتها -: يعني افهم من كده انك اقتنعت بكلامهم ..كده يا درش بقيت ضدي 
مصطفى-: احنا مش في حرب يا ميمي ولازم تتأكدي أننا كلنا بنحبك و بنتمني من قلبنا انك تعيشي مبسوطه و بس 
أمينه-: وانا علشان اكون مبسوطه عاوزه ابقي ام هو ده عيب ولا حرام .عاوزه أملي الفراغ اللي جوايا ..والله يا خالوا انا مش معترضه علي امر الله .واكيد في حكمه لكده .مايمكن ربنا عاوز انا واللي ذي نربي و نحمي أطفال مالهمش ذنب في اليوم اللي عايشين فيه ..ارجوك يا خالوا وليك الأجر عند ربنا ..ابوس ايدك وافق ( وانهارت أمينه من البكا))
مصطفى ودموعه في عنيه بس مش عاوز يبن في صوته انه بيبكي-: حاضر من عنيا يا ست البنات كلهم انا هاجي عندكم النهارده بس من غير عياط و دراما الله يخليكي مش ناقصه  
أمينه والفرحه مش سايعاها -: ربنا يخليك ليا يا احلي و اغلي درش فى الدنيا 
مصطفى-: ماشي ياست البنات انا جاي الساعه ٦ يلا سلام 
وفعلا خالها وافق لأنه شايف ان بنت أخته مش بتعمل حاجه لا عيب ولا حرام …خالها فعلا اتكلم مع والد أمينه ووالدتها 
خال أمينه مصطفى …..شوفوا انا مش هقول ليكم غير. حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم(انا و كافل اليتيم كهاتين في الجنه وأشار بإصباعيه السبابه و الوسطى )
والد أمينه …..بس كده مين هيرضي يتجوزها
خال امينه …انا عارف ان حرمان أمينه من الخلفه نصيب ولا اعتراض على قضاء ربنا واكيد ربنا ليه حكمه في كده .واللي هيحبها هيحب تصرفها  وكمان وجود يتيم في بيتكم بركه و خير كبير أنتم مش مقدرينه والله انا كمان فكرت إني اتبني ولد واربيه وليه لأ أنا عندي ولدين يكونوا تلاته ومراتي موافقه واللي يرزق والدين يرزق تلاته. ياريت تفكروا صح. وبجد مافيش اجمل من الهديه دي اللي ربنا بعتهلكم ….
وبفضل كلام خال أمينه وكمان اصرارها وقبل كل ده الفضل لله واحده 
اضطر والد أمينه و والداتها الموافقه على الفكره وبعدين فعلا حسوا ان التصرف ده هايكون ليه مردود رائع على حياتهم ….أمينه ماقدرتش تستنى للصبح وكلمت شله الأنس واتجمعوا في بيتها  وكان السؤال الأهم (هنعمل ايه دلوقتي )
سلمى:_ …بصي يا أمينه انا اعرف صديقه ليا في الشئون الاجتماعية هاخد منها عناوين الملاجئ اللي في المنطقه عندك وياستي كل واحد فينا تفضى يوم وتروح معاكى 
ملجأ ملجأ لحد ما تلاقي الطفل اللي يشدك وتحبيه 
ندى .:_.خلي بالك يا ميمي انك مش هتكتبي البيبي باسمك لأنه حرام انتي هتكوني أمه بالتبني و بس 
أمينه :-..أيوه طبعا ما انا عارفه 
نهى :_…خلاص يا ماما أمينه قوليلي انتي عاوزه ولد ولا بنت 
أمينه أول مره تحس بكلمه ماما  وفضلت ترددها على لسانها (يا لها من كلمه حقا أنها اجمل من كلمه بحبك حينما ينطقها الحبيب لحبيبه ) فاقت أمينه من شرودها على صوت نهى .:_ايه يا بنتي روحتي فين بقولك عاوزه ولد ولا بنت 
أمينه .:_مش عارفه 
سلمى :-..لما تشوفي الاطفال قلبك هيقولك و هتعرفي لوحدك سيبيها لله هو اللي هيرمي حب الطفل في قلبك من غير ما تحسي 
ندى .:_صح يا سلمى احنا نتعاهد أننا نصلي صلاه الحاجه علشان ماما أمينه وندعلها ربنا يوفقها 
أمينه كانت سعيده جدا بوجود شله الأنس في حياتها 
___________________________________________________
ندي كلمت احمد ودردشوا شويه وفي وسط الكلام قالت له أن فيه شخص متقدملها وأنه كويس و مش بطال. أحمد كان مش مستوعب وسألها
أحمد :_نعم متقدملك عريس. وده مين واسمه ايه 
ندى ردت بتلقائية عجيبه وكانها حفظه .:_..اسمه احمد 
أحمد ضحك ..:-..اسمه احمد طيب و بيشتغل ايه مرشد سياحي 
ندى اتكسفت جدا وحست قد ايه هى غبيه .:_..لا يا سي احمد مش بيشتغل مرشد سياحي .هو عنده شركه استيراد في بورسعيد 
أحمد ّ.:-وليلى موافقه 
ندى.:-..لسه ما عرفتش بس هو كويس 
أحمد بجديه شديده وبهدو .:_.انت عاوزه تتجوزي يا ندى 
ندى اتهزت من السؤال وكان جواها مشاعر كتير :_…ايه السؤال ده يا احمد   وبعدين ليه لأ هو انا مش من حقي 
أحمد .٪-اوك يا ندى ربنا يوفقك تصبحي علي خير
——————–::::–:-:—————-
ندى بعد المكالمه …هو انا ليه قولت كده (وحست نفسها غبيه)
أحمد كان هينفجر من الغيظ وبردوا مش عارف ليه-:
كان رايح جاي في اوضته وبيتكلم نفسه -“-: يا ترى فعلا يا احمد بتحبها للدرجه دي يا ترى هي حاسه بيك ولا علشان بتقولها يا رمضان حست أنها رمضان فعلا 
وحتى لو هو ماينفعهاش طب ليه بقى الغيظ ده 
هو كان واضح معاها من الأول ودي نقطه في صالحه وبعدين تاب عن الهلس وهي كانت معاها وهو بيكتب بايده شهاده ميلاد جديده لحياه جديد  وبردوا دي نقطه في صالحه 
طيب يصرحها بمشاعره ويتركلها حريه الاختيار 
وثاني يوم اتصل بيها ………
أحمد .:_ازيك ياندي عامل ايه 
ندى .:_الحمد لله يا احمد انت عامل ايه النهارده 
أحمد .:_..على فكره يا رمضان انا هخطب قريب
ندى بقالها كتير ماسمعتش كلمه رمضان من بعد ما احمد راح السعوديه. بس مااهتمتش غير بكلمه هخطب 
ندى باهتمام  .:_ايه هتخطب ومين بقى سعيده الحظ 
أحمد .:-..بنت. شوفتها هنا وجميله جدا 
ندى بغيظ :_.واسمها ايه 
أحمد .:-.ندى اسمها ندى 
ندى اتكسفت جدا ووشها احمر .:_.يا سلااااااااااام انت بتهزر 
أحمد:_ واشمعني لما قولتى ان فيه واحد عاوز يتجوزك واسمه احمد انا ما قولتش… يا سلااااااااااام ????????
ندى :_.خلاص يا احمد كفايه هزار بقى 
أحمد.:_..لا والله مش بهزر انا فعلا بحب ندى ..بحبك
انتي ….ندى انا عاوز اتجوزك 
ندى بجد كان هيغمي عليها على الرغم انها كانت عارفه ان الحوار ده هيجي اليوم اللي هتسمعه .ّ.لكنها تمسكت وقامت من قدام اللاب توب ووقفت قدام شباك اوضتها احمد كان شايفها لأنهم بيتكلموا فيديو كول 
أحمد :_.ايه يا ندى للدرجه دي طلبي صعب انا عارف ان متقدملك احمد تاني خلاص ياستي ماشيها احمدين ..(وضحك) …..نقي واختاري 
ندي بعصبيه .:_…اختار ايه هو انا في محل و محتاره بين شنطتين 
أحمد .:_خلاص يا ندى بلاش عصبيه انا قصدي قدامك عرضين وانتى عارفني كويس انا بالنسبه لك ذي ثلاجه السوبر ماركت واضح جدا وعارفه ايه اللي جوايا وعارفه ماضيا كويس ومش محتاج منك غير انك تكوني حضني واماني وفرحتي واتمنى لو تقدري تتعايشي مع ماضيا هكون أسعد راجل في العالم 
ندى :-ومين يضمن لي أن الماضي يفضل ماضي وبس ..أحمد انت ممكن تكون اتغيرت بس لسه جواك احمد السافل بتاع زمان 
((و دي أكثر حاجه غلط قالتها))) لكنها كملت -:
ندي :انت عاوز. واحده  محترفه ترضى غرورك عاوز وحده تحت رجليك انت بنفسك.اللي قولت كده مش معنى انك ابتديت تصلي و روحت الحج بقيت خلاص شيخ لا كل ده زهوه إيمان جديده هتاخد وقتها وتروح بعد كده 
((و دي. تاني حاجه غلط قالتها))
أحمد كان مصدوم من رأي ندى فيه و قالها .:_ يعني ربنا اللي انا غلطت في حقه وعصيته سامحني وهداني وكان رحيم بيا وتقبل توبتي .وانتى ياندي رافضه توبتي
ندى اتصدمت من كلام أحمد لأن ردها كان غبي ومش في مكانه  .أيوه يا ندى انتي فاكره نفسك مين علشان تجلدي احمد بالطريقه دي ..
أحمد .:_..للدرجه دي طول الفتره اللي فاتت شيفاني زباله كده ….اخد نفس عميق وكأنه بيدور على الهوا……
وكمل :-
(انا ولا هلومك ولا هعتبك لأن ده مش غلطك انا اللي عملت كده في نفسي انا فعلا سافل وزباله……………………………….   مع. السلامه يا.  ندى????????????
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى