Uncategorized

ررواية الميكانيكي الفصل الرابع عشر 14 بقلم روفيده هاني

 ررواية الميكانيكي الفصل الرابع عشر 14 بقلم روفيده هاني

ررواية الميكانيكي الفصل الرابع عشر 14 بقلم روفيده هاني

ررواية الميكانيكي الفصل الرابع عشر 14 بقلم روفيده هاني

احمد: مش معقول تشابه الأسماء 
مازن: في اي 
احمد: ……………..
مازن: مش معقوله لازم يعرفو كلهم ده شغال في شغل مشبوه 
احمد: اكيد 
ومازن راح القسم تاني عشان يقول اللي عرفه عن الشخص ده 
واحمد راح عند دعاء تاني 
تاني يوم 
عند ام دعاء 
الباب بيخبط 
ام دعاء : متصبر ياللي بتخبط هو احنا هنطير 
ام دعاء فتحت لقت ياسمين في وشها 
اخدتها بالحضن وحشتيني يابنتي وعيطت 
ياسمين: هو في الوداع واللقاء عياط برضو 
وبعد سلامات كتير علي امها وابوها وأختها قررت تنزل الورشه عشان تسلم علي مازن واحمد 
نزلت لقت محدش تحت غير احمد سلمت عليه 
وسألت علي مازن وعرفت انه بقي عنده شركه خاصه بيه بس معرفتش باقي القصه 
ولا حتي ام دعاء قالت اللي عرفته لبنتها عشان هيا حامل ومتتعبش 
وطلعت تسلم علي ام مازن وقعدت معاها شويه 
في مكان ما 
شخص: ازاي ده حصل محدش قالي ليه 
شخص اخر: يا باشا احنا منعرفش ان كل ده هيحصل 
الشخص: قفل 
والباب كان بيخبط جامد كان الشرطه وقفه علي الباب 
الشخص: في اي 
الظابط: هيتم القبض عليك معلومات وصلتلنا من مصر ولازم يتحفظ عليك لحد مايستلموك 
وتم القبض عليه 
عند مازن: عرف ان الشخص اتقبض عليه وفي طريقه لمصر ليتم المحاكمه معاه 
بعد يوم طويل رجع البيت 
لقي امه قاعده: عامله اي ياامي 
عبير : الحمد لله يابني دي النهارده ياسمين كانت عندي 
مازن: ياسمين ياسمين مين
عبير : اي ياولا اخت دعاء 
مازن: ااااه كويس ان هيا رجعت وحكالها ان كل اللي حصل وراه جوز ياسمين ودلوقتي اتقبض عليه 
عبير” يعيني ربنا يصبرها 
وبعد شويه دخل نام 
عند ياسمين جالها تليفون ان اتقبض علي احمد جوزها 
ياسمين انصدمت وراحت تقول لأمها وأبوها 
امها وابوها 
حكولها اللي حصل 
ابوها” بصي يا ياسمين احمد شغال في حاجات مشبوها ومازن كان شغال في شركه كبيره تصنيع عربيات وصاحبها مات بسبب ان جوزك سرق الصفقه بتاعته والراجل مات فيها 
ياسمين: انصدمت من الي اتقال وقالت بابا انا عايزه اطلق استحاله اقعد علي زمته بعد اللي حصل 
أبوها: هعمل كده مش هأمن عليكي معاه والله أعلم هيطلع امته من اللي فيه ده 
والخبر وصل لابوه وامه وجابوله محامي وأبو دعاء اتصل بيهم قلهم ان هو عايز ورقه طلاق بنته 
بعد أسبوعين تم الحكم علي احمد ١٥ سنه وطلق ياسمين 
واسيل مازن بيتصل بيها كل فتره ودلوقتي في الشهر التامن وخست خالص وتعبت ومازن كان معاها وهيا بتكشف 
الدكتوره: البيبي كويس بس دي شويه فيتامينات عشان 
حضرتك تعبانه خالص انا من رأي اكشفي علي حضرتك ممكن يكون عندك حاجه وفي اي يوم هلال الشهر هتولدي ان شاء الله 
اسيل: تمام ومشيت هيا ومازن 
ياسمين بعد مااطلقت حست نفسها حره ومفيش قيد عليها وقررت تروح تكشف
وراحت لقت اسيل ومازن خارجين هيا اضايقت اوي وكانت هتعيط بس حاولت تتماسك 
شافها مازن راحلها 
اذيك ياسمين عامله اي
ياسمين: بخير عامل اي انت واسيل
مازن: احنا منفصلين بس انا جيت معاها عشان اشوف البيبي 
وانتي طبعا جايه تكشفي 
ياسمين: فرحت لما عرفت ان هما انفصلو بس برضو هيا مترداش خراب البيوت وردت قالت اه جايه اكشف
مازن: طيب تحبي استناكي 
ياسمين: لا شكرا لسه قدامي كتير 
مازن: إذا كان كده انا هروح اوصل اسيل و اجيلك 
ياسمين: تمام 
اسيل واقفه شايفه حب ياسمين لمازن 
اسيل وهيا في العربيه 
شكلها بتحبك 
مازن: مين دي 
اسيل: ياسمين 
مازن: ازاي تكون بتحبني عرفتي منين 
اسيل: باين اوي في عنيها من اول ماشفتك معايا 
مازن: مردش عليها 
اسيل: سكتت متكلمتش وكلام اسيل بيتردد في ودن مازن هل هيا فعلا بتحبه هو مينكرش ان لما بيشوفها قلبه بيدق ومش بيبقي عايز يمشي لما يشوفها 
وصل اسيل ورجع تاني لياسمين لقاها خلصت كشف ووقفه مستنياه 
مازن: يلا 
وركبت ياسمين 
الدكتوره قالتلك اي 
ياسمين: عادي عطتني شويه فيتامينات 
مازن: تمام 
وهو في طريقه للبيت 
جاله تليفون كان خالد رد بأستغراب 
الحقني يابني اسيل من ساعه ماسبتها ومشيت وهيا تعبانه مش عارف اعملها اي 
مازن: تمام تمام جي في الطريق 
مازن لياسمين: اسيل تعبانه هروح اديها المستشفي هنزلك قدام شويه معلش وخدي تاكسي وروحي 
ياسمين: مش مشكله هاجي معاك اساعدها 
مازن: ابتسم من جوه وحس قد اي ان هيا طيبه فعلا 
ووصل لقي اسيل مش مبطله عياط ومسكه بطنها 
مازن : شالها ووداها العربيه كان ياسمين ركبت وره وركب اسيل جمبها 
وخالد ركب قدام 
ووصلو المستشفي الدكتور دخلها العمليات 
اتاخرو شويه 
كان خالد ومازن قلقانين وياسمين كمان 
بعد شويه كتير 
الدكتور خرج كله جري عليه 
خالد ومازن : طمنا يا دكتور 
الدكتور:…..
يتبع……
لقراءة الفصل الخامس عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!