روايات

رواية فيروز المالك الفصل الثالث 3 بقلم أسماء صالح

رواية فيروز المالك الفصل الثالث 3 بقلم أسماء صالح

رواية فيروز المالك الجزء الثالث

رواية فيروز المالك البارت الثالث

رواية فيروز المالك الحلقة الثالثة

سكتت فريدة لما شافت زاهرالهلالي واقف قدامها بدموع

 مالك : السلام عليكم ممكن ندخل ونتكلم مع حضرتك

فريدة : اه طبعا اتفضلوا

زاهر بقلق: اا عاملة اي يا فريدة واحمد وفيروز عاملين ايه؟

فريدة وقد تذكرت كل شئ من 10 سنين كأن الاحداث تقوم أمامها وليست من زمن

فريدة : الحمدلله أنا بخير وأولادي كمان بخير

 ايه اللي جابك يا زاهر باشا هنا وعرفت طريقي إزاي

لم تنسي فريدة وجه زاهر باشا ابدا …

مالك : حضرتك إحنا من زمان وبنبحث عنكم

وعرفنا من فترة موجدين هنا وعايزينك تيجي معانا البيت وتعيش معانا

فريدة: اعيش معاكم كده بالسهولة دي وانت مين بقي يا بني

زاهر: ده حفيدي الكبير يا فريدة ابن عبدالرحمن وهدي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مالك:مرات عمي إحنا عايزين نـ.لم شملنا من تاني ونتجمع

فريدة :يابني انا مش عايشة لوحدي معايا اولادي.

وهما مش صغيرين زي زمان يعني القرار مش. لوحدي

زاهر: القرار بأيدك بس انا هستناكم بكرة وابعتلكم السواق

وكمل بحزن : أنا مش عا”يز حاجه يابنتي غير اشوفهم اشوف احفادي قبل ما امو*ت

بصت ليه فريدة بدموع .

..

ليلي بكسوف: فيروز هو احمد يعني في حد في حياته وكده يعني بيحب حد هيخطب !

بصت ليها فيروز بشك: ليه يعني يا عليا السؤال ده

بخبث: تكوني بتحبي احمد!

ليلي بتوتر: فيروز انااا الصراحة كده بحب احمد من زمان اوي .

فيروز بفرحة: أنا عارفة يا عبيـ”طة وقامت حضنتها بفرحة.

وصلت فيروز البيت ع صوتهم…

احمد بعصبية :

ايه اللي بتقوليه ده يماما بيت اي وقصر مين نسيب بيتنا ونروح لبيت وعائلة منعرفش فيها حد

فريدة: اهدي يا بني في حاجات كتير اوي متعرفش عنها حاجه وبعدين انت قولت وتسافر بعد كام يوم

 وهتقعد هناك شهور هنروح يا احمد وهنقعد مع جدك في القصر.

أحمد بنفاذ صبر: حاضر يا ماما اعملي اللي شايفاه صح .

فيروز: هو فيه ايه وهنروح عند مين وانت مسافر ليه ؟

حكت فريدة لفيروز اللي حصل.

..اوضة احمد..

فيروز بخبث : احمد انت عارف ان ليلي هتتخطب قريب

احمد بصدمة : ايه انتي بتتكلمي بجد.هتتجوز مين.؟

فيروز : اممم يعني افهم من عصبيتك انك بتحبها.

بص عليها احمد بتوتر وصارحها بحبه لي ليلي.

تسريع الأحداث..

..سافر احمد بعد ما اتقدم لي ليلي وفيروز بتجهز للسفر للقصر..

..

في القصر بيفطروا”

نيرة ببرود : بابا أنا عايزة اغير عربيتي عايزة اجيب واحدة جديدة.

والد نيرة فاروق: ليه ومالها عربيتك.

نيرة : في اي يا بابا من امتي بتسأل ع عربيتي أنا عايزة اغير”ها وخلاص

سميرة بخبث: في ايه يا فاروق متغير”لها عربيتها

انت فقير* ولا معـ.كش فلوس

زاهر باشا بعصبية: وهي فلوسه تبقي فلوسه لوحده

ولا ايه يا سميرة…سكتت سميرة وقامت بغضب.

مالك بضيق : اسكتي يا نيرة خلاص أنا ابقي اغير”هالك

سكت الجميع وكل منهم يدور في رأسه افكار ..

..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

على البحر بيشر* بوا بغبـ.اء

سلطان بسُـ*كر: وبعدين معاك يا صاحبي ماخلاص يعني اللي

خلقها مخـ”لقش غير’ها في بنات كتير في الدنيا

سليم بخبث: هو اصلا مفيش زيها دي كفايا عينيها ولا جمالها صغيرة كده وعسللل ولا شفا” يفا

كل ما شو’فها بضعـ*ف وبحـ*س عايز اكـ.لها اكل كده

سلطان بمـ”كر : طيب خلاص يبقي اتجوزها غصـ.”بة عنها

سليم بتفكير : والله وانت جبت التايهة ما أنا عايز اتجوزها بس ازاي وهي مش طيقا* ني أصلا

سلطان : اخطـ*فها واتجو”زها غصـ*ب عنها سهلة اهي.

سكت سليم بتفكير فاعجبته فكرة صاحبه الشيطا*نية.

..

تاني يوم وصلت فيروز وفريدة للقصر اللي انبهروا بشكلهوو.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروز المالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!