Uncategorized

رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم صباح سامي

 رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم صباح سامي

رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم صباح سامي

رواية وردة قلبي الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم صباح سامي

ملك لسه هودلم لقيت مسدج من الموبايل من مراد .
و مكتوب ” انا اسف يملك ، انا بعدت عن حياتك نهاءي ، و متحاوليش توصليلي بأي طريقه لأنك مش هتعرفي ، انا سافرت برا مصر ، مينفعش تبقي مع واحد مبيخلفش ، هتفهمي دا بعدين “. 
ملك بصدمه و عياط : لاااااا.
مالك : ف ايه يملك انتي كويسه .
ملك بعياط : مشي زي ما كلو بيمشي .
مها : مالك يحببتي ف ايه اهدي .
و قعدو ملك علي الكنبه و شربوها مايه لحد ما تهدا .
***********
سيف : انا اسف .
سيلين : هتفرق ايه .
سيف : هتفرق كتير لو اتقبلتي اعتذاري .
سيلين : انت العملت الانت عاوزو ، عاوز مني ايه و هيفرق ف ايه. 
سيف : صدقيني هيفرق كتير ، حياتي من غيرك وحشه .
سيلين : سيف انا مش مسامحه ، و روح لمني. .
و جايه تقوم سيف شدها لحضنه .
سيف: سيلين انا بحبك .
سيلين : بتقول ايه ؟ .
سيف : بحبك و فهمت دا متأخر ، حقك عليا .
سيلين : بتحبني بقي اختك ولا صاحبتك ، لما تعرف انت عاوز ايه ابقي كلمني .
و سابته و مشيت .
**************
ملك هديت شوية و بدأت تستوعب .
مها : مالك يحببتي .
ملك : انا تمام بس ف مشكله بس ف المستشفي عشان كدا اضايقت .
مها : طيب يحببتي اهدي كدا .
جاسر : يلا بقي نقرو الفاتحه بمناسبه اننا متجمعين .
مازن بضحكه : يلااا .
سيف: ادة ادة من غيرنا .
مازن : عيب مستنيكو.
و بدأو يقرو الفاتحه و مالك مش قادر يتكلم و مش بيفكر غير ف وسيله ومش قادر يعمل شئ و ملك ف دنيا تانيه .
*************
وسيله قاعدة بتقرا قرءان .
لقيت فجاه الباب بيخبط .
وسيله : مين .
الباب بيهبد جامد : افتحيي .
وسيله بخوف دخلت جوا و قفلت باب اوضتها و فضلت تتصل بمالك .
مالك كنسل و بعتلها رساله ” وسيله معلش فيه ظروف عندي مش عارف اروح ، انا هاجي اصبح و هبات انهرده ، متخفيش انا معاكي” .
وسيله بتبلع ريقها بعد ما قريتها وهما بيحاول يكسروا الباب .
************
مالك : يعني ايه يبابا تحددو الخطوبه كمان و من غير ما تاخد رءي .
جاسر بضحك : وهي دي فيها رءي يمالك ، ماحنا كلنا عارفين .
مالك : لا مش عارفين ، انتو كدا بتغلطوا انا بحب واحدة تانيه .
جاسر : واحدة تانيه مين دي و ليه مقولتش .
ورد : اقولك انا ، واحدة بايته معاه ف شقته و سايبه اهلها الصايعه ، من الاخر واحدة من الشارع ماشي معاها .
مالك : لا يبابا لاااا ، و قولتلك متغلطيش فيها .
جاسر بزعيق : انت هتزعق لامك وانا واقف ولا ايه .
ادهم : هو ف ايه .
مالك : اخرس انت .
ادهم : يعني ايه اخرس انا مش عيل صغير .
مالك بعصبيه : بقولك اخرس لأمد ايدي عليك .
ادهم : وريني وانا مش هسيبك .
مالك قرب منه و ضربو و بدأ أدهم يضرب فيه .
جاسر قلبه وجعوا و وقع فالارض فجأه .
ورد : جااااااسر .
مالك و ادهم : بابااا .
ورد أتصل بالدكتور بسرعه .
************
ملك قاعدة بعياط ف غرفتها و بتتصل علي نفس الرقم مستنيه أمل .
ملك : يارب انا مستنيه امل ، انا محبتهوش و لسه بحب مالك و لكن كان قادر ينسيني مالك ، اتعلقت بوجودو ، ارجوك يارب دلني علي الطريق الصح ، مالك مش عاوزني ، انا راضيه بكل شئ كاتبهولي ، راضيه بكل الخير ياارب .
**************
سيف أتصل بسيلين .
سيلين شافت رقمه و رديت : الو .
سيف : كل سنه وانتي طيبه .
سيلين بفرحه : انت فاكر عيد ميلادي .
سيف: كان لازم اول واحد اقولك قبل ما الساعه تيجي ١٢ .
سيلين : شكرا يسيف .
سيف: انا بحبك ، بحبك بجد كأختي و صاحبتي و امي و حببتي و كل حاجه ليا فالدنيا ، و كنت بغير عشان كدا اتجنيت و لما قلتلك كنت عاوز اعرف ردك و انك بتبادليني نفس المشاعر ولا لا ، انا عمري ما فكرت فيها .
سيلين بفرحه : بجد يسيف انا مش مصدقه ، انا كمان بحبك اوي .
سيف: تصبحي وانتي من اهلي قريب .
سيلين بابتسامه : مع السلامه .
و بدأت تنطط .
و راحت عشان تشوف ورد .
سيلين لقيت ادهم و مالك قدام الاوضه .
سيلين : ف ايه مالكوا .
مالك : بابا تعبان و جابنالو الدكتور .
سيلين : بابا تعبان ماله ايه الحصل و ايه الف وشك دا ي ادهم انت و مالك .
ادهم : ضربني .
مالك : وانت ممدتش ايدك ع اخوك الكبير .
سيلين : ااييه ، مديته ايديكو علي بعض انتوا اتجنيتو .
الدكتور خرج : باباكوا زعل جامد و دا الخلي السكر عندة يعلي و انا اديته الادويه و بتمني يبعد عن اي زعل .
مالك : شكرا يدكتور .
و دخل جوا ليهم .
مالك : انا اسف يبابا ، اسف يماما حقكوا عليا بس انا مغلطش انا بحب وانتو مش فاهمين .
جاسر : يابني احنا اهلك و بنحبك و عمرنا ما هنغصبك ، لازم تبقي عارف دا ، لكن احنا دايما عاوزين الخير ليك و شايفين الصح ، ملك بنت كويسه و محترمه و بقولك للمرا التانيه احنا مش هنغصبك فكر شوية بعقلك و خد وقتك و اديني ردك وانا صدقني معاك ف اي قرار تاخدو ، انا عاوز راحه قلبك و بس .
ورد : بس يجاسر .
جاسر : مبسش ياورد احنا عمرنا ما نغصبو .
ورد : التشوفو ياجاسر .
جاسر : مستني ردك .
مالك باس ايدو : ربنا يخليك ليا .
***********
” ف الصباح” .
مالك داخل الشقه .
مالك : وسيلههه ياا وسيله و لكن مفيش رد .
مالك اعد يخبط ع اوضتها و بردو مفيش رد .
مالك بيفتح الباب شاف ابشع منظر ف حياته ، لقاها مرميه فالارض بأسدال الصلاة و ف ايديها المصحف و غرقانه ف دمها مدبوحه .
مالك بخوف وم مصدق الشايفو: وسيله وسيله اصحي ، لا ارجوكي اصحييي ، بتهزززرييي لااااااا ، اييي دااا  و بدأ يضحك زي المجنون ، لا لا انا بحلم اكيد انا بحلم .
و لكن مفيش رد للاسف روحها راحت للخلقها .
لقي ورقه مرميه جمبها “عشان تبقي تحبس أبني تاني ، دا عقاب صغير المرا الجايه هنبدأ بأهلك نفر نفر” ..
مالك قام و حط ملايه عليها و دموعو نازله : ….
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شظايا القدر للكاتبة فاطمة عيد

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!