روايات

رواية عشقي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ياسمين مصطفى

قاسم بخوف عليها: بس ياحبيبتي اهدي متخفيش بس…. خدي نفس…. انا معاكي….
وفضلوا ع الحال دا دقايق وبعدين الاصانسير اشتغل تاني….
عشق: الحمد لله…
ونزلوا تحت بخير زبعدين خرج قاسم وهو لسه ماسك عشق….
قاسم بحده للعمال: بعد كدا تخدوا بالكوا كويس جدا من الاصانسير فيه حاجه ولا لأ وبعدين مش انا قولت امبارح تصلحوا الزفت العطل اللي فيه دا…. الكلام مبيسمعش لييه…… ولا انا بدفعلكوا رواتب من فراغ….
العامل: اسفين ياقاسم بيه والله احنا..
قاسم بمقاطعه: خلاص….. شوفوا العطل دا وباريت متتكررش تاني….
واخد عشق ومشي….. ووصلوا عند العربيه وقال قاسم لعشق…..
قاسم: عشق انتي كويسه دلوقتي ولا نروح المستشفي…
عشق: لا لا انا كويسه….
وفعلا روح قاسم ومعاه عشق….
لكن فضلت العقربه…. اقصد ملك السكرتيره
ملك وهي بتتكلم ف التليفون: مايا هانم اللي حصل بعد ما مشيتي.. وحكت لها اللي حصل…
مايا بغضب: طيب وانا اعمل اي انتي كدا بتفرسيني اكتر…
ملك: مش حضرتك قولتيلي ان كل حاجه تحصل اقولهالك..
مايا بغضب:اقفلي…
وقفلت ف وشها…اما بقا عند مايا
مايا بغضب:مش هتبقي غير ليا يا قاسم…..الحيوانه دي مش هتورث كل فلوسك يا قاااسم….
سهير:في اي مالك…
مايا:قاااسم اتجوز
سهير بخضه:اييه اتجوز اززااي يعني….انتي تعملي اي حاجه تطلقيهم….تقتليها….اهم حاجه فلوس قاسم وثروته متروحش لغيرنا فاااهمه….
دخلت مايا اوضتها بغضب…..
مايا:اعمل فيها اي…………وجت لها فكره….وقررت تعملها…..وقالت بشر….نهايتك هتبقي علي ايدي……
_”’__________’____’______
اما قاسم وعشق وصلوا الفيلا ودخلوا….
قاسم:بصي ياعشق لو انتي تعبانه مش مهم تطبخي واطلب دليفري…
عشق:لااا….انا لا ولن اتنازل عن الطبخ…
قاسم بضحكه:خلاص ياستي…اذا انتي عايزه مسعدتي…
عشق:طبعا طبعا…هو انا اقدر استغني عنك….هروح اغير واجي….وانت كمان غير
قاسم بخبث:مش خايفه من الفار…
رجعت عشق حري بعد ما راحت عند اوضتها..
عشق:لييه ياقاسم بتفكرني ليه…تعالي معايا بقا م انا مش هخش لوحدي legy عليlegak
(الناس اللي مش تافهه هفهمهالكوا رجل بالانجلش يعنيleg تمام…فهي بتقوله رجلي علي رجلك ????بس ب لغتي)
قاسم:هههههه حلوه دي…..تعالي متخافيش…
وبعدين اخدها وراحوا اوضه عشق…
عشق:استني….اشوف هو موجود الاول ولا لأ
قاسم:ليه هناخد اذنه
عشق بغضب طفولي:اسكت…متتريقش عليا..
قاسم:حاضر….وبعدين خبط علي الباب وقال
قاسم:ياحضره الفار….انت موجود…..شوفتي مردش يبقي مش موجود…..
عشق بتفكير:تفتكر..
قاسم:خشي ياعشق متشلنيش…
دخلت عشق وجابت هدوم ليها وقالت
عشق:ههههه هربت منيهم
قاسم:عشق انتي شربتي اي…
عشق:شربت مايه…
قاسم:امشي من وشي..
“””””_”””””_””””””_””””””””_”””
وف نفس الوقت عند رسيل
راحت رسيل تفتح باب الشقه لكنها لقته مفتوح…..ف خاافت جدا وراحت تخبط علي عدي….
عدي:اي في اي مين الحمار اللي بيخبط
رسيل:انا الحماره…استاذ عدي…
عدي:ههههه والله انتي قمر….اوعي تفتكريني بعاكس…  لا انا بعاكس فعلا….عارف عارف ان دمي خفيف..و…
رسيل بمقاطعه:استاذ عدي لو سمحت….في حد ف شقتي وانا مش عارفه مين…
عدي:تفتكري حرامي…
رسيل بغيظ:اللي اعرفه انك ظابط مخبرات وكدا يعني….
عدي بمرح:ااه صح نسيت…اصل توهت ف جمال عنيكي…
رسيل ب احراج:احم انا اسفه اني جيت والله…
عدي بمرح:لا لا.لا لا لا مش انتي جيتي للعقرب….خليكي واقفه زي ما انتي…
رسيل:لا انا هاجي معاك…
عدي بجديه:سمعتي قولت اي
رسيل استغربت لجديته جدا:علي ما اظن ان حضرتك داخل شقتي
عدي:تعالي بس متوجيعيش دماغي بقا…
ودخلوا واتفجأت رسيل جدا لما لقت اللي جوا الشقه هو اخوها وطليقها
رسيل بغضب:انت اي اللي جابك هنا مش احنا اطلقنا وفضناها سيره…
اسامه بخبث:شايف يامصطفي….اهي اختك اهي…ودا عشقيها….
رسيل بصراخ:انت بتقول اي ياغبي انت….يامتخ
عدي بهدوء:اسكتي…وراح بكل بروود يقعد ع الكرسي….
مصطفي بغضب:اه ياافاجره انا لازم اقتلك…واشرب من دمك….وراح يمد ايده عليها….بس ملحقش..
عدي بصوت جهوري:اقعد مكااانك لو فكرت تتحرك خطوه واحده نحيتها قول علي نفسك يارحمن يااارحيم….
مصطفي خاف جدا بس مبينش:انت مين ياجدع انت اختي وبربيها…..
عدي بصوت جهوري غاضب:سمعت انا قولتلك ايييه اقعد  مكانك….ونتفاهم بالعقل…وبص ل اسامه وقاله…..وانت هنتحاسب سوا مع بعض….وانت اكيد سمعت عن العقرب انه مبرحمش اللي يجيي عليه….
_”’_______’_______’____’_
في فيلا قاسم….
كانت عشق بتغير هدومها في اوضه الضيوف وخرجت……
عشق:خلصت اهو ياقاسم متقعدش تنده كتير..
وخرجت عشق وهي لابسه بيجامه قطنيه…وضحك قاسم عليها كتير
قاسم:هههه متجوز طفله ياناس…
عشق:متقولش طفله….انا كبيره علي فكرا…
قاسم:ماشي ياست الكبيره…
عشق:هروح احضر الغدا…
قاسم:استني هاجي اسعدك….
عشق:لا ياقاسم انت مبتسعدنيش انت….
قاسم بمقاطعه:بس الله ي….تليفون قاسم رن….وكان واحد من الحراسه اللي قاسم حططها علي عدي من غير م يحس…
قاسم:خير…يا وائل..
وائل:بص ياقاسم باشا في صوت جامد جاي من الشقه اللي قدام شقه البيه…ولما طلعت لقيت صوته جاي من الشقه دي…وسكل الخناقه كبيره جدا……
قاسم:طيب. هو حصله حاجه….اقفل انا جاي حالا
وقفل قاسم مع الحارس…..
عشق بخوف:هو في اي يا قاسم…
قاسم وهو بيهديها:مفيش حاجه يحبيبتي مشكله بسيطه جدا وهتتحل….
عشق:هو انت قةلت اي…
قاسم بمكر:ياحبيبتي…
وشها احمر جدا….
قاسم:اموت انا ف الفرواله القمر دي
عشق:علي فكرا بقا ياقاسم…انت…انت…قليل الادب….
قاسم وهو بيبوس خدها برقه:طيب وكدا..
وشها احمر اكتر…وحست انها سخنه جدا…
عشق:انت…انت…انت….
قاسم بضحكه:ايوا انا…انا اي بقا
عشق:مش محترم….ويابته ودخلت الاوضه وقفلت الباب ف وشه….
قاسم:ههههه انا مش محترم….علي اخر الزمن تيجي الطفله دي وتقول ل قاسم الجوهري انه مش محترم…ياصلاه النبي…
ومشي راح غير هدومه لهدوم رسمي…وخرجراح يشوف صحبه نيل اي
“____”______”_______”_____”
اما بقا ف شقه رسيل…
اسامه:انت هتنكر انك كنت هنا لما انا كنت هنا المره اللي فاتت…..
عدي:اديك اعترفت بنفسك اهوو انك كنت هنا بتعمل اي بقا….كنت بتعتدي عليها مش كدا
اسامه:ايه اعتدي عليها ازاي يعني…انت كداب..
عدي:المعروف عن العقرب انه مبيبحبش الكدب…
مصطفي خاف علي صاحبه زي ماخاف من نبره صوت عدي وقال:خلاص ياباشا حصل خير……..وانتي مش هتقعدي هنا ولا دقيقه….لمي حاجتك وتعالي…واعملي حسابك ان بكرا كتب كتابك علي ممدوح
رسيل ببكاء:لا يستحيل…..انا مش موافقه مس كفايه سيبتك المره اللي فاتت تجوزني بردو غصب عني…..
مصطفي بشر:سمعتي انا قولت اي….
رسيل:لاااا مستحيل اتجوز ممدوح المدمن لاااا مش موافقه لو علي جثتي…
عدي:ههه حتي لو وفقتي……مينفعش يا استاذ تجوز واحده مخطوبه وكتب كتابها بعد يومين…..
رسيل بصدمه:مخطوبه لمين وكتب كتاب اي اللي انت بتتكلم عنه ياجدع انت…..
عدي:اخرسي خالص دلوقتي…….تحب با استاذ مصطفي تكون وكيل العروسه برضاك….ولا اتجوزها غصب عنك وف الحالتين هتبقي مراتي….
اسامه:اوعي توافق……
عدي:انت تخرس خااالص سااامع…..
وف اللحظه دي وصل قاسم الجوهري بجلاله قدره…….
قاسم:عدي انت كويس…
عدي:انا بخير ياقاسم…..محتاج مأذون….
قاسم:مأذون دلوقتي….ليه مين اللي هيتجوز…
عدي:هو انت ينفع تتجوز وانا لا…
رسيل:انا مش موافقه اتجوزك لو ايه اللي حصل….
عدي بص ليها بصه لو كانت يتحرق كانت رسيل اتحرقت:اسكتي بقولك…
قاسم بهدوء:فاهمني اي اللي بيحصل دلوقتي
عدي:هحكيلك بعدين….هات بس انت رقم المأذون وانا هكلمه…..
وفعلا كلم عدي المأذون وف اللحظه دي بص قاسم لرسيل اللي خافت من نظراته…لكن هي تعرف مين هو قاسم الجوهري..
راح قاسم نحيتها:ممكن نتكلم شويه…
رسيل ب احترام:اتفضل يا قاسم بيه….
قاسم:بلاش بيه دي اعتبريني اخوكي الكبير…بصي يارسيل….وافقي تتجوزي عدي…عدي راجل هيحافظ عليكي وهيصونك..انا حقيقي معرفش اي اللي حصل مخليكي رافضه الجواز…لكن انا بقولك ان عدي بيحبك…..وافقي تتجوزيه…وانت عارفه لما قاسم الجوهري بيقول حاجه بتطلع صح….اوثقي فيا….
رسيل:انا بحترم حضرتك جدا والله….بس اسفه مش هقدر…
قاسم:يعني تتجوزي عدي ولا اللي اخوكي جايبه….
رسيل بسرعه:لا عدي طبعا…احم اقصد اللي تشوفه حضرتك…
قاسم:طيب اي رأيك اللي انتي بتحبيه…
رسيل:احمم لا انا مبحبش حد
قاسم:لا بتحبيه….نصيحه مني حولي تكسبيه….وهو كمان شكله بيحبك….
رسيل:مين اللي قال لحضرتك كدا…
قاسم:قاسم الجوهري عمره ما قال حاجه الا وهو واثق منها و اوي كمان…….وعرفت ازاي زي ما انتي عرفتي انك بتحبيه….ويالا بقا عشان المأذون اجا….
وفعلا وافقت رسيل وعدي فرح جدا من جواه ورسيل فرحت جدا بردوو ????????
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
قاسم وهو بيحضن عدي:مبروووك ياصاحبي…
عدي:الله يبارك فيك….
قاسم بمكر:علي فكرا انت اللي عايز تتجوزها لان انت ممكن تحميها من غير جواز
عدي:طول عمرك فاهمني ياصاحبي…
قاسم:شكلها بتحبك…حاول تقربها منك شوف خايفه ازاي…..ناسيها الماضي…
عدي:هحاول والله ياقاسم….عشق عامله اي
قاسم بغيظ:مددددام عشق يا عدي…وياريت متسألش عليها
عدي بضحكه:حاضر……
قاسم:يالا ياصاحبي انا همشي انت بقا ومتنساش اللي اتفقنا عليه…..
ومشي قاسم من البيت هو واسطول الحراسه اللي حاوطت المكان….
اسامه بغضب مخفي:مبرووك..
عدي ب ابتسامه صفرا واستفزاز:الله يبارك فيك…..عقبالك…
مشي اسامه بغضب من البيت…لكن مصطفي فضل واقف يبص ل اخته بحب مخفي…
مصطفي:انا اسف والله يارسيل بكرا هتعرفي انا بعمل كدا ليه….
ومشي وقفل الباب وراه وراح عدي عند رسيل اللي بتعيط وحضنها…
عدي:علي فكرا بقا انا معملتش كدا عشان اخوكي والجو دا……عارفه ليه…..عشان بحبك…
يتبع…….
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى